Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kruisen van 2 variëteiten binnen één ras

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Kruisen van 2 variëteiten binnen één ras

Ongelezen bericht door Machie »

Hoe verkoop je dat dan aan je pupkopers?
Ik zou dus nooit een pup willen van een fokker die zegt, hey op papier staat die en die reu, maar het is deze en deze. Dan koop ik wel gewoon een kruising. Of ik wil het ook zo op papier willen hebben.
Kortom, met een reu uit een ander ras kan ik het me best wel voorstellen en ik snap het ook echt wel. Maar als pupkoper zou ik wel enigsinds pissig zijn :F:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Marjoleine schreef:O, maar jij denkt dat ik een willekeurige reu uit de populatie zou pakken.
Nee, natuurlijk niet.
Dan pak je dus een ras uit een totaal andere populatie zodat je die inteelt in een klap (in die combinatie dan) op nul hebt.

Hoe vaak denk je dat dat gebeurt? En gebeurd is?
Hoe denk je dat die Airedale erdoor is gegaan indertijd bij de wetters? En die Schotse collie bij de stabijs?
Geen haan die ernaar kraaide :19:
Geen haan die het zag ook, binnen twee generaties heb je de ongewenste uiterlijke kenmerken weg namelijk.
Nee dat denk ik niet
Niet bij JOU
Maar je denkt toch niet dat het meerendeel van dit soort fraude vanwege een bewuste keuze voor een "buitenras" reu was?
Ik denk dat het over het algemeen genomen om een inteelt oepsje gaat waar gauw de naam van een bevriende reu op geplakt werd. :engel:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ennath schreef:
Madelief schreef: Ja, er zijn práchtige franse dekverhalen bekend, ook binnen ons ras :ok:
Heel apart :LOL:

Maar dat wordt nu wel moeilijker omdat ook in frankrijk steeds meer honden een DNA profiel krijgen, en dan is het gewoon na te gaan of de reu wel echt is wie men zegt dat hij is.
Het is een machtig mooi verhaal, maar wat moet deze vrouw zich opgelaten gevoeld hebben. :schrik:
Ze is waarschijnlijk schuldig aan fraude: zo voelde ze het in ieder geval ook zelf.
Maar ik snap best dat het háár niet gegeven was om daar wat aan te doen.
Het ging allemaal te snel en te grof.
Maar ....... het is wel de reden waarom IK warm voorstander van DNA testen ben. :pffff:
ik niet, je kunt er een publiek geheim van maken, weet iedereen waar ie aan toe is. Gebeurd bij de mechels ook.,
zoek op bloedlijnen maar eens op dovre fjeld vasco en daarna op A'tim
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ennath schreef: Maar je denkt toch niet dat het meerendeel van dit soort fraude vanwege een bewuste keuze voor een "buitenras" reu was?
Ik denk dat het over het algemeen genomen om een inteelt oepsje gaat waar gauw de naam van een bevriende reu op geplakt werd. :engel:
Nouja, dat kan, en bewuste keuze voor een ander ras kan ook.

Ik kan me nog prima herinneren dat er 20 jaar geleden door keurmeesters gezegd werd dat de stabij te laag gesteld werd.
Er was een fokker die daar in één generatie van af was.
Bijzonder toch?

Ik zou het wel graag openlijk zien gebeuren trouwens. Nu is alles stiekem en weet je niets zeker. Dat is inderdaad wel vervelend.

Overigens zijn ze bij ons iet zo nauw van fokken gelukkig, al heel lang niet.
Waarschijnlijk is mijn insteek daardoor ook anders dan die van veel andere rassen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”