luna2906 schreef:Dat maak ik op uit de reacties die voornamelijk bestaan uit iets in de zin van: "als de buren geen actie ondernemen, kan TS er niets aan doen" en "tja, hadden de buren maar een betere afscheiding moeten maken". Als hondeneigenaar heb je (naar mijn mening) ervoor te zorgen dat je hond geen kat aanvliegt als deze toevallig in de tuin komt. Natuurlijk dragen katteneigenaren evengoed de verantwoordelijkheid, maar dat neemt niet weg dat mijn hond geen kat aan hoeft te vliegen als die even over een hekje klimt. Het wordt natuurlijk wat anders als de kat (of kleine hond zoals jij noemt) gaat lopen klauwen en bijten, maar puur als een kat over de schutting komt? Ja, dan voel en houd ik mijzelf verantwoordelijk voor het bijten van mijn hond.
Wat er dan goed komt, is dat de hond geen gaatjes maakt in de kat, want dat is waar TS bang voor is. Dat lijkt me voor alle betrokken partijen toch wel een redelijk goed punt.
Haak ik nog even in op jouw opmerking dat 'je het nogal wat vindt dat ik dat stel': ik vind het nogal wat dat door sommigen letterlijk gezegd wordt: als de buren geen actie ondernemen, kun jij er niks aan doen en is het niet jouw verantwoordelijkheid. Als dat gezegd mag worden, mag ik ook zeggen dat ik vind dat je als hondeneigenaar wel degelijk verantwoordelijkheid hebt in zulke situaties.
het vetgedrukte: hoe noem jij dan een kleine hond? Dat noem ik een kleine hond. Die hier komt schijten omdat hij zo klein is dat hij door een spleet past waar katten door passen. En dan moet ik mijn beesten binnen houden. Al een aantal malen wat van gezegd, er wordt nog steeds niet naar omgekeken. Ik vind het de verantwoording van die eigenaren, maar goed. Ze vinden het nl. ook niet leuk als ik mijn honden uit kom laten in hun tuin en ook niet als die van mij bij het raam gaan zitten fixeren en ook zeker niet als ik mijn katten bij hun in de tuin zet en ze hun dieren laat jennen. Andersom moet dat namelijk, hoe verrassend, allemaal maar kunnen.
Wat betreft verantwoordelijkheid: ja, je bent verantwoordelijk als eigenaar. Maar die katteneigenaar komt niet de zeik uit mijn tuin halen, niet de stront uit mijn tuin halen, niet de krassen van de auto's poetsen, niet de schade vergoeden aan dierenartsrekening vanwege de zoveelste kras op een van mijn honden die nooit een kat gebeten hebben. Hebben die geen verantwoordelijkheden dan?! Ik vind persoonlijk van wel. Die hebben ook nog eens het lef kwaad te doen als je die kat hun eigen tuin in gooit en tegen je te schreeuwen dat ze er 'toch niets aan kunnen doen'. Er ligt evenzo verantwoordelijkheid, of niet dan? Net zoveel. En ja, ik heb er meestal maling aan. Als een kat gewoon kan vluchten, mogen mijn honden tegenwoordig zo'n kreng wegjagen. Dan moeten ze hun kat maar in hun goed afgezette tuin houden. Wij wilden de tuin aanpassen, zodat er geen dieren meer in konden komen en de honden en katten van ONS gewoon door onze tuin kunnen lopen zonder overlast te veroorzaken. Toen kreeg ik te maken met een aantal buren die het daar niet mee eens zijn, want dan kan HUN dier niet vluchten als ze dan toch in onze tuin terecht komen. Hoe krom willen ze het?
En dan nog wat: even een voorbeeld; je bent allergisch voor katten, je neemt ze dus niet. Je hebt een leuke tuin en een leuke hond. Dan moet je toch medicijnen gaan slikken omdat de buren te egocentrisch zijn en niet willen zorgen dat de kat niet in jouw tuintje slaapt? De hond mag niet reageren ook al is het eigen terrein?
Nog eentje: je bent zwanger. Je houdt niet van katten. Je bent je tuintje aan het doen. Voila, je zit in de kattenzeik en stront. Toxoplasmose. Dag foetus! Omdat de buren er 'niets aan kunnen doen'.
of: Je hebt net een nieuwe auto, hartstikke trots! Zet hem onder je
eigen carport en de kat van de buren gaat er lekker op liggen en als hij weggaat schuift hij heen en weer en veroorzaakt krassen. Gaan de buren niet vergoeden hoor, omdat ze er 'niets aan kunnen doen' en je het 'niet kunt bewijzen'. En zo kan ik nog wel effe doorgaan.
Jaja. Daarom zeg ik dus ook: jammer voor de buren en zielig voor de kat, maar ze kunnen er gewoon wat aan doen. Sterker, ik vind het belachelijk dat er geen wet voor is. Hou ze lekker in de eigen tuin met een goede afzetting, niets aan het handje en iedereen gelukkig.