Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sterlisatie via een kijkoperatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Sterlisatie via een kijkoperatie

Ongelezen bericht door loony »

Nog niet veel dierenartsen passen dit toe, maar het is minder belastend voor de teef.
Het gebeurd via een klein sneetje ipv een grote en het herstel zou sneller verlopen.
Zijn hier mensen die dit al hebben laten doen bij hun teef?
scooter
Actief
Mijn ras(sen): Markiesje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Sterlisatie via een kijkoperatie

Ongelezen bericht door scooter »

Hoi An,
Ik weet een kooikerteefje wat door middel van laproscopie is geholpen.
Is inderdaad minder belastend omdat er niet opengemaakt hoeft te worden.
Het blijft echter een operatie.
Ze knippen/ binden alleen de eierstokken af , de baarmoeder blijft zitten.
Over het algemeen hebben ze er weinig last van, al moet ik zeggen dat bij een " gewone " sterilisatie ( buiten het litteken) ze ook snel weer op de been zijn.

Gr. Corrie
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ik heb waarschijnlijk plannen om een hond in december te laten sterliseren op deze manier, gewoon omdat het minder belastend is.
Het is naart schijnt ook wel een pakje duurder dan de gewone operatie.
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ja Narda is geholpen mbv laproscopie. Dat is erg snel gegaan, ik kwam haar een paar uur later weer ophalen en heb helemaal niks aan haar gemerkt. Niet van de narcose of de wondjes. Het zag er allemaal prima uit! Ik was er erg tevreden over.

Hier een foto van haar buik.. (ze had een allergie, vandaar dat haar buik hier zo donker is :()
Afbeelding
scooter
Actief
Contacteer:

Het is inderdaad wel wat duurder, maar het verschil valt op zich wel mee.
Volgens mij zit er in Leiden een kliniek, die deze behandeling doet.
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Knippen ze of binden ze alleen de eierstokken af met zo'n operatie, of halen ze die helemaal weg?

Want met afbinden behouden ze toch nog steeds hun hormonen(en dus de loopsheid)? Hoe zit dat dan?
Afbeelding
kayo
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Tollers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kayo »

Bij ons teefje is dat zo gegaan. Prima bevallen. Kregen groot deel vergoed van verzekering.
Hebben het in Bussum laten doen en hoorde pas dat de kliniek in Dieren het nu ook doet.
scooter
Actief
Contacteer:

@ jippie
Ze binden en knippen ze af en dan worden ze verwijderd.
Dus geen loopsheid meer.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Het is geen 'sterilisatie' maar castratie. Een teef wordt, net als een reu, gecastreerd. De eierstokken worden verwijderd waarmee je ingrijpt in de gehele hormoonhuishouding. En minder belastend is het allerminst. Een gaatje of een sneetje is nog het minste & totaal niet relevant als je zo heftig ingrijpt.... Maar daarvan krijg je dan later de gevolgen wel te zien... op den duur. Of ben ik nou weer negatief over zoiets 'normaals' :engel:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.

Badu schreef:Het is geen 'sterilisatie' maar castratie. Een teef wordt, net als een reu, gecastreerd. De eierstokken worden verwijderd waarmee je ingrijpt in de gehele hormoonhuishouding. En minder belastend is het allerminst. Een gaatje of een sneetje is nog het minste & totaal niet relevant als je zo heftig ingrijpt.... Maar daarvan krijg je dan later de gevolgen wel te zien... op den duur. Of ben ik nou weer negatief over zoiets 'normaals' :engel:
Nee hoor. Ik vind dat ook "eng". Soms denk ik wel eens...ik moet wat teven laten "helpen". Maar help ik ze er wel echt mee? Volgens mij help ik vooral mijzelf en mijn reutje ermee. Ik heb zelfs mijn andere reu laten steriliseren omdat ik graag wil dat hij zijn hormoontjes behoud. En zelfs dat vond ik eng hoor.(daarna vrat hij een heel gat in zijn buik, was nog net goed gegaan) En deze reu had er niet eens onder te lijden als er teven loops zijn. Interesseerd hem niks, hij ziet vanzelf wel wanneer hij er 1 te pakken kan krijgen, en zo niet, vind hij het ook best. De andere reu krijst de hele boel bij elkaar. Dus je zou denken...castreer dat ventje. Maar toen hoorde ik ook weer dat als je hormonen weg haalt er soms niks van over blijft, en het is al zo'n ielig ventje die juist nog lekker stoer is en net nog wat "body" heeft vanwege zijn testosteron. Ik twijfel altijd over castratie van de honden, en met een twijfel kan je het beter maar niet doen denk ik............

Later gewoon nooit meer reuen en teven samen. Maar dat duurt hopelijk nog wel ff :mrgreen:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Vijf of zes jaar geleden al. Ik zie/zag geen verschil met een 'gewone' operatie. Ja, de gaatjes, maar qua hond maakt het mij niet uit. www.pijnlozesterilisatie.nl is geloof ik van degeen waar ik geweest ben. Inmiddels is het behoorlijk gemeengoed geworden om via laparoscopie te castreren.
Shooting Star
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Ongelezen bericht door Shooting Star »

Vergeet ook niet dat ze de buik opblazen met een gas, waardoor de hele buik gevoelig zal zijn, soort gekneusd gevoel. Om maar te zwijgen van de plekken om de sneetjes, waar ze met de instrumenten hebben zitten "roeren". Dat moet toch niet prettig zijn voor een hond. En mocht er toch iets niet goed zijn met de baarmoeder, moet de hond alsnog helemaal open.

Ik heb Ziva wel laten castreren, omdat ze ontzettend heftig schijndrachtig was. Maar wel op de "ouderwetse" manier, wat overigens ook maar een sneetje van een paar centimeter was. En een gasnarcose is dan ook gewoon mogelijk, net als bij laparoscopie.

Overigens zie ik dat je denkt dat het "een klein sneetje" is: dat klopt niet. Het zijn 3 kleine sneetjes. Al met al even groot als één gewone :19:
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Shooting Star schreef:Vergeet ook niet dat ze de buik opblazen met een gas, waardoor de hele buik gevoelig zal zijn, soort gekneusd gevoel. Om maar te zwijgen van de plekken om de sneetjes, waar ze met de instrumenten hebben zitten "roeren". Dat moet toch niet prettig zijn voor een hond. En mocht er toch iets niet goed zijn met de baarmoeder, moet de hond alsnog helemaal open.

Ik heb Ziva wel laten castreren, omdat ze ontzettend heftig schijndrachtig was. Maar wel op de "ouderwetse" manier, wat overigens ook maar een sneetje van een paar centimeter was. En een gasnarcose is dan ook gewoon mogelijk, net als bij laparoscopie.

Overigens zie ik dat je denkt dat het "een klein sneetje" is: dat klopt niet. Het zijn 3 kleine sneetjes. Al met al even groot als één gewone :19:
de buik wordt niet opgeblazen met gas hoor, tenminste niet in de praktijk waar ik stage loop. en het zijn 2 kleine sneetjes die zeker te weten minder groot zijn als een gewone.

ik heb deze operatie nu een aantal keer gezien en ook het herstel van deze dieren na de operatie, deze dieren zijn sneller herstelt dan de dieren die op de oude manier geoppereerd worden. en voor de prijs hoef je het ook niet te laten bij ons op de praktijk is het maar iets van 45 euro duurder, maar de ingreep is veel minder zwaar voor je hond,
Afbeelding
BellaDonna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mixje Bella en Chihuahua Donna

Ongelezen bericht door BellaDonna »

Bella is afgelopen voorjaar laparoscopisch gesteriliseerd. De eierstokken zijn verwijderd. Een 'open' sterilisatie ging €289 kosten, de laparoscopische €345.
Ze had twee hele kleine sneetjes van anderhalve centimeter, hoefde geen kraag om of shirt aan, en was een paar uur naar de operatie al weer helemaal de oude!
Afbeelding

Ik heb het laten doen bij De driehoek in Klarenbeek (bij Apeldoorn) http://www.dierenartsenpraktijk.com/site/index.php De service en klantvriendelijkheid waren helemaal top! De dierenarts belde zelf direct na de operatie op om te vertellen hoe of het gegaan was. De volgende ochtend belde ze nogmaals, om te horen of er nog problemen waren/ hoe het ging/ of de pijnstilling voldoende was.

Het enige nadeel van de laparoscopische methode was: Ze moest het wel een weekje rustig aandoen, niet teveel springen en rennen (net zo als bij een open sterilisatie) Ze had echter helemaal nergens last van, dus was het moeilijk om haar van rennen en springen te weerhouden :F:
Afbeelding
Chihuahuakennel http://belladonnandi.nl/
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Ze kunnen inderdaad niet meer zwanger worden en worden ook niet meer loops.
Wanneer dit de enige redenen is om het te doen kan ik het begrijpen.

Maar je mag niet vergeten dat de baarmoeder blijft zitten,
er kan nog altijd iets mis lopen met de baarmoeder zodat ze alsnog terug geopereerd moet worden.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Amy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
Aantal honden: 7

Ongelezen bericht door Amy »

En daarbij verschilt het natuurlijk per hond hoeveel last ze na de operatie hebben (of tonen natuurlijk :wink: )

We hebben Luca een paar maanden geleden laten helpen, maar goed ook want ze bleek een fikse baarmoeder ontsteking te hebben.(Dat vermoedde speelde ook al omdat 1 van de reuen raar op haar reageerde) Dus het hele zooitje eruit gehaald (met normale operatie). Mevrouw was diezelfde avond al weer helemaal fit en blij :roll: En sommige honden zijn nog wel een paar dagen helemaal naar na een kijkoperatie :19:
Afbeelding
~reinforcement builds behavior~
~You can not influence someone while you are judging them~
Jippie
Zeer actief

Mijn reu was trouwens echt de hele dag suf na zijn sterilisatie, ik haalde hem op om 15:00. En moest hem zelf uit de kennel tillen daar. En hij bleek al om half 10 geopereerd te zijn! Hij had nog ondertemp, en heeft de hele dag op een warmtematje gelegen. De arme knul. Pas de volgende dag was hij weer een beetje wakker. Vind het toch best wel heftig dat het zo lang moet duren. Misschien is hij wel gewoon gevoeliger.

We hebben ook eens een andere reu laten castreren. Zoon van bovenstaand reutje. Die hier terug kwam om weer herplaatst te worden. Deze brachten we om half 9. En anderhalf uur later belde ze of we hem alsjeblief meteen op wilden halen, want hij brak de tent af, en was al 2x uit zijn kennel ontsnapt(zo'n hoge kennel waarbij de boven kant open is). Dus dat was weer het andere uiterste. Slapen wilden hij maar niet thuis. Maar goed. Hij was dan wel weer een heel hyperactief hondje van zich zelf. Hij weigerde ook om te gaan slapen toen de narcose gegeven werd.

Het hangt dus ook wel af van het karakter van je hondje hoe lang ze over herstellen doen denk ik.
Maar ik blijf het eng vinden hoor. Narcoses.....
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Bij djenna hebben we het ook laten doen, gewoon bij mijn eigen da.
Djenna moest ik laten steriliseren omdat ze tijdens de loopsheid ontzettend veel last van haar allergie had ( ongeveer 10x zoveel).
We hebben voor deze methode gekozen omdat we het niet zagen zitten om djenna met een kap om tee laten lopen en in de bench te doen met kap om.
Djenna is ook een hond die bij een verandering gelijk erg begint te likken op plekken dat voo veel irritatie zorgt.
Ze heeft nergens last van gehad, was de volgende dag de oude en heeft totaal niet getaalt naar de buik.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Shooting Star
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Ongelezen bericht door Shooting Star »

Het gebeurt ook nog wel eens dat ze niet alles helemaal goed hebben weggehaald. Daar kunnen dan later weer problemen van komen, waarna de hond weer opnieuw geopereerd moet worden.
Xtine schreef:Maar je mag niet vergeten dat de baarmoeder blijft zitten,
er kan nog altijd iets mis lopen met de baarmoeder zodat ze alsnog terug geopereerd moet worden.
Mwah, die baarmoeder verschrompelt als het goed is. En bij een normale castratie laten ze die meestal ook gewoon zitten, dus dat is het verschil ook niet. Een klein risico blijft wel aanwezig, dat is waar.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bowie van mij is ook op deze manier gedaan, 3 kleine sneetjes van nog geen cm met elk 1 hechting... de volgende ochtend liep ze alweer heerlijk ee en rende en speelde, iets rustiger maar wel gewoon happy.
Geen kap, geen rompertje.. gewoon zo gebeleven, na 10 dagen zelf de hechting verwijdert ... ik was erbij blij mee!
Ze mocht alleen geen traplopen, deed ze toch al niet, en niet zwemmen... verder mocht alles gewoon.
Mocht ik ooit nog eens een hond laten castreren dan zeker via deze manier, ietsje duurder maar als ik kijk naar eerdere teefjes vind ik dit toch wel 100% beter.
Natuurlijk zitten er risico's aanvast maar die zitten aan elke operatie, hoe klein of groot dan ook.
Afbeelding
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ik denk dat bij een gewone sterlisatie de buikspieren langer nodig hebben om te helen. En dus pijnlijker is vlak na de operatie.
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Achja allebei zal wat pijnlijk zijn en herstel nodig zijn, maar in december gaat ze onder het mes.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Inge O schreef:ik zie zuiver technisch eigenlijk niet meteen wat er zoveel beter zou zijn voor de hond aan de laparoscopische tov. de (moderne) gewone castratie - bij allebei is er volledige anesthesie, bij allebei maak je de buikholte open, bij allebei neem je de eierstokken weg en bij allebei is er één (of meerdere) kleine sneetje(s).
Helemaal mee eens :ok: En ter aanvulling: Ik vind dit dus één van die technieken waarva de diergeneeskunde alleen maar onnodig duur wordt. Bij mensen zijn de voordelen overduidelijk maar die vind ik bij honden + katten totaal niet opgaan. Gewoon omdat ze veel beter genezen (bijna zonder een litteken achter te laten) en zelfs al was er een litteken dan zit er nog een vacht overheen. Toch sluit ik niet uit dat ik over een x aantal jaar ook laparoscopisch sta te opereren: mensen vragen er steeds om en als je het niet aan kunt/wilt bieden word je al snel als ouderwets gezien- en dat wil je natuurlijk niet. Maar ik vind het persoonlijk helemaal nergens voor over en als mijn eigen honden geopereerd worden gaat dat gewoon op de normale (ik weiger ouderwetse te zeggen) manier.

Loony: bij de standaard techniek snij je niet door de buikspieren heen, maar door de middellijn van bindweefsel.

Groetjes,

Kees
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Inge O schreef:
loony schreef:Ik denk dat bij een gewone sterlisatie de buikspieren langer nodig hebben om te helen. En dus pijnlijker is vlak na de operatie.
mwoahh, bij een sneetje van amper 5 cm valt dat ook heel erg mee hoor, 2 x 1,5 of 5, ik zie niet zo meteen een groot verschil voor die buikspieren.
Als ik heel eerlijk ben, heeft volgens mij Tirsa van de gewone castratie minder last gehad dan Yentle van de laparascopische ingreep. Beide uitgevoerd door dezelfde DA.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Inge O schreef:
loony schreef:Ik denk dat bij een gewone sterlisatie de buikspieren langer nodig hebben om te helen. En dus pijnlijker is vlak na de operatie.
mwoahh, bij een sneetje van amper 5 cm valt dat ook heel erg mee hoor, 2 x 1,5 of 5, ik zie niet zo meteen een groot verschil voor die buikspieren.
Nou dan mag de DA van mijn zwager nog wel een keer in de leer. Die heeft een klein kooikertje gecastreerd van nog geen 10 kg. Die had een jaap van 20 cm. helemaal van ribben tot kruis. De hele buik open. En dan ook nog met van dat lelijke dikke draad als een worst dicht genaaid. ( dat krijg je als je de goedkoopste DA kiest ipv de beste) Nee geef mij dan maar de methode via een kijk operatie. Bij onze DA mag je er overigens bij blijven. Was heel mooi om te zien hoe dat gaat.
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Casey schreef:
Inge O schreef:ik zie zuiver technisch eigenlijk niet meteen wat er zoveel beter zou zijn voor de hond aan de laparoscopische tov. de (moderne) gewone castratie - bij allebei is er volledige anesthesie, bij allebei maak je de buikholte open, bij allebei neem je de eierstokken weg en bij allebei is er één (of meerdere) kleine sneetje(s).
Helemaal mee eens :ok: En ter aanvulling: Ik vind dit dus één van die technieken waarva de diergeneeskunde alleen maar onnodig duur wordt. Bij mensen zijn de voordelen overduidelijk maar die vind ik bij honden + katten totaal niet opgaan. Gewoon omdat ze veel beter genezen (bijna zonder een litteken achter te laten) en zelfs al was er een litteken dan zit er nog een vacht overheen. Toch sluit ik niet uit dat ik over een x aantal jaar ook laparoscopisch sta te opereren: mensen vragen er steeds om en als je het niet aan kunt/wilt bieden word je al snel als ouderwets gezien- en dat wil je natuurlijk niet. Maar ik vind het persoonlijk helemaal nergens voor over en als mijn eigen honden geopereerd worden gaat dat gewoon op de normale (ik weiger ouderwetse te zeggen) manier.

Loony: bij de standaard techniek snij je niet door de buikspieren heen, maar door de middellijn van bindweefsel.

Groetjes,

Kees
Even het vetgedrukte. Bij de blindedarm operatie van mijn dochter werd de kijk operatie door de vrouwlijke chirurg juist afgeraden. ( de mannelijke rade hem aan.) Omdat zij ging opereren hebben we haar advies gevolgd. Haar rede was dat er bij kijk operatie 3 gaatjes zijn waarvan je alleen die in de navel niet meer ziet. bij de normale operatie krijg je maar 1 gaatje van (bij mijn dochter) nog geen 5 cm. Die ze heel mooi onderhuids hebben gehecht. Je ziet er nu al bijna niets meer van.

In sommige gevallen is het dus bij mensen ook wel eens wenselijk om de "oude" methode te volgen.
Afbeelding
gevni havanezers
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

2 x via kijkoperatie laten doen bij amy & iza, en allebij was ik supertevreden :ok: ik heb alleen geen vergelijkingsmateriaal :mrgreen: sara was al gecastreerd (normaal) toen ik haar kreeg :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

onze hond wilde ik ook via kijkoperatie laten helpen ik had het helemaal gevonden ze mogen alles meteen weer doen.
ik heb me goed ingelezen en er zijn inmidels veel klinieken die dit doen je betaald 100 tot 150 euro meer dat maakte mij niet uit.

er zijn wel een aantal klinieken die dit aan de lopende band doen dan bedoel ik meerdere honden achter elkaar op een ochtend. hier zou ik niet heen gaan er moet goed de tijd worden genomen om te kijken of alles in orde is en als er twijffel is moet je hond alsnog op de oude manier geholpen worden. dan moeten ze natuurlijk wel tijd hebben.

mijn hond bleek bij de tweede eileider een soort kieste te hebben toen moest ze alsnog gewoon worden geholpen baarmoeder alles moest eruit en ze was nog maar 8 maanden.
de snee was wel effe groter dan 3 wondjes bij elkaar ik vond het best groot maar ja de baarmoeder moest er ook uit.
ze was 2 dagen onrustig en ik moest er 7 dagen rustig houden. dat is bij een jonge hond wel lastig dus als het kan ben ik zeker voorstander van kijkoperatie.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Inge O schreef:
blacky schreef:
Inge O schreef:
Nou dan mag de DA van mijn zwager nog wel een keer in de leer. Die heeft een klein kooikertje gecastreerd van nog geen 10 kg. Die had een jaap van 20 cm. helemaal van ribben tot kruis. De hele buik open. En dan ook nog met van dat lelijke dikke draad als een worst dicht genaaid. ( dat krijg je als je de goedkoopste DA kiest ipv de beste)
:80:

die kon inderdaad rustig nog eens op bijscholing zo te lezen.
Nee geef mij dan maar de methode via een kijk operatie.
maar die zou je vast net zo min bij die da laten uitvoeren zeker? dus wat speelt de grootste rol in die keuze, de competentie van de da of de superioriteit van een techniek?
Daarom vraag ik me altijd af, waarom mensen gaan leuren om te kijken waar iets het goedkoopste is. Ik wil gewoon de beste.
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ik zoek gewoon de beste methode en de prijs kan me niks schelen, ik heb geen flauw idee wat een sterlisatie kan kosten en zou het graag weten om niet voor verassing te staan en het geld eventueel niet te hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”