Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat te kluiven naast kvv
Moderator: moderatorteam
- TaraL
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Een rasechte kruising
- Aantal honden: 1
Wat te kluiven naast kvv
Vraagje namens een vriendin. (heb er zelf geen verstand van want ik voer brokken, alleen een beetje ingelezen via internet)
Zij heeft een hond die erg lastig eet en overweegt over te stappen op kvv.
Nou neem ik aan dat het dan qua snacks en kluiven ook af te stappen van de standaard?
M'n vraag is nu dus wat kan je qua snacks op training geven en wat kan je zulke dieren te kluiven geven. Ze krijgt nu van alles: farmfoodkluiven, buffelhuid, dentastix, enz maar dat is na overstappen niet de bedoeling toch?
En dan een laatste vraag: mocht het planningstechnisch niet lukken om vlees te geven, kan je dan eenmalig wel brokken geven en welke is dan het meest verstandig.
Heb gelezen over orijen, is dat een goede of is iets anders verstandiger??
Alvast bedankt.
Zij heeft een hond die erg lastig eet en overweegt over te stappen op kvv.
Nou neem ik aan dat het dan qua snacks en kluiven ook af te stappen van de standaard?
M'n vraag is nu dus wat kan je qua snacks op training geven en wat kan je zulke dieren te kluiven geven. Ze krijgt nu van alles: farmfoodkluiven, buffelhuid, dentastix, enz maar dat is na overstappen niet de bedoeling toch?
En dan een laatste vraag: mocht het planningstechnisch niet lukken om vlees te geven, kan je dan eenmalig wel brokken geven en welke is dan het meest verstandig.
Heb gelezen over orijen, is dat een goede of is iets anders verstandiger??
Alvast bedankt.
-
Janie
- Actief
- Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Re: Wat te kluiven naast kvv
Hoe kom je erbij dat je kwa kluiven geen buffelhuid enzovoort kan geven?
Tuurlijk wel, het is toch 'puur natuur"?
Lekker door blijven geven die farmfoodkluiven, buffelhuid, bullepezen, kippennekken, gedroogd vlees enzovoort.
Dentastix zou ik niet doen, maar dat zou ik zoiezo niet doen ook niet met brok of wat voor voer dan ook.
Als beloning kun je penstrainers geven, gedroogde vlees/organen en dan in kleine stukjes enzovoort.
Je kunt wel een heel dagje orijen geven als het planningstechnisch niet uitkomt.
Maar wat vlees is een tupperwarebakkie meenemen is nog veel makkelijker, en wel zo fijn voor de hond als je alleen kvv geeft.
Tuurlijk wel, het is toch 'puur natuur"?
Lekker door blijven geven die farmfoodkluiven, buffelhuid, bullepezen, kippennekken, gedroogd vlees enzovoort.
Dentastix zou ik niet doen, maar dat zou ik zoiezo niet doen ook niet met brok of wat voor voer dan ook.
Als beloning kun je penstrainers geven, gedroogde vlees/organen en dan in kleine stukjes enzovoort.
Je kunt wel een heel dagje orijen geven als het planningstechnisch niet uitkomt.
Maar wat vlees is een tupperwarebakkie meenemen is nog veel makkelijker, en wel zo fijn voor de hond als je alleen kvv geeft.
- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 7
Hier een stel Barfers, om te kluiven gewoon de natuurlijke dingen inderdaad:
Buffelhuid, bullepezen, kippenekken (gedroogd en vers), farmfood kluiven, eendenpoten, kippenpoten, varkens/kalfs oren, hoefjes etc.
Dentastix kunnen ook heus wel eens, zou het gewoon dan niet elke dag doen, ook nergens voor nodig
Als het een dagje niet uitkomt als wat? Je kunt ook een pakje smuldier kopen in de supermarkt waar je bent, of kippenboutje. Voor langere vakanties en echte luiheid kun je inderdaad orijen of soortgelijke brokken geven.
Met trainen kun je gedroogde stukjes vlees en organen gebruiken. Maar ook (orijen) brokjes. Ach hier krijgen ze zelfs wel eens kattenbrokjes als beloning
Van eens wat "junk food" gaan ze niet dood hoor
Buffelhuid, bullepezen, kippenekken (gedroogd en vers), farmfood kluiven, eendenpoten, kippenpoten, varkens/kalfs oren, hoefjes etc.
Dentastix kunnen ook heus wel eens, zou het gewoon dan niet elke dag doen, ook nergens voor nodig
Als het een dagje niet uitkomt als wat? Je kunt ook een pakje smuldier kopen in de supermarkt waar je bent, of kippenboutje. Voor langere vakanties en echte luiheid kun je inderdaad orijen of soortgelijke brokken geven.
Met trainen kun je gedroogde stukjes vlees en organen gebruiken. Maar ook (orijen) brokjes. Ach hier krijgen ze zelfs wel eens kattenbrokjes als beloning
Van eens wat "junk food" gaan ze niet dood hoor
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Om te belonen geef ik regelmatig kattesnoepjes of kattebrokjes.
Doet ze een moord voor.
Maar gewone beloningssnoepjes geef ik ook wel hoor.
Waarom zou dat in ene niet meer mogen?
Om te kluiven geef ik van alles.
Pensstaafjes, hoefjes, kauwdingen van buffelhuid, runderoren, bullepezen, noem maar op.
Als ik de wobbler vul gaat daar een mengeling in van gedroogde long, kattebrokjes, beloningssnoepjes voor de hond en kattesnoepjes in.
Heerlijk vindt ze dat.
Het is nooit zo dat het een dagje niet uitkomt.
Soms zijn we een dagje weg en eet ze (veel) later dan anders.
Als we een paar dagen in een huisje zitten nemen we het mee.
Doet ze een moord voor.
Maar gewone beloningssnoepjes geef ik ook wel hoor.
Waarom zou dat in ene niet meer mogen?
Om te kluiven geef ik van alles.
Pensstaafjes, hoefjes, kauwdingen van buffelhuid, runderoren, bullepezen, noem maar op.
Als ik de wobbler vul gaat daar een mengeling in van gedroogde long, kattebrokjes, beloningssnoepjes voor de hond en kattesnoepjes in.
Heerlijk vindt ze dat.
Het is nooit zo dat het een dagje niet uitkomt.
Soms zijn we een dagje weg en eet ze (veel) later dan anders.
Als we een paar dagen in een huisje zitten nemen we het mee.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
lets have fun
Ik geef van alles uit de dierenwinkel om te kluiven. Waarom niet? Runderstrot, gedroogde kippennekken, lamspootjes, pensstaafjes, bullepezen, lamsoortjes, gedroogde long. De lijst is eindeloos
Om te trainen gebruik ik die kleine trainingsbotjes in verschillende smaken die ze in emmertjes verkopen. Op de hondenschool train ik vaak met gedroogde eendenborst filet. Dat klinkt misschien heel exclusief, maar dat valt wel mee.
Het zijn reepjes semi-moist vlees wat ik dan in stukjes knip. En dan zijn er natuurlijk nog dingetjes zoals stukjes kaas en blokjes ham wat je als beloning kunt gebruiken.
Om te trainen gebruik ik die kleine trainingsbotjes in verschillende smaken die ze in emmertjes verkopen. Op de hondenschool train ik vaak met gedroogde eendenborst filet. Dat klinkt misschien heel exclusief, maar dat valt wel mee.
- TaraL
- Vaste gebruiker
Ahh dacht dat het hezelfde was als dat je de kvv en brokken afwisselt, dat is niet verstandig toch??
Genoeg mogelijkheden qua kluiven dus en qua trainingssnoepjes gaat het ook vast lukken.
Nu te hopen dat de kvv beter in de smaak valt.
(kan me niet voorstellen hoe het is een dier te hebben dat slecht eet, hier eten zowel hond als kat werkelijk alles wat los en vast zit, maar staan beide op brokken.....)
Genoeg mogelijkheden qua kluiven dus en qua trainingssnoepjes gaat het ook vast lukken.
Nu te hopen dat de kvv beter in de smaak valt.
(kan me niet voorstellen hoe het is een dier te hebben dat slecht eet, hier eten zowel hond als kat werkelijk alles wat los en vast zit, maar staan beide op brokken.....)
- Miranda
- Erelid
Al doe je het bij elkaar in één bak, geen enkel probleem.TaraL schreef:Ahh dacht dat het hezelfde was als dat je de kvv en brokken afwisselt, dat is niet verstandig toch??
Maar het is wel een heel erg hardnekkige mythe, ja.
And few will ever climb
- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
Dat is gewoon niet willen lezen, het is geen vleesbotten en brokken.. Dat is wat ik altijd hoor 
- TaraL
- Vaste gebruiker
Uhm je bedoelt dus welke brok dan ook en kvv in 1 maaltijd??
Lees overal dat dat echt niet vestandig is?
Als je al wilt combineren dan in ieder geval geperste brokken en zoiezo meer dan 8uur tussen de maaltijden; das althans wat ik lees.
Ik weet ook niet hoe dramatisch het is om soms wat anders te geven, maar het lijkt me toch het meest handige om niet standaard aan de lopende band 'te zondigen'.
Als je al wilt combineren dan in ieder geval geperste brokken en zoiezo meer dan 8uur tussen de maaltijden; das althans wat ik lees.
Ik weet ook niet hoe dramatisch het is om soms wat anders te geven, maar het lijkt me toch het meest handige om niet standaard aan de lopende band 'te zondigen'.
- Amy
- Zeer actief
Dit is een uit z'n verband getrokken mythe, toen ik begon met Barf te voeren stond dit nergens alleen over (vlees)botten en brokken (dus echt barf en brok voeren) combineren. Denk dat dit ooit gewoon verward is en zo verder verspreid.

Het is maar wat je ziet als zondigen, sommige mensen zweren bij brok, of bij brok i.c.m. KVV, die zien dit dus ook niet als zondigenTaraL schreef: Ik weet ook niet hoe dramatisch het is om soms wat anders te geven, maar het lijkt me toch het meest handige om niet standaard aan de lopende band 'te zondigen'.
- Miranda
- Erelid
Dat je iets overal leest wil niet zeggen dat het waar is, hè?TaraL schreef:Uhm je bedoelt dus welke brok dan ook en kvv in 1 maaltijd??
Het is echt aperte onzin. Totaal nergens op gebaseerd.
Het BARF en brok verhaal ligt wat genuanceerder, maar toen ik mij wat meer in de spijsvertering van de hond ging verdiepen ging ik ook vraagtekens zetten bij dát verhaal.
Het verhaal is dat de maaginhoud wat basischer wordt door brok waardoor bot minder goed zou verteren.
Ja, klinkt leuk. Maar van bijvoorbeeld vlees wordt de maaginhoud óók wat basischer. En dát wordt door BARFers overal ter wereld wel vrolijk gegeven naast bot.
Het lijkt mij, als je de werking van de maag en de rest van het spijsverteringskanaal in ogenschouw neemt, dat het bot dan gewoon wat langer in de maag blijft.
En de twee dierenartsen die ik hierover sprak waren dat met me eens.
And few will ever climb
- TaraL
- Vaste gebruiker
Tja als je je inleest op internet weet je niet meer wat je wel en niet moet geloven, er staat zoveel (onzin).....
Maar als je iets doet wil je het goed doen toch? En als je er weinig verstand van hebt moet je toch vooraf goed info vergaren.
Beste voor 't beessie!
Ik voer zelf altijd al brokken zonder problemen, het gaat er prima op, maar als je al die ellendigheid leest vraag je je ook af of brokken dan echt zo vreselijk verschrikkelijk zijn.
Maja er zijn ook mensen die 100 worden op frikandellen en bier....
Maar als je iets doet wil je het goed doen toch? En als je er weinig verstand van hebt moet je toch vooraf goed info vergaren.
Beste voor 't beessie!
Ik voer zelf altijd al brokken zonder problemen, het gaat er prima op, maar als je al die ellendigheid leest vraag je je ook af of brokken dan echt zo vreselijk verschrikkelijk zijn.
Maja er zijn ook mensen die 100 worden op frikandellen en bier....