Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Invloed andere hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Invloed andere hond

Ongelezen bericht door lieke »

Inge O schreef:
lieke schreef:En zelfs Cody's instabiele houding heeft daar geen invloed op.
waaruit ik dan weer geneigd ben te besluiten dat het meer met de karaktereigenschappen van de hond in kwestie te maken heeft dan met het 'anders worden' door andere honden want anders hadden ze toch net zo goed cody's gedrag kunnen overnemen in plaats van dat van kyra en lyndie?

Tja, dat kan dan ook. Maar zelfs een zenuwpeesje als Liesje negeerde Cody en trok zich op aan de meisjes. Een andere theorie is dat Cody zulk afwijkend gedrag vertoont dat het niet gauw wordt overgenomen door andere (lees: normale) honden.
Ik zit daar wel eens over te theoretiseren, vooral nadat het mij opviel dat er niet een loopse teef is geweest die Cody in haar nabijheid duldde (in zijn intacte periode, uiteraard). Altijd werd hij met veel en venijnig vertoon weggebeten.

Maar goed, voor het zelfde geld zit ik uit mijn nek te kletsen. :schrik:
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik merk hier dat de honden toch wel elkaar beinvloeden, als kenji 2 dagen weg was, zoon had hem meegenomen, dan zijn de andere 2 honden anders, veel rustiger, veel minder blaffen en achter mensen aanlopen achter de tuindraad

is kenji zonder de andere 2 honden is hij veel aanhankelijker en liever, komt veel meer aandacht vragen en is vrolijker en luistert beter, hij word wel wat gedomineerd door schelsey en ik merk dat dit toch niet zo leuk is voor hem

maja moet vooral kenji rond haar hebben, als hij er niet is, is ze veel onzekerder, kijkt meer naar meop wandel, en is banger op vreemd plaatsen, als kenji erbij is loopt ze altijd bij hem en doet alles wat hij doet, voelt ze zich veel stoerder
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Huette wordt zeer geprikkeld wanneer Rein in haar ogen te veel drukte veroorzaakt, op drukte vanuit een agressieve motivatie raakt ze bijzonder fel tegen hem maar ook Rein die freakt bij het mogen apporteren is voor Huette reden om zelf ook zeer opgewonden te worden en hem te blokken en beuken. Hij heeft daar geen weerwoord op, ik ben bang dat het blessures oplevert en wil dat dus niet. Het betekent oa. dat samen achter een bal hollen bijvoorbeeld niet mag. Ieder heeft zijn eigen bal om te halen en de door mij genoemde naam vertelt wie die gegooide bal mag gaan halen.

Stomme regeltjes maar zo houd ik ieder happy en gezond, we zijn er ook zo aan gewend dat het helemaal geen spelbreker is en we hebben allemaal reuze lol maar wel met inachtneming van de spelregels.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik denk dat honden wel invloed hebben op elkaars gedrag maar ze kunnen niet het karakter veranderen.
Tyra werd veel zelfverzekerder toen ze regelmatig met zelfverzekerde honden buiten liep. Je zag maar meteen ontspannen.
Jigzy had een veel korter lontje toen ze nog met meer honden in huis woonde. Ze had veel meer de neiging om haar punt te maken, ze is nu een stuk relaxter.
Kiyoshi kan Jigzy niet rustiger maken (net zoals Jigzy Kiyoshi niet hyper kan maken) maar als ik een drukke hond erbij had gehaald dan zou ze zelf ook een stuk drukker doen. Ze doet ook vreselijk druk als er drukke mensen in huis zijn.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Inderdaad, ze beinvloeden wel gedragingen, grappig voorbeeld, Freek mijn zwarte rus, ging altijd lekker schurken tegen de coniferenhaag aan, Manager mijn lakeland deed dat ook altijd, maar keek ook vaak zo van ik doe dat wel maar waarom, geen idee :19: :mrgreen: omdat freek dat ook doet, zoiets.

Baco heeft geleerd van Freek, maak je nergens druk om, alles komt goed, en dat is bij Baco heel erg uitvergroot, die maakt het echt allemaal niets uit. :mrgreen:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Aimee schreef:In hoeverre denken jullie dat de energie van een hond, effect heeft op de andere hond, bijvoorbeeld binnen één huishouden?

Ik vraag het omdat je CM heel vaak hoort over dat een roedel honden, heel bepalend is voor het gedrag en de energie van een andere hond. Zou dat ook gelden voor 1 andere hond? ( of geloven jullie er in het algemeen niet zoveel van, dat kan natuurlijk ook )
Ik had Lilo zonder Jack nooit zo netjes op de rails gekregen. Jack is niet perfect, maar zijn optimistische zelfverzekerde gedrag naar alles en iedereen toe was voor Lilo telkens weer dat extra zetje dat je als menselijke baas niet kan geven. Lilo had het echt niet gered zonder die grote stoere hondenvriend in huis, en ze is met Jacks hulp toch maar mooi een heel gezellig en sociaal hondje geworden, van hysterisch gillen naar alles tot nooit meer (effe afkloppen) problemen met welke vreemde hond dan ook.

Ik ben er dus wel van overtuigd dat je een flink beschadigde hond alleen op orde krijgt met een stabiele allemansvriend ernaast.

Effe edit: andersom heeft Lilo nul invloed gehad op Jacks gedrag. Heel af en toe doet hij een beetje beschermend, in de zin dat honden die hij niet echt leuk vindt eerder worden afgesnauwd als Lilo er bangig op reageert, maar Jack heeft niks van Lilo's 'negatieve' gedrag overgenomen. Het kopieren komt echt maar van 1 kant, en naarmate Jack ouder en iets minder stuitergezelligjippiespelenrennen wordt zie ik soms meer 'Jack-gedrag' in Lilo dan in Jack zelf.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Hanneke2 schreef:Ik ben er dus wel van overtuigd dat je een flink beschadigde hond alleen op orde krijgt met een stabiele allemansvriend ernaast.
Het kan zeker helpen. Maar er zijn meer manieren om een flink beschadigde hond weer op de rit te krijgen, hoor.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
lieke schreef: Maar goed, voor het zelfde geld zit ik uit mijn nek te kletsen. :schrik:
valt niet op hoor, doen we hier allemaal :mrgreen: :mrgreen: .
Chips, en ik maar denken dat ik hier op het forum zo veel kan opsteken. :ugh:

Nanna: als rechtgeaarde hoeder wordt élke collie zenuwachtig als een roedelgenoot uit de pas raakt (ook met mensen vertonen ze dit gedrag). Ze willen gewoon iedereen bij elkaar houden. Als Glenn een beetje gewend is geraakt bij jou, moet je niet verbaast zijn als hij Topsi gaat ophalen. :mrgreen:
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Hier steken Stellar en Quasar elkaar aan met druk doen in huis. Tsuki valt er wat dat betreft buiten, zelfs als Tsukje druk is en zich met spelbuigingen en al uitslooft, wordt ze vaak genegeerd.
Als de andere 2 druk doen, slaapt zij gerust door.
Afbeelding
*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

Youra en Sasha waren/zijn echt 2 totaal verschillende honden die elkaar totaal niet hebben aangestoken qua gedrag.
Misschien dat het ook wel aan de leeftijd van Youra lag. Maar Youra is altijd een hele rustige hond geweest, nergens bang voor. Maar Sasha is juist het tegenovergestelde, dus die heeft dat niet echt overgenomen van Youra. Ook totaal geen verschil of je alleen of apart met ze wandelde, gewoon hetzelfde gedrag van allebei.
Groetjes Eva
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

De ene hond kan de andere hond meetrekken, of juist afremmen maar......er zijn ook gevallen bekend waarbij een pup bij een oudere hond werd gezet en dit falicant mis ging omdat de oudere hond strontziek werd van dat drukke ding om zich heen.

Ik ga morgen juist bij zo'n geval kijken die zowat word opgevreten door de oudere hond, complete miskleun dus :(
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Hanneke2
Zeer actief

Inge O schreef:
waaruit ik dan weer geneigd ben te besluiten dat het meer met de karaktereigenschappen van de hond in kwestie te maken heeft dan met het 'anders worden' door andere honden want anders hadden ze toch net zo goed cody's gedrag kunnen overnemen in plaats van dat van kyra en lyndie?
Je hebt wel een punt, en ik zit me nou af te vragen wat dan doorslaggevend zou kunnen zijn in de keus 'welke' hond gekopieerd wordt.

Ik heb geen idee. :19: Het is volgens mij ook niet iets van 'ik vind jou leuk dus ik doe jou na'. Ik heb oppashondjes gehad die naast Jack lagen te slapen en dan nog met Lilo mee gingen blaffen als er boeven en moordenaars langs liepen, terwijl pup van ex helemaal gefocussed is op Lilo en toch totaal niet reageert op Lilo's 'waakse' blaffen. Maar als Jack aangeeft dat er een vreemde kat op de schuur zit (dat mag niet van Jack), staat ze wel helemaal hyper te kijken waar het gevaar is.

Bij meerdere honden met verschillend gedrag, ik weet het dus niet. Ik denk wel dat honden in beginsel geneigd zijn om naar de meest zelfverzekerde hond te kijken, maar dat is dus ook lang niet altijd zo. :denken:
Hanneke2
Zeer actief

ArCee schreef:De ene hond kan de andere hond meetrekken, of juist afremmen maar......er zijn ook gevallen bekend waarbij een pup bij een oudere hond werd gezet en dit falicant mis ging omdat de oudere hond strontziek werd van dat drukke ding om zich heen.

Ik ga morgen juist bij zo'n geval kijken die zowat word opgevreten door de oudere hond, complete miskleun dus :(
Ik heb daar ook wel (soms trieste) voorbeelden van gezien, maar dat heeft niet zo zeer te maken met 'kijken' naar het gedrag van de andere hond, het is puur 'reageren' op het gedrag van de andere hond. Als je een pup bij een oudere hond plaatst, denk ik dat je met een beetje verstand van honden en een beetje zicht op je eigen hond, vantevoren wel kan voorspellen hoe dat uit gaat pakken. Een forse ADHD-pup bij een fragiel klein oudje of een timide breekbaar pupje bij een lompe grote volwassen hond, of een felle pup bij een volwassen hond die geen grenzen stelt, dat zijn gewoon geen slimme keuzes. Vind ik.
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Ik heb ook een pup bij een oudje geplaatst en dat gaat perfect. Hij heeft respect voor Nacho.. Nacho word ook gewoon met rust gelaten en als Diaz wat doet bij hem, krijgt hij er wel van langs. Diaz en zon ukkie als Juno was niet zon geslaagde combinatie :wink: Maar dat was meer omdat Juno heel onzeker was..Als een klein hondje van zich af bijt is het goed.

Hier zijn het een stel slijmballen bij elkaar en elke hond die erbij komt..doet braaf wat Jazz wil. Zonder Jazz is Diaz ook wel wat onzekerder. Ze heeft hem ook wel een deel opgevoed, erg handig.
Tja en ze doen gewoon dingen na van elkaar.. Diaz bekijkt alles eens wat de rest doet en doet dan hetzelfde..zoals rollen, graven, balletjes pakken enz.. Je ziet hem af en toe echt diep nadenken als hij naar andere honden kijkt..en dan gaat hij ze nadoen. Maar qua karakter zijn ze allemaal wel anders. Diaz heeft echt Peruanen dingen en is wel heel anders. Een grote loeiende druktemaker :O: Die andere maken zich niet zo snel druk om dingen. Die zijn wat relaxter. Jazz is de hond die nieuwe honden leert hoe ze zich moeten gedragen en Jules leert ze de sportieve dingen...apporteren en zwemmen. :F: En Nacho legt uit hoe je moet relaxen. :Q:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hanneke2 schreef:
Inge O schreef:
Je hebt wel een punt, en ik zit me nou af te vragen wat dan doorslaggevend zou kunnen zijn in de keus 'welke' hond gekopieerd wordt.

Ik heb geen idee. :19: Het is volgens mij ook niet iets van 'ik vind jou leuk dus ik doe jou na'. Ik heb oppashondjes gehad die naast Jack lagen te slapen en dan nog met Lilo mee gingen blaffen als er boeven en moordenaars langs liepen, terwijl pup van ex helemaal gefocussed is op Lilo en toch totaal niet reageert op Lilo's 'waakse' blaffen. Maar als Jack aangeeft dat er een vreemde kat op de schuur zit (dat mag niet van Jack), staat ze wel helemaal hyper te kijken waar het gevaar is.

Bij meerdere honden met verschillend gedrag, ik weet het dus niet. Ik denk wel dat honden in beginsel geneigd zijn om naar de meest zelfverzekerde hond te kijken, maar dat is dus ook lang niet altijd zo. :denken:
Ik hoop dat er meer getikt gaat worden want ik vind het interessant. Ik heb er maar 2 en merk dat over en weer bepaald gedrag word overgenomen. Goed of slecht, aan mij om ze te laten weten wat ik niet goedkeur en wat dus weer wel. Maar dat ze dingen van elkaar overnamen staat buiten kijf. En wellicht had het makkelijker gegaan als ik een jonge pup naast Finn had gezet ipv een volwassen teef die het allemaal best wel alleen kon :engel:
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

In het geval van "copy gedrag"kon ik goed merken dat Hayleigh, King copierde. King was een oerzekere, angstloze reu, en Hayleigh een zeer bange, onzekere teef. In het begin was King werkelijk haar body guard en babysitter. Elke hond die een beetje te mans, zeker of wat dan ook op Hayleigh af kwam, daar ging King uit bescherming pal voor staan, diep brommetje erbij ter waarschuwing, kijk uit vriend!!

Hayleigh keek ontzettend veel naar King, en waar King was, was zij ook. Omdat King dus onze eigen katten accepteerde en beschermde, begon Hayleigh dat binnen 2 maanden ook te doen, King leerde haar dat aan.

King leerde haar ook aan om over het eigen terrein te waken. Dat zou ze zelf ook wel ontwikkeld hebben, maar ik denk, door de invloed van King, dat dit sneller gebeurde.

Van King leerde zij ook, de mand is onze eigen veilige plek waar we 100% met rust gelaten worden. Daar zakte alle stress weg die ze behoorlijk had toen ze hier net was.

Ook stuurde King haar van de bank af, mag niet van de baas! :mrgreen:

Zomaar wat voorbeelden hoe een stabiele hond de ander kan meetrekken.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
blondie
Zeer actief

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef:
Inge O schreef:
voorbeeldje : een totaal niet waakse hond zal waarschijnlijk door zijn waakse vriendje alleen maar getriggerd worden om als een gek voor de deur te gaan kwispelen en springen als vriendje blaft terwijl een in wezen wél waakse hond die door omstandigheden nog niet had leren blaffen bij de bel waarschijnlijk na twee keer 'bel = vriendje blaffen' ook als een gek tekeer zal gaan met blaffen.
Dit kan ik beamen. Finn is wel waaks, maar een "stille" bij onraad ging hij voor het raam staan om te zien wat er aan de hand was en als het hem niet beviel kwam er een diepe lage grom. Bluf was/is vocaler maar sloeg weer te snel aan. Eigenlijk op alles :roll: Daar ben ik uiteraard wel mee aan de slag gegaan, want blaffen om niets houd ik niet zo van en de buren ook niet. Merk wel dat Finn nu ook eerder geneigd is om te blaffen. Toen Bluf tijdelijk bij de fokster was was dat blaffen van Finn ook direct weer over en reageerde hij weer zoals hij voorheen deed.
In dit geval had ik overigens liever gehad dat Bluf het stille gedrag van Finn had overgenomen i.p.v. andersom :o
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Valerie schreef:Ik denk dat honden wel invloed hebben op elkaars gedrag maar ze kunnen niet het karakter veranderen.
Tyra werd veel zelfverzekerder toen ze regelmatig met zelfverzekerde honden buiten liep. Je zag maar meteen ontspannen.
Jigzy had een veel korter lontje toen ze nog met meer honden in huis woonde. Ze had veel meer de neiging om haar punt te maken, ze is nu een stuk relaxter.
Kiyoshi kan Jigzy niet rustiger maken (net zoals Jigzy Kiyoshi niet hyper kan maken) maar als ik een drukke hond erbij had gehaald dan zou ze zelf ook een stuk drukker doen. Ze doet ook vreselijk druk als er drukke mensen in huis zijn.
Rustiger qua karakter niet, maar Pluisje had wel hele duidelijke grenzen die Charlie na moest leven.
Dat schepte bij ons allebei wel een hoop rust.

Nu staat ze alweer hyperdepiep in de keuken te kijken of er nog wat te snaaien valt en is 3 x zo waaks als normaal.
Ik zal er zelf weer de rem op moeten zetten :tongue:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

In navolging op dit gedrag kan ik melden dat Bonnie ook wel gedrag van Cody overneemt :ugh: . Nee, geen uitvallend gedrag, maar Cody blaft bij het minste geringste. Eigenlijk om alles wat hij 'eng' vindt. En dat is zo ongeveer alles: een rollende container, een zonnescherm die omhoog gaat, een klepperende brievenbus, mensen die een bos sleutels laten vallen... En dan is hij heel moeilijk eruit te halen, zo hysterisch wordt-ie.
Vanavond ging dus bij de buren het zonnescherm omhoog, en jawel hoor, ik stond in de keuken en kon dus niet tijdig ingrijpen. Hij dus weer helemaal al gillend hysterisch rondjes rennen en Bonnie ging gezellig meedoen.
Had ik twéé mafketels die uit hun dak gingen. :L:

Cody dus in de houdgreep gehouden en onderwijl 'foei' blèrend naar Bonnie. Gelukkig bedaarde zij vrij snel, maar hoogst irritant is het wel. Ik wilde dat zij de stoïcijnse houding van mijn andere meisjes over nam. Nou moet ik dus een oplossing bedenken voor dit probleem.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

lieke schreef:In navolging op dit gedrag kan ik melden dat Bonnie ook wel gedrag van Cody overneemt :ugh: . Nee, geen uitvallend gedrag, maar Cody blaft bij het minste geringste. Eigenlijk om alles wat hij 'eng' vindt. En dat is zo ongeveer alles: een rollende container, een zonnescherm die omhoog gaat, een klepperende brievenbus, mensen die een bos sleutels laten vallen... En dan is hij heel moeilijk eruit te halen, zo hysterisch wordt-ie.
Vanavond ging dus bij de buren het zonnescherm omhoog, en jawel hoor, ik stond in de keuken en kon dus niet tijdig ingrijpen. Hij dus weer helemaal al gillend hysterisch rondjes rennen en Bonnie ging gezellig meedoen.
Had ik twéé mafketels die uit hun dak gingen. :L:

Cody dus in de houdgreep gehouden en onderwijl 'foei' blèrend naar Bonnie. Gelukkig bedaarde zij vrij snel, maar hoogst irritant is het wel. Ik wilde dat zij de stoïcijnse houding van mijn andere meisjes over nam. Nou moet ik dus een oplossing bedenken voor dit probleem.
1 van mijn grootste ergenissen honden die overmatig en voor de kat zijn kut uit hun dak gaan.
Heb die Canadees eindelijk op een aanvaardbaar blaf niveau en nu is Pien bezig om bij het minste geringste als een randdebiel met 100 km door het huis te sjezen met blaffen.
Ligt er een hond 15 meter verderop in de gang of bijkeuken die een geluidje maakt vliegt mevr van slaapstand als een achterlijke in blaf stand naar het geluid.
Ze word volwassen en ze weet zelf ook niet hoe ze dat nu precies moet invullen.
En nu heeft ze bijval van een hysterische kefpoedelpup die haar op de hielen volgd.
Pien bliijft sociaal maar heeft al een paar keer laten zien dat ze niet met zich laat spotten.
Een meneer die het erf op kwam en een kennis die haar wilde aaien in de bench. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
blondie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:1 van mijn grootste ergenissen honden die overmatig en voor de kat zijn kut uit hun dak gaan.
:
:roos: het is toch voor de kat zijn viool :engel:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Kees, hoe los jij dat op?
Het enige wat ik kan bedenken is een stembandoperatie maar dat schijnt niet te mogen in Nederland :F: .

Inge: ja, Bonnie is een tiepje. Maar meestal moet ik er vreselijk om lachen omdat ze zo grappig is. Alleen deze week heb ik haar op d'r donder gegeven. Ze waren met Nick aan het voetballen en omdat zij de bal niet kon afpakken begon ze in zijn billen te happen. Dat vond ik toch een tikje te ver gaan. Ze is overigens wel heel gevoelig voor correcties want toen ik haar uitmoerde ging ze gelijk naast me liggen om met een weemoedige blik toe te gaan kijken hoe Nick en de anderen verder speelden. Pas op mijn commando ging ze weer meedoen en gedroeg ze zich voorbeeldig.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”