Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oor druppelen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

oor druppelen

Ongelezen bericht door Esther12 »

Bo heeft oorontsteking. Nu moet ik haar oor dagelijks druppelen maar dat is bijna niet te doen omdat ze zich steeds losworstelt en haar hoofd wegdraait. Uiteraard heb ik het tandjes en oren kijken etc regelmatig met haar geoefend, ging allemaal prima. Tot nu dan... Heeft er iemand tips?
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: oor druppelen

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Doorpakken. Het mot gewoon gebeuren, allemaal heel vervelend, maar het is niet anders, en daarna lekker een koekie.

Jack heeft momenteel ook een oorontsteking, en doet ook erg dramatisch over het druppelen, maar uiteindelijk blijft hij wel stil zitten omdat hij wel snapt dat hij gewoon geen keus heeft.

Je kan ook met twee man oren druppelen, eentje vasthouden en eentje druppelen, maar ik denk dat je het dan nog meer 'negatieve lading' geeft.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Esther12
Zeer actief

Met z'n tweeën was inderdaad geen goed idee. Uiteindelijk is het me gelukt (in m'n eentje) maar wát een worsteling zeg... pfffff. En nu maar hopen dat de druppels ook daadwerkelijk daar zijn gekomen waar ze moesten komen :(
Hanneke2
Zeer actief

Esther12 schreef:Met z'n tweeën was inderdaad geen goed idee. Uiteindelijk is het me gelukt (in m'n eentje) maar wát een worsteling zeg... pfffff. En nu maar hopen dat de druppels ook daadwerkelijk daar zijn gekomen waar ze moesten komen :(
Het ellendige met dat oordruppelen vind ik ook wel dat je dat tuutje in principe hartstikke diep moet steken, en dat vereist eigenlijk een bewegingloos oor. :roll: Plus dat ze leuk zeggen van '15 druppels', alsof je dat dan kan zien en daadwerkelijk kan tellen. :piew: Ik vrees dat ik er steeds veels te veel in spuit, maar ja, te weinig is erger, denk ik dan.

Ik zal zo blij zijn als het over is, Jack's halve hoofd is allemaal vettige piekjes nou, en schoonmaken heb ik geprobeerd maar heeft nul nut omdat het de volgende dag weer net zo erg is.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hanneke2 schreef:
Esther12 schreef:Met z'n tweeën was inderdaad geen goed idee. Uiteindelijk is het me gelukt (in m'n eentje) maar wát een worsteling zeg... pfffff. En nu maar hopen dat de druppels ook daadwerkelijk daar zijn gekomen waar ze moesten komen :(
Het ellendige met dat oordruppelen vind ik ook wel dat je dat tuutje in principe hartstikke diep moet steken, en dat vereist eigenlijk een bewegingloos oor. :roll: Plus dat ze leuk zeggen van '15 druppels', alsof je dat dan kan zien en daadwerkelijk kan tellen. :piew: Ik vrees dat ik er steeds veels te veel in spuit, maar ja, te weinig is erger, denk ik dan.

Ik zal zo blij zijn als het over is, Jack's halve hoofd is allemaal vettige piekjes nou, en schoonmaken heb ik geprobeerd maar heeft nul nut omdat het de volgende dag weer net zo erg is.
Hier ook 1 met oorontsteking. Geconstateerd bij de da en toe ze in de oren keek leek hij relaxed maar ineens een explosie hond toen hij auw voelde. Con met twee man dit doen, het is echt belangrijk dat de medicatie goed toe wordt gediend. Mininmaal vijf minuten na inbrengen de kop niet laten bewegen, niet schudden etc. Zucht. Ik ben alleen zag me niet telkens pa inroepen of anderen om deze medicatie toe te dienen. Maar zoals hij zich gedroeg bij de da was drama. Dan kun je bang van hem worden. Heb gisteren een muilkorf gekocht en omgedaan en de oren behandeld. Alleen, wel Bluf de kamer uit. En het ging gewoon goed. Hevige diepe grom in eerste instantie, maar ergens weet hij ook wel dat ik hem niets slechts aandoe. Ik ben na inbrengen in het oor hem op de rug gaan masseren. En hij lag de kop op mijn schoot. 7 minuten later idem met het andere oor. Even de tijd nemen en ik vond het fijn dat ik de muilkorf heb gekocht. Gaf mij meer zekerheid waardoor ik rustiger was. Ik ben niet bang van mijn hond, maar pijn kan veel met een hond doen. Doordat die snuit over zijn bek zat kon ik hem ook meer geruststellen en werd hij ook rustiger. Het is gewoon niet fijn die behandelingen. Ook niet de werking erna, ze blijven kopschudden. En oren zijn vet. Het zij zo, als het maar effect heeft, dan maar een paar weken vette oren.
blondie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:

Ik heb echt een spuit die ik in moet spuiten met tuut die dus diep de gehoorgang in gaat en dan ca vijf a tien minuten die kop stilhouden.
Hanneke2
Zeer actief

Jack is dan weer zo'n lullie die niet schudt als ik UH! zeg. :I:

Ik vind het wel heftig als je een muilkorf moet omdoen. Ik snap wel dat het meer voor je eigen gemoedsrust is dan daadwerkelijk gevaar, en ik heb verre van dat soort 'pittige' honden, maar het lijkt me echt akelig omdat je bij voorbaat al wat wantrouwen hebt.

In het allerergste geval gaat Lilo worstelen en verstijft dan, en als Jack iets echt niet wil pakt hij mijn hand (zachtjes) en legt dan mijn hand weg. En daar geef ik koekjes voor. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze me werkelijk ernstig zouden bijten tijdens een medische handeling.
blondie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Jack is dan weer zo'n lullie die niet schudt als ik UH! zeg. :I:

Ik vind het wel heftig als je een muilkorf moet omdoen. Ik snap wel dat het meer voor je eigen gemoedsrust is dan daadwerkelijk gevaar, en ik heb verre van dat soort 'pittige' honden, maar het lijkt me echt akelig omdat je bij voorbaat al wat wantrouwen hebt.

In het allerergste geval gaat Lilo worstelen en verstijft dan, en als Jack iets echt niet wil pakt hij mijn hand (zachtjes) en legt dan mijn hand weg. En daar geef ik koekjes voor. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze me werkelijk ernstig zouden bijten tijdens een medische handeling.
Heb net ruim twintig minuten met hem op de grond gelegen in alle rust. Hij dook zelf in het snuitje voor ik met de spuit kwam. Verder geen worstelingingen en strubbelingen, het kan zonder. Maar het is pijnlijk en dan kan hij vanuit reactie uithalen. Hij heeft er geen moeite mee en het lijkt wel alsof snuitje afdoen betekend schudden met de kop :wink: snuitje om is stil liggen en wat rust erin brengen en dan ligt hij met de schoot op de kop en ik bleek frolicjes in mijn zak te hebben die uiteraard erg interessant waren :D mooie oefening om hem ook op de andere kant zonder dwang te laten liggen, beide oren moeten gedaan worden hier en als ze op de zij liggen gaat dat middel wat makkelijker naar de juiste gehoorwegen.
Heb geen wantrouwen in mijn hond, weet wel dat als het echt zeer doet dat hij kan uithalen. Ik sla ook van me af als iemand me pijn doet.
Ik vind het vervelend dat je het gooit op pittige hond en dat ik hem niet vertrouw. Ik moet minder prettige dingen doen nu en dan kan ik met een grote bek hem vertellen zijn kop te houden en hem plat tegen de grond drukken, of we doen het relaxed en zolang hij zonder moeite die snuit door die muilkorf trekt wetende dat ik dan dus die oren ga doen :19: zie ik het probleem niet. dat snuitje gaat ook gewoon af terwijl hij nog bij me ligt en de tijd erop zit om die medicatie in te laten trekken. Hier reageren ze ook op UH. Maar ik ga geen tien minuten op afstand UH roepen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Zorgen voor een super lekkere beloning als het gebeurd is. Ik heb Tirsa met haar chronische oorontsteking heel vaak moeten druppelen, maar ze kreeg zo'n lekker vleesje daarna, dat ik er een commando aan heb gegeven. Eén keer 'oortjes doen' was voldoende om haar naar de keuken te krijgen, en dan dook ze wel wat ineen, maar zo gauw het gedaan was. sprong ze op van : vleesje vleesje.

En inderdaad gewoon doorpakken. Niet moeilijk doen, gewoon doen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

blondie schreef:
Hanneke2 schreef:Jack is dan weer zo'n lullie die niet schudt als ik UH! zeg. :I:

Heb net ruim twintig minuten met hem op de grond gelegen in alle rust. Hij dook zelf in het snuitje voor ik met de spuit kwam. Verder geen worstelingingen en strubbelingen, het kan zonder. Maar het is pijnlijk en dan kan hij vanuit reactie uithalen. Hij heeft er geen moeite mee en het lijkt wel alsof snuitje afdoen betekend schudden met de kop :wink: snuitje om is stil liggen en wat rust erin brengen en dan ligt hij met de schoot op de kop en ik bleek frolicjes in mijn zak te hebben die uiteraard erg interessant waren :D mooie oefening om hem ook op de andere kant zonder dwang te laten liggen, beide oren moeten gedaan worden hier en als ze op de zij liggen gaat dat middel wat makkelijker naar de juiste gehoorwegen.
Heb geen wantrouwen in mijn hond, weet wel dat als het echt zeer doet dat hij kan uithalen. Ik sla ook van me af als iemand me pijn doet.
Ik vind het vervelend dat je het gooit op pittige hond en dat ik hem niet vertrouw. Ik moet minder prettige dingen doen nu en dan kan ik met een grote bek hem vertellen zijn kop te houden en hem plat tegen de grond drukken, of we doen het relaxed en zolang hij zonder moeite die snuit door die muilkorf trekt wetende dat ik dan dus die oren ga doen :19: zie ik het probleem niet. dat snuitje gaat ook gewoon af terwijl hij nog bij me ligt en de tijd erop zit om die medicatie in te laten trekken. Hier reageren ze ook op UH. Maar ik ga geen tien minuten op afstand UH roepen.
Ik zou ook een muilkorf om doen als je denkt dat hij gaat uithalen, want dan ga je zelf ook niet zelfverzekerd te werk, terwijl je nu wel weet dat hij kan uithalen, maar hij kan je niet bijten, dan pak je toch beter door.
Esther12
Zeer actief

Bo haalt niet uit, daar ben ik niet bang voor. Dat doorpakken, dat doet het um, thanks! Ik heb vandaag haar tuigje omgedaan zodat ik haar goed kon vasthouden. Ze deed een aantal pogingen om zich los te wringen en toen dat niet lukte ging ze janken. Maar ze gaf zich toch redelijk snel over, snel de druppels erin en klaar. Vleesje gegeven en toen was het leed weer geleden. Poeh, het is nog erger dan vroeger met de kids :)
Ik moest ook inmasseren van de da, ik denk niet dat de druppels er dan nog zo snel uitkomen.
Hanneke2
Zeer actief

blondie schreef:

Okee, zoals je het nu stelt klinkt het anders. Ik kreeg een wat andere indruk. :oeps:

Ik doe trouwens niet met een grote bek tegen de grond drukken hoor, gewoon kalm maar zonder ruimte voor enige discussie.
Henriette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Yorkshire, Dwergteckel en Lhasa Apso

Ongelezen bericht door Henriette »

Hier 2 weken terug ook oorontsteking en tot mijn verbazing kwam Lara de derde dag de bank op springen toen ik het flesje pakte.
Eerste dag heeft de dierenarts voor gedaan hoe ik het in haar gehoorgang kreeg,ze moest wel stevig vastgehouden worden.
De tweede dag heeft mijn man haar beet gehouden en kon ik de zalf er in spuiten en de derde dag kwam ze zelf...en geloof me,Lara is een beest als er iets aan haar lijf moet gebeuren.
Het snackje achteraf schijnt toch wonderen te doen.
Er zijn handelingen waarbij ze bij de DA echt een stoffen muilkorfje om krijgt,bv. 2 maanden terug bij het verwijderen van hechtingen,daar heb ik geen problemen mee.
Afbeelding
Annestiekje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Annestiekje »

Idd is het een kwestie van doorpakken. De eerste 2- 3 dagen zullen moeilijker gaan omdat het dan pijn doet. Maar je zult merken dat ze er gemak van krijgen en ze zich dan ook makkelijker laten zalven. Dit is per hond natuurlijk wel verschillend. Maar op het werk zie ik het keer op keer terug. eerste dagen hevig verzet en dan geven ze zich over omdat de pijn minder wordt. Onze DA geeft altijd het advies inmasseren en wel een minuut lang. Het maakt niet uit of je otoclean, otimectin of otiderm hebt.
Afbeelding
My home is .... where my dog is..........
Wat missen we je lieve kleine brompot.... 20-12-2002 - 22-09-2011
blondie
Zeer actief

Hoe gaat het met druppelen/zalven en de oorproblemen van de honden?

Ik ben zojuist weer op controle geweest en voor meer oorzalf en Advocate tegen parasieten voor Finn en Bluf omdat Finn ook oormijt had/heeft. En hoera :cheer: da was zeer verbaasd, en ik kreeg het compliment dat ik héél goed heb gezalfd :D . Ze had niet verwacht dat het me zo goed zou lukken :hmmm: Zijn oren zijn schoon :cheer: Nu hoef ik pas 5 oktober weer te zalven en dan in november weer een keer.

Overigens heb ik haar gevraagd waarom ik het niet mocht inmasseren. Een vraag die hier door een paar personen ook is gesteld. Ze pakte het oor erbij (modeloor) vertelde dat ze van een kundige KNO dierenarts ooit de uitleg had gekregen over het overmatig masseren van de oren waarbij grote kans is dat het kraakbeen van de gehooringang daardoor ook geïrriteerd kan raken. Ik kan het niet goed uitleggen en moest dus even zoeken net naar een site die dit ook zo benoemd met plaatje van oor van de hond erbij.
http://www.dierenartsabc.nl/hond_oorproblemenhond.php
Ik neem het van haar aan. En het heeft hier wel gewerkt zonder in te masseren maar wel op de zij te leggen zodat het zalfje diep de gehoorgang in kon komen.
Ze had toevallig net als ik ook de uitzending dierenartsen praktijk op SBS gezien, waarin 2 golden's nagekeken en ook even snel werden behandeld. Daarin zei die da, "zo zalfje erin en even flink soppen :engel: om vervolgens binnen een minuut die hond op de grond te zetten die heftig ging schudden.
:19: "hoe kan die zalf nu al diep in de gehoorgang zitten" zei mijn da "en die hond schudde direct al die zalf er weer uit" "en alle verdere medicatie die ze gaven, sommige middelen hadden dezelfde werking! Pure geldwinst is dat :pffff: De rekening lieten ze niet zien :wink: " Het is een pittige dame die da van mij, en eerlijk en duidelijk in haar meningen en uitleg. En hoe ze het doet doet ze het, maar consult word gewoon niet gerekend als je op controle komt. Ze wilde zelf Finn zien omdat het behoorlijk vol zat toen ik die oren de eerste keer na liet kijken. Nu ben ik daar blij om hoor, want die medicatie is ook niet goedkoop :schrik:

Edit, ik had een link van de windhonden site, maar ze heeft het ook op eigen site staan.
Laatst gewijzigd door blondie op 30 sep 2011 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

RR had het ook, die liet ik tussen mijn benen zitten en dan hield ik dat oor vast om de kop stil tehouden. Stom, maar helaas.
Ze krijgt nu wekelijk oorcleaner om herhaling te voorkomen want bij wetters ontstaat dit dus echt doordat de huid dik is, de beharing relatief zwaar en de vacht en huid vettig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Diaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen

Ongelezen bericht door Diaantje »

Ja vervelend he, als je zoiets niet normaal kunt behandelen. Met Tessa heb ik altijd problemen met haar oren. Als ze het flesje ziet trekt ze haar lip al op. Ik heb het echt áltijd beloond als de druppels erin zaten maar ze blijft er gewoon een hekel aan houden. Nu maak ik het zovaak mogelijk schoon met toilet papier en daar wat oorreiniger op. :19:
Afbeelding
Tessa 3-03-2008 - 10-11-2011 †
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik pak ook altijd het oor vast, en leg dan de hand waar de druppels inzitten op de kop, zodat mijn hand mee naar boven gaat als de kop omhoog gegooid wordt.
Ushi stribbelde in het begin ook heel erg tegen, maar ze weet nu dat als ik iets wil, dat het ook gebeurd. Ze laat alles rustig gebeuren tegenwoordig :mrgreen:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

Neeltje schreef:Zorgen voor een super lekkere beloning als het gebeurd is. Ik heb Tirsa met haar chronische oorontsteking heel vaak moeten druppelen, maar ze kreeg zo'n lekker vleesje daarna, dat ik er een commando aan heb gegeven. Eén keer 'oortjes doen' was voldoende om haar naar de keuken te krijgen, en dan dook ze wel wat ineen, maar zo gauw het gedaan was. sprong ze op van : vleesje vleesje.

En inderdaad gewoon doorpakken. Niet moeilijk doen, gewoon doen.
^Dit dus. De eerste keer ging destijds nog met een worsteling, maar ze had al gauw door dat het moest en dat ze voor de ellende in ieder geval een troost snoepje kreeg.
Afbeelding
Esther12
Zeer actief

Bij Bo is het nog niet over. Ik kijk het nog even aan en als het nog niet over is maak ik maandag weer een afspraak.
Er komt wel veel vuil uit nu, dat lijkt mij wel een goed teken. Het druppelen is nog steeds een worsteling maar ze geeft zich inmiddels vrij snel over en dan zit ze doodstil tot het klaar is.
blondie
Zeer actief

Vervelend Esther dat het bij Bo niet over lijkt te zijn :roos:
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

wij krijgen van de DA
Neo triam hij laat deze maken bij de apotheek zo dat het voor de hondne gebruikt kan worden
wij doen eens in d ezoveel tijd een beetje in d eoor als ik denk hm stinkie oor maar het spul is super goed klein tubbetje voor 21 euro
Hanneke2
Zeer actief

Esther12 schreef:Bij Bo is het nog niet over. Ik kijk het nog even aan en als het nog niet over is maak ik maandag weer een afspraak.
Er komt wel veel vuil uit nu, dat lijkt mij wel een goed teken. Het druppelen is nog steeds een worsteling maar ze geeft zich inmiddels vrij snel over en dan zit ze doodstil tot het klaar is.
Bij Jack heeft het bijna 2 weken geduurd deze keer voor het over was, en ik heb het in het verleden wel erger meegemaakt.

Fijn dat het druppelen in elk geval beter gaat!
Esther12
Zeer actief

We zijn inmiddels met andere druppels verder gegaan omdat er nog weinig verbetering was te zien. Ik heb de indruk dat dit wel helpt. Het druppelen gaat nu ook echt heel goed!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”