Is dit echt waar? Ik zat wel even zo
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Castratie advies bij Dieren op Spreekuur
Moderator: moderatorteam
- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
- Aantal honden: 1
Castratie advies bij Dieren op Spreekuur
Bij het programma Dieren op Spreekuur was een man met een Bullterriërteefje. De dierenarts zei dat tegenwoordig het advies is om bij teven die niet voor de fok worden ingezet, rond de 6 maanden te steriliseren. Dit zou dan zijn omdat de boel 'down under' dan nog niet goed doorbloed is omdat de teef nog niet loops geweest is en de teef hierdoor sneller herstelt.
namelijk. Bedoel, als ik dan kijk naar een Miep van Marion, en hoe snel die is hersteld van haar operatie dan lijkt het me in dat opzicht toh geen zak uitmaken of je met 6 maanden of met (bijv) 6 jaar laat steriliseren. Is hier bewijs voor?
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Castratie advies bij Dieren op Spreekuur
Ik heb me er nooit in verdiept, zat wel te kijken naar het programma en zat ook even met mijn oren te klapperen.
Tsja wat is wijsheid. Mijn buuf heeft haar teefje ook laten steraliseren voor de 1ste loopsheid, dat vond ze prettiger en de da had er ook geen problemen mee
Het is een uitermate leuk teefje overigens dat lekker vrij is.
Zelf heb ik moeite met castreren of steraliseren bij de honden. Mijn katers heb ik beiden op 8 mnd wel laten castreren. Daar had ik geen problemen mee
Tsja wat is wijsheid. Mijn buuf heeft haar teefje ook laten steraliseren voor de 1ste loopsheid, dat vond ze prettiger en de da had er ook geen problemen mee
Zelf heb ik moeite met castreren of steraliseren bij de honden. Mijn katers heb ik beiden op 8 mnd wel laten castreren. Daar had ik geen problemen mee
- dagmar88
- Zeer actief
Ik zou niet voor de eerste loopsheid laten castreren, omdat die hormonen zo belangrijk zijn voor het volwassen worden, zowel geestelijk als lichamelijk.
De dierenarts waar wij met Pluis zijn geweest was het ook volledig met mij eens dat Charlie absoluut niet gecastreerd mag worden vanwege haar karakter.
Hadden we dat wel zo vroeg gedaan dan hadden we grote kans op een nog veel moeilijker hondje.
We hadden haar in eerste instantie wel willen castreren, omdat altijd de pluspunten bij teefjes aangehaald worden, maar ben blij dat ik onder andere hier toch heel veel andere info gevonden heb.
Ik zou dus zelf er voor kiezen eerst het karakter te laten ontwikkelen en dan verder te kijken.
De dierenarts waar wij met Pluis zijn geweest was het ook volledig met mij eens dat Charlie absoluut niet gecastreerd mag worden vanwege haar karakter.
Hadden we dat wel zo vroeg gedaan dan hadden we grote kans op een nog veel moeilijker hondje.
We hadden haar in eerste instantie wel willen castreren, omdat altijd de pluspunten bij teefjes aangehaald worden, maar ben blij dat ik onder andere hier toch heel veel andere info gevonden heb.
Ik zou dus zelf er voor kiezen eerst het karakter te laten ontwikkelen en dan verder te kijken.
- Naima
- Zeer actief
Lotus heeft sowieso geen vacht waarbij ik graag aan sterilisatie zou denken (naast natuurlijk alle andere info die ik erover heb gelezen) maar ik stond vooral versteld van de stelligheid waarmee de dierenarts zijn punt maakte. Echt als een vaststaand feit.
- dagmar88
- Zeer actief
Naima schreef:Lotus heeft sowieso geen vacht waarbij ik graag aan sterilisatie zou denken (naast natuurlijk alle andere info die ik erover heb gelezen) maar ik stond vooral versteld van de stelligheid waarmee de dierenarts zijn punt maakte. Echt als een vaststaand feit.
Hij had ook bij Pluisje de vasectomie willen uitvoeren terwijl daar zo weinig DA's voor open staan.
-
blondie
- Zeer actief
Weet je ik blijf het lastig vinden. Bij mijn reu zie ik het nut er niet van in om zijn ballen er nu met bijna 10 nog vanaf te halen. Da gaf ook een paar jaar geleden al aan dat dat niet raadzaam was ook tenzij het moest om medische redenen.
Bij de teef hoor ik wel verschillende mensen zeggen, waarom laat je haar niet steraliseren, ze heeft een nest gehad. Hoogstwaarschijnlijk zul jij niet gaan fokken dus waarom intact laten. Ik denk er vaker over eerlijk gezegd nu, want het is gewoon best lastig die loopsheid als ik eerlijk ben. Voor haar, voor mijn reu, met wandelen etc.
Maar toch nog niet zó lastig dat ik haar heb laten steraliseren.
Ik ben toch bang voor gedragsverandering, dik en loom worden etc. idem geld overigens voor mijn reu. Het gaat prima zoals het nu gaat hij bijna tien zij bijna zes. Waarom zou ik erin laten snijden en ook denk ik aan de kosten die daarbij komen, als het gewoon te doen is in huis en als we buiten lopen
Bij de teef hoor ik wel verschillende mensen zeggen, waarom laat je haar niet steraliseren, ze heeft een nest gehad. Hoogstwaarschijnlijk zul jij niet gaan fokken dus waarom intact laten. Ik denk er vaker over eerlijk gezegd nu, want het is gewoon best lastig die loopsheid als ik eerlijk ben. Voor haar, voor mijn reu, met wandelen etc.
Maar toch nog niet zó lastig dat ik haar heb laten steraliseren.
Ik ben toch bang voor gedragsverandering, dik en loom worden etc. idem geld overigens voor mijn reu. Het gaat prima zoals het nu gaat hij bijna tien zij bijna zes. Waarom zou ik erin laten snijden en ook denk ik aan de kosten die daarbij komen, als het gewoon te doen is in huis en als we buiten lopen
- Naima
- Zeer actief
Ik wil idd ook niet met Lotus fokken maar anderzijds heb ik bijv ook geen reu erbij lopen hier en vind ik het raar (voor mezelf) om te gaan steriliseren op een punt dat ik niet eens weet of ze überhaupt last krijgt van haar loopsheden. Voor mezelf is het dus duidelijk een 'Nee, tenzij' want ik ben ook niet zo faliekant tegen dat ik haar koste wat kost (bijv extreme schijnzwangerschap oid) níet laat steriliseren.
Ik vond alleen dat in dit programma het als een feit werd gebracht en tenzij dit (wat hij beweert) een vaststaand feit is vind ik niet dat je dat als DA zomaar op nationale tv zo moeten verkondigen.
Ik vond alleen dat in dit programma het als een feit werd gebracht en tenzij dit (wat hij beweert) een vaststaand feit is vind ik niet dat je dat als DA zomaar op nationale tv zo moeten verkondigen.
-
Kimmie
hier worden al járen teven voor eerste loopsheid gecastreerd...bevalt prima,de volgende zal weer voor eerste loopsheid gecastreerd worden..
- dagmar88
- Zeer actief
Charlie is ieder half jaar zwaar schijnzwanger, de melk sproeit in het rond.
Maar na een dag of 5 op de halve portie voer is ze weer mooi slank (tijdens de loopsheid komt ze aan) en is de stuwing vrijwel weg.
Ook geen enorm probleem dus
en eigenlijk heel natuurlijk.
Maar na een dag of 5 op de halve portie voer is ze weer mooi slank (tijdens de loopsheid komt ze aan) en is de stuwing vrijwel weg.
Ook geen enorm probleem dus
- Naima
- Zeer actief
Maar doe je dat dan ook om wat de DA in het programma zei, dat de teven dan veel sneller herstellen? Want ik persoonlijk vind dat een rare reden (die ik volgens mij ook niet eerder had gehoord)Kimmie schreef:hier worden al járen teven voor eerste loopsheid gecastreerd...bevalt prima,de volgende zal weer voor eerste loopsheid gecastreerd worden..
-
Kimmie
nee,dat was ook een reden die ik nog niet gehoord had...
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
ik kan me niet voorstellen dat dat goed is een teef die niet volgroeid is laten castreren . Ik kan het me bij die leeftijd ook niet voorstellen bij een reu trouwens . vind het een rare uitspraak.
enige waar het wel goed voor zou zijn is gewoon dat deze teef geen puppen meer kan krijgen en dat zal wel goed zijn ivm volle assiels , maar gezond voor de teef nee geloof ik niet in.
enige waar het wel goed voor zou zijn is gewoon dat deze teef geen puppen meer kan krijgen en dat zal wel goed zijn ivm volle assiels , maar gezond voor de teef nee geloof ik niet in.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
Kimmie
ik heb hier anders kerngezonde teven hoor 
niets mis mee,allemaal groot en sterk geworden...en ik ken meerdere teven die gecastreerd zijn voor eerste loopsheid ,daar ook echt niets mis mee
niets mis mee,allemaal groot en sterk geworden...en ik ken meerdere teven die gecastreerd zijn voor eerste loopsheid ,daar ook echt niets mis mee
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Volgens mij klopt het gewoon niet dat pups beter herstellen als ze met 6 maanden geholpen worden, ik heb wel meer dingen horen zeggen in die serie die niet kloppen. Of die een beetje achterhaald zijn. En volgens mij is een operatie eerder af te raden omdat ze te jong zijn, toch?
Ik vind persoonlijk dat je dieren altijd moet laten helpen. Dat is volgens mij ook de mening van de gemiddelde dierenarts. Want een nestje beginnen is belastend voor het dier en trekt uiteindelijk aan de levensverwachting, als je kijkt naar kankersoorten aan de geslachtsorganen. Als je geen nestje wil, dan laat je ze toch castreren? Baarmoederkanker en prostaatkanker ed komen meer voor bij honden die niet geholpen zijn.
Ik snap mensen niet zo goed die dat niet willen. Het is volgens mij alleen maar vanwege het idee, dat een hond dan minder stoer wordt of sloom. Dat is een heel achterhaald idee die ervoor zorgt dat marktplaats vol staat met "oeps" nestjes plus de asielen met honden die niet gewenst zijn. Een teef die loops is zal op een gegeven moment haar best gaan doen om een reu te vinden om haar te bevruchten. En als ze dan losbreekt, ben je de pineut, plus dat er wéér meer pups op de wereld zijn waardoor die honden in asiels blijven zitten. Twee keer per jaar neem je dus het risico dat ze drachtig raakt. We zijn allemaal mensen en het gebeurt heel vaak dat de hond even vergeten wordt en de hond die op visite komt, een kadootje achterlaat.
Er was bij dieren op spreekuur ook een vrouw met een klein zwart wit hondje, die dacht dat ze drachtig was, ook omdat ze per ongeluk losgebroken was. Was nota bene haar mannetje dus. Dan moet je ze twee keer per jaar drie weken uit elkaar houden! De dierenarts zei steeds nadrukkelijk dat ze "helaas" niet drachtig was. Wat nou helaas? Het was toch niet de bedoeling?Die vrouw stond te giechelen, ja da's moeder natuur he....hypocriet!!! Ze was namelijk zichtbaar teleurgesteld. Die verkoopt de pups gewoon op marktplaats voor 300 euro per stuk, lekker niet in laten enten natuurlijk. Vind ik niet kunnen mensen!
Over het tijdstip van steriliseren bij teven, ik vind het persoonlijk beter om de eerste loopsheid af te wachten en dan 100 dagen te tellen vanaf de laatste dag. Dan weet je zeker dat alles naar behoren ontwikkeld is. Bovendien is een operatie best zwaar voor een pup van 6 maanden. Je weet ook niet zeker of de pup dan misschien al loops aan het worden is en het is niet goed om te opereren tijdens de loopsheid. Ook vind ik het overwegen waard dat er zoiets is als een tweede angstfase. Ik doe liever niet zoveel wat traumatisch kan zijn, stel dat ze daardoor een overdreven angst voor de dierenarts ontwikkelt. Honden hun hersenen lijken op die van mensen en wie weet is de tweede angsfase verbonden met hun hormonale ontwikkeling.
Bij mensen, een meisje van 12 geef je ook geen sterilisatie. Het kan waarschijnlijk wel, maar dat doe je zo'n grietje toch niet aan. Dan liever op haar 16e. Ik weet, het is misschien geen vergelijken maar mijn pup is nu bijna 8 maanden en ze is nog erg pupperig. Ik wacht liever nog even tot ze wat sterker en volwassener is.
Als teven per ongeluk drachtig raken, kunnen ze door een moeilijke bevalling komen te overlijden, dan zou ik mezelf niet vergeven als ik haar niet had laten helpen. Bovendien, dan zal je zien dat er een hond haar bevrucht die je helemaal niet ziet zitten (als ze losbreekt bedoel ik), een druk soort hond bijvoorbeeld. Zit je met 14 drukke, hapgrage pups ineens, nee hoor, mij niet gezien!
De meeste mensen hebben veel kritiek op broodfokkers, maar vinden het misschien niet zo erg om tijdelijk of voor één keer ook broodfokker te zijn? Zo'n nest levert minstens 1000 euro op. Is dat niet een gedachte die (een klein beetje) op de achtergrond meespeelt als het om niet laten castreren van teven gaat? Er is, volgens mij, het meeste wetenschappelijke bewijs dat honden baat hebben bij castreren/sterilseren zowel lichamelijk als geestelijk.
Is mijn standpunt niet die van de meeste dierenartsen?
Ik vind persoonlijk dat je dieren altijd moet laten helpen. Dat is volgens mij ook de mening van de gemiddelde dierenarts. Want een nestje beginnen is belastend voor het dier en trekt uiteindelijk aan de levensverwachting, als je kijkt naar kankersoorten aan de geslachtsorganen. Als je geen nestje wil, dan laat je ze toch castreren? Baarmoederkanker en prostaatkanker ed komen meer voor bij honden die niet geholpen zijn.
Ik snap mensen niet zo goed die dat niet willen. Het is volgens mij alleen maar vanwege het idee, dat een hond dan minder stoer wordt of sloom. Dat is een heel achterhaald idee die ervoor zorgt dat marktplaats vol staat met "oeps" nestjes plus de asielen met honden die niet gewenst zijn. Een teef die loops is zal op een gegeven moment haar best gaan doen om een reu te vinden om haar te bevruchten. En als ze dan losbreekt, ben je de pineut, plus dat er wéér meer pups op de wereld zijn waardoor die honden in asiels blijven zitten. Twee keer per jaar neem je dus het risico dat ze drachtig raakt. We zijn allemaal mensen en het gebeurt heel vaak dat de hond even vergeten wordt en de hond die op visite komt, een kadootje achterlaat.
Er was bij dieren op spreekuur ook een vrouw met een klein zwart wit hondje, die dacht dat ze drachtig was, ook omdat ze per ongeluk losgebroken was. Was nota bene haar mannetje dus. Dan moet je ze twee keer per jaar drie weken uit elkaar houden! De dierenarts zei steeds nadrukkelijk dat ze "helaas" niet drachtig was. Wat nou helaas? Het was toch niet de bedoeling?Die vrouw stond te giechelen, ja da's moeder natuur he....hypocriet!!! Ze was namelijk zichtbaar teleurgesteld. Die verkoopt de pups gewoon op marktplaats voor 300 euro per stuk, lekker niet in laten enten natuurlijk. Vind ik niet kunnen mensen!
Over het tijdstip van steriliseren bij teven, ik vind het persoonlijk beter om de eerste loopsheid af te wachten en dan 100 dagen te tellen vanaf de laatste dag. Dan weet je zeker dat alles naar behoren ontwikkeld is. Bovendien is een operatie best zwaar voor een pup van 6 maanden. Je weet ook niet zeker of de pup dan misschien al loops aan het worden is en het is niet goed om te opereren tijdens de loopsheid. Ook vind ik het overwegen waard dat er zoiets is als een tweede angstfase. Ik doe liever niet zoveel wat traumatisch kan zijn, stel dat ze daardoor een overdreven angst voor de dierenarts ontwikkelt. Honden hun hersenen lijken op die van mensen en wie weet is de tweede angsfase verbonden met hun hormonale ontwikkeling.
Bij mensen, een meisje van 12 geef je ook geen sterilisatie. Het kan waarschijnlijk wel, maar dat doe je zo'n grietje toch niet aan. Dan liever op haar 16e. Ik weet, het is misschien geen vergelijken maar mijn pup is nu bijna 8 maanden en ze is nog erg pupperig. Ik wacht liever nog even tot ze wat sterker en volwassener is.
Als teven per ongeluk drachtig raken, kunnen ze door een moeilijke bevalling komen te overlijden, dan zou ik mezelf niet vergeven als ik haar niet had laten helpen. Bovendien, dan zal je zien dat er een hond haar bevrucht die je helemaal niet ziet zitten (als ze losbreekt bedoel ik), een druk soort hond bijvoorbeeld. Zit je met 14 drukke, hapgrage pups ineens, nee hoor, mij niet gezien!
De meeste mensen hebben veel kritiek op broodfokkers, maar vinden het misschien niet zo erg om tijdelijk of voor één keer ook broodfokker te zijn? Zo'n nest levert minstens 1000 euro op. Is dat niet een gedachte die (een klein beetje) op de achtergrond meespeelt als het om niet laten castreren van teven gaat? Er is, volgens mij, het meeste wetenschappelijke bewijs dat honden baat hebben bij castreren/sterilseren zowel lichamelijk als geestelijk.
Is mijn standpunt niet die van de meeste dierenartsen?
- Femmel
- Zeer actief
- Contacteer:
Pardon?? Nee die gedachte speelt absoluut niet op de achtergrond mee!Fizgig schreef:De meeste mensen hebben veel kritiek op broodfokkers, maar vinden het misschien niet zo erg om tijdelijk of voor één keer ook broodfokker te zijn? Zo'n nest levert minstens 1000 euro op. Is dat niet een gedachte die (een klein beetje) op de achtergrond meespeelt als het om niet laten castreren van teven gaat?
Je doet het over komen alsof iedereen die zijn teef niet laat castreren klootjesvolk is en niet doordacht met zijn/haar hond omgaat. Erg kort door de bocht, naar mijn idee. Je denkt toch zeker niet dat ik een volle reu op visite laat komen als mijn hond loops is?
Ik heb mijn vorige hond met een jaar, 3 maanden na de 1e loopsheid, laten castreren. En die heeft me toch een rotvacht gekregen, werd nog gevoeliger voor overgewicht, ook werd ze "vervelend" naar andere honden.
Nu hebben we een flatcoat van 6 jaar, niet gecastreerd/gesteriliseerd, en zij ziet er super uit! Prachtig glanzende vacht, mooi rank figuur. Veel mensen weten niets van de ellende die een castratievacht kan veroorzaken. Maar ook niets van de risico's van castreren.
Onze Ginger wordt alleen gecastreerd als daar medische noodzaak voor is en tot die tijd gaat ze gewoon 1-2x per jaar 3 weken aan de lange lijn. Heeft niets met kosten of eventuele pups te maken.
Groetjes,
Femke

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Femke

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Nou Fizgiz ik denk dat je de plank wel een beetje volledig misslaat hoor. Zo algemeen kan je het ten eerste niet stellen. Daarbij noem je nu alle voordelen op van het laten helpen van je dier, omdat die inderdaad altijd gepromoot worden, maar ik denk dat je eens verder moet kijken dan naar enkel dat wat alleen op de voorgrond is.
Je zou kunnen denken dat incontinentie niet zo erg is. Stel je castreert je teef met 1 jaar en ze wordt dus incontintent en dat blijft ze tot haar 16! Een hond die elke keer in haar eigen plas wakker wordt, terwijl het van nature een zindelijke hond is en schoon op zichzelf. Gelukkig kan je dan nog een luier omdoen(al je een hond hebt die ze niet weer uitscheurd), maar ze voelt de nattigheid 's ochtends vroeg toch en kijkt elke ochtend haar baas zielig aan. Incontinentie is inderdaad een mogelijke complicatie. Het lijkt zo op eerste gezicht nog geen groot probleem, maar leef maar eens samen met een incontinente teef. Niet alleen vervelend voor de teef, maar zeker ook belastend voor de baas. Daarbij werken medicijnen vaak bij deze vorm van incontinentie niet, dus ja dan zit je jaren en jaren met een hond die zichzelf tegen wil en dank bevuild.
En al die beagles en labradors die voor het laten helpen vaak al enorme honger hebben en moeilijk op gewicht te houden zijn. Die daardoor nog meer honger hebben en allerlei rare en gevaarlijke fratsen uithalen om maar aan eten te komen. Dan hebben we het vaak nog niet eens over de gevolgen van dat overgewicht zoals hartproblemen of diabetes. Ook niet geheel zonder risico's en waarbij je duidelijk strikt moet zijn in het doen en laten van de hond. Een hond met diabetes lijkt me ook geen peanuts waar je zo even overheen stapt, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ja duh natuurlijk neemt de kans op baarmoederkanker en prostaatproblemen af. Deze zijn er ofwel niet, of verschrompelen daardat ze geen functie meer hebben. Dit heeft overigens weer als gevolg dat andere organen ook kunnen gaan verzakken, wat vaak ook wel wat complicaties kan geven. Echter zijn er niet eens duidelijke onderzoeken van hoe vaak de genoemde problemen voorkomen, er zijn cijfers van minder dan 10 % tot een dikke 90%.......
Wat is in dit geval waarheid?
Tuurlijk zijn er mensen die uit laksigheid hun hond niet laten helpen, maar er zijn ook genoeg mensen die daar gewoon over nagedacht hebben en echt niet stiekem hopen op een nestje. In een roedel wordt ook niet elke teef gedekt (enkel alpha), dus ook lang niet elke teef zal problemen geven tijdens de loopsheid. Zo dekt ook niet elke reu(enkel aplha wederom), dus ook lang niet elke reu heeft op hol slaande hormonen van elke loopse teef hoor. Mijn reu van 2,5 is daar een prima voorbeeld van. Oke toen laatst bouvier vriendin voor hem ging staan, zijn we beide snel met de hond aan de lijn een andere kant opgegaan
Tja je zult dan wel een beetje op moeten letten en rekening met elkaar moeten houden. Das toch niet zo'n groot probleem. Kay is echt niet verdrietig, boos of gefrustreerd geweest hoor.
Daarbij is een operatie ook niet zonder risico. Ik heb bij 2 honden van mij (schotse en de huidige border collie) problemen met narcose gehad. Teef had een ademdepressie bij het ontwaken. Kay kreeg 's avonds een allergische reactie, die bij geen behandeling ook fataal had kunnen aflopen. Iets wat wel bekend is bij deze collies overigens. Kijk die vacht kan mij dan nog echt niet zoveel schelen, alhoewel dat voor de hond ook geen pretje is, want het kammen gaat ver voorbij leuke, lekkere en gezellige verzorging en kan zelfs meer pijn opleveren (mijn ervaring met onze schotse collie, die dus wel baarmoederonsteking had gekregen en dus gecastreerd is op 10 jarige leeftijd). Dat ze naar de trimsalon moest, geen probleem, dat ik haar vaker moest borstelen was op zich ook niet zo'n probleem, veranderde ze alleen wel in een hond die borstelen leuk vond, in een hond die liever wegkroop als ik een borstel in handen had.
Alles wat je doet, heeft 2 kanten. Iets kan niet alleen maar voordelen hebben, laat je dus niet beduvelen als iemand alleen maar voordelen noemt. Of je het risico wilt nemen dat moet ieder voor zich eerlijk kunnen afwegen, door alle voor en tegens met elkaar te kunnen vergelijken. En dan heb ik echt nog niet alle tegens genoemd hoor. Mijn reu laat ik in ieder geval niet helpen zo lang ik dat niet nodig vind. Hij functioneert nu bijna 3 jaar naar alle behoorlijkheid hoor.
Voor de eerste loopsheid: tja het niet doorbloeden van de geslachtorganen (weet niet of dat zo klopt, maar ik hou dat voor mogelijk) heeft ook tot mogelijk gevolg van onderontwikkeling van de geslachtorganen (infantiele vulva) en onstekingen aan de huid rond de vulva (perivulvaire dermatitis).
Je zou kunnen denken dat incontinentie niet zo erg is. Stel je castreert je teef met 1 jaar en ze wordt dus incontintent en dat blijft ze tot haar 16! Een hond die elke keer in haar eigen plas wakker wordt, terwijl het van nature een zindelijke hond is en schoon op zichzelf. Gelukkig kan je dan nog een luier omdoen(al je een hond hebt die ze niet weer uitscheurd), maar ze voelt de nattigheid 's ochtends vroeg toch en kijkt elke ochtend haar baas zielig aan. Incontinentie is inderdaad een mogelijke complicatie. Het lijkt zo op eerste gezicht nog geen groot probleem, maar leef maar eens samen met een incontinente teef. Niet alleen vervelend voor de teef, maar zeker ook belastend voor de baas. Daarbij werken medicijnen vaak bij deze vorm van incontinentie niet, dus ja dan zit je jaren en jaren met een hond die zichzelf tegen wil en dank bevuild.
En al die beagles en labradors die voor het laten helpen vaak al enorme honger hebben en moeilijk op gewicht te houden zijn. Die daardoor nog meer honger hebben en allerlei rare en gevaarlijke fratsen uithalen om maar aan eten te komen. Dan hebben we het vaak nog niet eens over de gevolgen van dat overgewicht zoals hartproblemen of diabetes. Ook niet geheel zonder risico's en waarbij je duidelijk strikt moet zijn in het doen en laten van de hond. Een hond met diabetes lijkt me ook geen peanuts waar je zo even overheen stapt, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ja duh natuurlijk neemt de kans op baarmoederkanker en prostaatproblemen af. Deze zijn er ofwel niet, of verschrompelen daardat ze geen functie meer hebben. Dit heeft overigens weer als gevolg dat andere organen ook kunnen gaan verzakken, wat vaak ook wel wat complicaties kan geven. Echter zijn er niet eens duidelijke onderzoeken van hoe vaak de genoemde problemen voorkomen, er zijn cijfers van minder dan 10 % tot een dikke 90%.......
Tuurlijk zijn er mensen die uit laksigheid hun hond niet laten helpen, maar er zijn ook genoeg mensen die daar gewoon over nagedacht hebben en echt niet stiekem hopen op een nestje. In een roedel wordt ook niet elke teef gedekt (enkel alpha), dus ook lang niet elke teef zal problemen geven tijdens de loopsheid. Zo dekt ook niet elke reu(enkel aplha wederom), dus ook lang niet elke reu heeft op hol slaande hormonen van elke loopse teef hoor. Mijn reu van 2,5 is daar een prima voorbeeld van. Oke toen laatst bouvier vriendin voor hem ging staan, zijn we beide snel met de hond aan de lijn een andere kant opgegaan
Daarbij is een operatie ook niet zonder risico. Ik heb bij 2 honden van mij (schotse en de huidige border collie) problemen met narcose gehad. Teef had een ademdepressie bij het ontwaken. Kay kreeg 's avonds een allergische reactie, die bij geen behandeling ook fataal had kunnen aflopen. Iets wat wel bekend is bij deze collies overigens. Kijk die vacht kan mij dan nog echt niet zoveel schelen, alhoewel dat voor de hond ook geen pretje is, want het kammen gaat ver voorbij leuke, lekkere en gezellige verzorging en kan zelfs meer pijn opleveren (mijn ervaring met onze schotse collie, die dus wel baarmoederonsteking had gekregen en dus gecastreerd is op 10 jarige leeftijd). Dat ze naar de trimsalon moest, geen probleem, dat ik haar vaker moest borstelen was op zich ook niet zo'n probleem, veranderde ze alleen wel in een hond die borstelen leuk vond, in een hond die liever wegkroop als ik een borstel in handen had.
Alles wat je doet, heeft 2 kanten. Iets kan niet alleen maar voordelen hebben, laat je dus niet beduvelen als iemand alleen maar voordelen noemt. Of je het risico wilt nemen dat moet ieder voor zich eerlijk kunnen afwegen, door alle voor en tegens met elkaar te kunnen vergelijken. En dan heb ik echt nog niet alle tegens genoemd hoor. Mijn reu laat ik in ieder geval niet helpen zo lang ik dat niet nodig vind. Hij functioneert nu bijna 3 jaar naar alle behoorlijkheid hoor.
Voor de eerste loopsheid: tja het niet doorbloeden van de geslachtorganen (weet niet of dat zo klopt, maar ik hou dat voor mogelijk) heeft ook tot mogelijk gevolg van onderontwikkeling van de geslachtorganen (infantiele vulva) en onstekingen aan de huid rond de vulva (perivulvaire dermatitis).

-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
Castreren van een teef voor de eerste loopsheid of tussen de eerste en tweede wordt nog steeds door veel dierenartsen aanbevolen. Het blijkt de kans op melkkliertumoren drastisch te verkleinen en uiteraard is een baarmoederonsteking (of-kanker) ook niet meer mogelijk.
MAAR inmiddels zijn er ook aanwijzingen dat een dergelijk vroege castratie (m.n. voor de eerste loopsheid) de kans op bottumoren juist vergroot. Dit lijkt ook te gelden voor een vroege castratie bij reuen, dus voordat de lengtegroei volledig is en het skelet uitgehard is. Nu is het effect op de melkkliertumoren wel al wetenschappelijk bewezen en het effect op de bottumoren (nog) niet, maar voor mij was dit wel één van de redenen om Sofie niet zo jong te laten castreren.
MAAR inmiddels zijn er ook aanwijzingen dat een dergelijk vroege castratie (m.n. voor de eerste loopsheid) de kans op bottumoren juist vergroot. Dit lijkt ook te gelden voor een vroege castratie bij reuen, dus voordat de lengtegroei volledig is en het skelet uitgehard is. Nu is het effect op de melkkliertumoren wel al wetenschappelijk bewezen en het effect op de bottumoren (nog) niet, maar voor mij was dit wel één van de redenen om Sofie niet zo jong te laten castreren.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Dat is absoluut niet het advies zoals dat tegenwoordig gegeven wordt. Hier staan een aantal voordelen (en nadrukkelijk ook nadelen!) beschreven van castratie.Naima schreef:Bij het programma Dieren op Spreekuur was een man met een Bullterriërteefje. De dierenarts zei dat tegenwoordig het advies is om bij teven die niet voor de fok worden ingezet, rond de 6 maanden te steriliseren. Dit zou dan zijn omdat de boel 'down under' dan nog niet goed doorbloed is omdat de teef nog niet loops geweest is en de teef hierdoor sneller herstelt.
Is dit echt waar? Ik zat wel even zonamelijk. Bedoel, als ik dan kijk naar een Miep van Marion, en hoe snel die is hersteld van haar operatie dan lijkt het me in dat opzicht toh geen zak uitmaken of je met 6 maanden of met (bijv) 6 jaar laat steriliseren. Is hier bewijs voor?
http://www.uu.nl/SiteCollectionDocument ... 9-3-09.pdf
- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 7
Denk nog steeds wat betreft het overgewicht en het "sloom" worden het is wat je er zelf mee doet
Hier hebben de reu en teef die geholpen zijn nog exact dezelfde vachtstructuur als daarvoor, ook de phalène en vizsla's in de familie! Ik moet de eerste hond in real life nog tegenkomen waar ik voor en na castratie zo'n verschil in zie
Zelfs de geholpen katten hier hebben nog dezelfde vacht
Ik denk dat er rondom dit onderwerp zoveel te discussiëren valt en dat we het toch niet eens worden.
Maar neem nou als voorbeeld hele Doodle wereld, die beesten worden met 12 weken al geholpen, ook met raskatten gebeurt dit heel vaak!!! Die dieren worden allemaal gezond volwassen, je zou niet eens zeggen dat ze zijn geholpen of niet
Nou ben ik daar absoluut NIET voor hoor!! Wel kan ik begrijpen waarom veel "deskundigen" mensen aanraden om hun hond te laten helpen, want ja, veel mensen hebben "oeps" nestjes.. of van die "maar 1 keer een nestje is goed voor de teef", of "ik wil zo graag een pup van m'n eigen reu/teef" nestjes. Laat die mensen dan inderdaad maar liever hun hond castreren denk ik dan
Ik laat de honden ook liever intact zonder medische redenen, maar ik heb er bewust voor gekozen om een gemengde roedel in huis te hebben, dus heb ik er ook de verantwoordelijk voor als er iets mis gaat. Daarom heb ik mijn kruising teef laten helpen en de puff die ik zelf niet geschikt acht voor de fok, ook al hebben vele me voor gek verklaard omdat het een prima reu is
Not my problem anymore
Ohja en on-topic: Ik dit jaaaaren terug al eens voor het eerst gehoord, maar ik blijf dan toch liever bij 1 loopsheid en daarna 3maand o.i.d. wachten. Want als ik met 6 maand m'n eerste teefje had laten castreren, hadden ze haar in de beginnende loopsheid open gesneden, dat risico lijkt me veel te groot en ik denk dat dierenartsen daar OOK over moeten gaan nadenken voordat ze dit soort opmerkingen op tv verkondigen
Hier hebben de reu en teef die geholpen zijn nog exact dezelfde vachtstructuur als daarvoor, ook de phalène en vizsla's in de familie! Ik moet de eerste hond in real life nog tegenkomen waar ik voor en na castratie zo'n verschil in zie
Ik denk dat er rondom dit onderwerp zoveel te discussiëren valt en dat we het toch niet eens worden.
Maar neem nou als voorbeeld hele Doodle wereld, die beesten worden met 12 weken al geholpen, ook met raskatten gebeurt dit heel vaak!!! Die dieren worden allemaal gezond volwassen, je zou niet eens zeggen dat ze zijn geholpen of niet
Ik laat de honden ook liever intact zonder medische redenen, maar ik heb er bewust voor gekozen om een gemengde roedel in huis te hebben, dus heb ik er ook de verantwoordelijk voor als er iets mis gaat. Daarom heb ik mijn kruising teef laten helpen en de puff die ik zelf niet geschikt acht voor de fok, ook al hebben vele me voor gek verklaard omdat het een prima reu is
Ohja en on-topic: Ik dit jaaaaren terug al eens voor het eerst gehoord, maar ik blijf dan toch liever bij 1 loopsheid en daarna 3maand o.i.d. wachten. Want als ik met 6 maand m'n eerste teefje had laten castreren, hadden ze haar in de beginnende loopsheid open gesneden, dat risico lijkt me veel te groot en ik denk dat dierenartsen daar OOK over moeten gaan nadenken voordat ze dit soort opmerkingen op tv verkondigen
- Anne&Taar
- Zeer actief
Ik ken zeker een heeeleboel teven met een afwijkende vacht na castratie. De ondervacht wordt gewoon veel dikker en lastiger te hanteren.Amy schreef:Denk nog steeds wat betreft het overgewicht en het "sloom" worden het is wat je er zelf mee doet![]()
Hier hebben de reu en teef die geholpen zijn nog exact dezelfde vachtstructuur als daarvoor, ook de phalène en vizsla's in de familie! Ik moet de eerste hond in real life nog tegenkomen waar ik voor en na castratie zo'n verschil in zieZelfs de geholpen katten hier hebben nog dezelfde vacht
![]()
Maar neem nou als voorbeeld hele Doodle wereld, die beesten worden met 12 weken al geholpen, ook met raskatten gebeurt dit heel vaak!!! Die dieren worden allemaal gezond volwassen, je zou niet eens zeggen dat ze zijn geholpen of nietNou ben ik daar absoluut NIET voor hoor!! Wel kan ik begrijpen waarom veel "deskundigen" mensen aanraden om hun hond te laten helpen, want ja, veel mensen hebben "oeps" nestjes.. of van die "maar 1 keer een nestje is goed voor de teef", of "ik wil zo graag een pup van m'n eigen reu/teef" nestjes. Laat die mensen dan inderdaad maar liever hun hond castreren denk ik dan
![]()
En dat verhaal van dat oeps-nest snap ik niet helemaal; als jij graag met de door jou gekochte (en duur gekochte ook nog...) hond een nestje wilt, moet je dat helemaal zelf weten; is de fokker een soort 'expert' dat hij alleen mag bedenken welke hond hij waar op zet? Das toch absurd?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
bravo.Cleva schreef:De gemiddelde dierenarts heeft een medisch georiënteerde kijk op de zorg voor dieren. Dus het is vrij logisch dat die adviseert om van alles te gaan doen.Fizgig schreef: Ik vind persoonlijk dat je dieren altijd moet laten helpen. Dat is volgens mij ook de mening van de gemiddelde dierenarts. Want een nestje beginnen is belastend voor het dier en trekt uiteindelijk aan de levensverwachting, als je kijkt naar kankersoorten aan de geslachtsorganen.
Maar dat betekent toch niet dat je als baas je hond als een vat medische gegevens gaat bekijken?
Verder vind ik de stap van niet castreren naar dus een nestje hebben veel te kort door de bocht. Honden waar je je niet mee bemoeit gaan sowieso snel dood maar dan niet door een nest maar omdat ze onder een auto lopen of zich lens vreten aan de inhoud van je koelkast. Er is ook nog zoiets als verzorging en daar hoort bij dat je zorgt dat je teef niet gedekt wordt.
Je argument dat honden die niet gecastreerd worden eerder dood gaat klopt ook niet. Natuurlijk is er een sterk verminderd risico op kanker aan die weggenomen organen maar de risico's op andere vormen van kanker, overgewicht en nog een heel regiment aan andere kwalen gaan sterk omhoog.
Verder is castratie van een reu of een teef totaal verschillend in risico en baten.
"Alles moet gecastreerd worden" heeft dus geen medische basis.
Niet dus.Er is, volgens mij, het meeste wetenschappelijke bewijs dat honden baat hebben bij castreren/sterilseren zowel lichamelijk als geestelijk.
Verder hou ik er niet zo van om altijd maar van alles te gaan zitten doen met je hond. Het gezondst (in algemene zin) is nog steeds een zo natuurlijk mogelijk leven.
Daar krijg je nog steeds de best functionerende honden mee en je alleen maar concentreren op een zo lang mogelijk leven vind ik ook al heel armzalig.
Daarnaast wil ik, als je dat als argument inzet, ook graag weten hoeveel extra tijd je dan gemiddeld wint.
Ik vind het prima als mensen zich op wetenschappelijke feiten willen baseren maar dan zet je die feiten er dus bij. Allemaal.
Anders is het zo'n verlakkerij, he?
Niet naar geslacht, rastype en levensstijl kijken vind ik juist in het geval van honden heel erg raar.
De kwestie waarbij dierenartsen tegen de klippen op volgehouden hebben dat je elke hond het leven lang jaarlijks moet inenten om uiteindelijk en veel te laat toe te geven dat dat niet verstandig is en vervolgens onmiddellijk een campagne beginnen dat je jaarlijks het gebit na moet laten kijken vind ik heel veel zeggen over hoe zo'n praktijk insteek heeft in de medische zorg voor huisdieren.
Er is nooit meer medische zorg voor huisdieren geweest en ze zijn er, gemiddeld gesproken, nog nooit zo belazerd aan toe geweest.
Vind ik ook al zo'n teken aan de wand.
Meer is niet beter als het om medische zorg gaat.
Als je niet wil daq je teef loops wordt moet je haar lekker laten castreren, hoor. Maar net doen alsof dat gezonder is. Zo simpel kun je dat niet stellen.
Er worden jaarlijks duizenden honden doodgereden. Dat betekent niet dat het beter is om je hond niet uit te laten.
En de asiels zitten vol omdat mensen hun hond naar het asiel brengen. Punt. Dat is een keuze en geen onlosmakelijk gevolg van wat dan ook.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Jeannettebo
- Zeer actief
+1 scheelt mij weer typenbouvierpoedel schreef:bravo.Cleva schreef:De gemiddelde dierenarts heeft een medisch georiënteerde kijk op de zorg voor dieren. Dus het is vrij logisch dat die adviseert om van alles te gaan doen.Fizgig schreef: Ik vind persoonlijk dat je dieren altijd moet laten helpen. Dat is volgens mij ook de mening van de gemiddelde dierenarts. Want een nestje beginnen is belastend voor het dier en trekt uiteindelijk aan de levensverwachting, als je kijkt naar kankersoorten aan de geslachtsorganen.
Maar dat betekent toch niet dat je als baas je hond als een vat medische gegevens gaat bekijken?
Verder vind ik de stap van niet castreren naar dus een nestje hebben veel te kort door de bocht. Honden waar je je niet mee bemoeit gaan sowieso snel dood maar dan niet door een nest maar omdat ze onder een auto lopen of zich lens vreten aan de inhoud van je koelkast. Er is ook nog zoiets als verzorging en daar hoort bij dat je zorgt dat je teef niet gedekt wordt.
Je argument dat honden die niet gecastreerd worden eerder dood gaat klopt ook niet. Natuurlijk is er een sterk verminderd risico op kanker aan die weggenomen organen maar de risico's op andere vormen van kanker, overgewicht en nog een heel regiment aan andere kwalen gaan sterk omhoog.
Verder is castratie van een reu of een teef totaal verschillend in risico en baten.
"Alles moet gecastreerd worden" heeft dus geen medische basis.
Niet dus.Er is, volgens mij, het meeste wetenschappelijke bewijs dat honden baat hebben bij castreren/sterilseren zowel lichamelijk als geestelijk.
Verder hou ik er niet zo van om altijd maar van alles te gaan zitten doen met je hond. Het gezondst (in algemene zin) is nog steeds een zo natuurlijk mogelijk leven.
Daar krijg je nog steeds de best functionerende honden mee en je alleen maar concentreren op een zo lang mogelijk leven vind ik ook al heel armzalig.
Daarnaast wil ik, als je dat als argument inzet, ook graag weten hoeveel extra tijd je dan gemiddeld wint.
Ik vind het prima als mensen zich op wetenschappelijke feiten willen baseren maar dan zet je die feiten er dus bij. Allemaal.
Anders is het zo'n verlakkerij, he?
Niet naar geslacht, rastype en levensstijl kijken vind ik juist in het geval van honden heel erg raar.
De kwestie waarbij dierenartsen tegen de klippen op volgehouden hebben dat je elke hond het leven lang jaarlijks moet inenten om uiteindelijk en veel te laat toe te geven dat dat niet verstandig is en vervolgens onmiddellijk een campagne beginnen dat je jaarlijks het gebit na moet laten kijken vind ik heel veel zeggen over hoe zo'n praktijk insteek heeft in de medische zorg voor huisdieren.
Er is nooit meer medische zorg voor huisdieren geweest en ze zijn er, gemiddeld gesproken, nog nooit zo belazerd aan toe geweest.
Vind ik ook al zo'n teken aan de wand.
Meer is niet beter als het om medische zorg gaat.
Als je niet wil daq je teef loops wordt moet je haar lekker laten castreren, hoor. Maar net doen alsof dat gezonder is. Zo simpel kun je dat niet stellen.
Er worden jaarlijks duizenden honden doodgereden. Dat betekent niet dat het beter is om je hond niet uit te laten.
En de asiels zitten vol omdat mensen hun hond naar het asiel brengen. Punt. Dat is een keuze en geen onlosmakelijk gevolg van wat dan ook.![]()

- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
Je voelt je wel heel erg aangesproken heAnne&Taar schreef: En dat verhaal van dat oeps-nest snap ik niet helemaal; als jij graag met de door jou gekochte (en duur gekochte ook nog...) hond een nestje wilt, moet je dat helemaal zelf weten; is de fokker een soort 'expert' dat hij alleen mag bedenken welke hond hij waar op zet? Das toch absurd?Al wil iemand 10 oepsnestjes; dan mag dat nog steeds, hoor. Laten we aub niet geloven dat fokkers alles op wetenschappenlijke basis goed aanpakken...
Het meeste "oeps" volk heeft daarbij ook niet een duur hondje, maar 1 uit een puppymill of van de buurman.. DAT is er dus mis mee, dit is het volk dat al zonder enig idee van waar ze een hond moeten kopen er ook nog eens vrolijk mee gaat fokken.. Dan ja alsjeblieft, smeer ze die castratie dan aan! En nee niet alle fokkers maken de juiste keuzes, maar een goede fokker doet er alles aan om een gezond nest op de wereld te zetten en die hun leven lang in de gaten te houden op evt. aanwezige ziektes, karakters en gewoon omdat het natuurlijk wel een beetje je kinders zijn
- Jeannettebo
- Zeer actief
over de doodle kan je zowiezo nog weinig zeggen gezien de leeftijd van het "ras" Over een jaa rof 5 a 10 kun je daar meer over zeggen

- Anne&Taar
- Zeer actief
Dan ken je mij niet zo goed.Amy schreef:Je voelt je wel heel erg aangesproken heAnne&Taar schreef: En dat verhaal van dat oeps-nest snap ik niet helemaal; als jij graag met de door jou gekochte (en duur gekochte ook nog...) hond een nestje wilt, moet je dat helemaal zelf weten; is de fokker een soort 'expert' dat hij alleen mag bedenken welke hond hij waar op zet? Das toch absurd?Al wil iemand 10 oepsnestjes; dan mag dat nog steeds, hoor. Laten we aub niet geloven dat fokkers alles op wetenschappenlijke basis goed aanpakken...
![]()
Het meeste "oeps" volk heeft daarbij ook niet een duur hondje, maar 1 uit een puppymill of van de buurman.. DAT is er dus mis mee, dit is het volk dat al zonder enig idee van waar ze een hond moeten kopen er ook nog eens vrolijk mee gaat fokken.. Dan ja alsjeblieft, smeer ze die castratie dan aan! En nee niet alle fokkers maken de juiste keuzes, maar een goede fokker doet er alles aan om een gezond nest op de wereld te zetten en die hun leven lang in de gaten te houden op evt. aanwezige ziektes, karakters en gewoon omdat het natuurlijk wel een beetje je kinders zijn
ik heb twee gecastreerde dames naast mij op de bank (
- Amy
- Zeer actief
Ik zeg toch dat ik ze nog nooit heb GEZIEN, ik HOOR het alleen maar.. Ik wacht er met smart op om er eens 1 te ZIEN.Cleva schreef: Gebruik de zoekfunctie maar. OP dit forum alleen als zijn er tientallen honden met een sterk veranderde vacht.
Logisch ook, he? Haargroei en hormonen zijn nogal aan elkaar verbonden. Of heb jij een baard?
Ik denk dat een vrouw/man met een afwijking nog steeds niet te vergelijken is met een hondCleva schreef:Je kunt je afvragen wat gezond volwassen worden is.
Is een meisje dat nooit borsten krijgt en nooit ongesteld wordt dan toch een gezonde volwassen vrouw omdat ze die leeftijd heeft bereikt?
Een extra lange, hyperslanke man zonder baardgroei?
Daarbij heb ik nooit zo nadrukkelijk gezien dat ze er volwassen zoveel anders uit zien, kom maar op met de foto's e.d. ik leer graag wat bij hoor!
- Anne&Taar
- Zeer actief
Das 1 seconde googlen...Of ff Rosita vragen hier op t forum; die heeft leuke plaatjes.Amy schreef:Ik zeg toch dat ik ze nog nooit heb GEZIEN, ik HOOR het alleen maar.. Ik wacht er met smart op om er eens 1 te ZIEN.Cleva schreef: Gebruik de zoekfunctie maar. OP dit forum alleen als zijn er tientallen honden met een sterk veranderde vacht.
Logisch ook, he? Haargroei en hormonen zijn nogal aan elkaar verbonden. Of heb jij een baard?
- Amy
- Zeer actief
En dan lees jij mijn bericht niet zo goedAnne&Taar schreef: Dan ken je mij niet zo goed.![]()
- Amy
- Zeer actief
Mijn Puffer en kruising wel, m'n katten ook, en ik zie het verschil nietAnne&Taar schreef: Das 1 seconde googlen...Of ff Rosita vragen hier op t forum; die heeft leuke plaatjes.maar logisch dat je het bij je eigen honden minder werkt; phalene's en viszla's hebben domweg nauwelijks tot geen ondervacht. Newfy's, spaniels; maar bv ook Goldens, wel.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Ik ken heel veel kopers van boomertjes; kleine kruisingkjes met fluffy haar of schattige pluisjes; en eerlijk gezegd? Leven deze hondjes vaak veel langer dan de Goldens waar ik zo verknocht aan ben...En zeker weten langer dan de gemiddelde met zorg uitgezochte bull.Amy schreef:En dan lees jij mijn bericht niet zo goedAnne&Taar schreef: Dan ken je mij niet zo goed.![]()
Ik bestempel mijn pupkopers niet als onkundig
Ik bestempel de gemiddelde honden eigenaar als onkundig! Want wees eerlijk, veel ervan zijn impuls kopers, genoeg van die honden belanden in het asiel, al dan niet drachtig