daar waren Nuvilaq en ik het al over eens dat we dat zouden doenCleva schreef:Of met een husky!

viewtopic.php?f=1&t=216972&p=4764289&hilit=sissi#p4764289
Moderator: moderatorteam
daar waren Nuvilaq en ik het al over eens dat we dat zouden doenCleva schreef:Of met een husky!
Dat bedoel ik. Heb je een Mechel uit een werklijn, Husky erin en je krijgt een wegloper die alles aanvaltNanna schreef:Mechelaar met Husky zou voor mijn beleving qua aard en aanleg te ver uit elkaar liggen.
Als pupkoper moet je ook maar afwachten hoe zo'n karakter uitpakt. Wordt het het volgzame/baasgerichte van de Mechelaar of het wegloperige/zelfstandige van de Husky?
Moeten ze maar beter naar de pups kijkenNanna schreef:Ja, maar dan zitten de showfokkers met "lelijke" honden die in de showhal alles wat los en vast zit apporteren en de werkmensen met een hond die alleen met hoge pootjes mooi wil draven en continu beelderig in stand staatGemma schreef:Er zijn toch best wat rassen die een zg werklijn en showlijn hebben, die inkruisen zou al meer genen geven.
Schiet je niets mee op, de ODH en Witte Herder stammen beide van de DH af. Dan zou ik eerder een belg erdoor doen. Of gewoon beginnen met werk x showlijn te combineren. Het jammere is dat je vaak tussen beide valt, hoewel ik Bumba en ook zijn vader een goede combifok vindArCee schreef:Duitse Herder met Oud Duitser of van mijn part Witte Herders?
Hmm, toch zouden die witte wel wat stabielkarakterbloed van de duitse kunnen gebruiken. En de witte hebben weer wat betere heupen.duitse herder schreef:Schiet je niets mee op, de ODH en Witte Herder stammen beide van de DH af. Dan zou ik eerder een belg erdoor doen. Of gewoon beginnen met werk x showlijn te combineren. Het jammere is dat je vaak tussen beide valt, hoewel ik Bumba en ook zijn vader een goede combifok vindArCee schreef:Duitse Herder met Oud Duitser of van mijn part Witte Herders?
Beauceron en hovawart zie ik ook wel, je hebt ook meer herderachtige hovawarts en veel eigenzinniger beaucerons. Die wel de energie kracht, stuiteracties en alles hebben maar erg moeilijk trainbaar zijn. Maar wat ik nu al een aantal keer langs heb zien komen is Beauceron x Rottweiler. Dat lijkt mij werkelijk 100 x niks. Wel qua onverwantschap, maar kies dan een beter passend ras. Ze hebben echt alleen de kleur gemeen (en dat ze sterk zijn).Inge O schreef:ja, ik vind het wel. er zijn natuurlijk ook duidelijke verschillen hoor maar wat ze gemeen hebben is dezelfde soort onafhankelijkheid, zelfstandigheid en eigenzinnigheid (weegt meer bij de hovawart dan bij de beauceron) en tegelijkertijd ook de baasgerichtheid en zin voor samenwerking maar op een relaxe manier (weegt meer door bij de beauceron). en geen van beiden is hyper of nerveus wel met één groot verschil : een beauceron stuitert 1000 keer harder dan een hovawartIsis schreef:Lijken deze rassen werkelijk zoveel (qua karakter) op elkaar?. toch als ze jong zijn, verder gaat mijn vergelijking nog niet
.
Mijn zus heeft een kruising rottweiler x beauceron. Ik weet niet of hij nou een typisch voorbeeld van zo'n kruising is, maar hij is een geweldig leuk beest!Madelief schreef:Maar wat ik nu al een aantal keer langs heb zien komen is Beauceron x Rottweiler. Dat lijkt mij werkelijk 100 x niks. Wel qua onverwantschap, maar kies dan een beter passend ras. Ze hebben echt alleen de kleur gemeen (en dat ze sterk zijn).![]()
Ik zeg natuurlijk ook niet dat ze niet leuk kunnen zijnlieke schreef:Mijn zus heeft een kruising rottweiler x beauceron. Ik weet niet of hij nou een typisch voorbeeld van zo'n kruising is, maar hij is een geweldig leuk beest!Madelief schreef:Maar wat ik nu al een aantal keer langs heb zien komen is Beauceron x Rottweiler. Dat lijkt mij werkelijk 100 x niks. Wel qua onverwantschap, maar kies dan een beter passend ras. Ze hebben echt alleen de kleur gemeen (en dat ze sterk zijn).![]()
Inmiddels 4 jaar oud, zo'n 70cm schofthoogte met de kop van een rottweiler en het lichaam van een beauceron en het karakter van een ondeugende pup. Ik heb ernstige twijfels of hij ooit volwassen wordt.
Zo lomp als wat, springt rustig bij je op schoot, maait met zijn staart regelmatig alles van de salontafel en als je hem ziet moet je je schrap zetten van hij gooit je van enthousiasme ondersteboven.
Hij vindt alles leuk, pups, teven, reuen, katten, kinderen (mijn zus heeft ook 5 katten) die álles met hem kunnen doen. 't Is alleen een ontzettend onbenullig beest maar geen greintje kwaad zit er in.
Ik ken de beauceron verder niet persoonlijk, dus ik weet niet wat typisch voor dat ras is. Mijn zus heeft zo'n 25 jaar rottweilers gehad maar de laatste tien jaar zo verschrikkelijk veel medische ellende meegemaakt (hd, ed, kruisbanden, tumoren, etc.) dat zij heeft besloten dat zij geen rottweiler meer wilde. Vandaar dat zij op deze kruising viel.Madelief schreef:Ik zeg natuurlijk ook niet dat ze niet leuk kunnen zijnlieke schreef: Mijn zus heeft een kruising rottweiler x beauceron. Ik weet niet of hij nou een typisch voorbeeld van zo'n kruising is, maar hij is een geweldig leuk beest!
Inmiddels 4 jaar oud, zo'n 70cm schofthoogte met de kop van een rottweiler en het lichaam van een beauceron en het karakter van een ondeugende pup. Ik heb ernstige twijfels of hij ooit volwassen wordt.
Zo lomp als wat, springt rustig bij je op schoot, maait met zijn staart regelmatig alles van de salontafel en als je hem ziet moet je je schrap zetten van hij gooit je van enthousiasme ondersteboven.
Hij vindt alles leuk, pups, teven, reuen, katten, kinderen (mijn zus heeft ook 5 katten) die álles met hem kunnen doen. 't Is alleen een ontzettend onbenullig beest maar geen greintje kwaad zit er in.. Dat kan natuurlijk best
Zo te lezen ook meer karakter van een beauceron, want een rottweiler kakt meestal wat sneller in, en beaucerons blijven veel langer actief. Leuk hoor!
Ja dat hoor ik wel vaker. En bovengenoemde snel rustig worden. Dat heb ik ook vaker gehoord, van mensen die van lange actieve wandelingen houden bijvoorbeeld en waarbij de rottweiler dan al na een paar jaar zei: "doe het lekker zelluf!lieke schreef:Ik ken de beauceron verder niet persoonlijk, dus ik weet niet wat typisch voor dat ras is. Mijn zus heeft zo'n 25 jaar rottweilers gehad maar de laatste tien jaar zo verschrikkelijk veel medische ellende meegemaakt (hd, ed, kruisbanden, tumoren, etc.) dat zij heeft besloten dat zij geen rottweiler meer wilde. Vandaar dat zij op deze kruising viel.Madelief schreef:Ik zeg natuurlijk ook niet dat ze niet leuk kunnen zijnlieke schreef: Mijn zus heeft een kruising rottweiler x beauceron. Ik weet niet of hij nou een typisch voorbeeld van zo'n kruising is, maar hij is een geweldig leuk beest!
Hij vindt alles leuk, pups, teven, reuen, katten, kinderen (mijn zus heeft ook 5 katten) die álles met hem kunnen doen. 't Is alleen een ontzettend onbenullig beest maar geen greintje kwaad zit er in.. Dat kan natuurlijk best
Zo te lezen ook meer karakter van een beauceron, want een rottweiler kakt meestal wat sneller in, en beaucerons blijven veel langer actief. Leuk hoor!
En hoewel haar rottweilers echt schatten waren, kan ik me wel voorstellen dat ze genoeg kreeg van het abonnement op de da.
Dat wist ik helemaal niet?Madelief schreef: Bovendien kun je inderdaad in Frankrijk (als franse eigenaar) een stamboomloze hond aanbieden voor de confirmatie. En dat gaat veel sneller dan met een bijlage. Als hij wordt bevestigd als zijnde voldoende beauceronrastypisch dan krijgt de hond het etiket "titre initial". Nakomelingen van die hond krijgen gewoon een stamboom. Het inbrengen van vreemd bloed is dus heel goed mogelijk.
Pin me er niet op vast, maar wat ik weet is het confirmatie systeem met de bijbehorende cotations (kwalificatie daarbinnen) gewoon hét franse systeem. En dat is voor alle rassen eender. Net als de jaarletter, dat is overkoepelend. Dus lijkt me ook de mogelijkheid tot aankeuren. Er zijn (in ieder geval binnen de beauceron) wel fokkers natuurlijk fel op tegen, precies wat je zegt...dat ze niet echt zouden zijn etc.Marjoleine schreef:Dat wist ik helemaal niet?Madelief schreef: Bovendien kun je inderdaad in Frankrijk (als franse eigenaar) een stamboomloze hond aanbieden voor de confirmatie. En dat gaat veel sneller dan met een bijlage. Als hij wordt bevestigd als zijnde voldoende beauceronrastypisch dan krijgt de hond het etiket "titre initial". Nakomelingen van die hond krijgen gewoon een stamboom. Het inbrengen van vreemd bloed is dus heel goed mogelijk.
Geldt dat voor alle rassen of alleen de Franse rassen?
En zijn er eigenlijk meer landen, buiten België, waar dit soort dingen kan?
Want als het dus niet ongebruikelijk is, is het dan niet vreemder dat stamboeken dicht zijn?
Hmm.Madelief schreef: Maar technisch zou je denk ik met behulp van vrienden in la douce france in twee generaties (tenzij de titre initial hier geaccepteerd wordt maar dat vrees ik niet) een ververst bloedlijn hondje naar Nederland kunnen importeren.
Dat doet me aan het volgende denken: begin jaren 80 was ik lid van een KC.Marjoleine schreef:Hmm.Madelief schreef: Maar technisch zou je denk ik met behulp van vrienden in la douce france in twee generaties (tenzij de titre initial hier geaccepteerd wordt maar dat vrees ik niet) een ververst bloedlijn hondje naar Nederland kunnen importeren.
Dat is helemaal niet gek.
Wat wel gek is, is dat het systeem zo anders is dan hier.
Iemand een idee hoe het in bv Italië is of Spanje?
Daar zijn toch ook nog open stamboeken? Of is dat alleen voor lokale rassen in opbouw?
Ja, er zijn práchtige franse dekverhalen bekend, ook binnen ons rasEnnath schreef:Dat doet me aan het volgende denken: begin jaren 80 was ik lid van een KC.Marjoleine schreef:Hmm.Madelief schreef: Maar technisch zou je denk ik met behulp van vrienden in la douce france in twee generaties (tenzij de titre initial hier geaccepteerd wordt maar dat vrees ik niet) een ververst bloedlijn hondje naar Nederland kunnen importeren.
Dat is helemaal niet gek.
Wat wel gek is, is dat het systeem zo anders is dan hier.
Iemand een idee hoe het in bv Italië is of Spanje?
Daar zijn toch ook nog open stamboeken? Of is dat alleen voor lokale rassen in opbouw?
Eén van onze instructeurs daar was een oudere vrouw die Groenendalers fokte: al jaren en jaren.
Ze raakte al aardig op leeftijd en besloot om nu ze het heen en weer rijden nog aan kon één van haar teven te laten dekken door een Franse reu.
Dit werd haar door heel veel fokkers binnen het ras maar ook binnen de KC zwaar afgeraden: "bij een Franse hond weet je nooit wat er achter zit".
Ze heeft het toch gedaan; het was een mooi nest![]()
Ze weet inderdaad niet wat erachter zat: ze kreeg zwaar de indruk dat haar teef gedekt werd door een andere reu dan op het dekbewijs stond.![]()
Ze heeft nimmer de kans gekregen (gewoon lichamelijk de kans gekregen) om de reu van dichtbij te zien of om bij de teef te zijn tijdens de dekking.
Na aankomst bij de reu eigenaar werd ze compleet overdonderd door een grote zware man (type vrachtwagenchauffeur) die rad Frans pratend haar teef uit de auto trok en haar en haar man een loods induwde (het was een zogenaamde dekloods waar ook paarden in gedekt werden).
Daar sta je dan als koppel bijna 70 jarigen in den vreemde, met je mondjevol MMS Frans plus zeemansvloeken in twintig talen (haar man).![]()
Ze heeft door het raam van de loods op enige tientallen meters afstand haar teef en een reu gezien, de reu was langharig en zwart: dát weet ze zeker.
De pups werden in het NHSB ingeschreven als Groenendalers en waren dat vermoedelijk ook wel.
Alleen is de vader waarschijnlijk niet de papa
Het was haar laatste nest: zoals gezegd, ze werd al wat ouder.
Maar de manier waarop dit ging ....... dat was wel druppel (ze heeft niet eens een pup gehouden)
Het is een machtig mooi verhaal, maar wat moet deze vrouw zich opgelaten gevoeld hebben.Madelief schreef: Ja, er zijn práchtige franse dekverhalen bekend, ook binnen ons ras
Heel apart![]()
Maar dat wordt nu wel moeilijker omdat ook in frankrijk steeds meer honden een DNA profiel krijgen, en dan is het gewoon na te gaan of de reu wel echt is wie men zegt dat hij is.
Je hebt gelijk: technisch gezien heeft zij geen fraude gepleegd.Marjoleine schreef:Ze is niet schuldig aan fraude. De eigenaar van de reu wel, die heeft getekend voor de naam in kwestie, niet zij.
Ik snap waarom je voorstander bent trouwens. Ik ben het dus niet
Daar lobby ik ook voor hoor. Als je oplet zie je me constant in de voorste liniesEnnath schreef: Ik snap waarom jij tegen DNA testen bent: dan hou je de achterdeur open.
Ik lobby er liever voor om (á la Frankrijk) de voordeur open te zetten.
Weet ikMarjoleine schreef:Daar lobby ik ook voor hoor. Als je oplet zie je me constant in de voorste linies
Die dag is er allang.Ennath schreef:Weet ikMarjoleine schreef:Daar lobby ik ook voor hoor. Als je oplet zie je me constant in de voorste linies![]()
Maar denk dat dingen eerst moeten verergeren voordat ze kunnen verbeteren.
Als je die achterdeur ferm dicht houdt dan komt des te sneller de dag dat je de voordeur open moet zetten
En waarom heb j meer kans op problemen?Machie schreef:maar met stiekem een andere reu gebruiken krijg je toch veel meer problemen?
Je weet dan niet meer welke andere reu je op je pups uit die dekking veilig kan gebruiken (pupkopers dus he) en kans dat je iets als bv epileptie stiekem weer 'terug' fokt lijkt me ook geen fijne gedachte.
Ik heb dan liever een DNA profiel zodat men de stamboeken wel open moet gooien
Omdat je toch ook niet meer weet wat je fokt dan?Marjoleine schreef:En waarom heb j meer kans op problemen?Machie schreef:maar met stiekem een andere reu gebruiken krijg je toch veel meer problemen?
Je weet dan niet meer welke andere reu je op je pups uit die dekking veilig kan gebruiken (pupkopers dus he) en kans dat je iets als bv epileptie stiekem weer 'terug' fokt lijkt me ook geen fijne gedachte.
Nou je hebt mijns inziens niet MEER kans op problemen.Marjoleine schreef:En waarom heb j meer kans op problemen?Machie schreef:maar met stiekem een andere reu gebruiken krijg je toch veel meer problemen?
O, maar jij denkt dat ik een willekeurige reu uit de populatie zou pakken.Machie schreef:Omdat je toch ook niet meer weet wat je fokt dan?Marjoleine schreef: En waarom heb j meer kans op problemen?