Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trap lopen.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Trap lopen.

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Ik kom er op het moment even niet meer uit of ik wel goed bezig ben, dus vandaar even een vraagje.
Ik heb hier een dametje (duitse herder/schotse collie) van 5 en een halve maand rond lopen die ik nog steeds de trap op en af draag,
maar ze wordt nu toch wel een beetje aan de zware kant.
Buiten vind ze het leuk om bijvoorbeeld een trap voor een huis/flat van zeg 4 a 5 treden op te lopen, maar hier in huis is het 'eng'.
Ik kan haar ook niet beneden laten, omdat onze woonkamer boven is en beneden is alleen het toilet en de slaapkamer van mijn ouders.
Ik heb het al geprobeerd met op elke tree snoepjes te leggen, maar ze zet haar voorpoten op de tweede tree en dat is het. Verder heb ik geprobeerd om haar met kaas te lokken, maar ook hier het zelfde effect, ook beneden laten werkt niet (kreeg ik als tip, maar dan blijft ze onrustig heen en weer lopen en piepen). Als laatste mogelijkheid heb ik geprobeerd haar zo'n 3 treden van boven neer te zetten, maar dan neemt ze of alles in een keer of ze gaat gewoon op mijn been leunen van 'laat mij niet vallen'.

Ik weet dat het nog niet goed is om haar (veel) trap te laten lopen, maar als ze alleen al naar boven zou durven na de wandeling zijn we al een heel eind.
Ik hoop dat jullie misschien nog andere tips hebben of misschien wel een aanpassing op een van deze manieren.

Kayleigh
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
dagmar88
Zeer actief

Re: Trap lopen.

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Een lekker stuk gaan lopen en bij terugkomst gewoon zo naar boven alsof er niets aan de hand is :19:
Toen Pluisje met 9 maanden hier kwam was hij ook bang van de trap.
Ik woon op de eerste en 45 kilo kan ik niet in m'n nek leggen, dus hij moest gewoon.

Na drie keer even doorpakken met op en af gaan was het nieuwtje er wel vanaf.
dagmar88
Zeer actief

Pluisje moet trap af achter mij lopen, dat werkt ook heel goed om het rustig te houden.
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Bumba durft wel de trap op maar meestal wacht hij netjes tot ik hem optil.
Trap af durft hij echt niet, en vind ik eigenlijk ook niet zo erg, heb mijn vorige hond 1 keer van de trap af zien donderen en dat beeld vergeet ik nooit meer, ze stond op of er niks aan de hand was gelukkig.
Bumba word gewoon gedragen maar die weegt ook nog geen 7 kilo...

Als er geen andere keus is dan zou ik het inderdaad ook met een tuigje aan leren, goed vasthouden en heel langzaam.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Maltezers
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maltezers »

Proberen te begeleiden met tuig of desnoods aan de halsband. Mijn dierenarts zei altijd, zo lang mogelijk dragen maar als dat niet meer gaat is helpen en begeleiden altijd nog beter als van de trap laten vallen ( en ook dat gebeurd niet expres dat weet ik ook wel ) Trap af is geloof ik nog slechter als trap op toch Inge??
AfbeeldingGroetjes Yvonne.
"Kennis is macht, karakter is meer"
Silly: 24-06-04. ✞ Misty: 18-01-10. ✞
Kim: 04-02-13. ✞ Melanie: 11-02-15. ✞
kayleigh*
Zeer actief
Oudduitse herder

Tot nu toe alvast bedankt voor de tips.

@dagmar88 : Bedankt voor de tip. Ga ik van de week proberen met de tip van Inge O over het tuig.
@ Inge O : Ook bedankt voor de tip. Ik wilde toch binnenkort al over gaan stappen op een tuig en dan heb ik er nu gelijk een mooi excuus voor. :P
Het is zeker niet de bedoeling dat ze op een neer gaat rauzen. Onze vorige hond kon het al toen ze bij ons kwam en deed het ook gewoon op haar gemakkie.
@Lisette1985 : Als Kira ook 7 kilo zou blijven zou het geen probleem wezen, maar dat is helaas niet het geval. :P En ja andere keus, ik zou het niet weten. Het is niet zo zeer dat het nu al erg zwaar word op zich, maar ze laat zich op het moment alleen nog echt goed oppakken door mij. Bij mijn moeder gaat ze zichzelf afzetten op haar benen. En omdat ik ook 4 halve dagen werk en mijn moeder graag met haar wandelt zou het al een stuk schelen als ze alleen al nou boven zou gaan. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Kayleigh
Afbeelding
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Koop dan een zacht gevoerd tuig. Als je haar dan licht optilt snijden de buikbanden niet. :ok:
dagmar88
Zeer actief

Inge O schreef:
Maltezers schreef: Trap af is geloof ik nog slechter als trap op toch Inge??
Inge O schreef:het is niet (nooit) de bedoeling dat ze naar beneden dendert, dat kan te belastend zijn voor haar gewrichten maar rustig trap op en trap af is (fysiek) helemaal niks mis mee.
:F:
Sterker nog, mijn hond met flut heupjes loopt iedere dag meerdere keren met beleid 1 trap op en af.
Inmiddels heeft hij stalen billetjes en loopt veel mooier :cheer:
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 13 aug 2011 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.
kayleigh*
Zeer actief
Oudduitse herder

Wilm@ schreef:Koop dan een zacht gevoerd tuig. Als je haar dan licht optilt snijden de buikbanden niet. :ok:
Ga ik naar kijken. :ok:
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Hier stond Diego als pup ineens halverwege de trap in een onbewaakt momentje. Heb hem wel tot 5/6 maanden op en af gedragen tot ik midden in de nacht met hem van de trap viel de laatste paar treden. Ben meteen op gestaan en hem de trap op en af laten lopen (zodat ie geen schrik zou krijgen van de trap). en sinds dien liep hij zelf savonds de trap op om te gaan slagen en sochtends naar beneden.

Ivan kwam er bij en die liep als pup ook een keer zo achter diego aan omhoog. maar voor de spieren/botten/gewrichten heb ik hem ook getild tot een maand of 5/6. Ivan duurde lang voor hij snachts zindelijk werd. hij stond op en hup daar lag een mega plas. Ik was dan eigenlijk ook vort uitgeput van snachts de bench schoonmaken. soms wel 2 of 3x op een nacht. Overdag was hij goed zindelijk alleen snachts voelde hij de plas niet aankomen dus had nog geen tijd om te piepen of wat dan ook want hup de plas lag er al.
Maar ook met hem schoot ik door ik zo moe was van de laatste 3 treden af. Tja vond het zelf ook stom dat het bij Diego gebeurde en nu ook met Ivan. Puur door vermoeidheid half wakker de trap af en dan misstappen. Dus sindsdien ging hij ook zelf op en af.
Gelukkig heb ik er niets speciaals voor hoeven doen.

Schoonouders hun hond loopt op de club zo een open trap op (moeten ze kunnen in de training) maar thuis no way. zelfs niet achter diego aan. zelfs niet als we snoepjes klaar legden, zelfs niet snachts deur naar hal open laten en dat hij misschien stiekem naar boven zou komen.

ik hoop dat het jou gaat lukken met training! Succes!
kayleigh*
Zeer actief
Oudduitse herder

Sonnie1983 schreef:Hier stond Diego als pup ineens halverwege de trap in een onbewaakt momentje. Heb hem wel tot 5/6 maanden op en af gedragen tot ik midden in de nacht met hem van de trap viel de laatste paar treden. Ben meteen op gestaan en hem de trap op en af laten lopen (zodat ie geen schrik zou krijgen van de trap). en sinds dien liep hij zelf savonds de trap op om te gaan slagen en sochtends naar beneden.

Ivan kwam er bij en die liep als pup ook een keer zo achter diego aan omhoog. maar voor de spieren/botten/gewrichten heb ik hem ook getild tot een maand of 5/6. Ivan duurde lang voor hij snachts zindelijk werd. hij stond op en hup daar lag een mega plas. Ik was dan eigenlijk ook vort uitgeput van snachts de bench schoonmaken. soms wel 2 of 3x op een nacht. Overdag was hij goed zindelijk alleen snachts voelde hij de plas niet aankomen dus had nog geen tijd om te piepen of wat dan ook want hup de plas lag er al.
Maar ook met hem schoot ik door ik zo moe was van de laatste 3 treden af. Tja vond het zelf ook stom dat het bij Diego gebeurde en nu ook met Ivan. Puur door vermoeidheid half wakker de trap af en dan misstappen. Dus sindsdien ging hij ook zelf op en af.
Gelukkig heb ik er niets speciaals voor hoeven doen.

Schoonouders hun hond loopt op de club zo een open trap op (moeten ze kunnen in de training) maar thuis no way. zelfs niet achter diego aan. zelfs niet als we snoepjes klaar legden, zelfs niet snachts deur naar hal open laten en dat hij misschien stiekem naar boven zou komen.

ik hoop dat het jou gaat lukken met training! Succes!
Oei, dat is niet fijn. Is mij ook al bijna een keer gebeurt maar dan nog bovenaan de trap. Ik ving mezelf op met mijn elleboog dus die was alleen maar geschaafd gelukkig. Als de buurvrouw hier komt met haar hondje loopt zij ook gewoon de trap op, maar Kira gaat er echt niet achteraan. Ze blijft gewoon stom staan kijken met der 2 voorpootjes op de tweede tree van 'hallo waar gaan jullie heen :o '. Misschien ook wel omdat dat hondje hier niet wekelijks rond huppelt. Maar heb zeker al tips gehad. Ga maandag even kijken voor een tuigje en dan op hoop van zegen. Moet vast wel goed komen. :ok:

Kayleigh
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Met Kay zijn we begonnen met leren traplopen toen hij een jaar was. Bleek hij panisch voor de trap :oohja: Thuis bezig geweest met plakjes worst. Mijn partner beneden met Kay ik al halverwege de trap. Als we hem aan de lijn meenamen, liet hij zich gewoon op de grond vallen. Vanachter stimuleren door achterpoten op eerste treden te zetten als hij wel zijn voorpoten er al op had, dan sprong hij weer terug.... zucht het wilde echt niet.
Vreemde trappen had hij minder vrees, alhoewel hij bij de shoot bij Bonfoto halverwege de trap zich niet bedacht en toch ineens weer naar beneden sprong (en mij daarmee bijna van de trap aftrok)
Toen we bij onze zus logeerden, kreeg hij vertrouwen in hun hond en zijn we weer verder gegaan met aanpak met worst en dan dus samen met hond van zus. Nu scheelde dat op die traps vloerbedekking in zijn geheel lag (bij ons alleen stukjes). En in die weken bij mijn zus heeft hij van Floor leren traplopen. En daarna het ook nog (met Floor) bij ons thuis gedaan en nu is het een leuk spelletje, alhoewel hij nooit maar dan ook nooit zonder commando de trap zelf op zal lopen. We moeten hem altijd aanmoedigen, maar dat vind ik op zich niet erg.

Collies hebben overigens wel vaker problemen met traplopen en de trap opgetild worden. Onze vorige collie Winnie was geen doen, ook niet met optillen want ze deed alles om je tegen te werken in haar stress. Haar zelf leren is nooit gelukt. Pakken de anderen haar overigens wel goed op?
Afbeelding
kayleigh*
Zeer actief
Oudduitse herder

gyanty schreef:Met Kay zijn we begonnen met leren traplopen toen hij een jaar was. Bleek hij panisch voor de trap :oohja: Thuis bezig geweest met plakjes worst. Mijn partner beneden met Kay ik al halverwege de trap. Als we hem aan de lijn meenamen, liet hij zich gewoon op de grond vallen. Vanachter stimuleren door achterpoten op eerste treden te zetten als hij wel zijn voorpoten er al op had, dan sprong hij weer terug.... zucht het wilde echt niet.
Vreemde trappen had hij minder vrees, alhoewel hij bij de shoot bij Bonfoto halverwege de trap zich niet bedacht en toch ineens weer naar beneden sprong (en mij daarmee bijna van de trap aftrok)
Toen we bij onze zus logeerden, kreeg hij vertrouwen in hun hond en zijn we weer verder gegaan met aanpak met worst en dan dus samen met hond van zus. Nu scheelde dat op die traps vloerbedekking in zijn geheel lag (bij ons alleen stukjes). En in die weken bij mijn zus heeft hij van Floor leren traplopen. En daarna het ook nog (met Floor) bij ons thuis gedaan en nu is het een leuk spelletje, alhoewel hij nooit maar dan ook nooit zonder commando de trap zelf op zal lopen. We moeten hem altijd aanmoedigen, maar dat vind ik op zich niet erg.

Collies hebben overigens wel vaker problemen met traplopen en de trap opgetild worden. Onze vorige collie Winnie was geen doen, ook niet met optillen want ze deed alles om je tegen te werken in haar stress. Haar zelf leren is nooit gelukt. Pakken de anderen haar overigens wel goed op?
Mijn stiefvader pakt haar op dit moment gewoon niet meer op. Ik ben nu zelf praktisch altijd thuis (behalve werk en af en toe iets leuks doen) dus ik laat haar het meeste uit. Mijn moeder pakte haar inderdaad verkeerd op waardoor zij kon 'trappen' met haar achter poten en omdat zij er een spelletje van maakt gaat dat oppakken niet zo simpel. Bij mij weet ze dat ze gewoon moet gaan zitten en verder niet 'zeuren', want er is niets aan de hand en het gebeurt bij mij dus ook niet. Ik heb mijn moeder nu laten zien hoe ze het wel moet doen en het gaat wel al wat beter, maar soms toch op de verkeerde manier. (niet pijnlijk ofzo).

Kayleigh
Afbeelding
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

ik heb pfaffke vanaf dat hij een maand of 4 was iedere week een keer een stukje trap laten lopen,hier in huis komen ze niet boven maar hij zal toch wel geregeld een trap tegen komen...dus ik heb het gewoon stapsgewijs aangeleerd..om rustig te lopen en inderdaad niet te veel poespas van maken maar gewoon doen alsof er niks aan de hand is...Pfaffke is nu 7 maanden en loopt de hele trap op en af zonder problemen (maar af en toe hoor)
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Stukje bij beetje aanleren. Trap op; paar treden van boven de hond neer zetten en lokken met iets lekkers of leuks en trap af; net zo. Wij hebben het Luuk op deze manier aangeleerd.
Zo lang je hond nog overzicht heeft over het eea zal hij/zij vanzelf merken dat traplopen niet moeilijk is en vooral dat wat er om de bocht is geen gevaar oplevert (veel trappen hebben een bocht). Maar nu heb ik het over jullie trap en andere trappen die overzichtelijk zijn.

Luuk hier heeft in zijn eerste 2 jaar geen trap gezien en voor hem was een trap vreselijk moeilijk. Ik dacht dat hij dat inmiddels overwonnen had, maar dat bleek laatst toch even niet zo te zijn.
Mijn schoonmoeder woont in een flat die met lift of met een trap te bereiken is. Die trap is gebouwd in een soort spiraal om de lift heen. Je hebt een aantal treden omhoog/omlaag en dan een plateau en blinde muur etc.
Laatst was de lift kapot gegaan en moesten we via de trap naar beneden. En zo makkelijk als hij de meeste trappen neemt, deze keer niet. Hij kon niet zien waar die trap heen ging en dat was voor hem genoeg om het niet te vertrouwen. Wij en ook Tessa hebben hem niet kunnen overtuigen en we moesten hem dragen, onze held :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
kayleigh*
Zeer actief
Oudduitse herder

Nou we zijn net terug van de vogelkelder en heb een mooi hurtta tuig gekocht.
Vanavond ga ik der boven neerzetten (nog 3 treden) en dan met een lekker stuk koek of kaas 'lokken'.
Elke dag gewoon een klein beetje oefenen.

@Liesbeth : Ja, onze trap heeft ook 2 bochten. We gaan het gewoon rustig opbouwen en niet verwachten dat ze het binnen een dag doet
alsof ze nooit anders heeft gedaan.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik had geen puppen, maar Finn toen 4 kon niet traplopen. De treetjes van buiten naar de schuur nam hij na wat aandringen, en ook trap naar de voordeur nam hij op en af. Binnen echter, de trap van boven naar beneden in een bocht :schrik: nam hij niet. Ik ging dus braaf telkens buiten om als hij naar beneden moest of naar boven.
Lokken met voer werkte niet, voertjes op de treden niet.
Uiteindelijk maar een bak vreten beneden klaargezet (voerbak in de schuur dus ook voeren ging buitenom :o )
Ik heb hem aan de lijn gedaan en onder lichte dwang zijn we samen de trap afgegaan. Beloning zijn vreten en meneer kwam zelf weer via de trap naar boven. Toen ik weer naar beneden liep kwam hij achter me aan alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Ik had hem vier weken toen ik besloot dat hij gewoon de binnentrap moest leren te gebruiken :engel:
Bluf kwam (2 1/2) en buitentrap geen probleem, maar binnen :schrik: zei tegen haar baasje toen, aan de riem en meenemen naar beneden toen lokken niet werkte. Had geen zin in weer vier weken pappen en nathouden :wink:
Overigens gaan ze wel met beleid naar beneden, alle treden worden genomen en ik wordt wel eens opzij gebeukt door haar.
kayleigh*
Zeer actief
Oudduitse herder

Nou ik zet haar nu dus steeds 3 á 4 treden van boven neer en soms gaat het nog allemaal in een keer en soms ook gewoon tree voor tree.
Ze lijkt het iets minder eng te vinden, dus hoop dat er verbetering in zit.
We gaan gewoon rustig foor op dit tempo.

Kayleigh
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Mijn jongste hond wilde echt geen trappen lopen. De eerste maanden heb ik haar getild, maar ook dat vond ze op de trap doodeng. Dat werd uiteindelijk echt gevaarlijk, want ze zette zich volledig schrap. Ze snapte ook binnen niet dat ze achterpootjes ook mee moesten en met koekjes lukte het daardoor ook niet. uiteindelijk heb ik haar aangelijnd en ben ik gewoon de trap opgelopen. Ze heeft even georotesteerd, maar ik was niet van plan haar achteruit te laten gaan.
In 2 minuten was het probleem over en liep ze de trap op en af. In een vakantiehuisje heb ik haar nog een keer aangelijnd mee naar boven en beneden genomen omdat ze de open trap niet snapte.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
kayleigh*
Zeer actief
Oudduitse herder

Maartje schreef:Mijn jongste hond wilde echt geen trappen lopen. De eerste maanden heb ik haar getild, maar ook dat vond ze op de trap doodeng. Dat werd uiteindelijk echt gevaarlijk, want ze zette zich volledig schrap. Ze snapte ook binnen niet dat ze achterpootjes ook mee moesten en met koekjes lukte het daardoor ook niet. uiteindelijk heb ik haar aangelijnd en ben ik gewoon de trap opgelopen. Ze heeft even georotesteerd, maar ik was niet van plan haar achteruit te laten gaan.
In 2 minuten was het probleem over en liep ze de trap op en af. In een vakantiehuisje heb ik haar nog een keer aangelijnd mee naar boven en beneden genomen omdat ze de open trap niet snapte.
Ja, dat heb ik ook nog geprobeerd, maar dan gaat ze in der achteruit en krijg der met geen mogelijkheid naar boven.
Ik kan het altijd nog proberen als dit verder niet werkt, maar het lijkt baat te hebben.
Toch bedankt. :ok:

Kayleigh
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Inge O schreef:
Maartje schreef: uiteindelijk heb ik haar aangelijnd en ben ik gewoon de trap opgelopen. Ze heeft even georotesteerd, maar ik was niet van plan haar achteruit te laten gaan.
In 2 minuten was het probleem over en liep ze de trap op en af.
werkt meestal veel beter dan lokken - ik vind lokken überhaupt zeer zelden een goede methode voor wat dan ook - ná de aktie belonen is volgens mij veel effectiever :ok: .
Ben ik het mee eens. Lokken maakt het alleen maar nóg beladener.
Skadi durfde alle trappen wel, behalve de onze. Kan ik haar geen ongelijk in geven, die is eng. Héél steil, en met supersmalle treden (mijn maat 39 past er alleen schuin op).
Dat was een kwestie van geen keuze geven. Aan de lijn en gaan met die banaan. Húp, het moet van mama.
Geen ruimte gegeven voor protest, en geen tijd gegeven om na te denken.
Húp, naar boven.
Naar beneden precies zo (vond ze nog véél enger).
Ze doet het nu uit zichzelf. Het is nog steeds geen hobby van haar, maar als ze denkt dat er boven wat te halen is, gaat ze uit zichzelf naar boven. En sowieso gaat ze 's avonds mee naar boven en 's ochtends mee naar beneden.
En ze neemt keurig alle treden, gaat rustig en beheerst.

In het begin heeft ze man wel even voor de gek gehouden.
Die zei me dat hij haar naar beneden had moeten dragen nadat ze over iets dat op de trap lag uitgegleden was de dag ervoor.
Toen ik met haar boven was daarna aarzelde ze ook.
Ik heb haar gezegd dat ik er niet over piekerde om haar te tillen, dat ik niet zo gek was als papa. En zei haar húp, naar beneden te gaan. Wat ze keurig deed ;)

Edit: Na gedaan traplopen was ze natuurlijk de beste en knapste meid in de hele wijde wereld en had ze knuffels en kusjes verdiend. Spreekt voor mij vanzelf, maar ik dacht, laat ik het er even bijzetten om het beeld compleet te maken ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
kayleigh*
Zeer actief
Oudduitse herder

Zo maar even een update. Het traplopen gaat goed. Ze loopt al vanaf beneden als wij haar op de 2e tree neerzetten.
Nu de eerste nog haha. Als dit goed gaat gaan we beginnen met naar beneden gaan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”