Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wit bij een border

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Wit bij een border

Ongelezen bericht door Sepp »

Ik heb nu een neefje van Sepp te logeren. Hij is drie kleur. Zijn broertjes en zusje uit het nest hadden erg veel wit (te wit...bijna witkoppen, eentje doof aan 1 oor), terwijl de pa en ma niet overdreven wit waren....paps was een bruin witte, met normale bles en kraag en mams een blue merle met bless en ruime witte kraag.

Veel is er te vinden over de vererving van kleurtjes die je met elkaar mixed..maar hoe zit het met de hoeveelheid wit die door wordt gegeven of is dat een gok?

Soms hoor je dat je op een merle geen diluted (dus bruin bijv) moet zetten omdat dat de wit factor vergroot is dat zo? Of ligt het aan de hoeveelheid wit die pa en ma hebben op hun kop..is daar iets van af te leiden?

Groeten
Nanda
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Re: Wit bij een border

Ongelezen bericht door Danielle »

ff voor de duidelijkheid, bruin is GEEN dilute en diltute heeft niets te maken met (te) veel wit binnen de BC. Het gaat om de witfactor die ze bi zich dragen en pa en ma doen dat overduidelijk (en was ook een beetje te verwachten)
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Danielle schreef:ff voor de duidelijkheid, bruin is GEEN dilute en diltute heeft niets te maken met (te) veel wit binnen de BC. Het gaat om de witfactor die ze bi zich dragen en pa en ma doen dat overduidelijk (en was ook een beetje te verwachten)

:goeie: :D :D zoveel snap ik dus van genetica ...

Beide ouderhonden hebben in mijn ogen een normale aftekening op kop...pa misschien een brede bless en beide wel een stevige kraag. En als ik dat dan vergelijk met jouw laatste nestje..waarom zit daar dan geen witkop tussen?

Echt ik vraag dit gewoon als leek..want ik kan het verschil niet zien tussen Mekx en Dobby en Issy en Fjerko...qua hoeveelheid wit dan (Issy heeft meer wit op kop dan Mekx, maar Mekx weer een bredere kraag dan Issy, Fjerko minder brede bless dan Dobby).

Hoe kijk jij dan naar de combi? Of zijn de ouders erachter bepalend?

** Edit...nogmaals foto's bekenen van Issy en Mekx...Mekx heeft witte poten en schouderbladen...en Issy niet...zit daar dan een verschil in?**
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

niet alleen de ouders erachter zijn bepalend, maar gewoon alles wat in de lijn zit. Dus ook wat erachter zit, wat (half)broers/zussen enzo hebben gegeven etc. En dan nog kom je soms voor een verassing te staan, zoals wij ook al 2x gehad hebben hoor, dus helemaal uitsluiten kun je het nooit..
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Interessant. Ik ken een prachtig klassiek getekende reu, waarvan de pups allemaal erg veel wit hebben. Heb me altijd afgevraagd hoe dat kon.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Magic schreef:Interessant. Ik ken een prachtig klassiek getekende reu, waarvan de pups allemaal erg veel wit hebben. Heb me altijd afgevraagd hoe dat kon.
Andersom kan het ook.
Ik heb vrij lichte honden, overigens ontstaan uit normaal bonte honden.
Ze geven vrij lichte pups.
Ik heb nu voor Willemijn een normaal bonte reu gebruikt die uit een gemiddeld bonte lijn komt.
Het hele nest is gemiddeld bont met wat lichte uitschieters erin, maar dat heb ik altijd, daar ben ik aan gewend. Maar er zit ook een mantel bij :19:
Kijk maar op onze site (B-nest).

De factor die de kleurverdeling bepaald is niet bekend en er valt ook niet echt op te selecteren. Je kunt het dus niet voorspellen, je kunt hooguit zeggen dat bij twee mantels de kans op mantels groot is en bij lichte honden de kans op licht wat groter.
Maar zeker weten doe je dat dus nooit.

Overigens bedoel jij denk ik met klassiek getekend het Irish spotted patroon, het "standaard" Border collie patroon?
Dat is vrijwel zeker een apart allel dat dominant is over het gewone, willekeurige bont, zoals je dat bijvoorbeeld bij stabijs ziet.
Dat zou dus verklaren waar die bonte pups vandaan komen: hij zal wrs gewoon een bont-gen dragen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Marjoleine schreef: Overigens bedoel jij denk ik met klassiek getekend het Irish spotted patroon, het "standaard" Border collie patroon?
Dat is vrijwel zeker een apart allel dat dominant is over het gewone, willekeurige bont, zoals je dat bijvoorbeeld bij stabijs ziet.
Dat zou dus verklaren waar die bonte pups vandaan komen: hij zal wrs gewoon een bont-gen dragen ;)
Ik weet niet of dat Irish spotted heet, maar ik bedoel zoals mijn eigen hond getekend is. Gewoon 'standaard' border collie patroontje.
Komt bont ook bij de BC voor? Of wat bedoel je precies met bont?
Afbeelding
Iedere dag feest!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Magic schreef: Ik weet niet of dat Irish spotted heet, maar ik bedoel zoals mijn eigen hond getekend is. Gewoon 'standaard' border collie patroontje.
Komt bont ook bij de BC voor? Of wat bedoel je precies met bont?
Ja, dat is Irish ;)
Ik geef borders altijd als voorbeeld omdat het een vast patroon is.

En ja, bij borders komt ook "gewoon" bont voor, alleen niet heel veel.
Je spreekt van bont zodra er wit zichtbaar is op de rug. Wat jij bedoelt is denk ik wit op de nek, een heel brede kraag?
Of wit op de kop, dat is ook afwijkend en kan een uitgebreide bles zijn, maar ook een deel van bont.
Zolang we die allelen niet kennen blijft het gissen, maar in elk geval zijn die patronen allemaal recessief ten opzichte van Iers.

Afbeelding

amandiej
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): border collie

Ongelezen bericht door amandiej »

vond dit wel heel intressant om te lezen maar ik snap het nog niet helemaal.
heb hier op het moment zelf 8 100% border collie pups.
vader is een red merle met eigenlijk relatief weinig wit. moeder is zwart wit maar niet met de standaard aftekening zegmaar.
ze heeft een hele witte kop met aan beide kanten een grote zwarte vlek om oor + oog.
hier zijn 8 pups uit voortgekomen waarvan 4 zwart witte en 4 merle's. bij deze 8 pups is er maar 1 die op de standaard manier getekend is, dus een witte kraag en alleen een wit blesje tussen de ogen. de andere pups zijn heel apart getekend, bijvoorbeeld een vlek op 1 kant van de kop, alleen een vlek om oren en ogen en zelfs een hele bonte met veel witte 'strepen' op de rug.
uit het nest waar moeder zelf uit kwam was zij de enige die zoveel wit op de kop had. de rest was standaard getekend en 1 had alleen een wit streepje boven de neus. heb een paar maanden terug een nestje gezien van een volle zus van moeder en deze waren allemaal weer getekend volgens het standaard patroon.
kan het dan echt dat er in een nest 1 zit die zeg maar een bont gen erft en dit ook weer doorgeeft aan de pups?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

amandiej schreef:vond dit wel heel intressant om te lezen maar ik snap het nog niet helemaal.
heb hier op het moment zelf 8 100% border collie pups.
vader is een red merle met eigenlijk relatief weinig wit. moeder is zwart wit maar niet met de standaard aftekening zegmaar.
ze heeft een hele witte kop met aan beide kanten een grote zwarte vlek om oor + oog.
Ze is de hond in je onderschrift?
Dan heeft ze een zwarte kop met een uitgebreide bles ;)
hier zijn 8 pups uit voortgekomen waarvan 4 zwart witte en 4 merle's.
Je moet goed snappen wat merle is. Merle is een gen dat pigment-uiting verstoort.
Een hond is dus geen merle, hij heeft het. Verder heeft hij een patroon en een kleur.
Als je dus zegt dat een hond merle is, weet ik niks, behalve dat hij dat gen heeft. Maar wat de rest is, weet ik niet :19:
bij deze 8 pups is er maar 1 die op de standaard manier getekend is, dus een witte kraag en alleen een wit blesje tussen de ogen. de andere pups zijn heel apart getekend, bijvoorbeeld een vlek op 1 kant van de kop, alleen een vlek om oren en ogen en zelfs een hele bonte met veel witte 'strepen' op de rug.
Maar welke is welke?
Merle verstoort de uiting, dus welke heeft bv die strepen? Is dat een merle? Of een normaal gepigmenteerde pup?
kan het dan echt dat er in een nest 1 zit die zeg maar een bont gen erft en dit ook weer doorgeeft aan de pups?
Ja, natuurlijk kan dat. Het is maar één enkele gen.
Ik heb hier momenteel een nest bonte honden liggen waarvan er maar eentje bruinbont is, de rest (7 stuks) is zwartbont. Beide ouders dragen dat bruingen, maar er is dus maar één pup die het van twee kanten heeft gekregen en alleen dan kan een hond het uiten als het recessief is. Bruin is recessief en bont ook.

Een aantal van mijn pups zal het bruingen ook hebben, maar ik weet niet welke en ook niet hoeveel. Misschien wel geen een. En misschien allemaal, dat kan ook.
Dat soort dingen wordt door toeval bepaald en hoeveel statistiek je er ook op loslaat, het gaat zoals het gaat ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”