Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vliegverbod voor platneuzen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Vliegverbod voor platneuzen

Ongelezen bericht door Jacksel »

AMSTERDAM - Honden met een platte snuit hebben een grote kans om te overlijden in het vliegtuig, zo blijkt uit cijfers van het United States Department of Transportation. In een brief aan vliegmaatschappijen KLM en Transavia en aan staatssecretaris Atsma pleit de Sophia-Vereeniging voor een vliegverbod voor deze dieren, die door hun extreme uiterlijk lijden onder ernstige ademhalingsproblemen. Een aantal grote Amerikaanse vliegmaatschappijen hanteert al een dergelijk vliegverbod, onder andere voor pekinezen, bulldogs en mopshonden.

http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pag ... snuit.html
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Vliegverbod voor platneuzen

Ongelezen bericht door sbientje »

raar.. alsof het in een vliegtuigcabine moeilijk ademen is?
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Kan ik me wel voorstellen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sbientje schreef:raar.. alsof het in een vliegtuigcabine moeilijk ademen is?
Luchtdrukgedoe, neem ik aan?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
je zit toch in een drukcabine? zoveel drukverschil is er volgens mij niet.. Kan me hoogstens voorstellen dat ze in combinatie met stress misschien heel erg gaan hijgen en dan het loodje leggen maar dat heeft neit met vliegen op zich te maken lijkt me..
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Ik denk dat het voornamelijk ook komt door het stijgen en landen, daar zit je wel heel erg met die luchtdruk denk ik dan.
Afbeelding
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

sbientje schreef:
Marjoleine schreef:
je zit toch in een drukcabine? zoveel drukverschil is er volgens mij niet.. Kan me hoogstens voorstellen dat ze in combinatie met stress misschien heel erg gaan hijgen en dan het loodje leggen maar dat heeft neit met vliegen op zich te maken lijkt me..
Hoe dan ook, platneusjes hebben blijkbaar nogal last van de omstandigheden, zodanig dat er een aantal het loodje leggen.
Wat ik me overigens wel kan voorstellen als je kijkt naar die ene pug van crufts.
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

sbientje schreef:
Marjoleine schreef:
Er is wel heel veel drukverschil hoor, cabine of niet. Waarom doen je oren dan pijn tijdens het opstijgen/landen? Door het verschil in luchtdruk... De druk in een vliegtuig ligt veel lager dan op de begane grond, lucht is ook ijler en droger. Normale mensen hebben hier geen last van maar mensen met hartklachten of ademhalingsmoeilijkheden kunnen er wel veel last van hebben. Sommige honden dus ook.

Een vriend van me heeft een klaplong gekregen in het vliegtuig, door het verschil in luchtdruk en omdat hij vlak voor de vlucht nog gaan snorkelen was.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

sTefaniA schreef:
sbientje schreef:
Marjoleine schreef:
Er is wel heel veel drukverschil hoor, cabine of niet. Waarom doen je oren dan pijn tijdens het opstijgen/landen? Door het verschil in luchtdruk... De druk in een vliegtuig ligt veel lager dan op de begane grond, lucht is ook ijler en droger. Normale mensen hebben hier geen last van maar mensen met hartklachten of ademhalingsmoeilijkheden kunnen er wel veel last van hebben. Sommige honden dus ook.

Een vriend van me heeft een klaplong gekregen in het vliegtuig, door het verschil in luchtdruk en omdat hij vlak voor de vlucht nog gaan snorkelen was.
ik heb even gegoogled
Eventuele gezondheidsproblemen in het vliegtuig hebben meestal te maken met het feit dat de luchtdruk in een vliegtuig kunstmatig moet worden geregeld, en veel lager ligt dan de luchtdruk op zeeniveau waaraan ons lichaam gewend is. De luchtdruk binnen in een vliegtuig komt ongeveer overeen met de luchtdruk op een hoogte van 1.800 à 2.500 m. Deze is dus lager dan de druk op de grond. Bovendien kunnen er grote verschillen optreden tijdens het stijgen en dalen. Hierdoor vermindert de zuurstofspanning in het slagaderbloed (dit is de hoeveelheid zuurstof die door het bloed kan getransporteerd worden).

Bij normaal gezonde mensen levert dit nauwelijks een probleem op, maar bij sommige mensen die op zeeniveau al een probleem hebben van kortademigheid of hartklachten, kan dit wel aanleiding geven tot een acuut zuurstofgebrek. Daarom is het voor long- en hartpatiënten zeker aan te bevelen om reeds enkele dagen voor de vlucht te stoppen met roken zodat hun bloed zoveel mogelijk zuurstof kan bevatten, en alleszins in het vliegtuig niet te roken. Dit geldt overigens ook voor gezonde mensen.
bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=104

Dus ik denk idd dat ik ongelijk had, je kan kortsnuiten misschien wel kwalificeren als kortademige honden en dan snap ik het wel :) Al zou ik nog steeds wel willen weten om hoeveel aantallen dit gaat :)
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Dat staat in het artikel wat in de link in het eerste bericht staat.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:Dat staat in het artikel wat in de link in het eerste bericht staat.
er staat alleen dat er 122 honden zijn overleden waarvan de helft (61 dus) platte snuiten hadden. Er staat alleen niet bij hoeveel honden er gevlogen hebben, en hoeveel daarvan platsnuiten waren..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”