Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Joy wel of niet laten castreren?
Moderator: moderatorteam
- Fabiola17
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix - Aantal honden: 2
Joy wel of niet laten castreren?
Joy is een jaar of 6 (gevonden op straat, dus geschatte leeftijd).
Waarschijnlijk is ze een kruising Maltezer/Westy.
Ze is een rustig hondje (ze woont hier nu 7 weken), gaat graag mee wandelen, maar vindt 1 uur in totaal op een dag ook prima.
Ze blaft heel weinig, ligt overdag veel te slapen.
Op straat kan ze prima met andere honden, ze zoekt ze meestal niet op, maar is ook wel weer nieuwsgierig. Wordt een andere hond te opdringerig dan laat ze dat wel even weten (grom/snauw).
Ze heeft het haar van de Westy. En het karakter (denk ik) van de Maltezer.
In het asiel zeiden ze dat ze geopereerd is aan een melkkliertumor (er zit idd een litteken), en haar huid heeft wat problemen (krabt soms), DA zei ook dat ze het kon zien aan de donkere vlekken op haar huid op de buik, haar achterste, en in de oren.
Mijn vraag nu: moet ik haar wel of niet laten castreren?
Aanvankelijk wilde ik dat gewoon laten doen, maar ook naar aanleiding van het castratie onderwerp begin ik nu toch te twijfelen. Ik heb totaal geen ervaring met honden, weet ook niet hoe ik precies moet zien als ze loops wordt (zal ik nog wel merken, vergroting vulva heb ik al gelezen, en wss enig bloedverlies). Wel weet ik dat ze vanaf maart/april in het asiel zat en daar niet loops is geweest, dus dat zal binnenkort dan wel een keer gebeuren. Het geschiktste tijdstip voor een operatie zou dan 3 maanden later zijn, dus ik heb nog even tijd.
Het lijkt mij niks als ze telkens loops wordt, maat het gaat natuurlijk niet alleen om mij.
Joy is absoluut niet op eten gefixeerd, dus te dik worden lijkt me onwaarschijnlijk.
Sloom worden, ach, ze is nu ook al rustig en niet erg actief (vind ik wel prima).
Iemand nog wat anders hierover op te merken, waar ik nog niet aan gedacht heb?
Ze is een rustig hondje (ze woont hier nu 7 weken), gaat graag mee wandelen, maar vindt 1 uur in totaal op een dag ook prima.
Op straat kan ze prima met andere honden, ze zoekt ze meestal niet op, maar is ook wel weer nieuwsgierig. Wordt een andere hond te opdringerig dan laat ze dat wel even weten (grom/snauw).
In het asiel zeiden ze dat ze geopereerd is aan een melkkliertumor (er zit idd een litteken), en haar huid heeft wat problemen (krabt soms), DA zei ook dat ze het kon zien aan de donkere vlekken op haar huid op de buik, haar achterste, en in de oren.
Aanvankelijk wilde ik dat gewoon laten doen, maar ook naar aanleiding van het castratie onderwerp begin ik nu toch te twijfelen. Ik heb totaal geen ervaring met honden, weet ook niet hoe ik precies moet zien als ze loops wordt (zal ik nog wel merken, vergroting vulva heb ik al gelezen, en wss enig bloedverlies). Wel weet ik dat ze vanaf maart/april in het asiel zat en daar niet loops is geweest, dus dat zal binnenkort dan wel een keer gebeuren. Het geschiktste tijdstip voor een operatie zou dan 3 maanden later zijn, dus ik heb nog even tijd.
Het lijkt mij niks als ze telkens loops wordt, maat het gaat natuurlijk niet alleen om mij.
Joy is absoluut niet op eten gefixeerd, dus te dik worden lijkt me onwaarschijnlijk.
Sloom worden, ach, ze is nu ook al rustig en niet erg actief (vind ik wel prima).
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Joy wel of niet laten castreren?
Ik zou eens een loopsheid afwachten voor je iets beslist.
Charlie bloedt als een rund en draagt dus een pamper in huis, verder is ze ook vrij extreem qua gedrag.
Maar bij ons schnauzertje vroeger vond je zeer zelden een druppel en daar merkte je verder niets aan.
Charlie bloedt als een rund en draagt dus een pamper in huis, verder is ze ook vrij extreem qua gedrag.
Maar bij ons schnauzertje vroeger vond je zeer zelden een druppel en daar merkte je verder niets aan.
-
Neeltje
Weet het asiel ook of de melkkliertumor goed- of kwaadaardig was?
- Fabiola17
- Zeer actief
Dat was ik ook zeker van plan, ook al is het alleen maar om het beste tijdstip te bepalen voor een eventuele operatie. Bovendien is ze dan al wat langer hier, en meer gewend, lijkt me ook prettiger als ze een paar dagen ellende door moet (na de operatie bedoel ik dan).
- Fabiola17
- Zeer actief
Dat hebben ze niet gezegd, maar ik neem aan goedaardig.Neeltje schreef:Weet het asiel ook of de melkkliertumor goed- of kwaadaardig was?
Ze hebben wel gezegd dat het terug kon komen (wat voor mij geen reden was om haar niet mee te nemen).
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Weet je wel zeker dat ze niet al gecastreerd is?? Kan best zijn dat dat allang gebeurt is, een lidteken van een castratie vind je namelijk vaak niet terug.
Ik zou in ieder geval eerst afwachten of ze überhaupt wel loops wordt, dan kan je daarna alsnog voor een castratie kiezen ................ of niet.
Persoonlijk zou ik het niet doen, hooguit als het medisch noodzakelijk wordt of wanneer ze erg veel last heeft van haar loopsheid. Om het risico op melkkliertumoren te beperken ben je toch al te laat
.
Ik zou in ieder geval eerst afwachten of ze überhaupt wel loops wordt, dan kan je daarna alsnog voor een castratie kiezen ................ of niet.
Persoonlijk zou ik het niet doen, hooguit als het medisch noodzakelijk wordt of wanneer ze erg veel last heeft van haar loopsheid. Om het risico op melkkliertumoren te beperken ben je toch al te laat
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Gewoon even afwachten; grote kans dat ze al hoog en breed geholpen is en tsja... je hebt gekozen voor een teefje; teefjes worden loops.... dus ik kan niet zoveel met een opmerking als "het lijkt mij niets als ze telkens loops wordt"... dat hoort erbij.. had je je eerder moeten realiseren.Fabiola17 schreef:Joy is een jaar of 6 (gevonden op straat, dus geschatte leeftijd).
Waarom snijden in een gezonde hond?
Suzanne
- Fabiola17
- Zeer actief
Ik schreef er toch achter, maar het gaat niet alleen om mij!!
- Lisette1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
- Aantal honden: 3
Toen mijn teefje melkkliertumor had en onder het mes moest, hebben ze haar ook gelijk gecastreerd.
Dus er bestaat een kans dat die van jou dat ook is.
Ik zou het even afwachten en anders via het asiel het nummer van de DA zien te krijgen die haar toen geholpen heeft.
Dus er bestaat een kans dat die van jou dat ook is.
Ik zou het even afwachten en anders via het asiel het nummer van de DA zien te krijgen die haar toen geholpen heeft.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Ik zou idd wel even laten uitzoeken of ze al geholpen is evt .
zo niet dan even uitzoeken of de tumor kwaadaardig was , zo ja dan is het echt wel beter als ze geholpen word.
ivm haar gezondheid .
en er zijn veel meer mensen die hun teef laten helpen door het bloedverlies .
waarschijnlijk is de ts gewoon gevallen voor dit hondje zonder een keuze voor een reu of een teef.
Ik blijf het jammer vinden dat sommige mensen toch steeds zo negatief reageren op mensen die hun hond laten helpen .
Moet ieder gewoon voor zich weten.
Fabiola ik hoop dat je er uit gaat komen . onderzoeken of de tumor kwaadaardig was is wel erg belangrijk . ik denk ook dat er grote kans is dat ze al geholpen is . suc6
zo niet dan even uitzoeken of de tumor kwaadaardig was , zo ja dan is het echt wel beter als ze geholpen word.
ivm haar gezondheid .
waarschijnlijk is de ts gewoon gevallen voor dit hondje zonder een keuze voor een reu of een teef.
Ik blijf het jammer vinden dat sommige mensen toch steeds zo negatief reageren op mensen die hun hond laten helpen .
Fabiola ik hoop dat je er uit gaat komen . onderzoeken of de tumor kwaadaardig was is wel erg belangrijk . ik denk ook dat er grote kans is dat ze al geholpen is . suc6
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- dagmar88
- Zeer actief
Het hondje is 6, volgens mij heeft castratie dan niet of nauwelijks nog effect op het ontstaan van melkklier tumoren, alleen (vanzelfsprekend) op aandoeningen aan de baarmoeder.toots schreef:Ik zou idd wel even laten uitzoeken of ze al geholpen is evt .
ivm haar gezondheid .
Ik lees hier niets negatiefs.
Ik ben niet bij voorbaat tegen castratie, maar vind het jammer hoe er vaak tegenaan gekeken wordt en hoe het wordt voorgesteld door veel dierenartsen.
Haast alsof je je teef de dood in jaagt door het niet te doen. En alsof een reu een onhandelbaar beest wordt met alleen dekken in zijn kop.
De voors en tegens mogen best goed bekeken worden
Castratie als vervanging voor opvoeding of voor het eigen gemak vind ik niet ten goede komen aan het dier.
Wie 'help' je dan?
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
Wat zijn je argumenten om Joy te laten castreren? Ik ga mee met Dagmar en Suzanne dat sterilisatie niet licht opgevat moet worden. Als je goede argumenten hebt om voor castratie te kiezen (anders dan een beetje bloedverlies), zou ik niet tegen zijn. Alleen is je hondje al wat ouder, dus (zoals al gezegd) voor het beperken van het risico op melkkliertumoren ben je sowieso al te laat. In oudere teven kan sterilisatie ook leiden tot incontinentie, dat is dus weer een nadeel.
Ik zou in ieder geval de voor- en nadelen op een rijtje zetten voor je een beslissing maakt. In je OP kan ik alleen geen argumenten vinden waarom je het teefje wil castreren. Vind castratie persoonlijk niet iets om 'maar even te doen', zonder verdere onderbouwing waarom je het wilt doen.
Ik zou in ieder geval de voor- en nadelen op een rijtje zetten voor je een beslissing maakt. In je OP kan ik alleen geen argumenten vinden waarom je het teefje wil castreren. Vind castratie persoonlijk niet iets om 'maar even te doen', zonder verdere onderbouwing waarom je het wilt doen.