Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Arme pup

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Arme pup

Ongelezen bericht door gyanty »

De volgende situatie ging me echt aan het hart. Arme pup en nu denk ik al gedoemd te mislukken. Ik liep eergisteravond alleen met Tassia. Ik had mijn vriend met Kay op lange wandeling gestuurd, maar Tassie liep wat onregelmatig dus ik ging een klein rondje door de wijk. Het was al behoorlijk schemer en ik was weer bijna thuis, tot mijn weg kruiste met een stelletje waarvan zij met 2 kleine hondje liep, 1 los, 1 vast, die gewoon in de tuinen van mensen plaste ze had niet echt zicht op de hondjes en was drukken in gesprek met de jongen en haar mobiel in de hand, maar verder had ik geen last van die hondjes. Ze luisterde niet super, maar kwamen ook niet geheel bij mij. De jongen liep met een herderkruizing, vermoedelijk iets mechels, van ja hoe oud zal het geweest zijn. Zeker jonger dan 16 weken? A fijn, we ging de zelfde brede straat in, waar ik en tijdje aan het ene kant van veldje liep en zij aan andere kant. Erg kundig met de honden waren ze niet. Pup had een slipketting op en die werd ook maar te pas en te onpas gebruikt. Pup werd wat enthousiast van Tassia en begon wat druk te worden. Jongen werd nog veel drukker en pup mocht helemaal niks. Niet kijken zelf, dat werd al gecorrigeerd met flink wat kabaal en veel slipketting gebruik. Hondje moest gewoon volgen (met veel kabaal, boze en strenge stem en gefoei) Hondje werd er eigenlijk alleen maar drukker van en begon wat te stuiteren. Jongen besloot dat hij dan maar moest gaan zitten. Lukte niet zonder veel kabaal en gefoei en ongelovelijk veel slipketting gebruik. Beestje bleef natuurlijk niet lang zitten en zo bleef het verhaal zich herhalen. Beestje werd alsmaar drukker en ging dus ook nog flink blaffen tot slot en was toen helemaal niet meer te bedaren.
Ik liep gewoon door en daarna was het ook wel over, maar ik begrijp het niet. Duidelijk jongeren uit de aso flat hier, dus ik heb nog even niks gezegd en hou het even in de gaten, puppiecursussen beginnen straks weer allemaal hier in de buurt, wie weet gaan ze er heen, wie weet leren ze wat. Ik heb wel duidelijk hoofdschuddend en mopperend in mezelf mijn afkeuring even laten zien, maar of ze die opgepikt hebben geen idee.

Ik denk dat hondje met een jaar in asiel zit. Jongen was duidelijk van type kijk eens wat een stoere hond ik heb. Ik heb niks tegen slipkettingen, maar niet op deze manier. Weer zo'n geval die denkt dat pup gehoorzaam geboren wordt ofzo en dat zit of en volg er maar lukraak inzitten geprogrameerd. Tja je denkt dergelijke mensen nooit tegen te komen, maar ook hier wonen ze dus. Je bedenkt altijd dat je wat zult zeggen, maar in de schemer en met mijn niet zo stoere Tassia aan de lijn durfde ik het toch niet echt. Kay aan de lijn geeft toch meer respect :schrik:
Afbeelding
vivke1965
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel (knuffelbuffels)
Aantal honden: 1

Re: Arme pup

Ongelezen bericht door vivke1965 »

Zonde is dat he....vind het ook altijd vreselijk om aan te zien... :jank:
Maar ja wat doe je eraan he....erop aanspreken kan je doen maar haald geen moer uit....waarschijnlijk gaan ze het dan nog afkoelen op het pupje ook.... :kotz:
Groetjes, Viv

Afbeelding
"Once you have a poodle everything else is a dog"
"Foefertje...always on my mind"
Linx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linx »

Ik vind het op dat soort momenten vaak moeilijk om toch op mijn tong te bijten en mijn mond te houden.
Ik ben ook niet tegen het gebruik van een slipketting op zich, maar wel bij een pup en zéker op zo'n manier.
gyanty schreef:Niet kijken zelfs, dat werd al gecorrigeerd met flink wat kabaal en veel slipketting gebruik.
Ooohh dat ken ik! En dan kom ik dan net altijd van die types tegen die ik dan hoor zeggen: "NEE kijk me eens aan, KIJK ME
EENS AAN ZEG IK!" Dan denk ik, hoe kóm je d'r bij... :ugh:
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Pff, vind dat altijd zo sneu :( Zo te horen zijn ze al vroeg begonnen met het hondje verpesten... Ik hoop dat er inderdaag een cursus o.i.d. is waar ze dit nog kunnen rechttrekken.
amber81

Ongelezen bericht door amber81 »

nou, zal ik je zeggen? Toen hier de pups weggingen, gingen er een aantal op cursus vanaf de tiende week en werd dit dus allemaal zo geleerd...ze zaten ook met elkaar in het klasje enzo dus ik kon dat met hoge verbazing van dichtbij allemaal bijhouden. Ik heb me er zo over verbaasd, dat groepje pups moesten allemaal dezelfde dingen. Dan zei ik ook weleens: jongens...het zijn pups! En dan de trots van de eigenaren als zo'n pup dat dan snel onder de knie had! (dat kijken dus, dat trekken aan slips en halfchecks, smijten met riemen tegen zo'n hummel ed). Die cursus gaf moest mij ook niet zo, want ik zei dat gewoon tegen de eigenaren, dat als je je hond wilde verzieken je dat vooral allemaal zo aan moest pakken.
Later besefte men gelukkig toch wel dat sommige dingen wat te ruig waren voor zo'n klein ding en gebruikten een aantal gewoon hun eigen gezond verstand. En ik zie het vaker hoor, ik zie meteen waar een pup naar 'cursus' gaat (navraag wordt standaard bevestigd), het is er maar eentje hier die dit zo leert aan mensen.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Nanna schreef:
gyanty schreef: Weer zo'n geval die denkt dat pup gehoorzaam geboren wordt
Welnee. Hij heeft dat beest gewoon om stoer mee te doen.
Nog een paar maanden, dan is de lol eraf en mag die pup zich voegen bij de overige 80% herderkruisingen die de asiels bevolken.
Juist, dat denk ik dus ook.
Dit soort gevallen heb ik al heel veel van vrij dichtbij meegemaakt (ik woonde tot 2 jaar terug ook in zo'n asobuurt helaas).
Al die honden zaten al voor ze een jaar oud waren in het asiel, waren ergens gedumpt, of waren doorverkocht of weggegeven.
:zweep:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Linx schreef:Ik vind het op dat soort momenten vaak moeilijk om toch op mijn tong te bijten en mijn mond te houden.
Ik ben ook niet tegen het gebruik van een slipketting op zich, maar wel bij een pup en zéker op zo'n manier.
gyanty schreef:Niet kijken zelfs, dat werd al gecorrigeerd met flink wat kabaal en veel slipketting gebruik.
Ooohh dat ken ik! En dan kom ik dan net altijd van die types tegen die ik dan hoor zeggen: "NEE kijk me eens aan, KIJK ME
tja hoe kom je erbij? Waarom niet? Ik doe het ook... niet op zo'n manier zoals hierboven beschreven maar ik wordt wel veel belangrijker dan alles om hem heen hoor die eerste weken dat ik een pup heb. Hier moeten ze ook naar mij kijken als ze iets passeren. Ik heb geen behoefte aan uitvallerige honden straks of diegenen die strak in de lijn hangen omdat alles om hen heen zo interessant is. Dat doen ze maar als ze los zijn...
Hier kijken ze voor heel veel, ze weten niet anders. Weg oversteken is naar mij kijken, als ik ze losklik eerst naar mij kijken om weg te mogen, andere hond is naar baasje kijken = snoepje... etc. etc. etc.
Wat is daar slecht aan, aandacht voor het baasje?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
amber81

Ongelezen bericht door amber81 »

malinois schreef:
Linx schreef:Ik vind het op dat soort momenten vaak moeilijk om toch op mijn tong te bijten en mijn mond te houden.
tja hoe kom je erbij? Waarom niet? Ik doe het ook... niet op zo'n manier zoals hierboven beschreven maar ik wordt wel veel belangrijker dan alles om hem heen hoor die eerste weken dat ik een pup heb. Hier moeten ze ook naar mij kijken als ze iets passeren. Ik heb geen behoefte aan uitvallerige honden straks of diegenen die strak in de lijn hangen omdat alles om hen heen zo interessant is. Dat doen ze maar als ze los zijn...
Hier kijken ze voor heel veel, ze weten niet anders. Weg oversteken is naar mij kijken, als ik ze losklik eerst naar mij kijken om weg te mogen, andere hond is naar baasje kijken = snoepje... etc. etc. etc.
Wat is daar slecht aan, aandacht voor het baasje?
Ik denk ook dat het daarom draait, zoals het werd gedaan. Persoonlijk heb ik geen moeite met trainen hoor van zo'n hummel, maar dat is waar ik ook tegenaan liep: schreeuwen, flink rukken en trekken, gefrustreerd raken als zo'n hummel het niet in ene keer doorheeft, douwen en meeslepen. Tenminste, zo las ik de OP en vink ook niet zo jofel. Aandacht voor baasje is niet slecht, ik denk ook niet dat dit bedoeld wordt.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Dat worden weer asiel hondjes, of hondjes die te bang worden om aangehaald te worden. Veel te zonde!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Malinois, ik snap dat je daar op gaat trainen, doe ik ook. Maar je gaat daar inderdaad op trainen. Ik ga er niet op die leeftijd van uit dat een pup dat in elke situatie kan al. Koekjes hebben deze mensen denk ik nooit van gehoord :19: , de omgang die ik zag, deed mij dat vermoeden. En de hoeveelheid correctie die gegeven moesten worden, gaven ook aan dat er niet goed gecorrigeerd werd, want kennelijk deed pup nog steeds niet wat verwacht werd, pas toen ik om hoekje verdween, was er natuurlijk geen trigger meer en werd pup vanzelf weer rustig. De gehele manier sprak uit alsof pup alles al zou moeten kunnen en dat gewoon moest doen, vanuit niks bleek een beetje begeleiding om de pup te helpen deze situatie te leren handlen en werd juist het tegenovergestelde bereikt, dat de pup meer en meer drukte tentoon ging stellen.
Daarbij denk ik malinois dat jij serieus bezig bent en veel tijd in opvoeding en training steekt. Dat bleek bij deze mensen ook niet. Ze waren wel aan het wandelen, maar niet echt bezig met hun hondjes. Ik had ze al lang gezien en de honden dus meer onder controle gezet op afstand. Ik overviel hen kennelijk ineens toen we de zelfde straat insloegen. Telefoons en het gesprek met elkaar en wat ze nog wel niet meer aan multitasken waren belangrijker
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Malinois, ik snap dat je daar op gaat trainen, doe ik ook. Maar je gaat daar inderdaad op trainen. Ik ga er niet op die leeftijd van uit dat een pup dat in elke situatie kan al. Koekjes hebben deze mensen denk ik nooit van gehoord :19: , de omgang die ik zag, deed mij dat vermoeden. En de hoeveelheid correctie die gegeven moesten worden, gaven ook aan dat er niet goed gecorrigeerd werd, want kennelijk deed pup nog steeds niet wat verwacht werd, pas toen ik om hoekje verdween, was er natuurlijk geen trigger meer en werd pup vanzelf weer rustig. De gehele manier sprak uit alsof pup alles al zou moeten kunnen en dat gewoon moest doen, vanuit niks bleek een beetje begeleiding om de pup te helpen deze situatie te leren handlen en werd juist het tegenovergestelde bereikt, dat de pup meer en meer drukte tentoon ging stellen.
Daarbij denk ik malinois dat jij serieus bezig bent en veel tijd in opvoeding en training steekt. Dat bleek bij deze mensen ook niet. Ze waren wel aan het wandelen, maar niet echt bezig met hun hondjes. Ik had ze al lang gezien en de honden dus meer onder controle gezet op afstand. Ik overviel hen kennelijk ineens toen we de zelfde straat insloegen. Telefoons en het gesprek met elkaar en wat ze nog wel niet meer aan multitasken waren belangrijker
Nee dat snap ik wel, ik snap jouw reactie ook prima hoor... en geef je ook gelijk!
Maar ik reageerde op de reactie van Linkx, net alsof het idioot is dat je je hond leert naar je te kijken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Linx
Zeer actief
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Contacteer:

Nee zeker is dat niet idioot hoor, ik leer mijn pup ook naar mij kijken, het gaat echt puur om de manier waarop.
Tegen zo'n jong dier 'kijk me eens aan' roepen terwijl hij dat niet kan.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Linx schreef:Nee zeker is dat niet idioot hoor, ik leer mijn pup ook naar mij kijken, het gaat echt puur om de manier waarop.
Tegen zo'n jong dier 'kijk me eens aan' roepen terwijl hij dat niet kan.
nee maar dat leert ie dan toch wel in de loop der tijd?
Hier hebben pups binnen een dag wel door dat 'let op' of 'kijken' betekend dat als ie omhoog kijkt dat er dan zomaar een snoepje naar beneden valt uit de lucht...
Zo leer je toch alles aan?
Ze kennen niks, alle commando's heb ik aangeleerd door eigen initiatief bij mn jongste hond... dus zit... en net zo lang wachten tot ie uit zichzelf gaat zitten en dan is ie geweldig... zelfde met af en zelfde met staan. Het hele riedeltje kon hij met twee weken hier gewoon in huis hoor... zit af en sta...
gewoon voor me, midden in de kamer met snoepjes...
Afbeelding
Linx
Zeer actief
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Contacteer:

Dat is sowieso al een andere manier van aanleren dan die ik gebruik, maar goed daar is niks mis mee.
Geloof dat het een beetje uit verband wordt getrokken.

Waar ik een probleem mee heb is dat het dan gaat om jonge pups waaraan gerukt en gesjord wordt dat het
een lieve lust is en dan het commando wat ik regelmatig moeders tegen kínderen hoor roepen: "KIJK ME EENS
AAN"... Het commando 'kijk' of 'let op' leren ze hier ook, maar dat is absoluut niet te vergelijken met de
situatie die ik bedoelde. :)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Linx schreef:Dat is sowieso al een andere manier van aanleren dan die ik gebruik, maar goed daar is niks mis mee.
Geloof dat het een beetje uit verband wordt getrokken.

Waar ik een probleem mee heb is dat het dan gaat om jonge pups waaraan gerukt en gesjord wordt dat het
een lieve lust is en dan het commando wat ik regelmatig moeders tegen kínderen hoor roepen: "KIJK ME EENS
AAN"... Het commando 'kijk' of 'let op' leren ze hier ook, maar dat is absoluut niet te vergelijken met de
situatie die ik bedoelde. :)
oke duidelijk :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”