Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cairn terrier met vermoedelijk leverfalen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Dusty&Rodi
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Kruising cattle x cocker, shih tzu kruisin, cairn terrier
Aantal honden: 3

Cairn terrier met vermoedelijk leverfalen

Ongelezen bericht door Dusty&Rodi »

Hoi hoi, ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen.

Mijn cairn terrier Dusty van inmiddels bijna 10,5 jaar heb ik dinsdag laten steriliseren na 2 echo's waarop leek dat de baarmoeder ontstoken was. Verder had ze ook symptomen die erop kunnen wijzen (pu/pd, sloom enz.)
Tijdens de operatie (waar ik zelf bij was, ben paraveterinair en werkzaam in die praktijk) bleek dat de baarmoeder niet ontstoken was. (deze is wel verwijderd)
Wel had ze darmen gevuld met veel vocht.

Het viel ons op dat ze wat gele slijmvliezen had, daarop heb ik woensdag urine opgevangen en getest. Daaruit kwam dat de lever en nieren niet naar behoren functioneren.
Vrijdag heb ik haar weer meegenomen naar de praktijk en is er bloed geprikt, leverpakket enz. ik hoop daar maandag de uitslag van te krijgen.
Ze heeft een injectie prednison gehad en ze krijgt nu 2x daags een tabletje Moderin (4mg) en ze knapt nu behoorlijk snel op. Ze eet weer goed (sinds vrijdag RC Renal brokjes) en is actief voor haar doen.

Dusty is heel haar leventje al wel sloom en niet echt speels enz. ze is altijd op ons overgekomen als een lui hondje waar we ons verder nooit zorgen over hebben gemaakt. Daarnaast heeft ze wel altijd honger (tot enkele dagen voor de sterilisatie, toen wou ze niet meer eten) en ondanks dat ik van alles heb geprobeerd met 'dieeten' viel ze nooit af.
De vrijdag voor de operatie woog ze 5,4kg (normaal rond de 6kg) en de dag van de operatie, dus afgelopen dinsdag woog ze 5,2 kg. Ze was voor haar doen dus behoorlijk wat afgevallen.

Nu had de dierenarts het over een levershunt (een toch best regelmatig voorkomende aandoening bij cairn terriers?) maar dan hadden we toch eerder wat moeten merken?

Hebben jullie nog enige suggesties?
Dusty&Rodi
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Kruising cattle x cocker, shih tzu kruisin, cairn terrier

Re: Cairn terrier met vermoedelijk leverfalen

Ongelezen bericht door Dusty&Rodi »

Bedankt voor je berichtje.

Ja, dat lijkt ons ook wel maar het is een eventuele mogelijkheid?
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Een shunt kan wel, maar dan is die traumatisch, niet aangeboren. Verder vind ik het maf dat je een hond van 10.5 jaar oud met vermoedelijke baarmoederontsteking durft te opereren zonder eerst een bloedchemie en bloedbeeld te doen- aan het bloedbeeld was waarschijnlijk te zien geweest dat er geen baarmoederontsteking was (dan heb je meestal heel sterke neutrofilie namelijk) en aan de bloedchemie had je gezien dat opereren geen strak plan was. Die echo('s!!!) hadden dan achterwege kunnen blijven - sowieso is het een goed idee echo's uit te laten voeren door iemand die er verstand van heeft want vocht in de darmen verwarren met baarmoederontstekling..... tsja.

Dan de verdere behandeling. Steroiden geven terwijl je denkt aan lever- en nierfalen??? Gebaseerd op wat in hemelsnaam?

De enige suggestie die ik voor je heb: ga naar een dierenarts. Een andere diererarts dus want je huidige dierenarts heeft geen flauw idee waar hij mee bezig is. Hij strooit met fragmentatiegranaten in het rond in de hoop iets te raken maar van een logische manier van diagnosestellen heeft hij duidelijk niet gehoord. Als je op deze manier doorgaat haalt je hondje het eind van de volgende week zeker weten nooit.

Kees
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik zou me bij de rasver. melden, die zijn er erg mee bezig, vorig weekend was er een lezing over.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”