Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag aan de fokkers

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ήυs

Vraag aan de fokkers

Ongelezen bericht door Ήυs »

Hebben jullie je HKB'99 moeten behalen om te gaan fokken?

Dit is toch alleen wanneer je 'bedrijfsmatig' bezig bent.. Maar voor mij is het onduidelijk wanneer iets 'bedrijfsmatig' is?

(zomaar een interesse vraag)
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Vraag aan de fokkers

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

zegguh 1 keer is genoeg hoor, of heb je aandacht nodig :hmmm: :lekkerpuh: :flower:
Afbeelding
Ήυs

Jeannettebo schreef:zegguh 1 keer is genoeg hoor, of heb je aandacht nodig :hmmm: :lekkerpuh: :flower:
??

Staat hij er vaker? Mijn HF is nogsteeds sloom, zal dat het probleem geweest zijn..
Hailfall
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hailfall »

Ja nog een keertje ;)
Afbeelding
Afbeelding
Ήυs

Ja zag het. Stom gedoe met dan forum steeds. Gevraagd of ze m kunnen verwijderen, die andere :)
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Fafo schreef:
Jeannettebo schreef:zegguh 1 keer is genoeg hoor, of heb je aandacht nodig :hmmm: :lekkerpuh: :flower:
??

Staat hij er vaker? Mijn HF is nogsteeds sloom, zal dat het probleem geweest zijn..
:lol1:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Volgens mij is dat niet verplicht hoor.

Net als dat ze (van wat ik begrepen heb) graag willen dat je je KK-1 haalt, maar dat heeft ook niet iedereen die ik ken, die fokt.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Ήυs

nathalie schreef:Volgens mij is dat niet verplicht hoor.

Net als dat ze (van wat ik begrepen heb) graag willen dat je je KK-1 haalt, maar dat heeft ook niet iedereen die ik ken, die fokt.
Ik dacht dat als je in 12 maanden 4 nesten fokt of meer dan 20 pups je het HKB'99 in bezit moet hebben?
Amy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
Aantal honden: 7

Ongelezen bericht door Amy »

bedrijfsinrichtingen: perceelgebonden ruimte(s) bestemd of gebruikt voor het houden
van honden of katten ten behoeve van fokdoeleinden of voor het houden van honden of
katten ten behoeve van verkoop of aflevering. Hiertoe worden gerekend:
- fokkers (kennels en catteries)
- tussenhandelaren
- dierenspeciaalzaken die honden en katten verkopen

het fokken: het fokken van honden en katten met het oogmerk om de
nakomelingen bedrijfsmatig te verkopen of af te leveren.

- Fokken
Met betrekking tot het fokken, ten behoeve van verkoop of aflevering, gelden dezelfde
aantallen. Vertaald betekent dit dat van bedrijfsmatig fokken van honden sprake is indien er
circa 4 nesten (circa 20 pups) binnen 12 maanden worden geproduceerd. Als norm in het
besluit is daarbij wel aangegeven dat honden binnen een periode van 12 maanden ten
hoogste één nest mogen krijgen.
Van bedrijfsmatig fokken van katten is sprake indien binnen 12 maanden circa 6 nesten (circa
20 kittens) gefokt worden. Hier is als norm aangegeven dat katten binnen 12 maanden ten
hoogste twee nesten mogen krijgen, terwijl dit binnen 24 maanden ten hoogste 3 nesten
mag zijn

Interpretatie
Bij controles wordt primair naar de tekst in het HKB gekeken. Het HKB zelf geeft geen
getalsmatige scheidslijn tussen bedrijfsmatig en niet-bedrijfsmatig. Van bedrijfsmatigheid is in
het HKB sprake als met een zekere omvang en anders dan incidenteel activiteiten worden
uitgeoefend. Dit kan dus ook het geval zijn bij aantallen die lager zijn dan in de tabel
aangegeven!
Wanneer duidelijk is dat de genoemde activiteiten met honden en of katten op bedrijfsmatige
schaal worden verricht, is men verplicht zich aan te melden bij het Bureau I&R-HKB. De
letters I&R staan voor identificatie en registratie. Alleen in aangemelde en geregistreerde
bedrijfsinrichtingen zijn de activiteiten toegestaan. Dit impliceert meteen dat markt- en
straathandel verboden is!

Even wat stukjes eruit gepakt, dus alleen als je met regelmaat fokt en/of je honden in kennels houd etc. heb je dit nodig.

Hebben wij dus niet nee :wink:
Afbeelding
~reinforcement builds behavior~
~You can not influence someone while you are judging them~
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Nee, dat is alleen verplicht wanneer je zoals hierboven aangegeven meer dan 4 nesten of 20 pups per jaar fokt. KK1 is ook niet verplicht, maar bij het aanvragen van je kennelnaam (en het bezoek wat bij mij ter controle werd afgenomen) werd er wel naar gevraagd. Ik vind het zelf ook een waardevolle aanvulling overigens.

Het HKB is ook al aardig verouderd en ik heb onlangs gehoord dat het de bedoeling is om dit op de schop te nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”