Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niuwe visie over gezondheid nav Radar

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

pien72
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kelpie, Griekse heks en spaanse sloerie

Niuwe visie over gezondheid nav Radar

Ongelezen bericht door pien72 »

Ik vroeg mij af of honden eigenaren of fokkers een nieuw inzicht hebben gekregen naar aanleiding van de uitzending van Radar van de tros.

zijn er mensen die nu bewust niet meer voor een bepaald ras zouden kiezen? of zet men de zonnebril op tintje nog donkerder en doet men alsof er niks aan de hand is?

ik ben benieuwd hoe men hier op het forum kijkt naar de gezondheid van de rassen en of men al op de site heeft gekeken van Dier en recht naar de hondenwijzer bij de keuze van een nieuwe hond?

hoe belangrijk is gezondheid versus uiterlijk?
Afbeelding
groetjes Pien, Bobbie,Laila en Chunga
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Niuwe visie over gezondheid nav Radar

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

viewtopic.php?f=1&t=225883
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik wel. NIet zozeer na aanleiding van Radar maar wel nadat ik pedigree dogs exposed had gezien. Ik zou namelijk graag een cavalier king charles spaniel willen hebben, maar ik kan het niet tegenover mijn geweten goed praten. Idem dito met heel veel kortsnuiten.
pien72
Vaste gebruiker

Oke, er is al een behoorlijk topic over.

heel interessant om te lezen en fijn dat het er al is.
Afbeelding
pien72
Vaste gebruiker

lets have fun schreef:Ik wel. NIet zozeer na aanleiding van Radar maar wel nadat ik pedigree dogs exposed had gezien. Ik zou namelijk graag een cavalier king charles spaniel willen hebben, maar ik kan het niet tegenover mijn geweten goed praten. Idem dito met heel veel kortsnuiten.

Ja die documentaire heb ik ook gezien, heel interresant en schokkend inderdaad.
ik vind het ook goed dat er zoveel aandacht voor is.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

pien72 schreef:ik ben benieuwd hoe men hier op het forum kijkt naar de gezondheid van de rassen en of men al op de site heeft gekeken van Dier en recht naar de hondenwijzer bij de keuze van een nieuwe hond?
Die staat werkelijk bómvol met fouten.

Om mijn eigen ras, de witte herder, als voorbeeld te nemen: Ze zeggen dat er géén (gezondheids)problemen zijn.
Dikke vette onzin. Er is HD, ED en MDR1 defect. Ook enkele oogaandoeningen.
En verder zie je dat de natuurlijke terughoudendheid die een witje hoort te hebben is doorgeslagen zodat er nu veel te veel angstige schijtebakken rondlopen :kotz:

Maar goed, volgens die hondenwijzer kun je zó een witje aanschaffen, geen enkel probleem, dus zal het ras binnenkort wel helemaal verkloot zijn :jank:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

weet je die aandacht die ervoor is is alleen maar goed als het juist word neer gezet .
ik vind het echt larie koek .

ik denk dat er bij eigenlijk alle rassen wel ziektes voorkomen . dan zou je dus helemaal geen hond meer kunnen nemen .

ik zelf zou nooit een mops of bull dog van een fokker halen (misch uit een assiel) maar niet bewust steunen omdat ik vind dat deze hondjes ivm hun te korte snuit gewoon te veel ademhalingsproblemen hebben .
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Miranda schreef:
pien72 schreef:ik ben benieuwd hoe men hier op het forum kijkt naar de gezondheid van de rassen en of men al op de site heeft gekeken van Dier en recht naar de hondenwijzer bij de keuze van een nieuwe hond?
Die staat werkelijk bómvol met fouten.

Om mijn eigen ras, de witte herder, als voorbeeld te nemen: Ze zeggen dat er géén (gezondheids)problemen zijn.
Dikke vette onzin. Er is HD, ED en MDR1 defect. Ook enkele oogaandoeningen.
En verder zie je dat de natuurlijke terughoudendheid die een witje hoort te hebben is doorgeslagen zodat er nu veel te veel angstige schijtebakken rondlopen :kotz:

Maar goed, volgens die hondenwijzer kun je zó een witje aanschaffen, geen enkel probleem, dus zal het ras binnenkort wel helemaal verkloot zijn :jank:
Net die hondenwijzer opgezocht dat is natuurlijk grote larie...menen ze dat nou echt... :scratch:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

nee, al jaren terug weet ik dat een aantal rashonden bergafwaarts gingen. wij hebben dus juist gekozen voor onze honden (kruising en stamboomloos uit het asiel), alhoewel sommige mensen mij irritant vinden :mrgreen: in sommige topics, omdat ik er blijkbaar niks over weet, :blah: :mrgreen:

er zijn trouwens ook wel rassen met stamboom die wel goed bezig zijn. en niet kiezen voor een stamboom, maar naar grootschalige broodfokkers gaan, is nog slechter. en dat is wel erg jammer. doordat er nu veel aandacht gaat naar ``ongezonde`` rashonden, denk ik wel dat mensen makkelijker naar ``broodfokkers`` toe gaan.

kijk liever eens naar leuke herplaatsers (kunnen ook puppen tussen zitten, zoals stichting ``pup in nood``) !!
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik heb even gekeken naar die rashondenwijzer, maar je mag de enquete niet invullen als je hond gezond is en mijn ras staat er toch niet tussen ..
Alles is uit zijn verband getrokken, het is toch een verschil of ik een hond bij een broodf*kker haal of mij een serieuze fokker?
En zolang mensen voor een dubbeltje op de voorste rang wil zitten blijf je dit houden.
Frouke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie

Ongelezen bericht door Frouke »

Nou mijn rassen komen er wel heel slecht uit..... Maar er zitten een hoop erfelijke aandoeningen bij waar een goede fokker op test, hier geldt dus echt wel dat de fokker het verschil kan maken.

Wat ik verder nog jammer vind is dat er niks wordt gezegd over gedragstoornissen, er zijn genoeg stoornissen die erfelijk zijn en typisch voor bepaald rassen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Ik hoef voortaan helemaal geen rashond meer. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee.
Shop voortaan bij de asielen of bij Dutchy Adoptions. Zát enorm leuke hondjes die een fijne mand zoeken. :ok: In alle soorten en maten.
O?
Dus geen Galgo voor jou (of wat was het)?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

sommigen pakken het wel heel letterlijk, zonder stamboom is gezonder
viewtopic.php?f=5&t=226239
t gat in de markt...
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik heb Radar en nog een jaar eerder de documentaire van de BBC niet nodig gehad om erachter te komen dat ik voorlopig geen Franse Bulldog hoef. Maar ik denk dat de gemiddelde hondeneigenaar hier allemaal niet mee bezig is en gewoon de hond neemt die ze willen.
pien72
Vaste gebruiker

Op een van die documantaires lieten ze net zien hoe een berner senne hond met kwaardaardige tumoren mee naar huis mocht om te kijken hoe lang het nog ging.
met de vraag of ze hierna nog een berner zouden nemen zeiden de mensen dat ze dachten van wel :ugh:
t waren nu een maal zulke leuke honden......

Dat zo'n hond vroegtijdig op een pijnlijke en tragische wijze aan zijn einde komt ach ja, nemen we toch gewoon weer zo een?

en hoe kun je nu een hond nemen waarvan je weet dat ze altijd in ademnood verkeren of moeilijker ademhalen (ik krijg het altijd al benauwd als ik verkouden ben en m'n neus is verstopt) of altijd pijn in hun hoofd hebben?

nu hebben we een Kelpie (herplaatser) en 2 rasloze honden en ik hoef zelf geen rashonden meer.
ik hecht er geen waarde aan dat scheelt en ik vind alle honden leuk en mooi op ieder hun eigen manier.

ik snap dat je ook met rasloze honden gewoon pech kunt hebben, ik denk en ik hoop alleen dat we terug komen van de extremen, zoals extreem groot of extreem klein, of extreem korte snuiten etc,
ik denk dat dat voor de honden zelf gewoon veel beter is.
Afbeelding
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ArCee »

We weten allemaal dat veel populaire rassen steeds minder worden, zonder dat ik expliciet allemaal rassen ga opnoemen. Ze hebben allemaal erfelijke gebreken, de leeftijd word steeds meer naar beneden bijgesteld en het kost baasjes vaak klauwen met geld aan dierenarts kosten.
Je kunt echter niet zomaar klakkeloos zeggen dat een kruising veel beter is. Dat ligt toch echt ook aan de combinatie.
Kruis een Duitse Herder met een Berner Sennen en je kunt een kreukel 1e klas treffen waarbij zowel de problemen van de Herder en de Berner in 1 en dezelfde hond kunnen zitten.
Dat is dus absoluut geen garantie.

Kruis bijvoorbeeld een Berner met een minder populair ras, denk aan een Hovawart of Beauceron, en de kansen dat hij zijn gewone leeftijd gaat halen stijgen zinderogen. Nogmaals, garanties heb je nooit niet, zeker niet met de honden van nu.
Kruis er een "Vullisbakkie" doorheen en misschien gaat het goed komen maar.............dan heb je natuurlijk geen "Echte Berner meer om mee te pochen en te showen :roll: wat voor sommige mensen ook meespeeld.

Daarbij letten mensen gewoon, steevast, veel te veel op het uiterlijk van een hond.
Bij ons liep een werkelijk oogverblindende mooie, lieve en sociale Rottweiler. Een geweldig exemplaar, imposant, sociaal, waaks etc. Doggie, en hij is 14 jaar geworden met zijn hele bijna 70 kg aan Rottweilerlijf.
Omdat hij een witte borstvlek had van maximaal 15 bij 15 cm mocht er niet mee gefokt worden want dat was een fout, terwijl die hond voor de rest werkelijk perfect was.
Door dat soort gedrag en onbenulligheden blijven er straks geen gezonde honden meer over om mee te fokken zoadat je straks alleen nog maar 2 zieke ouderdieren bij elkaar zet voor een nest, die nog veel ziekere en zwakkere pups krijgen, die jij dan voor een dikke 800 tot 1000 euro mag kopen omdat er onterecht een stamboom op afgegeven is door een RvB met oogkleppen op en voor centen kiest in plaats van dierenwelzijn.

Om die reden is een stamboom dus absoluut een ongeloofwaardig en waardeloos prul geworden die geen enkele garantie, zekerheid of bescherming bied, uitgegeven door een club die absoluut ongeloofwaardig is geworden, of beter gezegt, zichzelf ongeloofwaardig gemaakt.

Ik heb niks meer met veel rashonden, wil ze niet meer, durf niet meer en hoef niet zo nodig meer.
Van een kruising heb je trouwens uberhaupt net zoveel plezier als van een dure rashond als je puur naar het houden van een hond kijkt. :W:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

ArCee schreef:We weten allemaal dat veel populaire rassen steeds minder worden, zonder dat ik expliciet allemaal rassen ga opnoemen. Ze hebben allemaal erfelijke gebreken, de leeftijd word steeds meer naar beneden bijgesteld en het kost baasjes vaak klauwen met geld aan dierenarts kosten.
Je kunt echter niet zomaar klakkeloos zeggen dat een kruising veel beter is. Dat ligt toch echt ook aan de combinatie.
Kruis een Duitse Herder met een Berner Sennen en je kunt een kreukel 1e klas treffen waarbij zowel de problemen van de Herder en de Berner in 1 en dezelfde hond kunnen zitten.

Kruis bijvoorbeeld een Berner met een minder populair ras, denk aan een Hovawart of Beauceron, en de kansen dat hij zijn gewone leeftijd gaat halen stijgen zinderogen. Nogmaals, garanties heb je nooit niet, zeker niet met de honden van nu.
Kruis er een "Vullisbakkie" doorheen en misschien gaat het goed komen maar.............dan heb je natuurlijk geen "Echte Berner meer om mee te pochen en te showen :roll: wat voor sommige mensen ook meespeeld.

Daarbij letten mensen gewoon, steevast, veel te veel op het uiterlijk van een hond.
Bij ons liep een werkelijk oogverblindende mooie, lieve en sociale Rottweiler. Een geweldig exemplaar, imposant, sociaal, waaks etc. Doggie, en hij is 14 jaar geworden met zijn hele bijna 70 kg aan Rottweilerlijf.
Omdat hij een witte borstvlek had van maximaal 15 bij 15 cm mocht er niet mee gefokt worden want dat was een fout, terwijl die hond voor de rest werkelijk perfect was.
Door dat soort gedrag en onbenulligheden blijven er straks geen gezonde honden meer over om mee te fokken zoadat je straks alleen nog maar 2 zieke ouderdieren bij elkaar zet voor een nest, die nog veel ziekere en zwakkere pups krijgen, die jij dan voor een dikke 800 tot 1000 euro mag kopen omdat er onterecht een stamboom op afgegeven is door een RvB met oogkleppen op en voor centen kiest in plaats van dierenwelzijn.

Om die reden is een stamboom dus absoluut een ongeloofwaardig en waardeloos prul geworden die geen enkele garantie, zekerheid of bescherming bied, uitgegeven door een club die absoluut ongeloofwaardig is geworden, of beter gezegt, zichzelf ongeloofwaardig gemaakt.

Ik heb niks meer met veel rashonden, wil ze niet meer, durf niet meer en hoef niet zo nodig meer.
Van een kruising heb je trouwens uberhaupt net zoveel plezier als van een dure rashond als je puur naar het houden van een hond kijkt. :W:
Je hebt gelijk hoor.
Maar die stamboom is gewoon altijd een afstammings bewijs geweest net als van ons een uittreksel geboorte register.
Niets meer of minder.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bouvierpoedel schreef:
ArCee schreef:We weten allemaal dat veel populaire rassen steeds minder worden, zonder dat ik expliciet allemaal rassen ga opnoemen. Ze hebben allemaal erfelijke gebreken, de leeftijd word steeds meer naar beneden bijgesteld en het kost baasjes vaak klauwen met geld aan dierenarts kosten.

Je hebt gelijk hoor.
Maar die stamboom is gewoon altijd een afstammings bewijs geweest net als van ons een uittreksel geboorte register.
Niets meer of minder.
ik wilde het net zeggen, een stamboom is alleen een afstammingsbewijs geen kwaliteitsbewijs :U:
het zegt alleen dat pa en ma ook een stamboom hebben niks meer en niks minder.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Stambomen geven geen garantie op gezonde honden. Maar om nu omdat er bij bepaalde rassen erfelijke aandoeningen zijn dit ras te schrappen om naar een gezonder ras te kijken dat dan weer niet. Wel zal ik bij een volgende hond advies inwinnen bij "kenners" die de fokkers en bloedlijnen en evt. erfelijke mankementen van voorouders kennen. En bij een fokker gaan kopen die met dat in het achterhoofd fokt en bij enige twijfel bijvoorbeeld een andere reu kiezen dan ze in eerste instantie in gedachten hadden als men dat nodig acht om dingen meer uit te sluiten. Hier twee duitse herders, die staan op die lijst als zeer risicovol als het gaat om erfelijke aandoeningen. Dat weet je, maar je weet ook dat heel veel fokkers proberen dit risico te beperken door meer erop te letten en te verbeteren i.p.v. vermeerderen. Geen van beiden heeft HD of spondylose bijvoorbeeld. Wel heeft de oudste arthrose in de voorpoten maar gut hij is bijna 10. De volgende zal hoogst waarschijnlijk gewoon weer een Dh worden met stamboom uit werklijnen of misschien wel combi fok.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”