Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gasnarcose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Gasnarcose

Ongelezen bericht door Kit »

Aanstaande vrijdag wordt Zen gecastreerd en aangezien hij gasnarcose moet hebben wil ik eens vragen waar ik op moet letten en zo.
Ik mag bij hem blijven tot hij in slaap is, maar hij krijgt eerst een infuus in zijn poot om hem in slaap te brengen, vervolgens een tube.
Maar....kan dat infuus om hem onder zeil te brengen dan geen kwaad?
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Gasnarcose

Ongelezen bericht door Tiny »

Kit schreef:Aanstaande vrijdag wordt Zen gecastreerd en aangezien hij gasnarcose moet hebben wil ik eens vragen waar ik op moet letten en zo.
Ik mag bij hem blijven tot hij in slaap is, maar hij krijgt eerst een infuus in zijn poot om hem in slaap te brengen, vervolgens een tube.
Maar....kan dat infuus om hem onder zeil te brengen dan geen kwaad?
Volgens mij kan het niet anders. Nu ben ik geen fan van narcose, wie wel, maar ik dacht dat bij een gasnarcose het wakker worden makkelijker ging. En dat ze tijdens de operatie konden bijstellen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Hier ging het ook eerst met een injectie. Volgens onze DA kon dat niet anders. uit de gas narcose laten ze ze heel langzaam wakker worden. Ze spuiten ze volgens mij niet wakker (dat werd bij onze Laika in iedergeval niet gedaan). Volgens onze DA duurde dat wel langer dan normale narcose maar had dit te maken met het gas wat nog in de longen zit.
Afbeelding
gevni havanezers
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Gasnarcose is wel wat zwaarder dan een roesje maar wel veiliger. Een tegenspuitje laat ik ook nooit geven omdat dit antisedan is, een middel dat voor collies, collie-achtigen (aussies, shelties) en bobtails met name gevaarlijk kan zijn.
Afbeelding
Kit
Erelid

Bedankt voor de reacties, ben wel wat gerust gesteld nu hoor, ik hoop alleen dat ie zich niet zo druk maakt dat ie niet onder zeil gaat, maar dat zal wel goed komen...Met zijn oogonderzoek vorig jaar was ie ook hartstikke braaf, mien ventie.

Ik zie er best tegen op hoor :ugh:
Annestiekje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Annestiekje »

Hey Kit,

Een gasnarcose heeft minder bijwerkingen dan een gewone narcose, en het infuus waarmee hij in slaap wordt gebracht zal echt nihil zijn. Er is continu een assistente bij de hond aanwezig om de controles uit te voeren en aan de hand hier van het bijstellen. Je zult merken dat Zen lang niet zo loom is dan na een gewone narcose. Ook wordt gasnarcose veel gebruikt bij hartpatienten. Dit omdat het niet zoveel vergt van het lichaam qua herstel hiervan.

Ik ga duimen voor je mannetje hoor en geef hem maar een dikke knuf van mij.....
Laatst gewijzigd door Annestiekje op 02 okt 2011 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
My home is .... where my dog is..........
Wat missen we je lieve kleine brompot.... 20-12-2002 - 22-09-2011
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Gasnarcose is echt het veiligste wat je kan doen en de prik vooraf is standaard.
Puchu was een paar uurtjes nog suf, is totaal niet misselijk geweest, scheurde wél van de honger daarna en
's avonds liep hij echt alweer als een kievit.
Hij werd om 11.30 uur onder zeil gebracht en 's avonds om 19.30 uur wilde ik hem een plasje laten doen, maar hij was zo
hyper-de-piep alweer, dat ik een gewone ronde van een half uur heb gelopen :oeps:

Kaya krijgt wat anders qua narcose omdat ze nierpatiënt is en dat is dus echt een ramp. Die ligt 2 dagen te trippen en te janken.
vreselijk!

Komt goed met je mannetje :ok: :knuffel:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Kit
Erelid

Annerieke schreef:Hey Kit,

Een gasnarcose heeft minder bijwerkingen dan een gewone narcose, en het infuus waarmee hij in slaap wordt gebracht zal echt nihil zijn. Er is continu een assistente bij de hond aanwezig om de controles uit te voeren en aan de hand hier van het bijstellen. Je zult merken dat Zen lang niet zo loom is dan na een gewone narcose. Ook wordt gasnarcose veel gebruikt bij hartpatienten. Dit omdat het niet zoveel vergt van het lichaam qua herstel hiervan.

Ik ga duimen voor je mannetje hoor en geef hem maar een dikke knuf van mij.....

Die knuffel zal ik aan hem doorgeven hoor Annerieke, gasnarcose is ook noodzakelijk he bij windhonden, moet er niet aan denken dat ie er in blijft ofzo.
Hij is zo onwijs vrolijk de laatste tijd dat ik hoop dat dat alleen maar door blijft zetten, het juiste moment nu dus :cheer:
Annestiekje
Zeer actief

Hey Meid,

Gaat helemaal goed komen!! En voor je het weet is het achter de rug. En wat wil hij nog meer met al die knappe dames om hem heen. :cheer: :I:
Afbeelding
Kit
Erelid

Annerieke schreef:Hey Meid,

Gaat helemaal goed komen!! En voor je het weet is het achter de rug. En wat wil hij nog meer met al die knappe dames om hem heen. :cheer: :I:

Ja hij is helemaal happy met zijn harem whahahahah
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

lieke schreef:Gasnarcose is wel wat zwaarder dan een roesje maar wel veiliger. Een tegenspuitje laat ik ook nooit geven omdat dit antisedan is, een middel dat voor collies, collie-achtigen (aussies, shelties) en bobtails met name gevaarlijk kan zijn.
Is dat vanwege MDR-1, Lieke?
Komt dat bij bobtails ook voor?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik snap dat je het reuze spannend vind!
Heel veel succes en dat hij maar snel als een beetje minder man weer mee naar huis kan!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sterkte, Kit.
Gasnarcose is heel erg veilig, daar hoef je dus niet over te tobben (al doe je dat uiteraard wel).
Maar komt goed!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Kit
Erelid

Marjoleine schreef:Sterkte, Kit.
Gasnarcose is heel erg veilig, daar hoef je dus niet over te tobben (al doe je dat uiteraard wel).
Maar komt goed!

Ik ben al een heel stuk geruster hoor, ik hou alleen niet van dat gesnij in mn beessies, maar dit moet gewoon :(
blacky
Zeer actief

ik hoorde zaterdag van de DA dat ze tegenwoordig ook laproscopisch castreren. De ballen blijven dan zitten maar worden wel kleiner. Het is geen sterilisatie want dat vroeg ik nog. maar de ballen sterven op de 3e dag af. De hond heeft dan ook pijn. Ik heb hier met Marjan Schalenkamp de DA nog een tijd over staan praten omdat dit die nieuwste ontwikkeling was op dit gebied en volgens haar de minst belastende. En omdat de ballen bleven zitten ook voor show honden geschikt. Hoewel ik dat wel betwijfel want kleinere ballen vallen wel op.
Afbeelding
gevni havanezers
Kit
Erelid

blacky schreef:ik hoorde zaterdag van de DA dat ze tegenwoordig ook laproscopisch castreren. De ballen blijven dan zitten maar worden wel kleiner. Het is geen sterilisatie want dat vroeg ik nog. maar de ballen sterven op de 3e dag af. De hond heeft dan ook pijn. Ik heb hier met Marjan Schalenkamp de DA nog een tijd over staan praten omdat dit die nieuwste ontwikkeling was op dit gebied en volgens haar de minst belastende. En omdat de ballen bleven zitten ook voor show honden geschikt. Hoewel ik dat wel betwijfel want kleinere ballen vallen wel op.

Aah oke, de technieken verbeteren wel steeds he? Wat mij betreft hoeven zijn ballen niet zichtbaar te zijn, hij gaat niet meer naar shows, heeft ie genoeg gedaan in zijn jongere jaren, hij mag tot ie een ouwe knar is lekker relaxen en genieten van zijn leventje :mrgreen:
blacky
Zeer actief

Nee die ballen hoef je bij mijn hond ook niet te zien hoor als hij eenmaal gecastreerd is. (je ziet ze nu ook niet met al dat haar :goeie: )

Maar zij vertelde dat het minder belastend was. Vandaar dat ik het even melde. Het is een blijft ook dan natuurlijk wel een operatie.
Afbeelding
gevni havanezers
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Marjoleine schreef:
lieke schreef:Gasnarcose is wel wat zwaarder dan een roesje maar wel veiliger. Een tegenspuitje laat ik ook nooit geven omdat dit antisedan is, een middel dat voor collies, collie-achtigen (aussies, shelties) en bobtails met name gevaarlijk kan zijn.
Is dat vanwege MDR-1, Lieke?
Komt dat bij bobtails ook voor?

Ja, voorzover nu bekend is hebben onderzoekers aangetoond dat het mutante allel mdr1-1? moet zijn ontstaan bij een hond die hoorde tot de vroegste Engelse schapendrijversrassen (de "working sheepdogs"), vóór de oprichting van de stamboeken rond 1873. Vanuit die basispopulaties werd het defecte allel ingebracht in de meeste moderne collie-rassen en ook in een aantal andere rassen.
Behalve bij de collie en verwante rassen zoals de Shetland sheepdog (sheltie), de border collie, de Australian shepherd, de Australian cattledog en de Old English Sheepdog, werd het mdr1-1? allel ook aangetoond bij Duitse Herders, Zwitserse witte herders, langharige whippets, silken windhounds en bij een reeks van bastaarden met "collie-bloed".

Je ziet, het mdr-1 gen is meer verspreid dan je zou denken.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

blacky schreef:ik hoorde zaterdag van de DA dat ze tegenwoordig ook laproscopisch castreren. De ballen blijven dan zitten maar worden wel kleiner. Het is geen sterilisatie want dat vroeg ik nog. maar de ballen sterven op de 3e dag af. De hond heeft dan ook pijn. Ik heb hier met Marjan Schalenkamp de DA nog een tijd over staan praten omdat dit die nieuwste ontwikkeling was op dit gebied en volgens haar de minst belastende. En omdat de ballen bleven zitten ook voor show honden geschikt. Hoewel ik dat wel betwijfel want kleinere ballen vallen wel op.
Het moet ook niet gekker worden zeg :scratch: Eerst ontwikkel je een totaal onnodige techniek, vervolgens maak je daar markt voor door te beweren dat dit minder belastend is (alsof een gewone castratie zo belastend zou zijn) en vervolgens wordt de halve dierenartswereld gedwongen met die kolder mee te gaan anders loop je achter :roll: Vervolgens kan iedereen klagen dat dierenartsen tegenwoordig zo duur zijn. Nou, dat komt dus door dit soort kolder. Ik hoop echt dat deze onzin niet doorbreekt zoals de laparoscopische sterilisatie dat gedaan heeft.

Kees
Kit
Erelid

Morgen is het zover, ik heb nu flink de zenuwen hoor...Gelukkig neemt Annerieke Nen mee naar de opvang, anders zou ik denk ik in de knoop kopen met de tijd dat ik onderweg ben en er moet zijn, dank je wel Annerieke :J:

Ik ga zo maar een borrel nemen denk ik :ugh:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Sterkte morgen!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Annestiekje
Zeer actief

No thanks meid!! en met zenneke gaat het helemaal goed komen :E:

Ennuh neem jij nog maar een borrel om Zen te worden :W:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hoi Kit,
Yentle is vandaag ook weer veilig thuis gekomen. Bij mijn dierenart krijgen ze eerst een spuitje om wat rustig te worden, dat kan gewoon in de wachtkamer, en dan worden ze pas meegenomen naar de operatiekamer voor infuus en de rest. Ik zou echt niet anders willen. (Behalve Yentle dan, want die is het er nu allemaal niet mee eens..... :boos:
blacky
Zeer actief

Kit succes morgen. :ok: :ok: :ok: :ok:
Afbeelding
gevni havanezers
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Sterkte straks.. :ok:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En, hoe is het gegaan?
Annestiekje
Zeer actief

:ok: Zen is flex Relex :slaap: en helemaal Zen nog van de narcose...
Hij is weer lekker thuis. Waar hij heerlijk in de watten wordt gelegd door al die dames
Afbeelding
Kit
Erelid

Jaaa alles is goed gegaan, ik mocht bij de ingreep blijven en heb foto's gemaakt, ze zijn meteen maar doorgegaan met een grondige gebitsreiniging, want zijn tanden ( die al heel slecht waren) werden nu toch wel bar en boos.

we hebben hem na de ingrepen slapend in de auto gelegd en lekker naar huis gegaan, rond 12 uur was ik thuis, heb snel alles klaar gelegd voor hem en heb hem toen uit de auto getild ( je draagt je een rugverrekking man!) Lekker op zijn dikke dekbed met een dekentje over, want hij was een beetje koud.

Maar wakker worden? Ho maar, hij vond die roze olifantjes schijnbaar veullll gaver hahahah, rond 15 uur kwam Mo thuis en toen kwam ie wat tot leven. Even later schrok ik me rot, want Mo en ik waren HoudiniDanne aan het vangen en toen stond Zen als DronkenHendrik achter me te wiebelen, dus die eerst maar ondersteunend een plas laten doen terwijl Mo Danne naar binnen deed...

Wat een dag! Maar m'n kerel is weer veilig en gezond thuis en dat is het belangrijkste. :cheer: :cheer: :cheer:

Anneriek! Nogmaals dank voor het lekkers voor Zen dat je aan Nen meegegeven hebt en je goede zorgen :J: :J:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Jaaaaaa wat fijn :cheer: :cheer: :cheer:
Mooi zo, ook weer een pak van je hart :J:

Dikke beterschapsknuffels aan het mannetje... je zal zien dat hij morgen alweer 'de man' is :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Fijn dat hij weer thuis is en alles goed is gegaan :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”