Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
KI
Moderator: moderatorteam
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
KI
aan de hand van dit topic: viewtopic.php?f=6&t=227559
was ik gaan lezen op de site van de RV van de DC en daar staat dit:
de Reu'
De dekking dient een natuurlijk verloop te hebben.
Kunstmatig inseminatie is slechts toegestaan na verkregen toestemming op basis
van een gemotiveerd verzoek in overleg met door de Raad .
Dit verzoek dient minimaal 1 maand (een) voor de voorgenomen dekking bij het
bureau van de Raad te worden ingediend
dat staat bij alle 5 de rassen die in dezelfde RV zitten
nu vraag ik me af, hoe kun je nu een maand van te voren een KI aanvraag doen?
als ik naar Guapa kijk, dan zou ik al een aanvraag moeten doen als ze net loops-af is, omdat zij enorm onregelmatig loops is
wat nut heeft het om daar een aanvraag voor te doen?
bij ons nest hebben wij bv redelijk laat (na 3 dagen dekpogingen, maar geen koppelingen) toch besloten om KI te laten doen door de DA, maar moest ik nu lid zijn van die RV, dan had ik dat in principe niet kunnen/mogen doen of ik had moeten verzwijgen dat Guapa (buiten 5 keer "normale" dekkingen zonder koppelingen) via KI gedekt is geweest??
was ik gaan lezen op de site van de RV van de DC en daar staat dit:
de Reu'
De dekking dient een natuurlijk verloop te hebben.
Kunstmatig inseminatie is slechts toegestaan na verkregen toestemming op basis
van een gemotiveerd verzoek in overleg met door de Raad .
Dit verzoek dient minimaal 1 maand (een) voor de voorgenomen dekking bij het
bureau van de Raad te worden ingediend
dat staat bij alle 5 de rassen die in dezelfde RV zitten
nu vraag ik me af, hoe kun je nu een maand van te voren een KI aanvraag doen?
als ik naar Guapa kijk, dan zou ik al een aanvraag moeten doen als ze net loops-af is, omdat zij enorm onregelmatig loops is
wat nut heeft het om daar een aanvraag voor te doen?
bij ons nest hebben wij bv redelijk laat (na 3 dagen dekpogingen, maar geen koppelingen) toch besloten om KI te laten doen door de DA, maar moest ik nu lid zijn van die RV, dan had ik dat in principe niet kunnen/mogen doen of ik had moeten verzwijgen dat Guapa (buiten 5 keer "normale" dekkingen zonder koppelingen) via KI gedekt is geweest??
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Re: KI
Hoe kan de Raad nu controleren of ik hier thuis een KI toepas
De regel op zich is wel goed, dan is iedereen zich bewust van de noodzaak van natuurlijk dekken.
De regel op zich is wel goed, dan is iedereen zich bewust van de noodzaak van natuurlijk dekken.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Dat is ook een stom regeltje waar niemand wat mee kan en dus geen waarde heeft ,maar wel als een soort van statement in de lucht gehouden word door de Raad.
Je wilt niet weten hoeveel honden bij DA of gewoon thuis door fokker/kennis met KI volgestopt word en op dekaangifte aangekruist word geen KI.
.
Je wilt niet weten hoeveel honden bij DA of gewoon thuis door fokker/kennis met KI volgestopt word en op dekaangifte aangekruist word geen KI.
.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- vania
- Zeer actief
dat vroeg ik me dus ook af, hoe gaan ze dat controleren?Tulp schreef:Hoe kan de Raad nu controleren of ik hier thuis een KI toepas![]()
ik ben zeker voor natuurlijke dekking, absoluut, zonder natuurlijke dekking zou ik ook geen KI overwegen tenzij de reu in verwegistan zou zitten
waarom vind de raad dat dan zo belangrijk?
ik zag ook nergens staan hoe oud de reu minimum moet zijn om te mogen dekken (bij geen 1 van de 5 rassen) bij de teven dan weer wel, dan zou ik eerder een minimum aan leeftijd verplicht laten worden, dan verplicht laten laten weten dat je KI doet
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Waarom is dat van belang?vania schreef: ik zag ook nergens staan hoe oud de reu minimum moet zijn om te mogen dekken (bij geen 1 van de 5 rassen) bij de teven dan weer wel, dan zou ik eerder een minimum aan leeftijd verplicht laten worden, dan verplicht laten laten weten dat je KI doet
Ik vind een leeftijdsgrens voor een teef logisch, die moet dragen, werpen en zogen.
Maar voor een reu boeit hetniet.
Hooguit voor de gezondheidsonderzoeken waar ze aan moeten voldoen, daar is een leeftijdsgrens aan. Maar verder is het toch niet van belang hoe oud of jong de reu is?
Teven van ouder dan 8 jaar mogen ook geen nest meer, reuen mogen doordekken tot ze omvallen.
En terecht. Geef mij maar een reu van 12 die alles nog tiptop heeft. Dan weet ik tenminste dat hij die leeftijd gezond behaald heeft.
- vania
- Zeer actief
ik spreek ff voor "mijn" ras heMarjoleine schreef:Waarom is dat van belang?vania schreef: ik zag ook nergens staan hoe oud de reu minimum moet zijn om te mogen dekken (bij geen 1 van de 5 rassen) bij de teven dan weer wel, dan zou ik eerder een minimum aan leeftijd verplicht laten worden, dan verplicht laten weten dat je KI doet
Ik vind een leeftijdsgrens voor een teef logisch, die moet dragen, werpen en zogen.
Maar voor een reu boeit het niet.
Hooguit voor de gezondheidsonderzoeken waar ze aan moeten voldoen, daar is een leeftijdsgrens aan. Maar verder is het toch niet van belang hoe oud of jong de reu is?
Teven van ouder dan 8 jaar mogen ook geen nest meer, reuen mogen doordekken tot ze omvallen.
En terecht. Geef mij maar een reu van 12 die alles nog tiptop heeft. Dan weet ik tenminste dat hij die leeftijd gezond behaald heeft.
maar hier in Belgie zijn bv geen verplichte onderzoeken voor een DC (het ras is nog altijd niet erkend), dus iemand die een reu heeft van 12 maanden, kan die ter dekking stelling en de pups krijgen dan stambomen ook
maar een DC van 12 maanden kan je niet vergelijken met een DC van 3-4 jaar (dan pas zijn ze volwassen en zie je pas het "echte" karakter en qua uiterlijk)
dus eigenlijk vind ik het "te" jong voor een DC, ik snap best dat er veel rassen vroeger "af" zijn, maar hoe kun je nu zien wat of waar je op fokt als 1 van beide ouders niet is uitgegroeid?
Darko is bv pas op 2 jarige leeftijd stabiel geworden qua karakter, daarvoor was het "lang leven het feest
Guapa is ook nu maar pas na haar nest (zij was 3) stabieler en socialer en makkelijker geworden als er voor
Jänta is bijna 13 maanden, maar ik zie mezelf haar dus niet laten dekken op 15 maanden omdat zij daar niet klaar voor is (zowel mentaal als lichamelijk niet)
de "oudheid" van de hond, ben ik het helemaal mee eens, liever een reu van 10 jaar als een reu van 12 maanden
hier moeten de reuen 12 maanden zijn, de teven mogen vanaf 15 maanden gedekt worden en niet meer na 10jaar
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
is het in belgie nog steeds zo dat een reu na 10 jaar niet meer mag dekken?vania schreef:hier moeten de reuen 12 maanden zijn, de teven mogen vanaf 15 maanden gedekt worden en niet meer na 10jaar
waarom is dat eigenlijk?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar jij hebt het nu over rasspecifieke dingen.vania schreef: maar een DC van 12 maanden kan je niet vergelijken met een DC van 3-4 jaar (dan pas zijn ze volwassen en zie je pas het "echte" karakter en qua uiterlijk)
dus eigenlijk vind ik het "te" jong voor een DC,
De regels die de Raad stelt aan leeftijd (en dus niet aan de leeftijd van een reu) hebben betrekking op welzijn van de hond.
En welzijn is niet rasspecifiek
Hier in Nederland wordt daartussen onderscheid gemaakt.
Ja, wat raar, waarom is dat?hier moeten de reuen 12 maanden zijn, de teven mogen vanaf 15 maanden gedekt worden en niet meer na 10jaar
Ik vind een oude reu juist extra waardevol!
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Was vroeger zo.Podenji schreef:is het in belgie nog steeds zo dat een reu na 10 jaar niet meer mag dekken?vania schreef:hier moeten de reuen 12 maanden zijn, de teven mogen vanaf 15 maanden gedekt worden en niet meer na 10jaar
waarom is dat eigenlijk?
Je kon dan wel een briefje schrijven naar St Hubertus en uitleggen waarom je die reu toch nog wou gebruiken, niettegenstaande hij dus al 10 was.
Wanneer je daar een goede verklaring voor had kreeg je ook de toestemming hoor.
Nu is dit dus afgeschaft en mag je een reu dus gebruiken zolang hij nog kan.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar waarom, dat is niet bekend?
Of wisten ze het verschil niet tussen reuen en teven?
Of wisten ze het verschil niet tussen reuen en teven?
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Een minder goede verklaring:Inge O schreef:wat zou er nu géén goede verklaring kunnen voor zijnXtine schreef: Wanneer je daar een goede verklaring voor had kreeg je ook de toestemming hoor.?
dat is dan nog niet zo lang, goed nieuws in ieder gevalNu is dit dus afgeschaft en mag je een reu dus gebruiken zolang hij nog kan..
Heb dringend geld nodig,
wens geen geld voor een dekking uit te geven en daarom zal ik dienen ouden van ons nog maar eens gebruiken
Handle every stressful situation like a dog.
- vania
- Zeer actief
hier in Belgie is het ook niet rasspecifiek hoorMarjoleine schreef:Maar jij hebt het nu over rasspecifieke dingen.vania schreef: maar een DC van 12 maanden kan je niet vergelijken met een DC van 3-4 jaar (dan pas zijn ze volwassen en zie je pas het "echte" karakter en qua uiterlijk)
dus eigenlijk vind ik het "te" jong voor een DC,
De regels die de Raad stelt aan leeftijd (en dus niet aan de leeftijd van een reu) hebben betrekking op welzijn van de hond.
En welzijn is niet rasspecifiek
Hier in Nederland wordt daartussen onderscheid gemaakt.
maar ik vind als RV dat je in principe wel naar de "groei" van het ras moet kijken, maar dat is mijn mening
ik zou (moest ik ooit een RV beginnen, wat niet gaat gebeuren) ook voor reuen een minimum instellen en die van de teven naar boven halen, zodat je op zijn minst met volwassen honden gaat fokken en niet met halve pubers, want dat zijn DC's eenmaal op 12 en 15 maanden
bij de reu staat geen leeftijd bij (of ik heb er overeen gelezen) teven is tot 10jaar volgens Sint HubertusMarjoleine schreef:Ja, wat raar, waarom is dat?vania schreef:hier moeten de reuen 12 maanden zijn, de teven mogen vanaf 15 maanden gedekt worden en niet meer na 10jaar
Ik vind een oude reu juist extra waardevol!
31.0 Leeftijd van de ouderdieren
De teven mogen niet gedekt worden vóór de leeftijd van 15 maanden en de
reuen mogen niet dekken vóór de leeftijd van 12 maanden, tenzij een
gemotiveerde aanvraag op voorhand wordt ingediend bij de KMSH en vóór
het dekken de toelating bekomen wordt. De teven ouder dan 10 jaar mogen
niet meer gedekt worden. Voor de reuen is er geen leeftijdsbeperking buiten
de minimumleeftijd.
32.0 Nestenfrequentie
Een teef mag maximaal één (1) nest per jaar hebben. Indien het tijdstip voor
de nesten gewijzigd moet worden, zijn twee (2) nesten in één jaar toegelaten
op voorwaarde dat de teef daarna een rustperiode krijgt van twaalf
maanden.
op volgende links staat dat en dat document zou van 2009 zijn, dus ik ga er van uit dat het al sinds dan is dat die regel voor reuen niet meer telt?Inge O schreef: dat is dan nog niet zo lang, goed nieuws in ieder geval.
http://www.kmsh.be/documents/doc_bil/Re ... 102009.pdf
- vania
- Zeer actief
tis omdat ik dat daarstraks er achter aan het zoeken was dat ik het zagInge O schreef:oh ja, dat kan best, ik check dat zeker niet elk jaarvania schreef:
op volgende links staat dat en dat document zou van 2009 zijn, dus ik ga er van uit dat het al sinds dan is dat die regel voor reuen niet meer telt?
http://www.kmsh.be/documents/doc_bil/Re ... 102009.pdf. bij een vorige discussie hier op het forum (waarbij ik het toen wel heb gecheckt) was het nog niet veranderd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Jamaar, dat zeg ik dus.vania schreef: hier in Belgie is het ook niet rasspecifiek hoor
maar ik vind als RV dat je in principe wel naar de "groei" van het ras moet kijken, maar dat is mijn mening
ik zou (moest ik ooit een RV beginnen, wat niet gaat gebeuren) ook voor reuen een minimum instellen en die van de teven naar boven halen, zodat je op zijn minst met volwassen honden gaat fokken en niet met halve pubers, want dat zijn DC's eenmaal op 12 en 15 maanden
De Raad kijkt alleen naar welzijn.
De RV is degene die de rasspecifieke dingen moet regelen, zoals dus bv leeftijd van inzetten en zo meer.
Hier is dat maximaal 8 jaar.vania schreef: teven is tot 10jaar volgens Sint Hubertus
niet meer gedekt worden.
Zie ik nu goed dat jullie geen maximum hebben voor het aantal nesten?
Dat is hier wel, de regel van de Raad is maximaal 5 nesten, sommige RV's hebben dat aantal nog lager liggen.
- vania
- Zeer actief
het geen ik in het 1ste bericht had gezet, komt uit het fokbeleid van de RV niet van de RaadMarjoleine schreef:Jamaar, dat zeg ik dus.vania schreef: hier in Belgie is het ook niet rasspecifiek hoor
De Raad kijkt alleen naar welzijn.
De RV is degene die de rasspecifieke dingen moet regelen, zoals dus bv leeftijd van inzetten en zo meer.
maar aangezien het blijkbaar krak hetzelfde is bij de Raad, zullen zij dat van daar gekopieerd hebben?
Marjoleine schreef:Hier is dat maximaal 8 jaar.vania schreef: teven is tot 10jaar volgens Sint Hubertus
niet meer gedekt worden.
Zie ik nu goed dat jullie geen maximum hebben voor het aantal nesten?
Dat is hier wel, de regel van de Raad is maximaal 5 nesten, sommige RV's hebben dat aantal nog lager liggen.
geen idee, ik vind er ook zo snel ff niets over, dus ga ik er van uit (niet dat ik dat doe of ga doen) dat een teef vanaf 15 maanden tot 10jaar elk jaar een nest mag hebben, tenzij de RV iets anders zegt, maar ik heb ook weer geen idee of Sint hubertus dat (gaat) controleren
ik weet alleen dat je als "hobbyfokker" niet meer als 2 nesten met stamboom per jaar mag hebben, wil je meer als 2 nesten per jaar fokken, moet je een Honden Katten-nummer aanvragen bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, zonder die HK-nummer mag je in Belgie ook niet gratis adverteren op websites
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
De regels van de RV mogen wel strenger zijn dan die van de Raad, niet minder streng.vania schreef:het geen ik in het 1ste bericht had gezet, komt uit het fokbeleid van de RV niet van de Raad
maar aangezien het blijkbaar krak hetzelfde is bij de Raad, zullen zij dat van daar gekopieerd hebben?![]()
Veel RV's gebruiken dus op welzijnsgebied de regels van de Raad en een aantal scherpen die aan.
Dus ja, dat is vast gekopieerd
Welke RV is het?
En dat is nou iets dat supersimpel isvania schreef: geen idee, ik vind er ook zo snel ff niets over, dus ga ik er van uit (niet dat ik dat doe of ga doen) dat een teef vanaf 15 maanden tot 10jaar elk jaar een nest mag hebben, tenzij de RV iets anders zegt, maar ik heb ook weer geen idee of Sint hubertus dat (gaat) controleren
De stambomen worden immers uitgegeven aan de hand van die van de ouders? Je kunt dus in één oogopslag zien hoeveel nesten een teef heeft gehad.
Dat is bij de Raad overigens geautomatiseerd, schijnt erg simpele software te zijn.
-
pienjo
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniels
vania schreef:ik spreek ff voor "mijn" ras heMarjoleine schreef:Waarom is dat van belang?vania schreef: ik zag ook nergens staan hoe oud de reu minimum moet zijn om te mogen dekken (bij geen 1 van de 5 rassen) bij de teven dan weer wel, dan zou ik eerder een minimum aan leeftijd verplicht laten worden, dan verplicht laten weten dat je KI doet
Maar voor een reu boeit het niet.
maar hier in Belgie zijn bv geen verplichte onderzoeken voor een DC (het ras is nog altijd niet erkend), dus iemand die een reu heeft van 12 maanden, kan die ter dekking stelling en de pups krijgen dan stambomen ook
maar een DC van 12 maanden kan je niet vergelijken met een DC van 3-4 jaar (dan pas zijn ze volwassen en zie je pas het "echte" karakter en qua uiterlijk)
dus eigenlijk vind ik het "te" jong voor een DC, ik snap best dat er veel rassen vroeger "af" zijn, maar hoe kun je nu zien wat of waar je op fokt als 1 van beide ouders niet is uitgegroeid?
Darko is bv pas op 2 jarige leeftijd stabiel geworden qua karakter, daarvoor was het "lang leven het feest![]()
)
Guapa is ook nu maar pas na haar nest (zij was 3) stabieler en socialer en makkelijker geworden als er voor
Jänta is bijna 13 maanden, maar ik zie mezelf haar dus niet laten dekken op 15 maanden omdat zij daar niet klaar voor is (zowel mentaal als lichamelijk niet)
de "oudheid" van de hond, ben ik het helemaal mee eens, liever een reu van 10 jaar als een reu van 12 maanden
hier moeten de reuen 12 maanden zijn, de teven mogen vanaf 15 maanden gedekt worden en niet meer na 10jaar
Even terzijde sinds deze zomer zijn DC's toch door de FCI erkend?
- vania
- Zeer actief
het is deze RV: http://www.mncn.nl/Marjoleine schreef:De regels van de RV mogen wel strenger zijn dan die van de Raad, niet minder streng.vania schreef:het geen ik in het 1ste bericht had gezet, komt uit het fokbeleid van de RV niet van de Raad
maar aangezien het blijkbaar krak hetzelfde is bij de Raad, zullen zij dat van daar gekopieerd hebben?![]()
Veel RV's gebruiken dus op welzijnsgebied de regels van de Raad en een aantal scherpen die aan.
Dus ja, dat is vast gekopieerd
Welke RV is het?
het fokreglement vind je trouwens alleen door vanonder op "sitemap" te klikken
ik heb geen idee hoe dat bij Sint Hubertus gaat, geen idee of dat ook op de stamboom van de teef komt (ik heb mijn stambomen nog steeds nietMarjoleine schreef:En dat is nou iets dat supersimpel isvania schreef: geen idee, ik vind er ook zo snel ff niets over, dus ga ik er van uit (niet dat ik dat doe of ga doen) dat een teef vanaf 15 maanden tot 10jaar elk jaar een nest mag hebben, tenzij de RV iets anders zegt, maar ik heb ook weer geen idee of Sint hubertus dat (gaat) controleren
De stambomen worden immers uitgegeven aan de hand van die van de ouders? Je kunt dus in één oogopslag zien hoeveel nesten een teef heeft gehad.
Dat is bij de Raad overigens geautomatiseerd, schijnt erg simpele software te zijn.
het ras is inderdaad officieel erkent sinds 04-07-2011, maar er zijn (van zowel FCI als van Sint hubertus uit) geen "eisen" waar een DC aan moet voldoenpienjo schreef: Even terzijde sinds deze zomer zijn DC's toch door de FCI erkend?
zo wordt er bv om de zoveel tijd op de site van Sint hubertus een ras (of meerdere) verplicht om HD foto's te laten maken, maar daar vind ik dus niets over op de site van Sint hubertus
ook kan je in NL bv al veel langer Nederlands showkampioen worden met je DC (ook al voor de officiele erkenning van FCI) terwijl dat hier in Belgie nog altijd niet kan
dus dan denk ik dat Belgie het ras nog steeds niet officieel erkent heeft, ondanks dat FCI een scheet ver van Sint Hubertus af zit