Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips voor Leroy's menu?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier
Aantal honden: 1

Tips voor Leroy's menu?

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Onze bouvier Leroy krijgt 2 keer per dag brokken: Cavom. Nou vind ik het heel leuk om hem ook af en toe iets lekkers (vlees/vis) te geven maar ik weet niet zo goed hoe dat het beste kan. Daarom zou ik graag jullie mening willen horen over het menu wat ik nu aanbied en hoe ik het vers voeren kan uitbreiden.

Hij krijgt ongeveer 1 keer per week een rauw ei met schil, hij krijgt wel eens een Rodi pens 'hamburger' of een half pakje gesneden runderhartstukjes van de AH. Laatst had ik een runderhart gekocht bij de slager, in 4 stukken gesneden en hem af en toe een stuk gegeven. Het was de bedoeling dat hij lekker kon kauwen aan zo'n enorm stuk vlees maar hij kreeg er niet echt iets af dus slikte het toen maar in 1x door :O:
Het komt neer op ongeveer 1 of 2x per week iets lekkers. En ongeveer 2 kauwstaven per week voor z'n gebit.

Verder krijgt hij ook bijna dagelijks wel restjes van ons eten; groente, rijst, couscous oid door de brokken heen.

Nou zou ik graag wat vaker iets vers voeren, maar ik weet niet zo goed hoe. Want als hij zo'n groot stuk hart opslokt omdat het kauwen niet snel genoeg gaat, weet ik niet of hij er al aan toe is om bv zalmkop of een stuk eend te eten. ik moet er niet aan denken dat hij die botjes/graatjes zo doorslikt.

Het is dus niet de bedoeling om helemaal over te gaan op vers voeren, maar gewoon 'voor de lekker' of als aanvulling.
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Tips voor Leroy's menu?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Even kijken in welke supermarkten je Smuldier krijgt, dat heb je in verschillende smaken.
Verder gaat een kippenpootje er vaak wel in.
Bij de poelier of op de markt krijg je vaak kippennekken en/of karkassen.
De halal slager heeft vaak ook een hoop spul, zeker wanneer hij zelf uitbeent.

Ik kreeg altijd super verse lamslong mee :lol1: voor nop.

Oh, en qua vis, koolvis uit de vriezer van de euroshopper, makreel van de markt gaat er in zijn geheel in, en op de markt hebben ze vaker zalmkoppen en staarten (wordt normaal visbouillon van getrokken).
De koppen worden hier niet zo gewaardeerd, de staarten wel.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

ik zou een hond die geen rauwe voeding gewend is, geen stukken vlees voeren.

je kan bijvoorbeeld 25% van de brokken aanvullen met rauwe voeding. geef je 300 gram brokken, dan is dat 75 gram droog voer x 3 = 225 gram nat voer. eventueel geef je dan 75 gram minder brokken.

je kunt een groentemix te maken van bijv. 60% gehakt en 40% groente - en je kunt goed bevleesde botten, die verteerbaar zijn, voeren. je kunt dit ook malen en in gemalen vorm geven - of een versvlees voeren, dat uit gemalen botten en vlees - of groente en vlees en orgaanvlees - bestaat.

Lees ook het bottendocument: viewtopic.php?f=14&t=20512

succes! :ok:
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

ignit schreef:ik zou een hond die geen rauwe voeding gewend is, geen stukken vlees voeren.

je kan bijvoorbeeld 25% van de brokken aanvullen met rauwe voeding. geef je 300 gram brokken, dan is dat 75 gram droog voer x 3 = 225 gram nat voer. eventueel geef je dan 75 gram minder brokken.

je kunt een groentemix te maken van bijv. 60% gehakt en 40% groente - en je kunt goed bevleesde botten, die verteerbaar zijn, voeren. je kunt dit ook malen en in gemalen vorm geven - of een versvlees voeren, dat uit gemalen botten en vlees - of groente en vlees en orgaanvlees - bestaat.

Lees ook het bottendocument: viewtopic.php?f=14&t=20512

succes! :ok:
Waarom niet? Vlees en orgaan is geen probleem, met vleesbotten zou ik wel voorzichtig zijn als je hond grotendeels brok eet.
In principe kun je alle soorten kvv (smuldier enzo) geven, dan gewoon de maaltijd brok vervangen door kvv.
Maar ook hart of spiervlees (runderlappen, kipfilet enz.) kun je best eens voeren in plaats van een maaltijd.
Let bij orgaan er wel even op dat sommige honden er wat aan de dunne van kunnen raken.
Ook groentes, gekookt of gepureerd zijn leuk om erbij te doen.
Of een keer een heel visje, een panharing of sardientje bv.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

ik dacht vroeger ook, dat stukken vlees en orgaanvlees geen problemen opleverden... tot ik de heimlich greep moest toepassen bij een logeerhond, die net als ik ook dacht dat het stuk vlees wel vanzelf naar binnen zou schuiven. ;)
lila660
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door lila660 »

Stukken vlees kunnen ze ook in stikken dus zou dat ook niet zo 1,2,3 doen.
Ik zou kiezen voor een KVV of zelf dingen in stukjes snijden.
Maar zeker geen karkassen ofzo geven aan een hond die vers nog niet gewend is.
Groetjes Linda
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”