Tamara. schreef:Vanmiddag was ik voor Bowie haar knie bij de dierenkliniek en daar een heel interessant gesprek gehad over gescheurde kruisbanden.
Hier op het forum en in de echte wereld

was het mij al opgevallen hoeveel honden wel niet een gescheurde kruisband krijgen of hebben gehad, ik heb mij daar al vaker over verbaasd.
Nou had ik daar vanmiddag een gesprek over en de rassen waarbij een gescheurde het meest voorkomen zijn de boxer en rottweiler. Wat ik heb begrepen komt de gescheurde kruisband het meest voor in een niet acute situatie en dat heeft te maken met de vorm van de knie/achterhand. Bij de windhondentypes bijvoorbeeld en hoe zij zijn gebouwd, daar komt het juist bijna helemaal niet voor.
Ik vraag mij dus meteen af als dat bekend is, is dat dan ook iets waarin de fokkerij iets mee gedaan wordt en of hier rekening mee wordt gehouden met het fokken. O is dit een gebied waar (nog) niet ove nagedacht wordt?
Gescheurde kruisbanden komt heel veel voor en het is, zover ik begrijp, bekend wat daar de voornaamste oorzaak van is. Zwart/wit gezien is dit indirect dus een erfelijke ziekte wat qua leed voor de hond met operaties en bijbehorende kostenplaatje voor eigenaren in dezelfde schaal gelegd kan worden zoals hd/ed.
Hebben jullie hier weleens wat over vernomen en/o wat vinden jullie hiervan of heb ik hetverkeerd begrepen?
Ik heb dit probleem ook eens opgevangen bij een Rottweiler van een maand of 8. Daar zaten op die leeftijd al kunststof kruisbanden in, wat ik persoonlijk belachelijk vind. Dat zou officieel niet moeten mogen bij een hond van die leeftijd.
Ik kan er geen zinnig woord over zeggen wat nu de oorzaak hiervan is. Zelf denk ik, dat veel mensen hun hond als snel tever laten gaan, of te zwaar belasten. Ik bedoel, een Rottweiler pupje laten ravotten met een Leonberger van 5 jaar oud (om eens te noemen) is natuurlijk vragen om problemen.
OF dat de kernoorzaak is, geen idee, maar zoals gezegt, ik zie wel eens combinaties met elkaar ravotten dat ik denk, NU zou ik dat kleine ding dus aanlijnen, maar de werkelijke eigenaren doen dat dus niet.
Dus, of je er zelf ook iets kunt doen, geen idee. Of je het zelf kunt vermijden? Ook geen idee, maar of dit erfelijk is lijkt me iets tever gezocht, of te makkelijk verzonnen eerlijk gezegt, maar ik kan het niet hard maken.