Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cavalier King Charles Spaniel

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

zandkorrel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): cavalier king charles spaniel
Contacteer:

Re: Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door zandkorrel »

Dr. Clare Rusbridge schrijft in haar blog over een vergelijkende studie van 380 Cavalier King Charles Spaniels die suggereert dat trouwe naleving van het Syringomyelia Fokken Protocol de incidentie van SM zal verminderen in de toekomstige generaties.
De grafiek van haar blog vergelijkt MRIs van asymptomatische CKCSs van 2004 tot en met 2006 met die van 2007 tot 2009. Voor Cavaliers in Nederland blijkt dat het percentage van SM geteisterde honden daalde van maar liefst 82% in 2004-2006 tot 48% -- minder dan de helft(!)-- tijdens 2007-2009.

Dat is een opzienbarende verbetering! Maar het laatste nieuws uit Nederland wordt nog beter! Dr. Rusbridge voegt daaraan toe: "Het huidig % van geen SM 'A' rangen gemeld voor Nederland in 2010-11 wordt geschat op ongeveer 70%." Dat betekent natuurlijk dat het percentage van SM geteisterde Cavaliers in Holland is gedaald van 82% in 2004-2006 tot slechts 30% in 2010-2011.

Ondertussen, in de andere landen in de studie (UK, Australië, USA en Canada) was er vrijwel geen verandering van de 68% in 2004-2006 tot de 67% in 2007-2009.

Waarom het verschil en zo veel verbetering in Nederland? Dr. Rusbridge suggereert dat daar, de fokkers de SM fokken protocol hadden gevolgd sinds 2004. Als deze theorie juist is, dan zou elke Cavalier Fokker dat Protocol naar de letter moeten volgen, of geen Cavaliers meer fokken. Jammer dacht dat jullie altijd hier tot het verbeteren van het ras waren en ja er moet nog veel gebeuren dat ben ik met jullie eens maar hier is toch het bewijs dat het beter gaat
[img]<b>http://members.lycos.nl/indebanvandecavalier/hpbimg/wall.jpg[img]</b>
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Dat betekent natuurlijk dat het percentage van SM geteisterde Cavaliers in Holland is gedaald van 82% in 2004-2006 tot slechts 30% in 2010-2011.
Geweldig :roll:. Het gegeven dat de kans nog steeds zowat 1 op 3 is om een pup met een zeer pijnlijke afwijking te kopen doet mij echter van het ras afzien. En hevig medelijden met de aangedane diertjes te hebben.
Hoe groot is de kans eigenlijk dat een Cavalier koopt met een hartafwijking?
Die hartafwijking krijgen ze evengoed wel van de pijn in hun kop en anders wel van het baasje. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

zandkorrel schreef: Dat is een opzienbarende verbetering! Maar het laatste nieuws uit Nederland wordt nog beter! Dr. Rusbridge voegt daaraan toe: "Het huidig % van geen SM 'A' rangen gemeld voor Nederland in 2010-11 wordt geschat op ongeveer 70%." Dat betekent natuurlijk dat het percentage van SM geteisterde Cavaliers in Holland is gedaald van 82% in 2004-2006 tot slechts 30% in 2010-2011.
Huh? A is toch 'vrij'? dus alles wat niet A is, is niet vrij. En dat is volgens jouw informatie dus 70%.
Zelfs als het wel 30% zou zijn dan komt het er dus oop neer dat je als fokker 'accepteert' dat van een nest van 6 pups er twee levenslange gekmakende pijnen gaan lijden. Sorry hoor maar iemand die bij zijn volle verstand zo'n afweging durft te maken verdient gevangenisstraf.
Jammer dacht dat jullie altijd hier tot het verbeteren van het ras waren en ja er moet nog veel gebeuren dat ben ik met jullie eens maar hier is toch het bewijs dat het beter gaat
Ik zie meer het bewijs dat de Cavalierfokkers hun hoofd in het zand blijven duwen.

Kees
vlichi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door vlichi »

De mensen die hier de cavalier komen beschermen vind ik zeer hypocriet. Tuurlijk mag je een ras leuk vinden, maar je kan er toch zeker niet meer omheen dat het ras zeer zeer zeer veel rasproblemen heeft waar geen test of scan meer tegen op kan?

Doet me erg denken aan de bullen liefhebbers, neee joh de bullen hebben geen luchtwegproblemen, ze snurken gewoon schattig :scratch:

overigens vind ik bullen hele leuke hondjes en cavaliertjes ook, maar zouden nooit een ras voor mij zijn ivm de gezonheidsproblemen die wel der mate ernstig zijn dat je bij een gezond hondje niet meer kan spreken van 'geluk', maar van een WONDER!!
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Lind@ schreef:Volledig met je eens zandkorrel en een dikke pluim voor alle Cavaliervrienden die zich zo inzetten om het geliefd rashondje van heel veel mensen terug gezond te maken!
:eek:

Zonder vers bloed is die pluim helemaal niet terecht. Sterker nog, het is te schandalig voor woorden dat fokkers (en liefhebbers zoals jij) het de normaalste zaak van de wereld vinden dat er minimaal 1 op de 3 honden aan een zeer ernstige ziekte leidt met helse pijnen. Iedereen die dat goedpraat is in mijn ogen compleet gestoord. Je zal maar zo'n hond zijn met SM.

Ja, er zijn genoeg andere ongezonde rassen, maar dat wil nog niet zeggen dat je je kop in het zand moet steken bij de Cavalier. Of je kruist vers bloed in, maar beter is nog om het hele ras op te doeken. Een lief karakter is geen reden om een ras te laten bestaan.
Maria7
Actief

Ongelezen bericht door Maria7 »

zandkorrel schreef:het gaat veel beter in Nedreland met de cavalier kijk maar eens op deze link
http://www.cavalierhealth.org/editorial ... e_21,_2011

Jammer dat jullie allemaal zo negatief zijn.
terwijl de fokkers hun uiterste best doen om het ras weer gezond te maken, erg jammer.

Dit is wat wij doen dit is nu verantwoord fokken en proberen een ras weer gezond te maken .Ik ben er trots op dat ik eraan meegdaan heb en nog doet natuurlijk.Hoera voor de cavalier fokkers
Een vriendin en ik waren zeer verbaast toen deze link op de Cavalier page werd geplaatst.Wij hebben gelijk contact met Clare /Penny opgenomen .Een uurtje geleden hebben wij deze posting op de Cavalier page geplaatst.

POSTING.

Vanochtend ontving ik het bericht dat de gezondheid van de Cavalier weer in de lift zou zitten. In eerste instantie dacht ik yes geweldig. Maar na grondig lezen en logisch nadenken begreep ik dat deze cijfers nooit correct zouden kunnen zijn. Vervolgens ben ik in contact getreden met Engeland (Clare / Penny) en kwam ik erachter dat het stuk gebaseerd is op een publicatie op de blog van Clare. Het afgeleide gepubliceerde/geplaatste stuk bleek niet alleen slechts gedeeltelijk de informatie van het originele stuk van Clare te bevatten, maar ook een volledige verkeerde voorstelling van zaken te geven. Na overleg met Engeland is de originele publicatie van Clare op haar blog verwijderd, teneinde misverstanden en oneigenlijk gebruik te voorkomen

Voor alle duidelijkheid het volgende. De percentages inzake CM/SM zijn niet gedaald. Dus CM minimaal 97% en SM minimaal 62,3%. Daarbij is nieuw dat 70% (minimaal) van de Cavaliers ouder dan zes jaar SM heeft. Een hond mag pas als vrij gezien worden indien deze na vijf jaar - middels een tweede MRI - nog vrij is !!!!!!!!!!!
Het zal een ieder dus duidelijk zijn dat de gezondheid van ons ras dus onveranderd en abominabels slecht is. Er is dus op geen enkele wijze sprake van enige verbetering van de gezondheidssituatie al beweren boze tongen iets heel anders. CM en SM blijven de gezondheid en het welzijn van onze hondjes domineren.

Tot slot het volgende. Het is onvoorstelbaar dat de rasvereniging (waarbij de gezondheid volgens de statuten voorop zou moeten staan) recent bekend heeft gemaakt dat zij niet akkoord gaan met het Plan van Aanpak (de overeenkomst met de Raad van Beheer / Paul Mandigers) en deze ook niet zullen voorleggen aan de leden. Zelfs dit - naar mijn idee - milde Plan van Aanpak wil de vereniging niet volgen. Voor mij is dit volkomen onbegrijpelijk omdat een goed alternatief voor de vereniging niet voorhanden is en/of niet wordt aangeboden aan de leden. Kortom de rasvereniging laat blijken zeer onvermogend te zijn in dit dossier.
Zoals ik al eerder schreef zou er alleen met zeer selectief fokken iets bereikt kunnen worden ,maar nu wordt elke strohalm aangegrepen om [weer]net te doen of het wel meevalt ,en wordt er massaal en veelvuldig met zeer jonge reutjes gefokt !
Ik zou heel blij zijn met een positief bericht ,en het is heel jammer dat er nu[weer] net wordt gedaan alsof alles verzonnen is ,maar ik hou mij gewoon bij de wetenschap!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Puk en Cappy voor altijd in mijn hart.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Ik kon me al niet voorstellen dat het ras inene weer hartstikke de goede kant op ging. Dan had er echt een nieuwe blik gezonde Cavaliertjes opengetrokken moeten zijn en die zijn er niet.
bouvierpoedel
Zeer actief

Maria7 schreef:
zandkorrel schreef:het gaat veel beter in Nedreland met de cavalier kijk maar eens op deze link
http://www.cavalierhealth.org/editorial ... e_21,_2011

Jammer dat jullie allemaal zo negatief zijn.
terwijl de fokkers hun uiterste best doen om het ras weer gezond te maken, erg jammer.

Dit is wat wij doen dit is nu verantwoord fokken en proberen een ras weer gezond te maken .Ik ben er trots op dat ik eraan meegdaan heb en nog doet natuurlijk.Hoera voor de cavalier fokkers
Een vriendin en ik waren zeer verbaast toen deze link op de Cavalier page werd geplaatst.Wij hebben gelijk contact met Clare /Penny opgenomen .Een uurtje geleden hebben wij deze posting op de Cavalier page geplaatst.

POSTING.

Vanochtend ontving ik het bericht dat de gezondheid van de Cavalier weer in de lift zou zitten. In eerste instantie dacht ik yes geweldig. Maar na grondig lezen en logisch nadenken begreep ik dat deze cijfers nooit correct zouden kunnen zijn. Vervolgens ben ik in contact getreden met Engeland (Clare / Penny) en kwam ik erachter dat het stuk gebaseerd is op een publicatie op de blog van Clare. Het afgeleide gepubliceerde/geplaatste stuk bleek niet alleen slechts gedeeltelijk de informatie van het originele stuk van Clare te bevatten, maar ook een volledige verkeerde voorstelling van zaken te geven. Na overleg met Engeland is de originele publicatie van Clare op haar blog verwijderd, teneinde misverstanden en oneigenlijk gebruik te voorkomen

Voor alle duidelijkheid het volgende. De percentages inzake CM/SM zijn niet gedaald. Dus CM minimaal 97% en SM minimaal 62,3%. Daarbij is nieuw dat 70% (minimaal) van de Cavaliers ouder dan zes jaar SM heeft. Een hond mag pas als vrij gezien worden indien deze na vijf jaar - middels een tweede MRI - nog vrij is !!!!!!!!!!!
Het zal een ieder dus duidelijk zijn dat de gezondheid van ons ras dus onveranderd en abominabels slecht is. Er is dus op geen enkele wijze sprake van enige verbetering van de gezondheidssituatie al beweren boze tongen iets heel anders. CM en SM blijven de gezondheid en het welzijn van onze hondjes domineren.

Tot slot het volgende. Het is onvoorstelbaar dat de rasvereniging (waarbij de gezondheid volgens de statuten voorop zou moeten staan) recent bekend heeft gemaakt dat zij niet akkoord gaan met het Plan van Aanpak (de overeenkomst met de Raad van Beheer / Paul Mandigers) en deze ook niet zullen voorleggen aan de leden. Zelfs dit - naar mijn idee - milde Plan van Aanpak wil de vereniging niet volgen. Voor mij is dit volkomen onbegrijpelijk omdat een goed alternatief voor de vereniging niet voorhanden is en/of niet wordt aangeboden aan de leden. Kortom de rasvereniging laat blijken zeer onvermogend te zijn in dit dossier.
Zoals ik al eerder schreef zou er alleen met zeer selectief fokken iets bereikt kunnen worden ,maar nu wordt elke strohalm aangegrepen om [weer]net te doen of het wel meevalt ,en wordt er massaal en veelvuldig met zeer jonge reutjes gefokt !
Ik zou heel blij zijn met een positief bericht ,en het is heel jammer dat er nu[weer] net wordt gedaan alsof alles verzonnen is ,maar ik hou mij gewoon bij de wetenschap!
Compliment. :ok: :ok:
Dat is pas liefde voor je ras hebben ipv je neus in de lucht gooien en briessen dat het niet zo is.
Met openheid van zaken kom je verder dan met leugens.
bouvierpoedel
Zeer actief

DebbieZ schreef:Ik kon me al niet voorstellen dat het ras inene weer hartstikke de goede kant op ging. Dan had er echt een nieuwe blik gezonde Cavaliertjes opengetrokken moeten zijn en die zijn er niet.
Ja dan hadden ze zich de tering hebben moeten fokken om aan die cijffers te komen.
Maar gezien de zieke populatiie leek mij dat al onmogelijk om daar zoveel gezonde honden uit te halen. :19:
CKS
Zeer actief

Bedankt voor je aanvulling Maria7. Ik snapte al niet dat dit stuk informatie gaf die lijnrecht in leek te gaan tegen de overige informatie van dezelfde site. Nog los van het feit dus dat de informatie in het stuk ook intern tegenstrijdig leek te zijn. Wat moet jij je soms wanhopig voelen trouwens. En een pluim voor jou, dat je deze aanvulling geplaatst hebt want jij hebt hier ook wel eens de nodige kritiek gekregen als ik het me goed herinner.

Kees
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Sil schreef:
mijncavalier.nl schreef:
Pendrag schreef:Ik denk niet dat de Cavalier er gelukkiger van wordt als 'men' zich hier op het forum positiever uitlaat over deze hondjes. Ik denk wel dat zo'n hondje gelukkiger wordt als je niet 'uitbundig' met een fokker praat die maar liefst een half uur rijden kost om er te komen.
Worden er dan minder cavaliers geboren als men zich hier negatief uitlaat op het forum?
Al is er maar 1 iemand die dit leest, na gaat denken en daardoor geen Cavalier koopt dan is dat er in ieder geval al 1. Hoe minder er verkocht worden hoe minder er geboren hoeven te worden.
Dat is dan misschien ook 1 persoon die het weer door gaat vertellen waardoor andere mensen ook beter na gaan denken.
Een wave in een stadion begint ook bij 1 persoon die gaat staan...
Dat.

Hoe meer mensen geen cavalier meer blieven, hoe meer vreselijk hondenleed voorkomen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
zandkorrel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): cavalier king charles spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door zandkorrel »

de heksenjacht op de Cavalier, kan weer verder gaan zo. door keer op keer de wereld ingeblazen verkeerd geinterpreteerde cijfers en percentages.pfffffffffffffffffffffffffffffffff
[img]<b>http://members.lycos.nl/indebanvandecavalier/hpbimg/wall.jpg[img]</b>
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

zandkorrel schreef:de heksenjacht op de Cavalier, kan weer verder gaan zo. door keer op keer de wereld ingeblazen verkeerd geinterpreteerde cijfers en percentages.pfffffffffffffffffffffffffffffffff
Ik denk toch dat het een tikje andersom is. :U:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

zandkorrel schreef:de heksenjacht op de Cavalier, kan weer verder gaan zo. door keer op keer de wereld ingeblazen verkeerd geinterpreteerde cijfers en percentages.pfffffffffffffffffffffffffffffffff

Hoe lang blijf jij je hoofd in het zand steken? Fok je ze zelf? En ben je bang dat je er geen een meer kwijt raakt?
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
CKS
Zeer actief

gonnie schreef:

Hoe lang blijf jij je hoofd in het zand steken? Fok je ze zelf?
zandkorrel schreef:Dit is wat wij doen dit is nu verantwoord fokken en proberen een ras weer gezond te maken .Ik ben er trots op dat ik eraan meegdaan heb en nog doet natuurlijk.
Ja dus en het is er nog trots op ook :-|
Kees
Muk

De enige die de zaken mooier voorstelt dan dat ze zijn ben jij helaas. Over kop in het zand steken gesproken....

Maar ja dat moet je ook wel, anders verdien je niks meer aan je fokkerij. Of beter gezegd broodfokkerij, want iedereen die zo'n absurd ongezond ras fokt (met of zonder papieren) zonder de intentie om ook maar iets aan de gezondheid te verbeteren is in mijn ogen een broodfokker.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Muk schreef:
De enige die de zaken mooier voorstelt dan dat ze zijn ben jij helaas. Over kop in het zand steken gesproken....

Maar ja dat moet je ook wel, anders verdien je niks meer aan je fokkerij. Of beter gezegd broodfokkerij, want iedereen die zo'n absurd ongezond ras fokt (met of zonder papieren) zonder de intentie om ook maar iets aan de gezondheid te verbeteren is in mijn ogen een broodfokker.

zolang ze als fokker dit op haar site heeft staan :

Het grootste gezondheidsprobleem van de Cavalier King Charles Spaniels is een Aandoeningen aan de mitraalklep ( MVD)

tja...
Muk

yamie schreef:
Muk schreef:

zolang ze als fokker dit op haar site heeft staan :

Het grootste gezondheidsprobleem van de Cavalier King Charles Spaniels is een Aandoeningen aan de mitraalklep ( MVD)

tja...
OMG, dat is inderdaad redelijk kansloos zo'n fokker.
Maria7
Actief

Ongelezen bericht door Maria7 »

Ik zou niet weten hoe je dit ras nog gezond zou kunnen krijgen.
Lees alle erfelijke aandoeningen .

http://dierenrecht.org/fileadmin/docume ... ningen.pdf
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Puk en Cappy voor altijd in mijn hart.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Hoe kan je het om bewust met je volle verstand een nest pups op de wereld te zetten, waarvan je bij voorbaat al weet dat ze allemaal ziek zullen zijn.
Dat er mensen zijn die dat nog willen.... alles draait gewoon om geld en niets anders.
Je maakt mij niet wijs dat dit nog iets te maken heeft met liefde voor de hondjes of voor het ras :kotz:
:zweep:
Mojuan
Zeer actief

Nanna schreef:
Paulala schreef: Je maakt mij niet wijs dat dit nog iets te maken heeft met liefde voor de hondjes of voor het ras :kotz:
Het kan ook te maken hebben met een gebrek aan intelligentie. Als je maar hard genoeg krijst dattutallemaalwelmeefalt dan ga je dat op een gegeven ogenblik misschien zelf ook geloven :19:

En die arme hondjes maar helse pijnen lijden omdat hun fokkers en baasjes te dom zijn om de werkelijkheid te willen inzien.
Zelfs als je totaal niet intelligent bent, dan nóg kun je prima begrijpen dat helse pijnen niet goed zijn, en dan kun je een besluit nemen in het belang van de beestjes.
Misschien hebben ze een mokerslag op de kop nodig zodat ze zélf de rest van hun leven kapot gaan van de hoofdpijn?

Ik heb zelf al van kinds af aan vreselijke hoofdpijnen die vooral met warm weer heel heftig zijn.
Dit is niet uit te houden soms..... vreselijk dat mensen dit een hondje aan kunnen doen...
En ik kan dan nog elke paar uur een flinke dosis pijnstillers pakken en zoveel mogelijk stil gaan zitten/liggen en mijn hoofd koelen etc.
Zo'n hondje kan helemaal niet doen aan die hoofdpijn.

Ik ken trouwens iemand wiens FB'tje is ingeslapen op 5-jarige leeftijd aan deze aandoening!
Denk dat het niet lang duurt voordat deze ziekte óók een rasgebonden ziekte van de FB is geworden
Mojuan
Zeer actief

De laatste tijd zie ik hier in de omgeving weer steeds meer Cavalier pups lopen..
Waar ik vooral van baal of eigenlijk, wat me irriteert, is dat ik niet meer gewoon een leuk pupje kan zien door wat ik weet over de gezondheid van het ras. Ik zie een zielig pupje, dat nu nog van niets weet, maar onherroepelijk ziek zal worden en pijn zal hebben :ugh:
Het is niet leuk om op zo'n manier naar een hondje te kijken, soms zou ik willen dat ik dit soort dingen niet wist.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”