Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Je hond laten enten JA of NEE!!!!!!!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Je hond laten enten JA of NEE!!!!!!!

Ongelezen bericht door Joy C »

ik ent wel. En volgens mij maakt mijn DA ook onderscheid in welke entstof wanneer weer aan de beurt is. Dus niet zonder meer alles ieder jaar.
Ik ent dus, omdat ook ik in de overtuiging leef dat veel ziekten niet meer zoveel voorkomen dankzij het enten en niet desondanks het enten.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

bouvierpoedel schreef:Waarom zijnn alle wilde dieren zoals vossen/dassen en dergelijk die honden gerelateerde ziektes kunnen krijgen niet uitgemoord door de parvo/hondenziekte of rabies.??

Met titeren krijg jezelfs nniet altijd een helder beeld .
En de uitval met ongeénte honden en wel geénten honden schijnt ook niet zover uit elkaar te liggen.
Ik ben van mening dat alles in afgezwakte/dode of levende vorm in de lucht hangt en door het inademen van een betere afweer opgebouwd word dan met ieder jaar enten.
Ziektes zijn er om de zwakkere op een natuurlijke manier eruit te selecteren wat dus ook gebeurt en dde beste blijven over om zich voort te mogen planten.
Net zoals de zwakkere huishonden die ondanks hun enting toch ook ziek worden en dood gaan.
Geef mij dan maar liever de natuur die zijn gang gaat dan allerlei ellende van entingen op je dier loslaten.
Als je al hoord dat de laatste partij mexicaanse griepentingen op kankercellen zijn gekweekt dan wil je niet weten hoe dat met dieren entingen gaat.
bouvierpoedel schreef:Valt mij ook inn ene te binnen .
Al die landen waar het een groot probleem is met zwerfhonden die nooit geént worden al generatie's lang en nooit een echt groot probleem zijn met ziektes in het dood gaan van hele populatie's.
Want als dat zo zou werken werden er ook niet hele karrevrachten hierheen verscheept omdat ze op de dodingslijst stonden.
Dan moeten al die niet ingeénte zwervers toch een goede afweer hebben opgebouwd en ondanks het slechte vreten of verzorging niet allemaal de pijp uit gaan.
Net als al die broodfokkjes uit het buitenland die zogenaamd allemaal parvo hebben zou dan betekenen dat waar ze vandaan komen geen enkele fokhond meer in die schuren daar moet liggen .
Dit dus :E:
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Mwoah de echte anti-enten mensen moeten eens goed bijgeschoold in biologie.

Vroegah gingen er golven van infectieziekten door de mensen en hondenpopulatie. Parvo was killing, niemand kocht graag een jonge hond omdat er een goede kans was dat ie dood ging. Rabies was echt een risico voor mens en dier (nu nog).

Er zijn er altijd wel een paar die niet tegen enting kunnen maar verder is het feit dat we met milioenen mensen en honden zijn voor een deel het gevolg van inenten. Anders zou wel eens meer dan de helft dood gegaan zijn aan parvo/pokken.

Populaties wilde dieren (en zwerfhonden) zijn in bepaalde mate geisoleerd van elkaar, daardoor is er verschil in kans dat ze iets krijgen EN overbrengen. Naast een verschil in vatbaarheid voor ziekte tussen individuen/families. Het is niet ongewoon dat er door ziekte lokaal populaties uitsterven. Kijk naar het konijn.

L
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ma-Rianne schreef:Ik ent.
De mensen die tégen enten zijn realiseren zich niet dat hun honden grotendeels de ziektes níét op lopen omdat de meeste mensen wél enten: het besmettingsrisico is in Nederland extreem laag omdat het overgrote deel van de honden geënt zijn.
Vergelijk het maar met die mensen die om religieuze redenen hun kinderen niet tegen polio enten: dat gaat tientalle jaren goed omdat de ziekte door de inentingen van andere kinderen bijna niet meer voorkomt. En zo nu en dan is er weer een uitbraak en vallen er weer de nodige slachtoffers.
Ik denk dat als je twijfels hebt bij het nut van herhaald enten dat je je hond kan laten titeren, maar zonder meer níét enten omdat je gelooft in alle spookverhalen en complottheoriene die men tegenwoordig op het internet bij elkaar verzint, vind ik een soort middeleeuws bijgeloof-niveau hebben..
Dat verschil moet ook heel duidelijk gemaakt blijven worden. Eerlijk gezegd denk ik dat er niemand op dit forum zijn honden helemaal niet vaccineert (enten doe je met bomen heb ik geleerd). Alle honden krijgen hun pupvaccinatie en daarna via aangepast en overdacht en gecontroleerd schema vervolgvaccinaties.

En dat laatste doe ik dus ook.

Ik vind het trouwens absurd dat de nobivac vaccinaties die notabene voor 3 jaar gegarandeerd zijn toch ieder jaar ingespoten worden. Het spreekwoord beter mee dan om verlegen, gaat niet echt op voor vaccinatie(vloeistoffen).
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Er zit id wel nuance in Nanna, ik hanteer hetzelfde entschema als jij, eigenlijk alleen als de hond jong is een paar keer. Maar ik moet wel rabies doen om te voorkomen dat ik met hond een land niet in mag.

L
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier wordt gewoon geënt, en ik vertrouw mijn dierenarts dat hij/zij geeft wat noodzakelijk is. Rabies wordt alleen gegeven als het nodig is.
thygro
Actief
Mijn ras(sen): duitse staande draadhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door thygro »

ik ent gewoon
Afbeelding
*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Ik ent ook met beleid. Op eenjarige leeftijd heeft James de rabiës enting gehad vanwege naar het buitenland gaan en de normale enting ook vorig jaar, wel met een tijd ertussen. Normaal gesproken zou hij pas weer in 2013 geënt hoeven worden. Weil heb ik dit jaar niet geënt, maar doe ik denk ik volgend jaar wel omdat hij zwemt en drinkt uit vies water.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Als pup krijgen ze bij mij de puppy vaccinaties en met 1 jaar de volledige vaccinatie.
Daarna elk jaar alleen nog weil.
Een hond bouwt, net als een mens overigens, ook geheugencellen op die in actie komen als er sprake is van een infectie.
Helaas zijn die geheugencellen niet te meten zoals titers, maar ze zijn er wel.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

(jaarlijks) vaccineren is ook geen absolute zekerheid. Het hele leven is geen zekerheid :E:
MoniqueDM
Zeer actief

Inge O schreef:
MoniqueDM schreef: Helaas zijn die geheugencellen niet te meten zoals titers, maar ze zijn er wel.
daarom geven titers niet meer dan een indicatie voor wat betreft bescherming, het kan twee kanten uit : de titer is laag maar de hond is eventueel wel nog beschermd of de titer is (redelijk) hoog maar het zijn geen beschermende antistoffen. titerbepaling is dus zeker geen absolute veiligheid.
Het was ook absoluut niet mijn bedoeling om dat te beweren :wink: .
Ik begon over die geheugencellen omdat sommige mensen zich blind staren op een titer, maar die hoeft, zoals jij ook al schrijft, helemaal niet de bescherming van de hond juist weer te geven omdat er nog andere factoren meespelen (zoals die geheugencellen dus).
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Toevallig kreeg ik vandaag de oproep om te enten binnen, gelijk de DA gebeld of er ook titerbepaling gedaan kon worden. Noah is met 12 weken (geloof ik) volledig gedaan en met 1 jaar heb ik het bij mijn werk laten doen. Daarom heeft ze vorig jaar met 2 jaar ook een volledige gehad, volgende week krijgt ze Weil en Parainfluenza, jaar erop krijgt ze die ook en dan jaar daarop weer volledige. Dus om de 3 jaar een volledige. Daarin kan ik mij wel vinden, aangezien Weil en Parainfluenza jaar geldig zijn
Perry en Noah

Afbeelding
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

http://www.hondenpage.com/honden-encycl ... nten...php
dit zijn de gevaren van inenten, objectief of niet het is wel iets om over na te denken
Laatst gewijzigd door daywalker op 12 okt 2011 17:59, 3 keer totaal gewijzigd.
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
MoniqueDM
Zeer actief

daywalker schreef:Bron:
Catherine O’Driscoll
auteur van het boek 'What Vets Don’t Tell You About Vaccines'
Canine Health Concern
Nou is Catherine O'Driscoll wel heeeeeeel erg anti-vaccinatie hoor.
Of dat nou een objectieve bron is..., ik vraag het me af.
Afbeelding
daywalker
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Catherine O’Driscoll
Canine Health Concern
het is toch iets om over na te denken vind ik. :denken:
daywalker
Zeer actief

Inge O schreef:
MoniqueDM schreef:
Catherine O’Driscoll
Canine Health Concern
en dat sluit dus prachtig aan bij de eerdere reactie van rosita, dit zijn dus het soort spookverhalen en complottheorieën (en nog erger) die het internet overspoelen.
Wat Catherine O,Driscoll beweerd is toch niet alleen gebaseerd op onzin , toch?
Neemt niet weg, dat mijn honden toch geënt worden :ok:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

@ Inge O: welk spookverhaal of complottheorie heb ik losgelaten?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ma-Rianne schreef:Ik geloof niet dat er nog zoveel dierenartsen zijn die uit een soort van automatisme jaarlijks alle entingen herhalen. Mijn DA in ieder geval niet: die maakt onderscheid tussen jaarlijkse, tweejaarlijkse en driejaarlijkse entingen
ik weet het wel zeker, ik hoor niet anders om me heen dan dat iedereen gewoon jaarlijks de hele mik laat enten... dus de hele coctail...

ik ent alleen wat nodig is dus volgens het nobivacschema, daarnaast rabies eens per 3 jr. Geen kennelhoest.
honden ouder dan 10 jr. ent ik niet meer....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Ik laat Lotus ook enten, met beleid.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Rosita Compagner schreef:@ Inge O: welk spookverhaal of complottheorie heb ik losgelaten?
:80: geen :19: .

ik gaf gewoon aan dat jij die al aanhaalde en beaamde dus dat ze bestonden.
ow, ok :roos:
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik heb onze honden tot nu toe elk jaar braaf laten enten (Rhodi is zeven en Branco zes). Na vorig jaar ging het niet lekker na de entingen, vooral Rhodi had flink last van een hele akelige kennelhoest die niet over wilde gaan en waar we wéken mee hebben lopen dokteren, terwijl hij echt amper in contact komt met andere honden. Toeval? Ik vond van niet. Hij was er echt heel ziek van, stikbenauwd. En normaal is hij nooit ziek.
Dit jaar heb ik bewust gekozen de entingen een jaartje over te slaan. Volgend jaar zien we wel weer.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

malinois schreef:
Ma-Rianne schreef:Ik geloof niet dat er nog zoveel dierenartsen zijn die uit een soort van automatisme jaarlijks alle entingen herhalen. Mijn DA in ieder geval niet: die maakt onderscheid tussen jaarlijkse, tweejaarlijkse en driejaarlijkse entingen
ik weet het wel zeker, ik hoor niet anders om me heen dan dat iedereen gewoon jaarlijks de hele mik laat enten... dus de hele coctail...

ik ent alleen wat nodig is dus volgens het nobivacschema, daarnaast rabies eens per 3 jr. Geen kennelhoest.
Ik denk dat het gros niet eens weet wat er in de hond wordt gespoten, maar ze gaan ieder jaar naar de DA voor de enting en of dat dan alles is, of alleen wat nodig, denk dat ze dat niet weten.
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Ik laat enten voor wat nodig is.
Dat was afgelopen jaar oa Rabies voor Frankrijk.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik ent met beleid en mijn dierenarts ook.Max en Bente heb ik de laatste jaren nog laten enten omdat ze een paar keer in pension moesten maar dat was niet meer jaarlijks.
Kiki krijgt de eerste paar jaar een boost en dan ben ik van plan om met haar het zelfde te doen als met Max en Bente en dat betekent de ene keer dit en de andere keer dat.
Behalve Weil want die is maar een half jaar of zo goed.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Rabies om de 3 jaar omdat dat moet voor Scandinavie.
Mijn dierenarts vond eigenlijk dat de rabies vacc. jaarlijks moest.....dacht het niet.
Dit jaar sla ik de jaarlijkse vacc. over.
Mijn katten heb ik tot een jaar of 4 laten vaccineren en daarna nooit meer......zijn allemaal erg oud geworden en echt waar nooit ziek geweest, mijn vorige hond ook tot een jaar of 4/5 laten vaccineren en daarna nooit meer.
Ik wil zelf ook geen vaccinatie's ook al werk ik in de gezondheidszorg.
Ik geloof zeker dat jaarlijks vaccineren alleen goed is voor de geldbuidel van de dierenarts.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
wenja86
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door wenja86 »

Ik Heb mijn hondje pas 4 maandjes en dit is mijn eerste hondje, dus ben voor de eerste prikjes al helemaal ingepakt :D .
Verder ben ik van plan om toch te kijken naar wat echt nodig is en dus met beleid. Een beetje goede DA zal je daar gewoon mee tegemoed moeten komen vind ik. Klant is koning zeg maar. Jij bepaalt uiteindelijk wat er daadwerkelijk in je hond wordt gespoten. Het is jouw hond EN jouw geld.

Rabiës is om de 3 jaar. Die doe ik iig want ik wil graag met hem op vakantie kunnen zonder me daar al te druk over te hoeven maken. Naar het buitenland gaan is het nou eenmaal zeer vaak verplicht. Net als je hond naar het pension gaat of wedstrijden loopt oid, zijn bepaalde entingen nou ook eenmaal verplicht.

Ga je nou met je hond niet naar een KC, gaat hij niet naar het pension en komen jullie over het algemeen niet over de grens, maar gaan jullie wel veel zwemmen, dan wel enten voor Weil.

Ik ben er wel van overtuigd dat enten over het algemeen meer voorkomt dan het veroorzaakt. Het is ontzettend treurig dat er toch hondjes zijn die er aan overlijden, net zoals dat er ook mensen zijn die kunnen overlijden aan de griepprik.

Zorg er in elk geval voor dat je hond in tiptop shape voordat hij geënt wordt om het risico van ziekte na enting zo veel mogelijk te voorkomen. Hoe gezonder je hond, hoe hoger zijn weerstand, hoe minder kans op ziekte.
Properly trained, a man can be dog's best friend
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

malinois schreef:

Mijn DA ent ook volgens zo'n schema, en nooit tegen Weil en rabies en kennelhoest, want dat hoeft niet van mij.

Ik zat dit jaar al te dubben of Jack en Timberpoes (allebei 10 jaar) nog wel geënt moesten worden, heb het nog wel laten doen, maar ik denk dat het nou wel genoeg geweest is, afhankelijk van hoe oud ze worden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

duitse herder schreef:Toevallig kreeg ik vandaag de oproep om te enten binnen, gelijk de DA gebeld of er ook titerbepaling gedaan kon worden. Noah is met 12 weken (geloof ik) volledig gedaan en met 1 jaar heb ik het bij mijn werk laten doen. Daarom heeft ze vorig jaar met 2 jaar ook een volledige gehad, volgende week krijgt ze Weil en Parainfluenza, jaar erop krijgt ze die ook en dan jaar daarop weer volledige. Dus om de 3 jaar een volledige. Daarin kan ik mij wel vinden, aangezien Weil en Parainfluenza jaar geldig zijn
Die Weil enting is een beetje mosterd na de maaltijd (en Pi laat ik sowieso nooit zetten).
De grootste besmettingskans op de ziekte van Weil is in de zomer en nazomer en vaccineren hiertegen kan je dan ook het best doen in het voorjaar (april/mei).
Overigens zou IK je hond nu nog wel tegen Weil laten vaccineren en in het voorjaar weer. Je kan het ook deze keer overslaan, maar dan is het raadzaam om in het voorjaar 2x te laten vaccineren zodat de enting goed aanslaat. Als er tussen 2 vaccinaties tegen Weil meer dan een jaar zit 'pakt' een enkele vaccinatie niet goed meer en kan je net zo goed niet enten. Of je moet 2x enten met een tussenpoos van 2 á 3 weken.

Ik denk dat Inge dat ook bedoelt met haar opmerking richting Nanna.
Inge O schreef:dan kan je net zo goed die weilenting weglaten want die heeft in een éénmalige versie 0,00000000000000000 waarde (zo, ben ik even net zo genuanceerd als jij ).
Dan zou ik kiezen voor nu en in het voorjaar :19: .

Pi zou ik alleen doen als er om gevraagd wordt (pension, club etc.).
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Nanna schreef:Ik ben niet anti enten. Als ik een pup heb laat ik die braaf enten, parvo weil en daarna cocktail, zoals ik zelf als baby ook ingeënt ben.
Maar daarna is het dus wèl afgelopen. Hij doet het er maar mee.
Geen haar op mijn hoofd om dat beest ieder jaar vol te douwen met die immuunsysteem verziekende meuk, alleen maar om de farmaceutische industrie happy te houden. :neenee:
Dit dus. Puppy krijgt alle entingen en daarna niet meer.
Afbeelding
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Het is een beetje 2slachtig vind ik, dat hele ent verhaal.

1, waarom zou je de info van je dierenarts in de wind slaan? Okay, hij moet ook eten, maar als je als hondenliefhebber zijn advies in de wind gaat gooien vind ik ook een risico. Ik ga er toch nog steeds van uit dat elke afgestudeerde dierenarts meer medische kennis in huis heeft als de gemiddelde hondeneigenaar?

2, ik lees diverse keren dat mensen de hun niet willen laten enten om de industrie niet te willen steunen?
+Nu vind ik dat eigenlijk de meest idiote reden om het niet te doen.
Niet enten okay, maar om zo'n reden? :80: Dan koop je volgende week geen bloemkool meer omdat je een boer niet wilt steunen, en de week daarop geen melk omdat je vind dat een veehouder het te goed heeft en weer een week later geen brood omdat de bakker teveel verdient? Kom op zeg!! Dat kan en mag nooit een reden zijn over de gezondheid van je hond.

3, wel of niet enten blijft een vraag die voor en tegenstanders blijft houden. Aan de andere kant, ik heb, persoonlijk, in alle jaren dat ik met honden bezig ben, dus al als kind vanuit mijn ouderlijk huis, nooit gemerkt dat er nadelige gevolgen zaten en waren met deze entingen bij onze honden. Blijft dus de vraag, is het risico wel zo groot, of praten we ons zelf iets aan om geld te besparen? :80:
Praten we ons zelf iets aan, of bedenken we iets met het excuus dat zaken tegenwoordig veel beter onderzocht zijn? Omdat er meer kennis is?
Houd er wel rekening mee, mensen die veel invloed hebben, of een heel aannemelijk verhaal verzinnen, hebben altijd een grote groep volgers die zaken zomaar voor zoete koek aannemen en vervolgens hemel en aarde bewegen omdat er bij anderen ook in te krijgen. Of iets nu waar is of niet, als je het goed verkoopt, dan vind je medestanders in je verhaal, waar het ook om gaat.
Zeker nu internet een groot goed is geworden golven de nieuwe verhalen, onderzoeken, mensen die zeggen kennis te hebben en wat al niet meer over het internet. je weet zowat niet meer wie, en wat je nog moet geloven en alles druist tegen elkaar in.
Maak daar maar eens een goed keuze in, dat is zowat onmogelijk geworden. :U:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”