Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te doen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Joenino
Actief
Mijn ras(sen): Chow Chow x Herder
Aantal honden: 1

Wat te doen

Ongelezen bericht door Joenino »

Na een tijdje afwezig geweest te zijn hier op het forum wegens verhuizing naar en groter huis met tuin vanaf de flat, zitten we met een groot probleem met onze hond Rex.

Hij heeft altijd al last gehad van een beetje verlatingsangst, op de flat blafte hij even 5 tot max 10 minuten en was het daarna helemaal stil. Voordeel van de flat was dat hij totaal niet naar buiten kon kijken.

Nu in het nieuwe huis kan hij dus voor naar buiten kijken (raamfolie heeft ie er al 2 keer afgehijgt dus moet ik iets anders op verzinnen) en naar de tuin kijken. Nu wisten we dat hij verlatingsangst heeft maar dachten van dat is 5 tot 10 min ff blaffen en het is over. Nou niet dus hij wordt helemaal hysterisch elke keer als er iemand langs loopt slaat hij aan, ziet hij een kat in de tuin wordt hij gek (dit is wel van horen zeggen van de buren die het gelukkig niet zo hele storend vinden). De krassen van zijn poten staan in het glas hij heeft zelfs de schuifpui open gekregen (op de kantel stand gelukkig). Nu zijn wij dus aan het proberen om de tussen deur van de gang naar woonkamer maar dicht te houden zodat hij alleen in de gang kan en naar boven (slaapkamer deuren ook dicht natuurlijk), maar ik ben bang dat hij de deur dus open krijgt en als nog in de woonkamer kan of de deur sloopt.

Hij slaat overigens nooit aan als 1 van ons thuis is. Waarom wel als wij weg zijn is ons een raadsel. Wat ook nieuw is, is dat hij gaat zitten piepen als 1 van ons even boodschappen gaat doen of even ergens heen gaat terwijl de ander nog gewoon thuis is. Is zijn verlatingsangst door een verhuizing zoveel erger geworden?

Heeft iemand nog meer opties voor ons want hem weg doen willen we niet maar ook ons nieuwe huis willen we niet gesloopt zien.
Proud owner of Chow Chow Herder Rex
Afbeelding
Neeltje

Re: Wat te doen

Ongelezen bericht door Neeltje »

Opnieuw beginnen met het trainen van alleen zijn.
Joenino
Actief

Neeltje schreef:Opnieuw beginnen met het trainen van alleen zijn.
Kan dat door een verhuizing? Dat je weer opnieuw moet beginnen met alleen thuis blijven.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Is het niet meer overdreven waaksheid nu hij alles kan zien? Het is vrij zelfbelonend als hij blaft naar iets/iemand die voorbij loopt en dus 'weg' gaat als hij blaft.
Afbeelding
Joenino
Actief

Jeannettebo schreef:Is het niet meer overdreven waaksheid nu hij alles kan zien? Het is vrij zelfbelonend als hij blaft naar iets/iemand die voorbij loopt en dus 'weg' gaat als hij blaft.
Dat zou kunnen maar in de flat deed hij ook niks als er iemand over de galerij liep, maar die hij welliswaar niet kon zien. En zou hij dit gedrag dan ook niet moeten vertonen als wij thuis zijn?
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Joenino schreef:
Jeannettebo schreef:Is het niet meer overdreven waaksheid nu hij alles kan zien? Het is vrij zelfbelonend als hij blaft naar iets/iemand die voorbij loopt en dus 'weg' gaat als hij blaft.
Dat zou kunnen maar in de flat deed hij ook niks als er iemand over de galerij liep, maar die hij welliswaar niet kon zien. En zou hij dit gedrag dan ook niet moeten vertonen als wij thuis zijn?
dan zijn jullie er om de boel te beschermen :wink:
Heb je geen grodijnen oid die je dicht kan doen, of zorgen dat hij niet meer bij het raam kan
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wat je schrijft is gewoon waaksheid en geen verlatingsangst hoor.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Joenino
Actief

Inge O schreef:kan het zijn dat je hem te snel na de verhuizing alleen hebt gelaten? dat in combinatie met veel meer prikkels heeft hem wellicht helemaal overstuur gemaakt?
Ik heb er net 5 weken zomervakantie op zitten en ben continu thuis geweest of me vriendin was thuis of er is oppas geweest. We wonen er nu ongeveer 3 weken en de eerste keer was van het weekend. Maar misschien is dat inderdaad wel te snel. Maar er dient toch echt geld verdient te worden zo na een verhuizing :P Gelukkig zit hij wel minimaal alleen nu want me vriendin werkt meestal pas rond uur of 5 6 en ik ben half 5 klaar. Maar het komt wle eens voor dat hij een uurtje of 2-3 alleen moet zitten omdat me vriendin dan vroeg moet beginnen. En in 2-3 uur kan hij dus flink wat slopen als hij wilt (overigens geen meubels ofzo hij wilt gewoon uitbreken lijkt het wel).
Afbeelding
Joenino
Actief

Jeannettebo schreef:
Joenino schreef:
dan zijn jullie er om de boel te beschermen :wink:
Heb je geen grodijnen oid die je dicht kan doen, of zorgen dat hij niet meer bij het raam kan
De nieuwe gordijnen heeft ie dus al gesloopt door er steeds op te gaan staan als hij op de vensterbank staat en er weer vanaf gaat. We zijn nu van plan omdat raamfolie niet werkte om plakfolie te gaan halen. Is wel minder mooi maar dat is wel in hoogtes van 120 te krijgen. En dan ook maar aan de achterkant doen, dan kijken wij maar niet naar buiten.
Afbeelding
Joenino
Actief

bouvierpoedel schreef:Wat je schrijft is gewoon waaksheid en geen verlatingsangst hoor.
Dus piepen is geen verlatingsangst? Want het is niet alleen blaffen, misschien dat ik dat vergeten was te melden.
Afbeelding
amber81

Ongelezen bericht door amber81 »

Ik heb toentertijd camera's geplaatst en opname-apparatuur om te bekijken wat de honden dan doen als ik niet thuis ben, ik ben nl het meeste bij de honden.
Tara van ons wilde dus ook uitbreken, piepte, jankte, blafte en krabbelde en probeerde alle ramen en deuren uit, (totdat ze dus wist hoe dat moest). Het duurde ongeveer tien tot twintig minuten en dan ging ze gewoon staan wachten bij het raam, tot ik thuis kwam. Soms zelfs maar vijf minuten. In zo weinig tijd kunnen ze een hoop doen en dus kapot maken. Wat ik hiermee wil zeggen: mijn buren zeiden ook dat ze uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren blafte en op alles reageerde wat voorbij kwam. Buren kunnen zoveel zeggen, namelijk. Ik heb die opnames meerdere periodes volgehouden, weken overgeslagen, dan weer periodes aangehouden; gedrag hetzelfde.

Tegenwoordig houden wij Tara in een bench als we er niet zijn. Voor haar eigen veiligheid, omdat ik dus niet wil dat ze het raam uitkomt en onder een auto beland oid, ze gaat me nl zoeken en vind me ALTIJD, waar dan ook. Tara weer in een bench laten zitten langer dan tien minuten en het deurtje dicht , kostte ons een half jaar ;-) maar die had er nare ervaringen mee en we wilden dat op haar eigen tempo laten doen. Het ding zit vol speelgoed, dekens en frustratielappen, wat kapot mag. En nog zeggen de buren dat ze de buurt bij elkaar gilt (getuige mijn opnames gebeurt dat echter nauwelijks). Ik zou dus eerst bekijken of je op kunt nemen wat er gebeurt en dan pas bekijken wat je eraan kan en wil doen.
Joenino
Actief

Inge O schreef:
Joenino schreef:
Inge O schreef:kan het zijn dat je hem te snel na de verhuizing alleen hebt gelaten? dat in combinatie met veel meer prikkels heeft hem wellicht helemaal overstuur gemaakt?
Ik heb er net 5 weken zomervakantie op zitten en ben continu thuis geweest of me vriendin was thuis of er is oppas geweest. We wonen er nu ongeveer 3 weken en de eerste keer was van het weekend. Maar misschien is dat inderdaad wel te snel. Maar er dient toch echt geld verdient te worden zo na een verhuizing :P Gelukkig zit hij wel minimaal alleen nu want me vriendin werkt meestal pas rond uur of 5 6 en ik ben half 5 klaar. Maar het komt wle eens voor dat hij een uurtje of 2-3 alleen moet zitten omdat me vriendin dan vroeg moet beginnen. En in 2-3 uur kan hij dus flink wat slopen als hij wilt (overigens geen meubels ofzo hij wilt gewoon uitbreken lijkt het wel).
dat lijkt me wel een redelijke tijd om hem te laten wennen, ja - heel erg vervelend, dit soort problemen, voor jullie én voor de hond :( .

kent hij een bench?
Hij kent helaas geen bench. Hij wilde hier maar niet aan wennen en was alleen stil als ik erbij ging liggen. En aangezien ik nou niet graag op de grond slaap hebben we hem toen in de gang of bij ons op bed laten slapen. Ik weet dat dat achteraf gezien misschien dom is geweest. Maar om zo'n joekel van een bench in huis te hebben vindt ik persoonlijk zelf ook niks, want Rex is alles behalve een kleine hond.
Afbeelding
Joenino
Actief

amber81 schreef:Ik heb toentertijd camera's geplaatst en opname-apparatuur om te bekijken wat de honden dan doen als ik niet thuis ben, ik ben nl het meeste bij de honden.
Tara van ons wilde dus ook uitbreken, piepte, jankte, blafte en krabbelde en probeerde alle ramen en deuren uit, (totdat ze dus wist hoe dat moest). Het duurde ongeveer tien tot twintig minuten en dan ging ze gewoon staan wachten bij het raam, tot ik thuis kwam. Soms zelfs maar vijf minuten. In zo weinig tijd kunnen ze een hoop doen en dus kapot maken. Wat ik hiermee wil zeggen: mijn buren zeiden ook dat ze uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren blafte en op alles reageerde wat voorbij kwam. Buren kunnen zoveel zeggen, namelijk. Ik heb die opnames meerdere periodes volgehouden, weken overgeslagen, dan weer periodes aangehouden; gedrag hetzelfde.

Tegenwoordig houden wij Tara in een bench als we er niet zijn. Voor haar eigen veiligheid, omdat ik dus niet wil dat ze het raam uitkomt en onder een auto beland oid, ze gaat me nl zoeken en vind me ALTIJD, waar dan ook. Tara weer in een bench laten zitten langer dan tien minuten en het deurtje dicht , kostte ons een half jaar ;-) maar die had er nare ervaringen mee en we wilden dat op haar eigen tempo laten doen. Het ding zit vol speelgoed, dekens en frustratielappen, wat kapot mag. En nog zeggen de buren dat ze de buurt bij elkaar gilt (getuige mijn opnames gebeurt dat echter nauwelijks). Ik zou dus eerst bekijken of je op kunt nemen wat er gebeurt en dan pas bekijken wat je eraan kan en wil doen.

Het blaffen en piepen is gelukkig niet zo erg als bij jouw Tara, buren vinden het ook totaal geen probleem zeker overdag niet aangezien zij ook allemaal werken. En volgens hun is hij ook gewoon stil tot er iemand langs komt dan blaft hij weer 5 minuten en is weer stil. Maar wij vinden dit gewoon vervelend voor die mensen als dit ook s'avonds gebeurd als wij een keer weg zijn.

Als opties hebben we onze eettafel nu in het midden van het grote raam voor gezet zodat hij moeilijker door de gordijnen kan en dus naar buiten kan kijken. We gaan nog nieuw plakfolie voor de ramen kopen ipv raamfolie. Hem in de gang laten zitten met tussendeur dicht.

Het is nu dus weer even afwachten. Maar als laatste redmiddel kunnen we altijd nog een keer een bench gaan proberen.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Kon hij in jullie vorige flat ook mensen zien lopen op de galerij? Meestal heb je toch hoofdingang en keuken aan de galerijkant? Als hij daar niet naar buiten kon kijken en nu wel, verklaart dat misschien de verandering in gedrag.

Ik zou kijken of je hem in de gang kunt laten op het moment dat hij langer alleen is. Creëer daar een fijn plekje voor hem met een eigen kussen/kleed/mand, zodat het echt zijn plekje wordt. Ik zou hem dan op de momenten dat hij maar kort alleen is (stel, je moet even snel wat naar de buren brengen of brieven posten etc.) in de woonkamer laten. Dan kan hij daar opnieuw aan wennen?

Als je bang bent dat hij de deur opent, kun je de klink van de deur ook laten omdraaien. Dan moet je hem naar boven drukken om te openen. Of je zet hem verticaal op de deur, zodat je hem van boven naar links moet bewegen om de deur te openen.

Veel succes in elk geval!
Simonne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Yorkshire Terrier

Ongelezen bericht door Simonne »

Ik zou een kamerkennel proberen.
Die is veel groter dan een bench en geeft hem meer ruimte, vooral omdat het een grote hond is.
Dan zijn in elk geval je spullen veilig.
En hem dan van voren af aan trainen om hierin alleen te blijven en langzaam opbouwen.

Ik vind het hoe en waarom niet zo belangrijk, de situatie doet zich nú voor en daar moet je nú mee werken.
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
vivke1965
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel (knuffelbuffels)

Ongelezen bericht door vivke1965 »

Radio ? TV ? misschien helpt het wat als hij op de achtergrond stemmen en geluiden hoort/ziet...heeft hij het idee misschien minder om het fort te bewaken...
En ja....als hij sloopt...terug bij af...dit betekend ruimte beperken.

Weg gaan en thuis komen ff negeren helpt soms ook. Ik weet het...je wil hem aandacht geven en begroeten, maar doe eerst ff je ding (jas, sleutels, toilet) en dan mag je hem begroeten hoor, maar niet in overdaad.
Groetjes, Viv

Afbeelding
"Once you have a poodle everything else is a dog"
"Foefertje...always on my mind"
Joenino
Actief

Bedankt voor de tips ga eens kijken welke er helpen!
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Het blaffen lijkt mij ook waaksheid, en dat wíl je er niet helemaal uithebben.
Want of de hond nou blaft of niet, de waaksheid blijft wel.

Mijn laatste twee honden zijn fantastische voorbeelden van beide kanten van de medaille.
Allebei superwaaks, dat vooropgesteld. Allebei herders, een mechelaar een een zwh.
De mechelaar was doodstil, op een héél zachte, nauwelijks hoorbare grom na.
Als die onraad vermoedde, verstilde ze, en kwam er alleen nog maar dat zachte grommetje uit.
Als ik er bij was, kon ik zeggen dat het goed was, en dan hield ze op.
Maar ik denk maar zo dat de inbreker die naar binnen kwam omdat hij géén hond hoorde zijn leven niet zeker was :schrik:

Die witte heeft een hele zware blaf. Die laat luidkeels aan de hele wereld weten dat er onraad is.
Godsammekrake, het zou me niks verbazen als die de 80dB ruimschoots haalt.
Inbrekers hóúden daar niet van.
Die willen onopgemerkt hun werk doen, en als er een hond aanwezig is die de hele boel bij elkaar krijst gaan ze wel een deurtje verder.

Het blaffen bij begroeten is weer wat anders, daar had die witte ook een handje van.
Dan werd ze acuut straal genegeerd tot ze weer rustig was.
Had ze behoorlijk snel door.
Begroeten doe je rustig. Dan krijg je knuffels ipv de cold shoulder :tongue:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Simonne schreef:Ik vind het hoe en waarom niet zo belangrijk, de situatie doet zich nú voor en daar moet je nú mee werken.
Als je het hoe en waarom weet, kun je vaak meer maatwerk leveren qua oplossing voor het hier en nu. Overigens klinkt het inderdaad niet als angst, maar als waaksheid.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

En het blaffen als je weggaat, dat zal het deel regelneverige herder zijn.
De roedel terugroepen ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Joenino
Actief

We hebben nu om te proberen even een bench staan. Hij gaat er nog niet helemaal vanzelf in maar met een bakje voer doet hij alles voor je :P AL een paar keer het deurtje dicht gedaan en hij gaat lekker af liggen. Ook al een keer 5 minuten weggegaan (rondje om het huis) en hij heeft ff paar keer geblaft en was verder stil. Al met al zijn we hoopvol.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”