Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar aan denken/ achter vragen bij castratie (teef)?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute
Aantal honden: 1

Waar aan denken/ achter vragen bij castratie (teef)?

Ongelezen bericht door kimmeke »

Zoals je dus kan zien zijn we serieus aan het denken om Sanka toch te laten steriliseren. Ik vond het niet nodig om zonder enige medische reden ofzo in een gezonde hond te laten snijden maar we hebben gezien dat Sanka toch elke keer énorm in de knoop ligt met zichzelf tijdens de loopsheid door de hormonen. Aangezien we toch geen nest met haar willen, komt sterilisatie dus wel in aanmerking...
Maar Sanka is dus mn 1e hond en dus ook de 1e sterilisatie die zou gebeuren. Nu heb ik geen flauw idee waar ik rekening mee moet houden, achter moet informeren enz... Had al wel eens gelezen dat poolhonden moeilijker tegen de verdoving kunnen en dat er dus best gasnarcose gebruikt wordt, maar daar eindigt zo een beetje mijn kennis dat hiermee te maken heeft.
Dus mijn vraag, waar moet ik nog aan denken of achter vragen voor er effectief nog maar iets met Sanka gaat gebeuren?
Ervaringen zijn ook altijd welkom! :lol1:
Laatst gewijzigd door kimmeke op 05 sep 2011 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Re: Waar aan denken/ achter vragen bij sterilisatie?

Ongelezen bericht door bellabeest »

er is naast gasnarcose en nog veiligere manier van narcose dat is een propofol narcose.
tenminste dat is wat mijn stage adres de mensen vertelt die voor gasnarcose vragen
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik ben ook geen expert maar ik heb begrepen dat er verschil is tussen steriliseren (hond wordt wel loops maar is niet vruchtbaar meer) en castreren (hond wordt ook nietr meer loops). Dat laatste wordt het meeste gedaan.

Dat laatste kan dan vervolgens op twee manieren, waarbij de nieuwste methodiek (een soort kijkoperatie) veel minder een aanslag is op je hond dan de andere methodiek. Kleiner sneetje, minder lang nodig om te herstellen dat soort voordelen.
Niet iedere dierenarts is in staat die nieuwe methodiek ook te doen.
kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute
Aantal honden: 1

Re: Waar aan denken/ achter vragen bij castratie (teef)?

Ongelezen bericht door kimmeke »

Bedoel uiteraard een castratie :oeps: tja, hier is het een gewoonte om het steriliseren te noemen bij teven terwijl er wel degelijk gecastreerd wordt... (weet niet of dat in NL ook zo is)
Ik heb zelf bij mn da ook nog niet geïnformeerd op welke manier(en) hij werkt, het leek me gewoon interessanter om eerst even hier de vraag neer te zetten en dan achteraf met een eventueel vragenlijstje :F: naar de da te gaan
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Waar aan denken/ achter vragen bij castratie (teef)?

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Gasnarcose is het meest veilige. Inductie is meestal met Propofol, maar een volledige anesthesie is zeker niet veiliger met Propofol (waarbij je constant moet bijspuiten op effect).

Verder zou ik gewoon een DA zoeken die je volledig vertrouwt en dan die DA dan gewoon zijn beste werk laten doen zonder allerlei vragen te gaan stellen. Een goede DA weet wat hij doet.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

bellabeest schreef:er is naast gasnarcose en nog veiligere manier van narcose dat is een propofol narcose.
tenminste dat is wat mijn stage adres de mensen vertelt die voor gasnarcose vragen
propofol geeft alleen "slaap" en geen pijnstilling. Gasnarcose geeft ook maar weinig pijnstilling en gas alleen is dus niet voldoende voor een ingrijpende/pijnlijke operatie. Narcose is zo veilig als de kundigheid van degene die het toedient. Narcose dmv een injectie is nl geen eenheidsworst, er zijn heel veel verschillende stoffen waar de da uit kan kiezen en die ook nog eens in verschillende combinaties gebruikt kunnen worden. Zo kun je per hond bekijken welke middelen het meest geschikt zijn. Het enige wat je niet kunt uitsluiten zijn individuele overgevoeligheden, zeg maar medicijn-allergie.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”