Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Reu van 10 maanden die wordt ingezet, wat is jullie mening?
Moderator: moderatorteam
- LaVitaBella
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane corso's en 2 kruisingen
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Reu van 10 maanden die wordt ingezet, wat is jullie mening?
Ik heb vandaag een dekbericht gelezen van een CC fokker, die een reu van 10 maanden in heeft gezet.
Wat is jullie mening daarover?
Ik persoonlijk vind dit ronduit belachelijk......
veels te jong.....wat wat je nu eenmaal over deze reu (op zijn voorouders na)?
Zouden jullie een pup uit een combinatie willen waarvan de reu of teef (te) jong wordt ingezet?
Zouden jullie een pup uit een combinatie willen waarvan de reu of teef (te) jong wordt ingezet?

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Re: Reu van 10 maanden die wordt ingezet, wat is jullie meni
dit mag helemaal niet want de hond mag nog niet eens gerontgend worden. op je laatste vraag ook nee.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
nee, een reu van 10 jaar wel, maar 10 maanden niet. ik wil een pup van 2 volwassen honden waarvan het karakter gevormd is en het lijft de kans/tijd heeft gehad fouten te laten zien (of niet natuurlijk)

- *Ineke*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): IJslandse Hond
Nee, dat zou ik ook niet willen. Beetje vreemd ook.
Ineke, Sóley en Skotti

- LaVitaBella
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane corso's en 2 kruisingen
- Contacteer:
Dit staat op de site van de fokker;
De combinatie * x * is gemaakt door dat dit het laatste nestje is voor * en ik graag van
haar nog een pup wilde aan houden maar dan het liefste in de combi met * omdat deze 2 honden
elkaar goed aanvullen.
Daarom is * op deze jonge leeftijd al ingezet.
Dit alles is nagevraagd bij de RvB of het mogelijk was
en daar werd niet gekeken naar de leeftijd van de reu maar alleen naar de leeftijd van de teef
Ik snap hier gewoonweg helemaal niets van.....
De combinatie * x * is gemaakt door dat dit het laatste nestje is voor * en ik graag van
haar nog een pup wilde aan houden maar dan het liefste in de combi met * omdat deze 2 honden
elkaar goed aanvullen.
Daarom is * op deze jonge leeftijd al ingezet.
en daar werd niet gekeken naar de leeftijd van de reu maar alleen naar de leeftijd van de teef

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
nee, zeker niet bij dit ras, misschien dat ik er bij mijn eigen ras een uitzondering voor zou maken maar mijn voorkeur heeft het zoizo niet.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
S@ndr@
- Zeer actief
ik vind het ook onverantwoord, punt en nee ik zou geen pup willen uit deze combi, maar met deze instelling, helemaal niet van deze fokker!
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Contacteer:
Belachelijke smoes........dan hadden ze toch voor een oudere broer of zijn vader, neef of weet ik wat kunnen kiezen ????????
En al helemaal te zot dat er met een niet-geröntgende hond gefokt wordt.
Het zal wel hun eigen reu zijn en dan is het lekker voordelig ;-(
En al helemaal te zot dat er met een niet-geröntgende hond gefokt wordt.
Het zal wel hun eigen reu zijn en dan is het lekker voordelig ;-(
Sandra

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik snap de redenatie wel en inderdaad kan het gewoon wat papieren betreft.
Alleen weet je natuurlijk niets van heupen, knieën of ellebogen en dat lijkt me met dit ras wel verstandiger.
Alleen weet je natuurlijk niets van heupen, knieën of ellebogen en dat lijkt me met dit ras wel verstandiger.
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Dat dus..Marjoleine schreef:Ik snap de redenatie wel en inderdaad kan het gewoon wat papieren betreft.
Plus ik zou het zelf ook niet willen hoor, als reu-eigenaar.. Die gek van mij mag ook op de dekreuenlijst, maar hij mag echt pas dekken als ie een jaar of 2 is...
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Mmm, snap redenatie, maar had denk ik nog halfjaartje gewacht. Ik zeg niet per definitie nee, maar ken de cc voor de rest niet.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- daywalker
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
- Aantal honden: 4
Ik ga deze vraag voorleggen aan de Cane Corso Stichting want daar klopt geen jota van.LaVitaBella schreef:Ik heb vandaag een dekbericht gelezen van een CC fokker, die een reu van 10 maanden in heeft gezet.
Laatst gewijzigd door daywalker op 30 aug 2011 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
-
Wilm@
Hoe weet fokster dit? Is met die reu dan al eerder een nestje gefokt, of is het gewoon een kul smoes? Daarnaast denk ik dat er meer reuen op de wereld zijn welke haar teef aanvullen, maar dan in de volwassen versie.LaVitaBella schreef:Dit staat op de site van de fokker;
elkaar goed aanvullen. Daarom is * op deze jonge leeftijd al ingezet.
Welke regels RvB in deze ook mag hebben, ik zou dit niet eens overwegen.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
veel te jong, echt belachelijk
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Nu heb ik helemaal niets met fokken van doen, maar heb zelf een reu van 10 maanden.
Voor mij is dat nog zo'n kleuter, qua persoonlijkheid nog groeiende. Dus naast dat je onvoldoende gegevens hebt over gewrichten en dergelijke, weet je ook nog onvoldoende over karakter om te zeggen dat honden echt bij elkaar passen.
Voor mij is dat nog zo'n kleuter, qua persoonlijkheid nog groeiende. Dus naast dat je onvoldoende gegevens hebt over gewrichten en dergelijke, weet je ook nog onvoldoende over karakter om te zeggen dat honden echt bij elkaar passen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Aan wie??daywalker schreef: Ik ga deze vraag voorleggen aan de Cane Corso Stichting.
De dag dat ik een reu uitkies op zijn nageslacht alleen moeten jullie me achter de geraniums zetten, hoor!Wilm@ schreef:Hoe weet fokster dit?
Reuen kies je om te beginnen op de voorouders en wat daar allemaal inzit cq uitgekomen is, daarna op karakter en gezondheid van de hond zelf en daarna kijk je hooguit eens wat ze hebben gegeven. Het zegt niks, want jouw teef is een andere dan die van de andere nesten, maar vooruit, als je je verveelt, kun je dat doen.
Maar als je het als eerste prioriteit gaat stellen snap je er in mijn ogen niets van.
- Hutsje
- Zeer actief
officieel mag het dus niet:Marjoleine schreef:Ik snap de redenatie wel en inderdaad kan het gewoon wat papieren betreft.
De fokvoorwaarden waar de honden in de pupinfo aan moeten voldoen:
Beide ouders dienen gecontroleerd te zijn op de HD door de afdeling GGW van de Raad van Beheer of door een andere buitenlandse erkende instantie.

-
S@ndr@
- Zeer actief
Ja de CC stichting is weer een nieuw initiatief, nieuw, maar zal nog wel bekender worden - als alles gaat zoals ze dat hopen
3. is best al vaak besproken op de divers fora en het blijft de verantwoordelijkheid van de fokker in kwestie.
1.zit me af te vragen waar dat goed voor is, om het voor te leggen en 2. als Laura dat wil kan ze dat heel goed zelfdaywalker schreef: Ik ga deze vraag voorleggen aan de Cane Corso Stichting want daar klopt geen jota van.
3. is best al vaak besproken op de divers fora en het blijft de verantwoordelijkheid van de fokker in kwestie.
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 30 aug 2011 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Maar dan krijgen ze dus alleen geen pupbemiddeling voor het nest, verder heeft het volgens mij geen consequenties en de pups krijgen wel gewoon een stamboom.
Ik zou zoiets nooit doen, een dudanig jonge reu inzetten, om de doodeenvoudige reden dat je niet weet of de heupen en ellebogen wel goed zijn, plus dat je nog veel en veel te weinig zicht hebt op het karakter van de reu.
Ik zou zoiets nooit doen, een dudanig jonge reu inzetten, om de doodeenvoudige reden dat je niet weet of de heupen en ellebogen wel goed zijn, plus dat je nog veel en veel te weinig zicht hebt op het karakter van de reu.
- daywalker
- Zeer actief
dus als het officiël niet mag, kan men een klacht indienen toch? of tillen ze er niet te zwaar aan bij de Raad van Beheer? Een onvolgroeide reu gebruiken om een dekking te doen zonder een HD onderzoek, is wat mij betreft geen werk van een goede fokker en de Raad van Beheer zou daar moeten tegen optreden vind ik.Hutsje schreef:officieel mag het dus niet:Marjoleine schreef:Ik snap de redenatie wel en inderdaad kan het gewoon wat papieren betreft.
De fokvoorwaarden waar de honden in de pupinfo aan moeten voldoen:
Beide ouders dienen gecontroleerd te zijn op de HD door de afdeling GGW van de Raad van Beheer of door een andere buitenlandse erkende instantie.
De hond moet trouwens minimum 12 maanden oud zijn om HD foto,s te laten maken
Laatst gewijzigd door daywalker op 30 aug 2011 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
- Hutsje
- Zeer actief
dat weet ik niet, er is niet echt een fokregelement bij de cc:
Op dit moment heeft de Cano corso club nog geen 'Fokreglement'. Regels over het fokken zijn samengevat in het 'Pup info Reglement'. Dit reglement geven wij hieronder weer.
en dan krijg je dus wat ik meldde en dat geldt voor de pupbemiddeling. verder staan er alleen regels over de teef, niet over de reu:
Er moet een recente gezondheidsverklaring van de dierenarts van de betreffende honden overlegd worden.
1. - Een teef mag op de datum van de dekking niet jonger zijn dan 16 maanden.
2. - Een teef die haar eerste nest zal krijgen, mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 72 maanden oud is geworden.
3. - Een teef mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 96 maanden oud is geworden.
Artikel VIII.2
1. - Een teef mag slechts twee nesten in de periode van 24 maanden voortbrengen, met dien verstande dat de periode tussen de dekking voor het eerste nest en de dekking voor het daarop volgende tweede nest tenminste 10 maanden moet bedragen. De periode van 24 maanden start op de datum waarop de dekking voor het eerste van de twee binnen deze periode geboren nesten heeft plaatsgevonden.
2. - Het is in Nederland niet toegestaan dat een teef gedurende haar leven meer dan vijf nesten voortbrengt. Artikel VIII.3
De volgende combinaties van fokreu en fokteef zijn niet toegestaan:
a. Ouder / kind combinatie (combinatie P generatie / F1 generatie)
b. Broer / zus combinatie (combinatie F generatie)
c. Grootouder/kleinkind combinatie (combinatie P generatie / F2 generatie)
Op dit moment heeft de Cano corso club nog geen 'Fokreglement'. Regels over het fokken zijn samengevat in het 'Pup info Reglement'. Dit reglement geven wij hieronder weer.
en dan krijg je dus wat ik meldde en dat geldt voor de pupbemiddeling. verder staan er alleen regels over de teef, niet over de reu:
Er moet een recente gezondheidsverklaring van de dierenarts van de betreffende honden overlegd worden.
1. - Een teef mag op de datum van de dekking niet jonger zijn dan 16 maanden.
2. - Een teef die haar eerste nest zal krijgen, mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 72 maanden oud is geworden.
3. - Een teef mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 96 maanden oud is geworden.
Artikel VIII.2
1. - Een teef mag slechts twee nesten in de periode van 24 maanden voortbrengen, met dien verstande dat de periode tussen de dekking voor het eerste nest en de dekking voor het daarop volgende tweede nest tenminste 10 maanden moet bedragen. De periode van 24 maanden start op de datum waarop de dekking voor het eerste van de twee binnen deze periode geboren nesten heeft plaatsgevonden.
2. - Het is in Nederland niet toegestaan dat een teef gedurende haar leven meer dan vijf nesten voortbrengt. Artikel VIII.3
De volgende combinaties van fokreu en fokteef zijn niet toegestaan:
a. Ouder / kind combinatie (combinatie P generatie / F1 generatie)
b. Broer / zus combinatie (combinatie F generatie)
c. Grootouder/kleinkind combinatie (combinatie P generatie / F2 generatie)

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik vind het heel raar. Zo'n hond is nog helemaal niet af, niet qua bouw en al helemaal niet qua karakter. Voor grote honden vind ik 2 jaar echt het minimum, het liefst een jaartje of 3 a 4. Dan vind ik het karakter doorgaans ook veel stabieler en duidelijker. Waarom ook altijd die haast? Een hond heeft als het goed is jaren de tijd om te dekken hoor 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, daar kan de Raad niets aan doen omdat dat van die heupen niet in de welzijnsregels is opgenomen.daywalker schreef: dus als het officiël niet mag, kan men een klacht indienen toch? of tillen ze er niet te zwaar aan bij de Raad van Beheer? Een onvolgroeide reu gebruiken om een dekking te doen zonder een HD onderzoek, is wat mij betreft geen werk van een goede fokker en de Raad van Beheer zou daar moeten tegen optreden vind ik.
Dat hoort namelijk bij het rasspecifieke reglement.
En dat maakt de RV zelf.
de raad gaat daar niets aan doen, al is het iets waar wel aan gewerkt wordt, maar het wordt tegelijk ook al heel lang door tegenstanders tegengehouden.
De Raad is namelijk een vereniging, de RV's zijn de leden en als de leden ergens tegen stemmen houdt het dus gewoon op.
Kortom: de Raad kan hier niets tegen doen. de RV moet hierin haar eigen broek ophouden.
En bij de CC gaat niet altijd alles even soepel helaas.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Bewust in zetten, nee, dat snap ik niet. Het is nog een pup.
Is het een oeps dekking, dan is het wat anders. Ik weet namelijk van jaren geleden, een reu (9 maanden) heeft in een onbewaakt ogenblik een teefje gedekt. Bij de dierenarts weg laten spuiten, ze wilde dit nestje niet. Vervolgens kwamen er toch 3 pups.
Is het een oeps dekking, dan is het wat anders. Ik weet namelijk van jaren geleden, een reu (9 maanden) heeft in een onbewaakt ogenblik een teefje gedekt. Bij de dierenarts weg laten spuiten, ze wilde dit nestje niet. Vervolgens kwamen er toch 3 pups.
- daywalker
- Zeer actief
Erg frustrerend moet dat zijn voor de fokkers die wel hun best doen voor een ras en proberen de juiste beslissingen te nemen.Marjoleine schreef:Nee, daar kan de Raad niets aan doen omdat dat van die heupen niet in de welzijnsregels is opgenomen.daywalker schreef: dus als het officiël niet mag, kan men een klacht indienen toch? of tillen ze er niet te zwaar aan bij de Raad van Beheer? Een onvolgroeide reu gebruiken om een dekking te doen zonder een HD onderzoek, is wat mij betreft geen werk van een goede fokker en de Raad van Beheer zou daar moeten tegen optreden vind ik.
Dat hoort namelijk bij het rasspecifieke reglement.
En dat maakt de RV zelf.
de raad gaat daar niets aan doen, al is het iets waar wel aan gewerkt wordt, maar het wordt tegelijk ook al heel lang door tegenstanders tegengehouden.
De Raad is namelijk een vereniging, de RV's zijn de leden en als de leden ergens tegen stemmen houdt het dus gewoon op.
Kortom: de Raad kan hier niets tegen doen. de RV moet hierin haar eigen broek ophouden.
En bij de CC gaat niet altijd alles even soepel helaas.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
En waarin verschilt deze fokker dan met iemand die 2 look-a-likes op elkaar zet zonder te testen, behalve dan dat deze puppen wel een stamboom krijgen?
Manohman, van mij mag het hele gefok met of zonder stamboom echt wel een stuk minder
Manohman, van mij mag het hele gefok met of zonder stamboom echt wel een stuk minder

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- daywalker
- Zeer actief
Helaas is het aanbod van vele rassoorten de spuigaten aan het uitlopen, daar ga ik helemaal in mee.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat is het.daywalker schreef: Erg frustrerend moet dat zijn voor de fokkers die wel hun best doen voor een ras en proberen de juiste beslissingen te nemen.
En je kunt er niets aan doen behalve volhouden en doorgaan voor wat je gelooft dat goed is.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Vaak zat gelezen dat er een reu van dusdanige leeftijd is gebruikt (verschillende rassen), maar snappen zal ik het nooit 
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
tineke
Nou zekerrenee-uk schreef: