Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chemische castratie?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Diaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen
Aantal honden: 1

Chemische castratie?

Ongelezen bericht door Diaantje »

Pfff, Tessa is sinds een week of 2 loops en het bloeden is nu net gestopt. Voorheen reageerde Max vrij rustig (voor een reu zijn doen) op haar loopsheid. Hij slenterde af en toe wat achter haar aan, had zo zijn buien dat 'ie haar behoorlijk claimde maar het was te doen. Deze keer reageerd hij er echt heel extreem op terwijl dat hiervoor niet zo was. Hij is bijna 3, dus hij heeft al genoeg loopsheden mee gemaakt als volwassen hond.

Hij claimt Tessa echt continu, loopt als een gek te hijgen, ogen zijn glazig, hij is helemaal van de wereld, pakt niet eens een stuk vlees aan, en voor een knakworst haalt hij z'n neus ook op. En ik weet het, het is logisch dat hij zo reageerd, maar omdat hij voorgaande loopsheden vrij rustig was komt dit nu echt onverwachts. Hij ligt nu aan de riem omdat ik niet de hele avond op hem wil mopperen. Aan de riem gaat hij tenminste liggen slapen. Ik heb zo met hem te doen. Soms komt 'ie een knuffel halen bij me en trilt hij zich kapot. :ugh:

Nou goed, mijn vraag. Wat voor mogelijkheden zijn er nu om het voor een reu wat aangenamer te maken als een teef loops is? Ik weet dat chemische castratie bestaat maar ik weet er verder vrij weinig over. Is het gevaarlijk, net zoals de prikpil bij teven? Ik vind dit echt zo sneu dat ik het niet nog een keer wil.
Afbeelding
Tessa 3-03-2008 - 10-11-2011 †
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Re: Chemische castratie?

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

je kunt een chemische castratie doen, maar die met de prik gegeven word mag je niet te vaak geven.
de chip werkt een 6mnd tot een jaar.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Diaantje
Zeer actief

StormenRoxy schreef:je kunt een chemische castratie doen, maar die met de prik gegeven word mag je niet te vaak geven.
de chip werkt een 6mnd tot een jaar.
Maar hoe zit dat dan, zijn ze dan nog wel vruchtbaar? En raken ze dan niet meer dol van die loopsheid?
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Reageert hij nu de gehele loopsheid zo extreem of nu pas nu ze op haar hoogtij loopt? Ik heb ook altijd gezegd dat ik niet mag klagen, maar je vindt ook teksten van mij tijdens de hoogtij dagen dat ik het ook even niet zie zitten :LOL:
Het zit er hier ook weer aan te komen, en ik zal liegen als ik zeg dat ik sta te juichen :hmmm: :wink:
En telkens weer na de spannende weken denk ik weer zo, dat hebben we ook weer gehad.
Hoogtij dagen en gedrag naar elkaar toe zonder dat ik rustig kan zitten dan gaan ze zowiezo als ik niet thuis ben apart. En als ik thuis ben in een zelfde ruimte ben en het gaat zonder al teveel gedoe dan blijven ze in de kamer waar ik ben. Ben ik dat getsjenk en elkaar uitdagen beu dan gaan ze gewoon apart en wissel ik het af.
Castratie of chemisch castreren is nog niet in me opgekomen. Het is nog niet zo erg dat ik het niet kan velen laat ik het zo zeggen. Het zou wel een stuk makkelijker zijn als 1 van beiden of allebei gewoon geholpen worden, daar moet ik wel realistisch in zijn haha.
Diaantje
Zeer actief

blondie schreef:Reageert hij nu de gehele loopsheid zo extreem of nu pas nu ze op haar hoogtij loopt? Ik heb ook altijd gezegd dat ik niet mag klagen, maar je vindt ook teksten van mij tijdens de hoogtij dagen dat ik het ook even niet zie zitten :LOL:
Het zit er hier ook weer aan te komen, en ik zal liegen als ik zeg dat ik sta te juichen :hmmm: :wink:
En telkens weer na de spannende weken denk ik weer zo, dat hebben we ook weer gehad.
Hoogtij dagen en gedrag naar elkaar toe zonder dat ik rustig kan zitten dan gaan ze zowiezo als ik niet thuis ben apart. En als ik thuis ben in een zelfde ruimte ben en het gaat zonder al teveel gedoe dan blijven ze in de kamer waar ik ben. Ben ik dat getsjenk en elkaar uitdagen beu dan gaan ze gewoon apart en wissel ik het af.
Castratie of chemisch castreren is nog niet in me opgekomen. Het is nog niet zo erg dat ik het niet kan velen laat ik het zo zeggen. Het zou wel een stuk makkelijker zijn als 1 van beiden of allebei gewoon geholpen worden, daar moet ik wel realistisch in zijn haha.
Oh nou godzijdank reageerd hij niet die volle 3 weken zo! Het is echt maar 4 dagen dat hij wat van die loopsheid ''merkt''. Dus dit zal ook wel niet zolang duren, maar het gewoon niet om aan te zien nu. Er is geen rust in hem te krijgen. Hij rent en vliegt jankend door het huis. Dit heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. En inderdaad, zo denk ik ook altijd poeh dat zit er weer op. :ugh: Voorheen dacht ik ook helemaal niet aan verdere maatregelen omdat het best ging. Als we niet thuis zijn zitten ze sowieso gescheiden, Max zit in de bench en Tessa in de keuken.

Ik ga hem nu niet in dat kleine hok stoppen, ik denk dat ik de bench in de woonkamer neerzet en op de bank ga slapen. Tessa in de keuken, kamerdeur dicht en Max bij mij in de woonkamer in de bench. :19:

Heb hem inmiddels weer even van de riem, en hij is er maar weer druk mee. :hmmm:
Ik hoef geen pups :neenee:
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

als de suprelorin-implantaat is uitgewerkt zijn de honden weer gewoon vruchtbaar. het wil niet zeggen dat als hij gecastreerd is, of dit nu chemisch is of in het echie, hij niet meer opgewonden word van loopse teven.
ik heb 4 castraat reuen en 2 open teven die nu alle 2 loops waren. 1 van de reuen (bo een kruising maltezer) is de hele week zo geil als boter geweest. hij heeft ze alle 2 lopen stalken als de pest, niet willen eten, piepen. dus ook een castraat reu heeft nog zzo zijn gevoelens :evil:
ellen
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik zou hem de volgende keer gewoon even uit logeren doen. Da's het minst ingrijpend.
Linx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linx »

Wij hebben hier uiteindelijk met Sora dus wel gekozen voor castratie. Hij reageerde de volledige loopsheid zo extreem als
wat jij beschrijft, hijgen, trillen, piepen.. Dat was gewoon ECHT zielig. Ik kan hem niet bij elke loopsheid uit logeren doen.
Punt 1 wil ik niemand opzadelen met hem (het is een schat eersteklas maar een vreselijke blaffer) en punt 2 hadden we
al die tijd ook 2 teven die loops werden om de max. 6 maand en niet gelijktijdig dus zou hij dan ook véél weg zijn. Het is
mijn hond, mijn verantwoordelijkheid en mijn keuze om een gemengde roedel te houden. We hebben bij hem wel eerst
chemisch castratie gedaan. Eigenlijk hadden we toen niet heel erg het idee dat het veel deed.. TOT hij begon uit te werken!
Wow wat een andere hond ineens weer.. Na castratie is alles ten goede veranderd. Met loopsheid trekt hij zich er nu
nauwelijks tot niks meer iets van aan. Onze andere reu, Linx, boeit het dus allemaal geen bal behalve de hoogtepunt dagen.
Dan nog is hij heel anders dan Sora was, hij heeft gewoon wat minder eetlust en heeft een beetje bananen in zijn oren.
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Kan Max niet gewoon een weekje uit logeren? Dan hebben jij, Tessa en Max allen de benodigde rust, zonder ingrepen die je anders helemaal niet zou doen.
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -

Ongelezen bericht door daywalker »

Ik heb 1 keer mijn reu chemisch laten castreren en eerlijk gezegd, heb ik mijn twijfels over de effectiviteit van het produkt (Suprelorin)
Je moet er ook rekening mee houden om het op tijd (door middel van een onderhuidse injectie) te laten inbrengen, want het duurt ongeveer 4 weken voor het spul gaat werken.

De volgende loopsheid gaat de teef naar vrienden, zodat de reu nergens last van hoeft te hebben.
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Rosita Compagner schreef:Ik zou hem de volgende keer gewoon even uit logeren doen. Da's het minst ingrijpend.
Zou ik ook doen bij zo'n reactie.
Daarbij, het reutje dat ik ken dat er het meeste last van heeft (piepen, hyperactief, 2 weken lang niet willen eten, joelend voor de deur liggen, nauwelijks drinken, van de zomer ging het echt niet goed en moest hij aan de ORS) is al jaren gecastreerd.
Omdat het baasje hem nergens kwijt kon en hij er op latere leeftijd bij was gekomen met meerdere teven in huis, heeft ze hem onlangs herplaatst...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Je kunt je reu niet elke keer chemisch castreren. Het is echt rotzooi wat je inspuit. Die chip werkt langer, maar dan dus ook als je teef niet loops is. En daarbij kunnen gecastreerde reuen ook nog reageren op loopse teven. Mijn reu had hetzelfde als jouw reu. Goed te doen tot mijn teef dekrijp was. Ik liet hem dan een paar dagen ergens logeren. Inmiddels heb ik mijn teef gecastreerd omdat ik nu twee reuen in huis heb en ik bang was voor gedoe onderling.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja ik weet nog niet wat ik heir ga doen als Tassia loops wordt en haar gedrag beoordelend zit dat er op korte termijn ook aan te komen. Kay heeft toen hij 1,5 jaar was, de suplerorin (castratie-implantaat) gehad( test vanwege gedrag naar andere reuen in de buurt). Feit was dat hij ineens veel extremer reageerde op de loopse teven in de buurt. Bij hem had het dus niet de uitwerking die je zou verwachten.
Ik denk dat ik Kay uit logeren moet gaan sturen....
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Tja ik weet nog niet wat ik heir ga doen als Tassia loops wordt en haar gedrag beoordelend zit dat er op korte termijn ook aan te komen. Kay heeft toen hij 1,5 jaar was, de suplerorin (castratie-implantaat) gehad( test vanwege gedrag naar andere reuen in de buurt). Feit was dat hij ineens veel extremer reageerde op de loopse teven in de buurt. Bij hem had het dus niet de uitwerking die je zou verwachten.
Ik denk dat ik Kay uit logeren moet gaan sturen....
Afbeelding
Diaantje
Zeer actief

Sorry mensen, mijn internet ligt eraf ik zit nu op mijn telefoon, ik zal zo snel mogelijk antwoorden op de reacties pfft. Inmiddels is het hier behoorlijk mis gegaan, Max besprong haar op het momemt dat ze van de stoel sprong. We zijn net terug van de DA en ze heeft een spier verdraait, ze moet voor 5 dagen aan de rimadyl.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Diaantje schreef:Sorry mensen, mijn internet ligt eraf ik zit nu op mijn telefoon, ik zal zo snel mogelijk antwoorden op de reacties pfft. Inmiddels is het hier behoorlijk mis gegaan, Max besprong haar op het momemt dat ze van de stoel sprong. We zijn net terug van de DA en ze heeft een spier verdraait, ze moet voor 5 dagen aan de rimadyl.
Aj aj aj. Beterschap dan maar.

Nog even over chemisch castreren. Ik weet niet op hoeveel termijn een injectie werkt, maar suprelorin duurt wel zo ongeveer een maand....
Afbeelding
Diaantje
Zeer actief

gyanty schreef:
Diaantje schreef:Sorry mensen, mijn internet ligt eraf ik zit nu op mijn telefoon, ik zal zo snel mogelijk antwoorden op de reacties pfft. Inmiddels is het hier behoorlijk mis gegaan, Max besprong haar op het momemt dat ze van de stoel sprong. We zijn net terug van de DA en ze heeft een spier verdraait, ze moet voor 5 dagen aan de rimadyl.

Nog even over chemisch castreren. Ik weet niet op hoeveel termijn een injectie werkt, maar suprelorin duurt wel zo ongeveer een maand....
Thanks :ugh: Het is echt heel hectisch hier. Max mag absolúút niet op haar joeien met die poot nu.

Dus, je hebt een chip en je hebt een injectie? Uit logeren sturen begin ik liever niet aan. Zo'n chip laten mensen toch ook wel eens plaatsen als test? Als dat niet helpt dan heeft castreren ook geen nut dacht ik. Ik wil hem liever niet laten castreren, daarom zoek ik eerst naar een andere oplossing en als dat niet helpt zien we wel weer verder. Moet binnenkort denk ik toch weer terug met Tessa naar de DA dus dan informeer ik daar wel even. Voor nu haalt het toch niks meer uit.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Diaantje schreef:
gyanty schreef:

Thanks :ugh: Het is echt heel hectisch hier. Max mag absolúút niet op haar joeien met die poot nu.

Dus, je hebt een chip en je hebt een injectie? Uit logeren sturen begin ik liever niet aan. Zo'n chip laten mensen toch ook wel eens plaatsen als test? Als dat niet helpt dan heeft castreren ook geen nut dacht ik. Ik wil hem liever niet laten castreren, daarom zoek ik eerst naar een andere oplossing en als dat niet helpt zien we wel weer verder. Moet binnenkort denk ik toch weer terug met Tessa naar de DA dus dan informeer ik daar wel even. Voor nu haalt het toch niks meer uit.
Je hebt inderdaad een chip/implantaat (=suprelorin). Deze duurt dus maand voor dat het werk. Daarna is het ongeveer een half jaar werkzaam, maar bij sommige honden wel tot een jaar en mogelijk blijven honden langer, tot levenslang onvruchtbaar (werd mij toen nog verteld dat daar dus geen zekerheid over was en dus mogelijk verminderde zaadproductie blijft, maar goed dus al weer jaar geleden)
Volgens mij werkt een normale chemische castratie veel sneller. Moet ook wel want deze is volgens mij maar 3 weken werkzaam.

Waarom zou je niet gewoon castreren? Als het 10 jaar zulke problemen gaat geven, weet ik niet wat minder belastend is...... Chemische castratie is geen garantie voor wat een daadwerkelijke castratie voor effect gaat geven. Dat kan heel anders uitpakken.
Afbeelding
Annestiekje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Annestiekje »

Hier ook een reu in huis die 2 x een implantaat heeft gehad om te kijken of hij daadwerkelijke in positieve zin zou veranderen qua gedrag naar andere honden toe. Je hebt 3 mogelijkheden. 1 is een tardac injectie, deze werkt bijna direkt en zal 6 weken intotaal werken. 2 is dan de suprelorin en deze duurt inderdaad even voordat hij werkt, de eerste week worden ze wat loom ervan maar in de tweede week reageerde hij nog wat heftiger als voor die tijd en na de tweede week merk je dat het daadwerkelijk het gedrag gaat veranderen en zul je ook zien dat de ballen van de reu weg schrompelen. Deze komen nadat de implantaat uitgewerkt is ook weer terug. 3 is dan de definitieve castratie. De meesten worden rustiger qua karakter, maar denk er goed aan als je al een onderdanige reu hebt, dat deze ook vanaf dan besprongen kunnen worden door andere reuen.

Mijn reu is nu een jaar geleden na 2 implantaten definitief gecastreerd. Hij is rustiger geworden, geen last van druipers meer, en ik kan een loopse teef bij hem laten lopen, maar reageert hier totaal niet op. Hij kan nu gelukkig met alle honden overweg en dat vind ik fijn omdat hij altijd met mij mee gaat naar het werk.

Het verhaal hier boven is mijn eigen ervaring en het is natuurlijk ook per hond verschillend hoe ze ergens op reageren. Alleen de suprelorin kan je het best vergelijken hoe ze gaan worden na een daadwerkelijke castratie qua gedrag, wat ik heel fijn vond.

Succes met alles
Groetjes Annerieke
Afbeelding
My home is .... where my dog is..........
Wat missen we je lieve kleine brompot.... 20-12-2002 - 22-09-2011
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

hier tot voor kort 2 intacte reuen en 3 intacte teven
Shadow begon een week voor de loopsheid al op de teven te reageren, piepen, niet luisteren en dat duurde tot na de laatste dag, eigenlijk best wel handig, want dan wisten wij wanneer er een teef loops werd, ook welke teef er loops ging worden
Darko was 3 weken "lastig" tot hij gedekt heeft en sindsdien is het enkel de hoogtij dagen

hier eigenlijk nooit niet nagedacht over castratie, chemisch of permanent, Shadow leefde binnen, de rest buiten en als wij niet thuis waren zat Darko apart van de tevven
Darko word ook gebruikt als Dekreu, dus het risico om achteraf met een onvruchtbare hond te zitten, is ons net iets te groot
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

als je niet van plant met 1 van de twee, of alletwee, te gaan fokken. zou het voor mij heel makkelijk zijn.
1 van hun ( of allebei) castreren. geeft zoveel meer rust.

maar er zijn zat mensen die daar weer heel anders over denken. en wie gelijk heeft, kom je toch niet achter. want iedereen weet het beter, maar niemand ooit goed :mrgreen:
Diaantje
Zeer actief

Ik ben gewoon niet van het snijden in een gezonde hond, en castreren ben ik sowieso geen fan van. Als het niet anders kan dat moet het, maar ik wil eerst graag kijken wat de andere mogelijkheden voor hem zijn om het aangenamer te maken. Als dat allemaal niet helpt wil ik best een castratie overwegen, maar nu nog niet. Bedankt voor de reacties in ieder geval, ik weet nu een beetje naar wat ik moet zoeken ;)
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik vraag me af wat gezonder is om eerlijk te zijn. Operatie of chemische castratie....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
zonta
Actief

Ongelezen bericht door zonta »

Mijn sint bernard Bruno heeft een hormoonchip.

Ik durf mijn hond dus niet te laten castereren i.v.m zijn grote /gewicht en omdat ik niet in een gezonde hond wil laten snijden.

Bruno heeft nu voor de derde keer een chip en ik ben super tevreden. Bij Bruno werkt de chip ongeveer 8 maand en ik merk meteen als ie uitgewerkt is.

Gr,Zonta
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”