Hey,
Kizzy had zich vanmiddag dus mistrapt. Ik dacht dat ze gewoon een verkeerde beweging had gemaakt of misschien wel iets gebroken had, maar bij de DA zijn er foto's gemaakt en klonk er een andere diagnose: een losse coronoïd en artrose op de rechter-elleboog. Dus elleboogdysplasie - LPC. Volgens de DA was het een zware vorm.
De DA vroeg of ik nooit eerder iets aan haar gezien heb (manken), maar dat is dus niet het geval. Ik heb er nooit eerder iets van gemerkt. Kizzy is nu 4 jaar en half.
Haar linkse elleboog is helemaal in orde.
Ik heb nu pijnstillers gekregen voor haar.
De DA zei dat de mogelijkheden als volgt waren:
ofwel gewoon afwachten met de pijnstillers, misschien is er daarna niks meer te merken aan haar. Maar de artrose is niet te stoppen, dus dan kan het goed zijn dat ze er binnen 2-3-4 jaar opnieuw last van krijgt.
Ofwel een CT-scan laten nemen, om te zien of het iets uithaalt om te opereren.
Zo ja, kan ik haar dus laten opereren.
Zo, dit is zo ongeveer het belangrijkste wat er gezegd is, denk ik. Ik was er alleen en voelde me eventjes énorm rot toen ik "ED" te horen kreeg, dus het kan zijn dat ik niet alles meer heb opgevangen.
Zijn er hier mensen met ervaringen/tips/...? Ik zou erg blij zijn, ze te horen.
Alvast bedankt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Elleboogdysplasie - LPC
Moderator: moderatorteam
- Saarah
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische Herder
- Aantal honden: 1
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Re: Elleboogdysplasie - LPC
Tyra had ED door incongruentie van het gewricht. Vanwege de vele artrose vorming (gediagnostiseerd op 5 jaar) is er besloten om niet te opereren. Acupunctuur heeft veel verlichting gegeven.
- Amber & Lootah
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Jack Russel Terriër - Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Ik werk bij een kliniek die veel orthopedie doet. In eerste instantie behandelen ze hier vaak met pijnstilling, een ontstekings en pijn remmende injectie in het gewricht zelf. En evt ondersteunend om de bespiering in conditie te houden een injectie anabolica. Verder is omega 3 erg belangrijk en evt. Glucosamine om het aanwezige kraakbeen in conditie te houden. Al is van dat laatste nooit officieel bewezen dat het werkt, maar we zien wel een gunstig effect.
Zwemmen is erg goed, en dan niet in het water lopen maar echt zwemmen. En rechtlijnige bewegingen. Geen onverwachtse draai bewegingen.
En dan aan de hand van de injecties of die helpen wel of niet opereren. Maar als er losse stukjes bot zitten, is opereren vaak wel wat er gebeurd. Al is het maar om de irritatie van de losse stukjes bot te verwijderen. Het is een beetje vergelijkbaar met lopen als er een steentje in je schoen zit.
En verder vind ik, als de hond verder nooit klachten heeft, waarom dan opereren? En ik vind dit ook afhankelijk van de mate van artrose die al aanwezig is. Is dit nihil en zit er duidelijk een los proces, dan verwijderen voordat het wel ernstige bot reactie veroorzaakt....
Al moet ik zeggen dat de honden doorgaands erg goed herstellen, op de gene waar ernstige artrose al aanwezig na dan....
Zwemmen is erg goed, en dan niet in het water lopen maar echt zwemmen. En rechtlijnige bewegingen. Geen onverwachtse draai bewegingen.
En dan aan de hand van de injecties of die helpen wel of niet opereren. Maar als er losse stukjes bot zitten, is opereren vaak wel wat er gebeurd. Al is het maar om de irritatie van de losse stukjes bot te verwijderen. Het is een beetje vergelijkbaar met lopen als er een steentje in je schoen zit.
En verder vind ik, als de hond verder nooit klachten heeft, waarom dan opereren? En ik vind dit ook afhankelijk van de mate van artrose die al aanwezig is. Is dit nihil en zit er duidelijk een los proces, dan verwijderen voordat het wel ernstige bot reactie veroorzaakt....
Al moet ik zeggen dat de honden doorgaands erg goed herstellen, op de gene waar ernstige artrose al aanwezig na dan....
If it's not an aussie it's just a dog.

- Saarah
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische Herder
- Aantal honden: 1
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga nu maar gewoon afwachten denk ik, om te zien hoe ze het doet als ze geen pijnstillers meer krijgt.
Die glucosamine ga ik inderdaad ook bijgeven en voorlopig geen balletjes/frisbee gooien maar korte, regelmatige wandelingetjes.
Mja bij Kizzy was al wel veel artrose aanwezig.Amber & Lootah schreef: Al moet ik zeggen dat de honden doorgaands erg goed herstellen, op de gene waar ernstige artrose al aanwezig na dan....
Ik ga nu maar gewoon afwachten denk ik, om te zien hoe ze het doet als ze geen pijnstillers meer krijgt.
Die glucosamine ga ik inderdaad ook bijgeven en voorlopig geen balletjes/frisbee gooien maar korte, regelmatige wandelingetjes.