Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rol van rasvereniging bij herplaatsen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Rol van rasvereniging bij herplaatsen
Nav een discussie elders op het forum ben ik benieuwd wat jullie ervaring is?
viewtopic.php?f=26&t=227772
Mijn ervaring met een aantal verenigingen is dat als er een hond met stamboom van een bepaald ras binnenkomt de meeste bereid zijn tot hulp/ Die hulp kan bestaan uit het plaatsen van de hond op hun website, het screenen van mensen voor zij doorgestuurd worden, bij problemen raad geven en noem het maar op.
Het verbaasd mij de negatieve kijk op de rol van een vereniging in dit gegeven. Doet een vereniging niet aan herplaatsen dan houd het op maar je ziet steeds vaker dat zij zich het lot van herplaatsers aantrekken.
Ik snap nooit zo goed dat mensen door een eigen kijk en zaken erbij betrekken die niet van toepassing zijn en daardoor extra kansen van en voor honden laten liggen. Tuurlijk zal het ook kunnen gebeuren dat je je neus stoot maar wat kost dat nou, 1 telefoontje of 1 mailtje en wat tijd. Ik kan mij hier zo aan storen vooral omdat het soms om rassen gaan die heel specifiek gedrag hebben, die moeilijker zijn dan de gemiddelde hond, die extra oplettendheid vragen bij het zoeken naar een nieuw baasje. Waarom denken mensen toch altijd dat ze allesweters zijn en voelen ze zich zwakker of een leek als zij hulp vragen.
Ik kan daar met mijn pet niet bij, zo moeilijk is het toch niet om te bedenken dat er meerdere mensen zijn die zich het lot van een hond kunnen aantrekken en actief mee kunnen denken ook al zit hij/zij elders in de opvang.
Misschien til ik er ook wel te zwaar aan maar ik heb hier echt over lopen piekeren. Hoe kan je mensen in laten zien wat het belang is om de handen in elkaar te slaan ipv als Remy te gaan roeien met de riemen die je heb zonder eerst verder te kijken.
viewtopic.php?f=26&t=227772
Mijn ervaring met een aantal verenigingen is dat als er een hond met stamboom van een bepaald ras binnenkomt de meeste bereid zijn tot hulp/ Die hulp kan bestaan uit het plaatsen van de hond op hun website, het screenen van mensen voor zij doorgestuurd worden, bij problemen raad geven en noem het maar op.
Het verbaasd mij de negatieve kijk op de rol van een vereniging in dit gegeven. Doet een vereniging niet aan herplaatsen dan houd het op maar je ziet steeds vaker dat zij zich het lot van herplaatsers aantrekken.
Ik snap nooit zo goed dat mensen door een eigen kijk en zaken erbij betrekken die niet van toepassing zijn en daardoor extra kansen van en voor honden laten liggen. Tuurlijk zal het ook kunnen gebeuren dat je je neus stoot maar wat kost dat nou, 1 telefoontje of 1 mailtje en wat tijd. Ik kan mij hier zo aan storen vooral omdat het soms om rassen gaan die heel specifiek gedrag hebben, die moeilijker zijn dan de gemiddelde hond, die extra oplettendheid vragen bij het zoeken naar een nieuw baasje. Waarom denken mensen toch altijd dat ze allesweters zijn en voelen ze zich zwakker of een leek als zij hulp vragen.
Ik kan daar met mijn pet niet bij, zo moeilijk is het toch niet om te bedenken dat er meerdere mensen zijn die zich het lot van een hond kunnen aantrekken en actief mee kunnen denken ook al zit hij/zij elders in de opvang.
Misschien til ik er ook wel te zwaar aan maar ik heb hier echt over lopen piekeren. Hoe kan je mensen in laten zien wat het belang is om de handen in elkaar te slaan ipv als Remy te gaan roeien met de riemen die je heb zonder eerst verder te kijken.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Rol van rasvereniging bij herplaatsen
Bedoel je nu dat teveel mensen zich ermee bemoeien of te weinig.??
Ik geloof ook dat het plan is dat ze er naartoe willen werken ddat rasverenigingen zich meer met de herplaatsingen van hun ras moeten gaan bezig houden.
Maar even los daarvan spelen er meer dingen mee aan de opvang/herplaatsing .
Dieren asielen zijn soms nogal rechtlijnig en star in hun beleid als het gaat om hulp van buitenaf zoals het bellen van de fokker waar de hond vandaan komt of de RV..
Want heel wat asiel medewerkers geven de schuld aan de fokkers dat de asielen overvol zitten.
RV's geven daarintegen de asielen weer de schuld dat ze roekelooos plaatsen en soms maar aan het herpllaatsen blijven met trrieste/gevaarlijke/vul maar in gevallen.
En laten we wel realisties blijven dat soms hoe meer partijen er mee spelen hoe moeilijker het word met al die meningen en ego's...
Ik geloof ook dat het plan is dat ze er naartoe willen werken ddat rasverenigingen zich meer met de herplaatsingen van hun ras moeten gaan bezig houden.
Maar even los daarvan spelen er meer dingen mee aan de opvang/herplaatsing .
Dieren asielen zijn soms nogal rechtlijnig en star in hun beleid als het gaat om hulp van buitenaf zoals het bellen van de fokker waar de hond vandaan komt of de RV..
Want heel wat asiel medewerkers geven de schuld aan de fokkers dat de asielen overvol zitten.
RV's geven daarintegen de asielen weer de schuld dat ze roekelooos plaatsen en soms maar aan het herpllaatsen blijven met trrieste/gevaarlijke/vul maar in gevallen.
En laten we wel realisties blijven dat soms hoe meer partijen er mee spelen hoe moeilijker het word met al die meningen en ego's...
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
Puntje voor aandacht is wel dat een rasvereniging alleen herplaatst, meestal niet aktief als de hond een stamboom heeft..
Dus de rasliefde houdt op bij een papiertje...hebben we dus 2 starre partijen, asiel en ras vereniging..
Dus de rasliefde houdt op bij een papiertje...hebben we dus 2 starre partijen, asiel en ras vereniging..
-
- Zeer actief
Wat ik bedoel is waarom schakel je geen kennis in die voorhanden is.
Ik kreeg laatst van doen met een ras wat ik redelijk ken maar wat niet al te makkelijk is en je daarom erg moet opletten waar je zo een hond plaatst. Er was iemand gevonden die interesse had in de hond en ik overleg dat even of ik op 1 denklijn zitten met de vereniging. Het klopte en de hond is daar niet heen gegaan
Zij hielpen met zoeken, brachten hem onder oog van rasliefhebbers enz enz. Het is zo simpel af en toe. De eindverantwoording lag hier, ik heb hem in opvang maar jemig hee, ik weet ook niet alles en dat hoeft ook niet. Duidelijkheid is denk ik het meest belangrijk als je contact maakt en onderschept een hoop zoals ego's en meningen.
Je kan elkaar de schuld blijven geven maar dan verandert er nooit iets. Ik denk dat als herplaatsers (ongeacht waar ze zitten in de opvang) gemeld gaan worden bij verenigingen, je de boel wakker houd wat het probleem is om zo gericht te kunnen kijken hoe er iets verandert kan gaan worden.
Ik kreeg laatst van doen met een ras wat ik redelijk ken maar wat niet al te makkelijk is en je daarom erg moet opletten waar je zo een hond plaatst. Er was iemand gevonden die interesse had in de hond en ik overleg dat even of ik op 1 denklijn zitten met de vereniging. Het klopte en de hond is daar niet heen gegaan

Zij hielpen met zoeken, brachten hem onder oog van rasliefhebbers enz enz. Het is zo simpel af en toe. De eindverantwoording lag hier, ik heb hem in opvang maar jemig hee, ik weet ook niet alles en dat hoeft ook niet. Duidelijkheid is denk ik het meest belangrijk als je contact maakt en onderschept een hoop zoals ego's en meningen.
Je kan elkaar de schuld blijven geven maar dan verandert er nooit iets. Ik denk dat als herplaatsers (ongeacht waar ze zitten in de opvang) gemeld gaan worden bij verenigingen, je de boel wakker houd wat het probleem is om zo gericht te kunnen kijken hoe er iets verandert kan gaan worden.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
In de ideale wereld kun je terug naar de fokker wanneer je je hond om wat voor reden dan ook niet houden kunt.
Als dat niet gaat, denk ik dat de rasvereniging een goede tweede is. Maar gezien het feit dat de rasvereniging de hond vaak niet stante pede kan opnemen wordt er toch vaak een asiel ingeschakeld.
De rasvereniging kan namelijk bemiddelen, maar vaak geen tijdelijke opvang bieden en daar zit wel een zwak punt. Het asiel biedt wel opvang, maar heeft heel veel zielige honden te helpen, dus zoekt niet naar de ideale baas voor deze hond, maar de baas die zich meldt en het beste voldoet.
De rasvereniging kan heel veel goed doen, maar meer dan aandacht vragen voor de betreffende honden vaak niet. Bovendien heb je met een hond zonder stamboom al helemaal niets aan de rasvereniging. Ook een hond van een moeilijk ras zonder stamboom heeft behoefte aan een specifiek type baas, maar daar doet de RV niets mee.
Even contact opnemen kan nooit kwaad denk ik, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je vaak tegen een muur oploopt je die samenwerking ook niet meer zoekt. Hoe simpel het ook kan zijn; we hebben toch allemaal het beste met de honden voor?
Als dat niet gaat, denk ik dat de rasvereniging een goede tweede is. Maar gezien het feit dat de rasvereniging de hond vaak niet stante pede kan opnemen wordt er toch vaak een asiel ingeschakeld.
De rasvereniging kan namelijk bemiddelen, maar vaak geen tijdelijke opvang bieden en daar zit wel een zwak punt. Het asiel biedt wel opvang, maar heeft heel veel zielige honden te helpen, dus zoekt niet naar de ideale baas voor deze hond, maar de baas die zich meldt en het beste voldoet.
De rasvereniging kan heel veel goed doen, maar meer dan aandacht vragen voor de betreffende honden vaak niet. Bovendien heb je met een hond zonder stamboom al helemaal niets aan de rasvereniging. Ook een hond van een moeilijk ras zonder stamboom heeft behoefte aan een specifiek type baas, maar daar doet de RV niets mee.
Even contact opnemen kan nooit kwaad denk ik, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je vaak tegen een muur oploopt je die samenwerking ook niet meer zoekt. Hoe simpel het ook kan zijn; we hebben toch allemaal het beste met de honden voor?
-
- Zeer actief
Ik neem aan dat je bedoeld als er geen papier isLillith schreef:Puntje voor aandacht is wel dat een rasvereniging alleen herplaatst, meestal niet aktief als de hond een stamboom heeft..

Klopt en dat is een gegeven waar je mee moet dealen hoe lullig het ook is. Raszuiverheid word aangetoond met een papier, bij geen papier blijft het gissen. Als je dan weer een stap verder gaat kom je bij degene uit die de honden op de wereld heb gezet, die hebben de moeite niet genomen om verder te kijken en je kan gewoon niet al het leed op de wereld op je schouders nemen maar je kan wel ergens beginnen. In dit geval heeft de hond een stamboom en dat is haar mazzel om het maar zo te noemen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Ik heb wisselende ervaringen met het samenwerken met rasverenigingen of de pogingen om met ze samen te werken.
Mijn ervaring is dat het heel wisselend is en dat het van rv maar ook van persoon tot persoon scheelt.
Rasblindheid is ook niet altijd alles hoor, en kan ook leiden tot een starre en rigide houding.
Betweters vind je overal ,en soms loopt dat toch goed af
Toen wij Orson hadden werd er ons vertelt dat het geen succes zou worden omdat wij een al groter roedel hadden en dat we afstevende op een mislukking.
En we zouden hem vast en zeker daarom toch snel weer aanmelden om alsnog herplaatst te worden.
Wij zijn daar eigenwijs tegenin gegaan
Met herplaatsen moet je buiten screenen toch ook over een portie geluk beschikken ,want mensen kunnen zich ,ook als het om een ras gaat anders ,beter voordoen.
Ik denk dat een goed asiel met de juiste medewerkers capabel genoeg is om de juiste baasjes te vinden.
Wel zouden ze daarbij kunnen bedenken dat het wellicht toch wel handig zou zijn en in het belang van de hond om het bij een rv te melden.
Die overigens vaak pas in actie komen enkel als de hond een stamboom heeft en dat vind ik dan wel weer jammer.
Maar dan zijn er vaak nog liefhebers die zich met het herplaatsen bezig houden van een ras die die regel niet hebben.
Bijv. bij de bd ,die hebben een echt leuke vereniging die zich bezig houd met herplaatsen van het ras en mixen daarvan.
Dat zijn liefhebbers die zich daarvoor inzetten en dat prima doen.
Als wij een rashond krijgen aangeboden waar de fokker zich niet met het herplaatsen bezig houd gaan Alma en ik wel altijd in die wereld zelf ook op zoek.
Dat levert toch best nog weleens iets op.
Mijn ervaring is dat het heel wisselend is en dat het van rv maar ook van persoon tot persoon scheelt.
Rasblindheid is ook niet altijd alles hoor, en kan ook leiden tot een starre en rigide houding.
Betweters vind je overal ,en soms loopt dat toch goed af

Toen wij Orson hadden werd er ons vertelt dat het geen succes zou worden omdat wij een al groter roedel hadden en dat we afstevende op een mislukking.
En we zouden hem vast en zeker daarom toch snel weer aanmelden om alsnog herplaatst te worden.
Wij zijn daar eigenwijs tegenin gegaan

Met herplaatsen moet je buiten screenen toch ook over een portie geluk beschikken ,want mensen kunnen zich ,ook als het om een ras gaat anders ,beter voordoen.
Ik denk dat een goed asiel met de juiste medewerkers capabel genoeg is om de juiste baasjes te vinden.
Wel zouden ze daarbij kunnen bedenken dat het wellicht toch wel handig zou zijn en in het belang van de hond om het bij een rv te melden.
Die overigens vaak pas in actie komen enkel als de hond een stamboom heeft en dat vind ik dan wel weer jammer.
Maar dan zijn er vaak nog liefhebers die zich met het herplaatsen bezig houden van een ras die die regel niet hebben.
Bijv. bij de bd ,die hebben een echt leuke vereniging die zich bezig houd met herplaatsen van het ras en mixen daarvan.
Dat zijn liefhebbers die zich daarvoor inzetten en dat prima doen.
Als wij een rashond krijgen aangeboden waar de fokker zich niet met het herplaatsen bezig houd gaan Alma en ik wel altijd in die wereld zelf ook op zoek.
Dat levert toch best nog weleens iets op.
Inderdaad dat vind ik soms echt jammer hoe star er dan gereageerd wordt als blijkt dat het papiertje ontbreektLillith schreef:Puntje voor aandacht is wel dat een rasvereniging alleen herplaatst, meestal niet aktief als de hond een stamboom heeft..

-
- Zeer actief
Ik vraag mij dan echt af hoe het komt dat men zo vaak hun neus stoot want die ervaring heb ik dus niet. Tot nu toe als ik contact zocht ben ik altijd netjes te woord gestaan, kreeg medewerking al is het maar door doorverwezen te worden. Het hangt er ook vanaf hoe je zelf het gesprek voert wil je gehoord worden en als je al begint met een hoop noten op je zang dan heb je kans dat je in dezelfde trant reactie krijgt.Lief schreef:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
- Zeer actief
Dat bedoel ik met doorverwezen te worden. Een RV weet ook vaak wel mensen die zich bezighouden met het ras die zich niet aan bepaalde regels hoeven te houden zoals het hebben van een stamboom en geven de tip om contact op te nemen met die personen.tineke schreef:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
C'est le ton qui fait la musique...
Zelf heb ik er weinig mee van doen. ik heb wel eens contact opgenomen met de rasvereniging, en idd een net antwoord gehad, dat ze op dat moment niets konden doen. Als je dat vaak hoort, bel je ook niet meer, hoe netjes het gesprek ook verloopt.
Ook wel eens gehoord van een asiel dat niet geheel eerlijk was over een bepaalde hond. Het bleek een bijter en als je die informatie niet meelevert aan de rasvereniging die zoekt naar een nieuwe baas....geen succes verzekerd iig. Daar zou ik als rasvereniging dan ook niet mee willen werken, want je wordt daar dan toch op aangekeken.
Zelf heb ik er weinig mee van doen. ik heb wel eens contact opgenomen met de rasvereniging, en idd een net antwoord gehad, dat ze op dat moment niets konden doen. Als je dat vaak hoort, bel je ook niet meer, hoe netjes het gesprek ook verloopt.
Ook wel eens gehoord van een asiel dat niet geheel eerlijk was over een bepaalde hond. Het bleek een bijter en als je die informatie niet meelevert aan de rasvereniging die zoekt naar een nieuwe baas....geen succes verzekerd iig. Daar zou ik als rasvereniging dan ook niet mee willen werken, want je wordt daar dan toch op aangekeken.
Maar niet elke rv doet dat hoor ,sterker nog er zijn er zelfs die daar niets van willen wetenchrico schreef:Dat bedoel ik met doorverwezen te worden. Een RV weet ook vaak wel mensen die zich bezighouden met het ras die zich niet aan bepaalde regels hoeven te houden zoals het hebben van een stamboom en geven de tip om contact op te nemen met die personen.tineke schreef:

Het is gewoon heel wisselend per ras.
Maar als je een beetje zoekt op het net dan vind je vaak toch wel wat.
Wel moet je dan ook weer goed uitkijken want er staan ook zat ''rasliefhebbers '' op die herplaatsen waar een behoorlijk prijskaartje aan hangt.
-
- Zeer actief
Er moet geloof ik een kommaatje bijchrico schreef:Wat ik bedoel is waarom schakel je geen kennis in die voorhanden is.
Ik kreeg laatst van doen met een ras wat ik redelijk ken maar wat niet al te makkelijk is en je daarom erg moet opletten waar je zo een hond plaatst. Er was iemand gevonden die interesse had in de hond en ik overleg dat even of ik op 1 denklijn zitten met de vereniging. Het klopte en de hond is daar niet heen gegaan![]()

Ik snap heel goed wat je bedoelt maar ik kijk zelf naar de TT's, echte look a likes komen daardoor alleen in asiels terecht.
Wat heeft een asiel nou voor echte raskennis in huis..
Mijn Schapendoes werd omschreven als bastaard Schnauzer en agressief. Ze was alleen bang.
Ik zou zeker willen dat er gebruik wordt gemaakt van de raskenners, maar dit ook voor de L a L(Look a likes).
Vaak zie je wel een aparte stichting(meer in het buitenland) die zich voor het ras, zonder of met stamboom inzet.
Die hebben opvang en raskenners en herplaatsen aktief. Dus st. Akita in Nood???
-
- Zeer actief
Vaak kan een asiel hier ook weinig aan doen omdat zij weer van doen hebben met de info die zij krijgen van een baasje waarbij de info vaak rooskleuriger is dan de werkelijkheid. Maar ook daar kan je duidelijk in zijn als je bemiddeldLief schreef:C'est le ton qui fait la musique...
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Een stamboom tibetaan die herplaatst moet worden kan op de site van de rv van de tibetaan worden geplaatst. Die zijn meestal ook weer snel herplaatst.

- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Snotver, zit ik een heel verhaal te typen is het weg.
Ik vind het dus prima om een rv te benaderen zodat de betreffende hond op hun site gemeld kan worden en zij mensen kunnen wijzen op de opvanghond maar verder hoeft het van mij niet te gaan.
Ik bedoel; hoe kan zo iemand nou baasjes aandragen als ze de hond nog nooit gezien hebben?
Het mag dan wel een hond van een bepaald ras zijn maar ook dan blijf je zitten met het eigen karakter van een hond die misschien wel helemaal niet overeenkomt met de ras eigenschappen.
Ik ben van mening dat degene die de hond opvangt prima in staat is om de juiste baasjes bij zo'n hond te vinden.
Een rv weet ook niet of de nieuwe eigenaren zich anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.
Ik vind het dus prima om een rv te benaderen zodat de betreffende hond op hun site gemeld kan worden en zij mensen kunnen wijzen op de opvanghond maar verder hoeft het van mij niet te gaan.
Ik bedoel; hoe kan zo iemand nou baasjes aandragen als ze de hond nog nooit gezien hebben?
Het mag dan wel een hond van een bepaald ras zijn maar ook dan blijf je zitten met het eigen karakter van een hond die misschien wel helemaal niet overeenkomt met de ras eigenschappen.
Ik ben van mening dat degene die de hond opvangt prima in staat is om de juiste baasjes bij zo'n hond te vinden.
Een rv weet ook niet of de nieuwe eigenaren zich anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.

Cash v Heiligental en Flow.
-
- Zeer actief
Maar de NVAI doet dit wel en daarom vind ik het jammer dat er geen gebruik van gemaakt word.Nanna schreef:Ik weet dat de teckelclub meewerkt aan herplaatsen (hond moet wel een stamboom hebben).
Maar dat ken ik dan eigenlijk alleen als herplaatsen van de ene baas naar de andere, niet als in een teckel herplaatsen die in een asielsituatie zit.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
- Zeer actief
Volgens mij zeg ik dat ookPemba schreef:Een stamboom tibetaan die herplaatst moet worden kan op de site van de rv van de tibetaan worden geplaatst. Die zijn meestal ook weer snel herplaatst.

- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Bij sommige rasverenigingen kan ik het mij trouwens ook best voorstellen dat ze geen trek hebben in al die stamboomloze honden.
Moet je bijv. bij mijn ras de Duitse Herder eens zien hoeveel er daar boomloos van rondlopen en wat er allemaal niet door moet gaan als zijnde een duitseherder, en hoeveel er wel niet te herplaatsen zijn. Dan kan ik mij dus prima voorstellen dat je zegt je te beperken tot de stamboom honden.
Bij een minder voorkomend ras zal dat veel minder spelen.
Moet je bijv. bij mijn ras de Duitse Herder eens zien hoeveel er daar boomloos van rondlopen en wat er allemaal niet door moet gaan als zijnde een duitseherder, en hoeveel er wel niet te herplaatsen zijn. Dan kan ik mij dus prima voorstellen dat je zegt je te beperken tot de stamboom honden.
Bij een minder voorkomend ras zal dat veel minder spelen.

Cash v Heiligental en Flow.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Bij ons word stamboomloos niet herplaatst, daar zijn er iets teveel van.
Ik zet ze wel op mijn site als mensen dat vragen.
Stamboomhonden worden bemiddeld, er zijn vaak zat mensen die geen pup willen namelijk.
Ik heb daar momenteel zelfs meer mensen voor op de lijst dan voor een pup.
Of de fokker wel of niet betrokken is bij herplaatsing verschilt per fokker uiteraard.
Bij ons meestal wel trouwens.
Stamboomhonden worden bemiddeld, er zijn vaak zat mensen die geen pup willen namelijk.
Ik heb daar momenteel zelfs meer mensen voor op de lijst dan voor een pup.
Of de fokker wel of niet betrokken is bij herplaatsing verschilt per fokker uiteraard.
Bij ons meestal wel trouwens.
Leuk als fokkers dat dan toch willen doen.Marjoleine schreef:Bij ons word stamboomloos niet herplaatst, daar zijn er iets teveel van.
Zegt voor mij ook iets over de liefde voor het ras ,want dat staat uiteraard los van een papiertje

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Bij de beide collieclubs (de collieclub en de schotse herdervrienden) is er een aparte herplaatsingscommissie. Maar ook die bemiddelen alleen honden met stamboom.
Ik zit zelf in het bestuur van de schotse herdervrienden en heb al een paar keer geprobeerd om dat beleid te wijzigen. Ook al omdat er nou niet bepaald honderden boomloze collies in Nederland rondlopen.
Maar goed, tot op heden niet gelukt. Nog niet. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen.
Probleem van de herplaatsers bij de rv's is natuurlijk wel dat het meestal gaat om een baas tot baasherplaatsing en er geen ruimte is voor opvang. Gelukkig is er altijd collie-in-nood nog. Al hebben die zelf ook beperkte opvangmogelijkheden. Maar zij werken samen met asiels in Nederland en België, de zusterorganisatie in Duitsland en ze hebben een paar opvanggezinnen.
Voordeel is weer wel van de collie dat dit een ras is die over het algemeen niet erg moeilijk is, zelfs niet als de hond uit een erg nare situatie komt. En er zijn er gelukkig op jaarbasis ook niet zo veel die (acuut) hulp nodig hebben.
Ik zit zelf in het bestuur van de schotse herdervrienden en heb al een paar keer geprobeerd om dat beleid te wijzigen. Ook al omdat er nou niet bepaald honderden boomloze collies in Nederland rondlopen.

Maar goed, tot op heden niet gelukt. Nog niet. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen.

Probleem van de herplaatsers bij de rv's is natuurlijk wel dat het meestal gaat om een baas tot baasherplaatsing en er geen ruimte is voor opvang. Gelukkig is er altijd collie-in-nood nog. Al hebben die zelf ook beperkte opvangmogelijkheden. Maar zij werken samen met asiels in Nederland en België, de zusterorganisatie in Duitsland en ze hebben een paar opvanggezinnen.
Voordeel is weer wel van de collie dat dit een ras is die over het algemeen niet erg moeilijk is, zelfs niet als de hond uit een erg nare situatie komt. En er zijn er gelukkig op jaarbasis ook niet zo veel die (acuut) hulp nodig hebben.

-
- Zeer actief
tja, ik snap het ook niet zo goed, kreeg het verwijt dat ik dacht met mijn hart en niet met mijn hoofd.
Ik beschouw het als een compliment, ook al was het niet zo bedoelt

Ik beschouw het als een compliment, ook al was het niet zo bedoelt

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
De kooikervereniging werkt wel mee aan herplaatsing, mits de hond een stamboom heeft. Van welke (brood)fokker maakt dan niet uit.
Zitten kooikers met stamboom in het asiel, dan kunnen ze, als ze het willen geplaatst worden op de website van de vereniging, of mensen die op de lijst staan voor een herplaatser dan actief benaderd worden dat weet ik niet, maar verwacht ik wel.
Van de 19 door ons gefokte hondjes zijn helaas twee herplaatst. Eéntje, daar kwamen we bij toeval achter bij de nieuwe eigenaar (eigenaar heeft deze zelf herplaatst niet via de vereniging, dan hadden ze ons wel ingelicht) en ééntje, die woont weer bij ons/ mijn ouders.
Zitten kooikers met stamboom in het asiel, dan kunnen ze, als ze het willen geplaatst worden op de website van de vereniging, of mensen die op de lijst staan voor een herplaatser dan actief benaderd worden dat weet ik niet, maar verwacht ik wel.
Van de 19 door ons gefokte hondjes zijn helaas twee herplaatst. Eéntje, daar kwamen we bij toeval achter bij de nieuwe eigenaar (eigenaar heeft deze zelf herplaatst niet via de vereniging, dan hadden ze ons wel ingelicht) en ééntje, die woont weer bij ons/ mijn ouders.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Mijn redenatie is dat mensen op mijn site komen als ze een stabij zoeken.tineke schreef:Leuk als fokkers dat dan toch willen doen.Marjoleine schreef:Bij ons word stamboomloos niet herplaatst, daar zijn er iets teveel van.
Zegt voor mij ook iets over de liefde voor het ras ,want dat staat uiteraard los van een papiertje
En als mensen genoeg moeite nemen om dat dan aan mij te vragen, plaats ik gewoon. Het zegt ook iets over de betrokkenheid van degene die moet herplaatsen

Nou dat vind ik ook ,het zegt inderdaad ook iets over de herplaatser ,die wil moeite doen en niet enkel dumpenMarjoleine schreef:Mijn redenatie is dat mensen op mijn site komen als ze een stabij zoeken.tineke schreef:Leuk als fokkers dat dan toch willen doen.Marjoleine schreef:Bij ons word stamboomloos niet herplaatst, daar zijn er iets teveel van.
En als mensen genoeg moeite nemen om dat dan aan mij te vragen, plaats ik gewoon. Het zegt ook iets over de betrokkenheid van degene die moet herplaatsen

-
- Zeer actief
Ja, dat dacht ik ook, maar bij de collieclub staat er nu ook een boomloosje oplieke schreef:Bij de beide collieclubs (de collieclub en de schotse herdervrienden) is er een aparte herplaatsingscommissie. Maar ook die bemiddelen alleen honden met stamboom.
Ik zit zelf in het bestuur van de schotse herdervrienden en heb al een paar keer geprobeerd om dat beleid te wijzigen. Ook al omdat er nou niet bepaald honderden boomloze collies in Nederland rondlopen.![]()
Maar goed, tot op heden niet gelukt. Nog niet. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen.![]()

Vond dat al "een vooruitgang" eigenlijk

Suzanne
-
- Zeer actief
Zo zijn er een aantal verenigingen die de stap nemen en zich of via hunzelf of via "bekende" ook het lot van boomloze honden aantrekken en dat is alleen maar goed. Dat er nog vele stappen te maken zijn is ook duidelijk maar het begin is er.
Maar om geen gebruik te maken van een RV als een hond dan wel een boom heeft kan ik gewoon met mijn pet niet bij als je weet dat een RV zich er om wel bekommerd. Dat aanvoelen als aanval over je kwaliteiten is ook kolder in mijn ogen. Je kan niet van elk ras verstand zoveel kennis hebben dat je alle ins en outs weet en in mijn ogen hoef je je daar ook niet voor te schamen
Maar om geen gebruik te maken van een RV als een hond dan wel een boom heeft kan ik gewoon met mijn pet niet bij als je weet dat een RV zich er om wel bekommerd. Dat aanvoelen als aanval over je kwaliteiten is ook kolder in mijn ogen. Je kan niet van elk ras verstand zoveel kennis hebben dat je alle ins en outs weet en in mijn ogen hoef je je daar ook niet voor te schamen
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): jack hussel en poedel
ik vind eigenlijk dat de verantwoording bij de fokker ligt.
dus ik vind dat er een regeling moet komen dat als de fokker de hond niet terug neemt
en op nette manier herplaatst de puppen niet meer op de lijsten van de vereniging geplaatst
worden of zo.
dus ik vind dat er een regeling moet komen dat als de fokker de hond niet terug neemt
en op nette manier herplaatst de puppen niet meer op de lijsten van de vereniging geplaatst
worden of zo.
-
- Zeer actief
Nou... ik vind het ook niet altijd dat een fokker verplicht moet zijn om een pup letterlijk terug te nemen. Wel denk ik dat hij een "inspanningsverplichting" zou moeten hebben om actief te helpen herplaatsen.
Ook een fokker heeft te maken met een bepaalde (samenstelling van een) roedel en daar past niet altijd noodzakelijkerwijs een terugkomer in, zelfs niet tijdelijk. Wat als daar net een nestje is?
Wel vind ik dan dat die fokker actief moet helpen bij bemiddeling en herplaatsen, maar dat vind ik zowiezo van een fokker.
Suzanne
Ook een fokker heeft te maken met een bepaalde (samenstelling van een) roedel en daar past niet altijd noodzakelijkerwijs een terugkomer in, zelfs niet tijdelijk. Wat als daar net een nestje is?
Wel vind ik dan dat die fokker actief moet helpen bij bemiddeling en herplaatsen, maar dat vind ik zowiezo van een fokker.
Suzanne