Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De wetten van Mendel

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Dianavdberkt
Zeer actief

De wetten van Mendel

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

misschien wel leuk om hier een discussie over te beginnen.

in hoever zijn de wetten van mendel nog toepasbaar op de huidige hondenfokkerij.

een voorzet met dank aan het boekje moderne fokkerswijsheden en genetica voor dummies. :wink:

ik blijf even bij het dominante en recessieve gen.

Mendel koos voor zijn erwten experiment 7 kenmerken van deze plant
de zaadkleur, vorm van het zaad, kleur van de zaadbedekking, kleur van de peul, vorm van de peul en planthoogte en bloempositie.

zaadkleur geel is dominant en zaadkleur groen is de recessieve vorm
ronde vorm van het zaak is dominant en de gerimpelde versie is recessief
kleur van de zaadbedekking is dominant grijs en de witte vorm is recessief
bij de kleur van de peul is groen dominant en geel recessief
de bolle vorm van de peul is dominant en de strakke vorm is recessief
de planthoogte en dan de hoge vorm is dominant en de lage vorm is recessief
bloempositie langs de stam is dominant en de bovenaan de stam is recessief.

tien jaar lang kweekte mendel geduldig allerlei varianten van erwten met verschillende kleuren bloemen, vorm van zaad , aantallen zaden enzovoorts.
met kruisen bracht hij ouderparen bij elkaar om te zien hoe groot hun nakomelingen waren.

de oorspronkelijke planten die hij gebruikte waren raszuiver. Als rasechte planten de kans krijgen om zichzelf te bevruchten zijn alle eigenschappen generatie na generatie exact gelijk. dus als hoge planten zichzelf bestuiven blijf je hoge planten krijgen. dit geldt dus ook voor de lage planten

Mendel gebruikte eigenlijk alleen twee vormen voor zijn studies. dus laag of hoog, geel of groen. Zo werd het veel gemakkeliker om die eigenschappen te bestuderen. Alleen fenotypisch dus.

Dominantie vaststellen
voor het vervolg van de experimenten kruiste hij rasechte planten met ronde zaden met rasechte planten met gerimpelde zaden. Lage met hoge planten enzovoorts. Mendel bracht stuifmeel van plant naar plant over en je kunt je voorstellen dat hij dus duizenden zaden had op een gegeven moment.

Telkens als hij rasechte planten met verschillende fenotypen met elkaar kruistte hadden alle F1 nakomelingen hetzelfde fenotype als 1 van de ouderplanten. Als hij dus een hoge plant met een lage plant kruiste waren alle nakomelingen hoog. Dus geen vermenging van de kenmerken.

Daarna liet hij deze F1 nakomelingen zichzelf bevruchten. F2 nakomelingen dus. 25% was laag en 75% was hoog.
Het hele vreemde is dat uit de F2 generatie bleek na zelfbestuiving dat de lage planten rasecht waren. ze produceerden allemaal lage dochterplanten. De hoge F2 planten produceerden zowel lage als hoge planten.

hij kwam dus tot de conclusie dat factoren zoals grootte, kleur enz. in sets van 2 werkten. Hij kwam tot deze conclusie omdat 1 fenotype aanwezig was in de F1 planten maar beide typen in de F2 planten. Er is dus een factor die ook in de F1 voorkwam maar niet zichtbaar was.

goed wie volgt en maakt mijn verhaal verder af. In hoeverre is Mendel dus nog steeds van toepassing in de huidige fokkerij.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Re: De wetten van Mendel

Ongelezen bericht door Plumeau »

Heel veel factoren laten zich terugleiden tot de wetten van Mendel. Het is en blijft de basis van de genetica (mutaties uitgezonderd).

Wat denk ik bij de honden sterker speelt dan in de planten, is de variabele expressie. Om een makkelijk gen als voorbeeld te nemen uit een diersoort waar ik meer van weet dan van honden: de siamese kat. Deze kleur is recessief, zoals de meeste albino gerelateerde genen en kan daarom heel klassiek uit 2 donkere katten naar voren komen. Maar hoeveel donker zo'n katje vervolgens op de snoet krijgt, dat wordt niet alleen door dit ene gen bepaald! Een koele huid is bij deze kleur donkerder dan een warme huid, dus de kwaliteit van de vacht, de temperatuur rond de slaapplaatsen, de onderliggende kleurtjes (is de basis zwart, cypers, rood, etc) en nog veel meer factoren gaan allemaal meespelen. Voordat je bij een bastaard nestje alle varianten via de wetten van Mendel hebt uitgerekend, ben je allang de draad kwijt.

Naast de variabele expressie geldt dat veel rassen voor de gewenste kenmerken in vrij hoge mate homozychoot zijn. Een zwarte pup in een bruin ras is zeldzaam. De verschillen tussen een 'U' of een 'G' op de show gaan daarom veel meer zitten in de genen die zich niet zo makkelijk uit laten rekenen als de hoge erwtjes.
Toch merk ik dat het snappen van Mendel blijft helpen. Zonder de boontjes van Mendel zou ik bijvoorbeeld niet begrijpen waarom een grote + een kleine sheltie niet gewoon medium shelties op gaat leveren.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

dat weet ik niet. Daarom ook die vraagstelling. Mendel is natuurlijk altijd uitgegaan van fokzuivere erwten. Honden zijn in principe niet fokzuiver.
Dianavdberkt
Zeer actief

dus vandaar die vraag.
Dianavdberkt
Zeer actief

Dianavdberkt schreef:dus vandaar die vraag.
juist omdat die alleen maar op gaat bij fokzuivere kenmerken. ik had gehoopt door dit artikeltje een discussie op gang te krijgen. bijvoorbeeld wat zijn volgens eigenaren van honden dan fokzuivere kenmerken, Mendel heeft duizenden zaadjes gebruikt om bepaalde conclusies te trekken, waarom proberen wij als mens dan toch een bepaalde teelt te maken etc.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Voor fokzuivere kenmerken gaan die wetten gewoon op, net als toen.
En voor fokonzuivere kenmerken niet. Ook net als toen. ;)

Belangrijk verschil is wel dat we nu technisch gezien weten hoe het werkt. Mendel wist dat niet, die zag het en beschreef het en had geen notie van DNA-tjes.
Best slim bedacht toch, van hem ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dianavdberkt
Zeer actief

Marjoleine schreef:Voor fokzuivere kenmerken gaan die wetten gewoon op, net als toen.
En voor fokonzuivere kenmerken niet. Ook net als toen. ;)

Belangrijk verschil is wel dat we nu technisch gezien weten hoe het werkt. Mendel wist dat niet, die zag het en beschreef het en had geen notie van DNA-tjes.
Best slim bedacht toch, van hem ;)
ben ik helemaal mee eens. Was in die tijd een enorm slimme man met een groot deel aan doorzettings vermogen. maar eigenlik zijn de wetten behalve die van de haarkleur etc niet toepasbaar. Of wel?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dianavdberkt schreef: ben ik helemaal mee eens. Was in die tijd een enorm slimme man met een groot deel aan doorzettings vermogen. maar eigenlik zijn de wetten behalve die van de haarkleur etc niet toepasbaar. Of wel?
Ja, natuurlijk wel.
Waarom zou dat opeens anders zijn?

Voor enkelvoudige kenmerken, ook als het niet over kleurtjes gaat, gaan die wetten gewoon op.
Voor bv kortbenigheid, voor vachttype, maar ook voor allerlei andere eigenschappen zoals ziektes.
Gewoon voor alles wat niet polygeen is dus.

Afbeelding

Dianavdberkt
Zeer actief

maar is het niet zo dat Mendel duizenden zaden heeft moeten gebruiken om tot die conclusie's te komen. Geen idee hoe men vroeger fokte, ik ben daar absoluut niet in thuis ( ben ook beginnend fokker na 8 nesten) maar hoe zijn fokkers gekomen op het feit dat mendel klopte. volgens mij is er niet een fokker die continu een lijnenteelt heeft gevolgd en alle genetische eigenschappen in kaart heeft gebracht. is ook niet mogelijk want dan heb je duizenden nakomelingen nodig.

mmmm ik weet ook niet bijster veel van genetica af hoor dus als ik iets "stoms" post :19:
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Van sommige kenmerken is het gewoon bekend hoe ze binnen de wetten vereven en van die kenmerken herken je makkelijk het terug als er een oepsnestje ontstaat. Bij raszuivere dieren zal je het minder merken, want veel rassen zijn homogeen voor de 'makkelijke' genen ;)
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dianavdberkt schreef:maar is het niet zo dat Mendel duizenden zaden heeft moeten gebruiken om tot die conclusie's te komen.
Ja, natuurlijk.
hij had geen idee, van genen had geen mens gehoord.
Hij constateerde dus uit die proeven dat er twee eigenschappen moesten zijn en hoe dat zich verhield to elkaar.
Hij wist niet hoeveel er waren uiteraard, dus hij probeerde het op de manier die je kon ZIEN.
En dat is dus kleur ;)
Geen idee hoe men vroeger fokte, ik ben daar absoluut niet in thuis ( ben ook beginnend fokker na 8 nesten) maar hoe zijn fokkers gekomen op het feit dat mendel klopte.
Op dezelfde manier als mendel: door kleur ;)
En bovendien waren er heel wat mensen die Mendel voor gek verklaarden. ;)

Dat het klopt weten we nu gewoon: we kunnen het aantonen aan de hand van DNA en zo, maar in zijn tijd werd Mendel gewoon uitgelachen, hoor.
Net als rare mensen die zeiden dat de wereld rond was en zo, die werden in hun tijd ook uitgelachen ;)

Afbeelding

Smooth Criminal
Actief
Mijn ras(sen): Smooth Fox Terrier, Dwergschnauzers zwart-zilver, Jack mix en een Duitse Herder.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Smooth Criminal »

[quote="Dianavdberkt"]misschien wel leuk om hier een discussie over te beginnen.

in hoever zijn de wetten van mendel nog toepasbaar op de huidige hondenfokkerij.

een voorzet met dank aan het boekje moderne fokkerswijsheden en genetica voor dummies. :wink:

Interessant topic! Waar kun je dit boekje kopen??
Groetjes Rianne
"A dog is the only thing on Earth that loves you more than he loves himself."
Kennel Smooth Criminal
Afbeelding
met dank aan _Inge_ !
Dianavdberkt
Zeer actief

Smooth Criminal schreef:
Dianavdberkt schreef:misschien wel leuk om hier een discussie over te beginnen.

Interessant topic! Waar kun je dit boekje kopen??
genetica voor dummies kun je kopen bij bol.com
wijsheden voor de fokker is een boekje dat ik van een van de forumleden heb kunnen kopen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”