Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kapotte tepel

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Kapotte tepel

Ongelezen bericht door Shima »

De pups hebben inmiddels tandjes en beginnen zich te gedragen als kleine piranha's. Gevolg, de voorste tepel is tot bloedens aan toe kapot gebeten en Shima wil/durft de pups niet meer te zogen. Ze zijn nu 3,5 week en ik ben gestart met pupmelk van Farmfood en een klein beetje Energique voor puppies te geven. Ze vinden het heerlijk! Mijn vraag: wat kan ik aan de tepel doen of moet het vanzelf genezen. Kan ik problemen verwachten zoals bijvoorbeeld stuwing op die plek?
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Re: Kapotte tepel

Oke, niemand die dit ooit heeft meegemaakt?
Als ik de pups wil afspenen, hoe lang moet ik ze dan nog puppymelk bijvoeren? Ik wil ze op Energique zetten.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

die van mij staan inmiddels al op geitenmelk met smuldier compleet
ben vorige week dinsdag begonnen met tartaar geven, nadat ik smitthy een tartaartje kwam brengen gingen alle slapende neusjes omhoog, dus ik dacht ze zijn er wel aan toe en ja dat viel zo in de smaak dat ik dat een paar dagen heb gegeven om op te bouwen, en nu zitten ze sinds 2 dagen aan de smuldier compleet.
smitthy voedt ze ook nog tussendoor trouwens.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

lastige vraag. ik geef de puppen meestal met 3 weken al vlees en daarbij een geitenmelk die warm is gemaakt met wat bambix vanille. Ik start met 1 x per dag en ga geleidelijk over naar een paar keer per dag.

ik denk dat je even de dierenarts moet bellen wat je kan doen om stuwing te voorkomen.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Misschien een verzachtende zalf er op smeren als ze niet bij de puppen is?
Ik heb volgens mij bij Lune op een gegeven moment wat Vaseline gebruikt om de boel soepel te houden
ook vanwege de tandjes en nageltjes. Maar dat was nog niet zo kapot als bij jou als ik het zo lees.

En inderdaad gaan afspenen. Ik heb het ook ongeveer zo gedaan als Marianne beschrijft.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Weet wel dat je bij mensen bepanthen of arnica zalf kunt gebruiken voor op de tepel. Misschien kun je op zoeken of dat bij honden ook kan.
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als het nest echt groot is zoals bij begin ik rond de 3,5 week met afspenen tenzij de teef het echt makkelijk aankan.
Maar in dit geval is het nu gewoon tijd.
Ik zou wel zorgen dat ze blijft voeden tussendoor, maar zorg dat ze niet bij de kapotte tepel kunnen als dat is wat Shima erbij weghoudt.
En ik smeer met uiercreme of uierzalf, en eventueel met calendulan als het echt erg is (bij Willemijn was dat zo, die liet teveel toe).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de reacties.
Ik heb Shima net weer even nagekeken en de wondjes zijn dicht, maar de boel is nog wel gevoelig en rood, van stuwing gelukkig nog geen sprake. Ze heeft de pups net ook weer laten drinken dus hopelijk gaat het goed. Dan geneest dat toch best snel zeg, gisteren zagen we bloedvlekjes op de grond als Shima opstond. Bij de ene tepel zag je gewoon de afdruk van het complete gebit erin alsof er een aan het drinken was en een ander de plek wilde en de eerste pup zich letterlijk vastbeet in Shima :schrik:
De Farmfood puppymelk is ook op basis van geitenmelk dus dat is wel goed dan.

@Marjolien: Uierzalf, natuurlijk :oohja: Dat heb ik wel in huis :ok:
@Marianne: je geeft alleen smuldier en wat Smitthy nog geeft? Geen geitenmelk of iets dergelijks erbij? Ik kan natuurlijk altijd nog een pot Farmfood puppymelk ophalen om erbij te geven. :denken:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

hier ook altijd afspenen vanaf 3,5-4 weken en altijd gelijk met tartaar/kvv nooit gemengd met puppymelk oid...

verder voor de tepel, uierzalf idd...
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

crutz schreef:hier ook altijd afspenen vanaf 3,5-4 weken en altijd gelijk met tartaar/kvv nooit gemengd met puppymelk oid...

verder voor de tepel, uierzalf idd...
mengen doe ik ook niet maar als tussendoor vinden ze het meestal heel erg lekker.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Shima schreef: @Marianne: je geeft alleen smuldier en wat Smitthy nog geeft? Geen geitenmelk of iets dergelijks erbij? Ik kan natuurlijk altijd nog een pot Farmfood puppymelk ophalen om erbij te geven. :denken:
jawel ik doe geitenmelk door de smuldier compleet maar steeds minder.
Gisteren heb ik voor de proeverij wat rodi pens/hart gegeven, zo uit de hand, maar dat ga ik niet als maaltijd geven.
Ik ga binnenkort eens kijken of ze lotgering pup willen hebben en vanaf volgend weekend laat ik de geitenmelk ook achterwege. En vanaf een week 6 ga ik ze intoduceren aan pens en kippevleugetljes e.d.
Tartaar en rundergehakt krijgen ze nog tussendoor als bolletjes, dus ook geen geitenmelk erbij.
Ik gebruik nooit puppemelk bij afspenen, alleen toen bij solars nest, omdat ik toen toch een groot blik nog geopend had en zonde vond om het weg te gooien.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Allerbeste en meest gezonde voor tepel is gewoon wat melk afnemen en daar de tepel mee inwrijven.
Meest natuurlijke.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”