Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Terug naar KVV

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Elvis
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Terug naar KVV

Ongelezen bericht door Elvis »

Boris heeft vanaf hij hier was tot een maand terug ongeveer altijd rodi/smuldier gehad. Toen overgestapt op brokken omdat het wel erg duur werd. :schrik: We moesten toen ook ons huurhuis uit dus het was echt niet zo maar dat het te duur werd.

Maar Borreknor heeft sinds de overstap nonstop behoefte tot poepen, en heeft nu ook nog is groeipijn gekregen. Echt doodzielig dus ik ga weer terug naar KVV!

Ik heb net meteen 10 kilo bibi gehaald voor de eerste 10 dagen en net een bestelling geplaatst bij lotgering. Toch op advies oa jullie en kijken naar mijn hond weer lekker aan het verse vlees. :ok:

(En nu nog hopen dat ik vrijdag wordt aangenomen bij sollicitatiegesprek :lees: )

Ik denk dat hij het weer heerlijk gaat vinden. De vrouw van prooidier (Winkel in Hilversum, kende ik nog niet, wel groot assortiment!) adviseerde om te beginnen met een kilo per dag en dan kijken of het genoeg is. Hij weegt nu 28kilo en is 5 maanden oud.

Zo, van fouten leer je. Mn arme hond. Kan ik nog iets doen om de groeipijn te verzachten? Nog iets doen aan de overgang of gewoon ineens vlees geven morgenochtend?
09-11-2010
22-05-2011
Ik mis je zo.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Terug naar KVV

Ongelezen bericht door Branka »

Vrees dat je buiten overstap op brok ook gekozen had voor puppybrok? Hoor daarover n.l. vaker dat honden groeispurten en bijkomende pijn krijgen.
Denk dat het terugstappen op kvv goede keuze is. Zou niet weten wat je nog meer kan doen. Hoop dat hij er snel vanaf is.
Afbeelding
Elvis
Actief

Branka schreef:Vrees dat je buiten overstap op brok ook gekozen had voor puppybrok? Hoor daarover n.l. vaker dat honden groeispurten en bijkomende pijn krijgen.
Denk dat het terugstappen op kvv goede keuze is. Zou niet weten wat je nog meer kan doen. Hoop dat hij er snel vanaf is.

Nee adult krijgt ie. :scratch:
09-11-2010
22-05-2011
Ik mis je zo.
Afbeelding
koentje

Ongelezen bericht door koentje »

Wij zijn nu bezig met een kuurtje pijnstillers/ontstekingsremmer; ramydil i.v.m. groeipijn. Dit gaan we nu afbouwen en kijken hoe het gaat. Tot dier tijd moet ie ook alleen aan de lijn lopen. Saai hoor. Bij herders komt groeipijn vaak voor heb ik gehoord. Ik heb een wheaten; een ras waarbij het niet vaak voorkomt. Wij zijn ook minder gaan voeren en daar lijkt hij het aardig op te doen.
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Meike »

Ja, je kunt ineens overstappen. Je hebt wel kans op wat diarree, maar dat is niet erg. De hoeveelheid lijkt me ook prima, je merkt het vanzelf, als het teveel of te weinig is.

Arme Boris... Duitse Herders schijnen een hoog risico te hebben op groeipijnen heb ik gelezen. Huub van de Lange (zelf fokker van DH geweest geloof ik, voedingsdeskundige) heeft er een artikel over geschreven.

Adultbrokken geven denk ik meer kans op groeipijn dan pup, doordat het fosforgehalte en calciumgehalte er invloed op lijkt te hebben, en dit in de pupversies (zeker de large breedsvarianten) is aangepast. Maar goed, deze info maakt nu niet meer uit, want vers vlees is natuurlijk het beste!
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Brokken goedkoper dan Smuldier????

Je kunt eventueel in het begin nog wat gekookt water over het vlees gooien. En inderdaad heb je wat kans op diarree. Mijn hond heeft daar een week of 2 á 3 wisselend last van gehad (maar misschien is dat bij jouw hond anders omdat die al eens op kvv heeft gestaan.)
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Meike schreef:Adultbrokken geven denk ik meer kans op groeipijn dan pup, doordat het fosforgehalte en calciumgehalte er invloed op lijkt te hebben, en dit in de pupversies (zeker de large breedsvarianten) is aangepast. Maar goed, deze info maakt nu niet meer uit, want vers vlees is natuurlijk het beste!
Toch is de ervaring, bij de meeste grote honden, dat er minder sprake is van groeipijn als ze al jong op volwassenbrokken worden gezet.
Idd maakt het mbt versvoer niet uit want daarin ként men het verschil niet eens. Zegt denk ik ook wat :wink: :19: .

edit: PS, ik betaal momenteel 49 cent voor een pakje Smuldier vleeskompleet.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

als je een grote zak brokken bij ranzijn ofzo haald dan zijn die idd goedkoper dan smuldier ;)
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Elvis
Actief

Haalde inderdaad een grote zak brokken Kenner bij welkoop. Smuldier kreeg ie 2,5 pakje per dag ongeveer en is dus inderdaad duurder dan die grote zak brokken. Maargoed, ik ben erg benieuwd of het zo echt veel beter gaat! Baal wel een beetje van mijn kleine vriezer. Even kijken of ik er 1 op marktplaats kan krijgen.
09-11-2010
22-05-2011
Ik mis je zo.
Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Ik zou ook schraal voeren bij groeipijn, ik voerde rauw en vulde het aan met spercibonen, wortjeltjes, bietjes, zodat ze geen honger gevoel had.
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Je kan inderdaad meteen overstappen op vers. Lotgering is trouwens wel vetter dan smuldier, dus even aankijken met de hoeveelheid die je dan geeft. Je zou daar iets minder van kunnen geven. Als hij met 1 kilo lotgering wat aan gaat zetten (wat ik wel denk), dan natuurlijk minder geven.
Je kan wat je van een portie over houdt twee dagen goed houden in de koelkast.

Wat Chezziez al schrijft: ik zou ook wat schraal voeren bij groeipijn. Mijn wolfhond van 38 kilo krijgt ongeveer 800 gram lotgering per dag. Hij is gemiddeld actief, dus niet heel erg hyper. Maar ik weet dus niet hoe actief jouw hond is. Dus misschien moet hij inderdaad wel 1 kilo hebben.
Ik wissel ook wel af met smuldier.

Succes! Ik hoop dat Boris snel van zijn groeipijn af is. Het vers vlees zal hij in ieder geval heerlijk vinden!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Elvis schreef:Kan ik nog iets doen om de groeipijn te verzachten? Nog iets doen aan de overgang of gewoon ineens vlees geven morgenochtend?
terug naar rauwe voeding is het beste wat je kunt doen, :ok: maar je moet de voeding wel aanpassen, zolang de panosteitis er nog is. je moet de abnormale bottengroei even vertragen, tot alles zijn plek gevonden heeft.

dr. billinghurst adviseert om het aandeel botten en vlees drastisch te verminderen en het groente-aandeel evenredig te verhogen tot het over is. in jouw geval 500 gram versvlees mengen met 500 gram groentemix - of je kan beginnen met 700 gram om 300 gram en dan langzaam naar half om half.

succes!
Elvis
Actief

ignit schreef:
Elvis schreef:Kan ik nog iets doen om de groeipijn te verzachten? Nog iets doen aan de overgang of gewoon ineens vlees geven morgenochtend?
terug naar rauwe voeding is het beste wat je kunt doen, :ok: maar je moet de voeding wel aanpassen, zolang de panosteitis er nog is. je moet de abnormale bottengroei even vertragen, tot alles zijn plek gevonden heeft.

dr. billinghurst adviseert om het aandeel botten en vlees drastisch te verminderen en het groente-aandeel evenredig te verhogen tot het over is. in jouw geval 500 gram versvlees mengen met 500 gram groentemix - of je kan beginnen met 700 gram om 300 gram en dan langzaam naar half om half.

succes!

Okee, kan ik gewoon zon zak groentemix kopen in de supermarkt of is dat heel erg dom? :19:
09-11-2010
22-05-2011
Ik mis je zo.
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

is geen domme vraag. het zou wel kunnen, maar ligt er aan wat voor groente er in zit.

volgens mij kun je het beste een groentemix kopen bij een van de versvleesproducenten.
tinlo barf heeft bijvoorbeeld een groentemix, carnibest een kruidenmix en op de site van via-natura.nl, die aan huis leveren, is een uitgebreid overzicht te vinden van een aantal producenten en hun producten.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ignit schreef: volgens mij kun je het beste een groentemix kopen bij een van de versvleesproducenten.
tinlo barf heeft bijvoorbeeld een groentemix, carnibest een kruidenmix en op de site van via-natura.nl, die aan huis leveren, is een uitgebreid overzicht te vinden van een aantal producenten en hun producten.
En je kunt het ook zelf maken eventueel.
Zeker als je ergens woont waar regelmatig markt is, kun je vaak goed aan de ingredienten komen, en aan het eind van de dag vaak tegen mooie prijzen.

Er zijn veel mensen die het zelf maken. Even op Barfplaats zoeken, daar kun je vinden hoe.
Is zeker de moeite ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

op barf-natuurlijk.nl zijn ook diverse groentenmixen te vinden. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”