Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met ?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Fokken met ?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lillith schreef:
Gos schreef: Je hebt er idd overheen gelezen, lees de posts van Marjoleine in dit topic nog maar eens :-)
:oeps: eerlijk gezegd kom ik daar niet goed uit :mann: :ok:
Dat is voor het eerst, dat ieand mijn uitleg niet begrijpt :oeps:

Ik ga de volgende keer nog duidelijker proberen te zijn. :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef: Bij een ziekte die zo zeldzaam is als wat hier het geval is, als ik Marjoleines verhaal lees, denk ik dat het vinden van het verantwoordelijke gen alleen met een enorme dosis geluk zou kunnen lukken.
Dat niet alleen, het zijn meerdere genen en het gaat niet alleen om de genen die de vernauwing geven, het heeft ook te maken met de totale bouw van de hond.
Er moet dus én gezocht worden naar de genen in kwestie, én er moet gekeken worden naar de bouw en welke aspecten exact de verkeerde invloed hebben op het ontstaan van dit probleem.

Polygene problemen (meerdere genen dus) vinden, dat is tot op heden nog niet één keer gelukt.
Dat gaat heel, heel erg lang duren.

En dit is multifactorieel (meerdere genen én factoren van buitenaf dus), dat gaat dus nog veel langer duren.
Als het al ooit lukt.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:Ik vraag me ook af over nou zo enorm veel gegadigden zijn voor een nest uit een teef waar het vorige nest zo ontzettend mis is gegaan.
Ik zou er persoonlijk niet zo enorm op zitten te wachten, maar dat ben ik.
ik zou er ook absoluut geen pup van willen hebben, dat risico zou me veel te groot zijn. Net zo'n risico voor mijn gevoel als een pup uit 2 HD E honden nemen... zal misschien niet zo zijn, maar zo voelt het wel voor mij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Gos schreef:
sirene schreef: Maar bij een aandoening als deze, moet je dan dat risico nemen ?
Je moet helemaal niets natuurlijk. Als er zo weinig over bekend is, kun je m.i. ook niet zulke harde uitspraken doen over wat goed of fout is (wat je goed of fout vindt is weer een tweede...).
nee, maar die uitspraken had ze dan toen ook niet moeten doen na dat eerste nest. en is ze van mening veranderd (kan en mag) en vindt ze dat ze daar volledig kan achterstaan dan zou het niet meer dan netjes zijn om een net vervolg te breien aan dat vorige topic en uit te leggen waarom ze toen blijkbaar fout zat (en die andere fokkers misschien ook geen onmensen waren).
:ok: precies
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

jammer dat we op de vraag waarom geen antwoord meer krijgen ?
Ik vind het echt buiten de discussie om een heeel goed toppic , leerzaam ook.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Inge O schreef: nee, maar die uitspraken had ze dan toen ook niet moeten doen na dat eerste nest.
Ik herinner me het topic nog maar ik kan het niet meer vinden :denken:
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

EstherK schreef:
Inge O schreef: nee, maar die uitspraken had ze dan toen ook niet moeten doen na dat eerste nest.
Ik kan het ook nergens meer vinden :scratch: doen ze hier aan verwijderen dan?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tura schreef:
EstherK schreef:
nou ja, ze was natuurlijk gewoon een modje, wie weet heeft ze het voor haar vertrek nog wel verwijdert, of jullie zoeken niet goed :mrgreen:
tura
Zeer actief
Contacteer:

Heb terug gezocht via mijn eigen berichten, want ik weet zeker dat. Ik in dat topic heb gepost....kan niks vinden....en heb best een speurneus :lol1:

Zou helemaal erg zijn als ze het verwijdert heeft, zeg, juist dit forum staat bekend om het zo min mogelijk moderen... En dan zou een modje omdat het haar beter uitkomt zo maar hele topics verwijderen :denken:
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Cleva schreef:
Lillith schreef:Ik zal er wel overheen hebben gelezen maar is het niet te testen, op dat bepaalde gen?
Ouders, pups zodat je weet waar je mee bezig bent...

Die test is er al vrij duidelijk geweest,. Een nest pups waarvan de helft er inmiddels al niet meer is.
Hoeveel duidelijkheid heb je nodig voor je kunt concluderen dat een hond niet zo heel fokwaardig is?

Noem het een cavalier met een nest van 50% syringomyelialijders en er is geen hond op de wereld die twijfelt of het een goed idee is om er nog mee te fokken maar nu is het ineens heel ingewikkeld? Hou toch op.

Ik ben helemaal niet altijd tegen fokken met een drager van een bepaald defect maar dit gaat echt nergens over.
Als je de resultaten van het vorige nest er open en bloot bij noemt raak je die pups nooit kwijt dus hoe ga je dat dan doen?
"Oh ja, het vorige nest van deze teef is nogal rampzalig. Daar zat een rampzalige, onbehandelbare erfelijke ziekte in waarvan niemand weet hoe het precies vererft en de helft is er inmiddels al niet meer maar hebben deze geen enige snoetjes?"
Ik moet ineens denken aan de reclamespot van die autoverkoper waarbij de klanten proberen stiekem de deur uit te komen.

Ik weet niet wat Leane hier over denkt maar ik zou ook niet wetenw at ze moest zeggen voor er wezenlijk iets verandert. Ik vind het een Heel. Erg. Rare beslissing die verdacht veel lijkt op de keuze die een van de fokkers van de voorouders van Winter ook gemaakt heeft en ze diegene zo enorm verweet.
Ik heet geen Leane :wink: , dus kan ik je geen antwoord geven..
Mijn huidige kennis van genetische afwijkingen bij honden en de manier om ze boven tafel te halen is ronduit slecht.
Nou fok ik niet dus.... :cool2:
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Leanne »

Ik wilde het topic ook nog eens lezen..maar vindt het ook niet meer :U:

Zelf verwacht ik dat Leane heus nog wel zal uitleggen hoe en wat...
Want het is toch niet niks :schrik:
Afbeelding
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Leanne schreef:Ik wilde het topic ook nog eens lezen..maar vindt het ook niet meer :U:

Ik ben een slechte zoekster maar als ik zoek op al haar topics kom ik niets tegen.
Heeft iemand URL's?
Laatst gewijzigd door Asterix op 20 aug 2011 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

Asterix schreef:
Leanne schreef:Ik wilde het topic ook nog eens lezen..maar vindt het ook niet meer :U:

Ik ben een slechte zoekster maar als ik zoek op al haar topics kom ik niets tegen.
Heeft iemand een url's?
het schijnt dat ze het heeft weggehaald
maar ik geloof niet snel in het goede van de mens
maar ik geloof ook niet dat leane deze combi zomaar weer voorzet terwijl het vorige nest dood is gegaan
ik denk ook dat hier wel een goeie reden achter zit
Afbeelding
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

nou..dat was dan iig minder werk als dat ze overal puntjes of streepjes van had moeten maken :mrgreen:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Die test is er al vrij duidelijk geweest,. Een nest pups waarvan de helft er inmiddels al niet meer is.
Hoeveel duidelijkheid heb je nodig voor je kunt concluderen dat een hond niet zo heel fokwaardig is?
Twee pups, Martijn.

Noem het een cavalier met een nest van 50% syringomyelialijders en er is geen hond op de wereld die twijfelt of het een goed idee is om er nog mee te fokken maar nu is het ineens heel ingewikkeld? Hou toch op.
Een afwijking die door een heel ras zit is anders dan een afwijking die ronduit zeldzaam is.

En verder heb ik er al genoeg over gezegd en zou ik ook graag een uitleg horen, maar veroordelen zonder alle feiten te kennen is nier realistisch.
En die kennen we domweg niet.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
tura schreef:
EstherK schreef:
nou ja, ze was natuurlijk gewoon een modje, wie weet heeft ze het voor haar vertrek nog wel verwijdert, of jullie zoeken niet goed :mrgreen:
:80: echt? wij weten van niks nl. maar goed wij tellen niet voor het slapen gaan alle topics natuurlijk...ik ga ook even zoeken
Ik kan hem idd. ook niet meer vinden, ik gooi het in de modhoek :idea:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Marjoleine schreef:
Een afwijking die door een heel ras zit is anders dan een afwijking die ronduit zeldzaam is.
Onder Winter's nakomelingen is het niet bepaald zeldzaam. Wat heeft de rest van het ras er mee te maken?
Á propos, wat was er ook alweer aan de hand met fokken om het ras te verbeteren?

We kunnen ingewikkeld doen tot we allebei onsen wegen maar met een teef die dit soort pups geeft fok je niet verder als je prioriteit bij het fokken van gezonde honden ligt.
Zat rottweilerteven die veel betere kandidaten zijn.
Ik vraag me af of daar haar prioriteit nog wel ligt gezien de opmerking die ze een paar maanden na het bewuste nest maakte.... die ben ik nooit vergeten, wat viel me dat tegen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Op welke opmerking doel jij nu Mal?

Als het inderdaad zo is dat Leane in haar tijd als modje Het bewuste topic al verwijderd heeft, dan vind ik dat heel erg kwalijk. Hoe lang is ze inmiddels al gestopt als modje, ik kon dat zo gauw niet terugvinden?
Maar al wel voordat de dekking van Winter is geweest toch?
Dat vind ik dan absoluut not done en ik krijg er ook een beetje een nare smaak van in mijn mond dat ze op 30 juni, doodleuk geschreven heeft dat ze nietmeer met Winter gaat fokken, in het topic over wie er een pup bij krijgt in 2011. En nu worden de pups verwacht rond 19 oktober, dus de dekking jeeft rond half augustus plaatsgevonden. Wat kan er in anderhalve maand tijd dan ineens veel veranderen blijkbaar... :ugh:

Ik vraag me echt af waarom Leane gekozen heeft om nu geen openheid van zaken te geven, als je toch met een schoon geweten en op goede gronden de keus gemaakt hebt om Winter toch weer te laten dekken kun je dat gewoon uitleggen, lijkt mij? En dan is het ook gelijk gedaan met het speculeren en discussieren hier. :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Op welke opmerking doel jij nu Mal?

Als het inderdaad zo is dat Leane in haar tijd als modje Het bewuste topic al verwijderd heeft, dan vind ik dat heel erg kwalijk. Hoe lang is ze inmiddels al gestopt als modje, ik kon dat zo gauw niet terugvinden?
Maar al wel voordat de dekking van Winter is geweest toch?
Dat vind ik dan absoluut not done en ik krijg er ook een beetje een nare smaak van in mijn mond dat ze op 30 juni, doodleuk geschreven heeft dat ze nietmeer met Winter gaat fokken, in het topic over wie er een pup bij krijgt in 2011. En nu worden de pups verwacht rond 19 oktober, dus de dekking jeeft rond half augustus plaatsgevonden. Wat kan er in anderhalve maand tijd dan ineens veel veranderen blijkbaar... :ugh:

Ik vraag me echt af waarom Leane gekozen heeft om nu geen openheid van zaken te geven, als je toch met een schoon geweten en op goede gronden de keus gemaakt hebt om Winter toch weer te laten dekken kun je dat gewoon uitleggen, lijkt mij? En dan is het ook gelijk gedaan met het speculeren en discussieren hier. :19:
dat staat in de vethoek, ik stuur je wel een pb
Afbeelding
tura
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Cleva schreef:Die test is er al vrij duidelijk geweest,. Een nest pups waarvan de helft er inmiddels al niet meer is.
Twee pups, Martijn.

Nee, geen 2 pups overleden, 2 pups ja, vanwaar gebleken is dat ze CES zouden hebben gehad, maar er waren 2 pups doodgeboren en Abby, het enige levende teefje, is met 17 dagen ook overleden. Die lag de volgende dag dood in de werpkist, Leane gaf als verklaring dat Winter er wss op is gaan liggen, maar zeker weten kan ze dat niet. Ze was er niet bij, er is geen sectie op verricht. Dus van de 9 pups zijn er 5 dood gegaan, dat is dus meer dan de helft. :19:
Laatst gewijzigd door tura op 20 aug 2011 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
tura
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Als het inderdaad zo is dat Leane in haar tijd als modje Het bewuste topic al verwijderd heeft, dan vind ik dat heel erg kwalijk. Hoe lang is ze inmiddels al gestopt als modje, ik kon dat zo gauw niet terugvinden?Maar al wel voordat de dekking van Winter is geweest toch?
viewtopic.php?f=21&t=215781

Ruim voor de dekking 3 maanden terug, op mijn forum staat wel nog het hele verhaal, want daar kan ze niet aan de knopjes komen..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef: :80: echt? wij weten van niks nl. maar goed wij tellen niet voor het slapen gaan alle topics natuurlijk
:80: en dat noemt zichzelf modje :19: ?

:F:
open sollicitatie??? :mann: :idea:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

basil schreef:
Asterix schreef:

Heeft iemand een url's?
De topic is echt weg :80:
Dat zou ik wel echt slecht vinden dat Leane zo'n misbruik heeft gemaakt van haar functie als mod dat zij haar onwelgezinde topics heeft verwijderd.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Muk schreef:
basil schreef:
Asterix schreef:

Heeft iemand een url's?
Dat zou ik wel echt slecht vinden dat Leane zo'n misbruik heeft gemaakt van haar functie als mod dat zij haar onwelgezinde topics heeft verwijderd.
nou dat kan echt niet idd, mooie zaak is dat.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

sbientje schreef:
Muk schreef: Dat zou ik wel echt slecht vinden dat Leane zo'n misbruik heeft gemaakt van haar functie als mod dat zij haar onwelgezinde topics heeft verwijderd.
nou dat kan echt niet idd, mooie zaak is dat.
Als ze dat heeft gedaan, dan heeft ze dit van te voren bewust gedaan omdat ze wist dat wat zij nu doet (fokken met Winter) niet goed is. Dan heb je dus wat te verbergen. Triest voor de pups, want die zijn altijd de dupe van slechte fokbeslissingen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Muk schreef:
basil schreef:
Asterix schreef:

Heeft iemand een url's?
Ik ben bezig met het moderatorslog na te kijken alleen gaat dat pagina voor pagina en het zijn er over de 300 aangezien ik de exacte datum ook niet weet... pas dan weten we wat er echt gebeurd is met het bericht...
We zijn er dus zeker mee bezig.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Dat lijkt me een enorme klus, Fenella.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

misschien kijken naar de periode vlak voor haar stoppen met modje zijn ;)

maar goed, valt verder toch weinig aan te doen, weg is weg en als het zo is, dat leane dat zelf heeft gedaan, dan zegt dat imo genoeg over haar zogenaamde openheid en onderste steen boven :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:misschien kijken naar de periode vlak voor haar stoppen met modje zijn ;)

maar goed, valt verder toch weinig aan te doen, weg is weg en als het zo is, dat leane dat zelf heeft gedaan, dan zegt dat imo genoeg over haar zogenaamde openheid en onderste steen boven :wink:
nee maar het gaat ons om het feit dat wij moderators zo toch wel lekker neergezet worden, je kunt lekker je eigen berichten die je niet zint laten verdwijnen... Bij leden zijn topics ook niet te verwijderen dus dat hoort bij de modjes ook zo te zijn... dan had je vooraf maar na moeten denken.
Ik blijf dus gewoon doorzoeken... een takkewerk maar dat heb ik er wel even voor over.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

malinois schreef:
yamie schreef:misschien kijken naar de periode vlak voor haar stoppen met modje zijn ;)

nee maar het gaat ons om het feit dat wij moderators zo toch wel lekker neergezet worden, je kunt lekker je eigen berichten die je niet zint laten verdwijnen... Bij leden zijn topics ook niet te verwijderen dus dat hoort bij de modjes ook zo te zijn... dan had je vooraf maar na moeten denken.
Ik blijf dus gewoon doorzoeken... een takkewerk maar dat heb ik er wel even voor over.
ja begrijpelijk, ik zou het ook willen weten ja!
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”