Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat ben je allemaal nodig

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Wat ben je allemaal nodig

Ongelezen bericht door Jacan »

Als het allemaal goed gaat hopen wij volgend jaar een nestje bij Sandy te krijgen
Nu ben ik al druk met alles te halen wat je nodig bent zoals: vetbedden, flesjes, puppyren en natuurlijk de werpkist.
Verder ben ik aan het kijken wat handiger is een warmteplaat of warmtelamp.
Misschien vergeet ik nog een aantal dingen wat belangrijk is ik hoor graag van jullie wat ik eventueel nog nodig kan zijn
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Re: Wat ben je allemaal nodig

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Lijstje van de dierenarts

Benodigdheden voor de bevalling

Werpkist
moet makkelijk schoon te maken zijn.
staat op een rustige, droge, tochtvrije plaats
leg een dikke laag kranten op de bodem, zodat je er steeds een laag die vuil geworden is, af kunt halen. Bedek de kranten met een stuk vetbed (lekker warm, goed te wassen en snel droog)
Warmtelamp
boven de werpkist hangen (b.v. aan gordijnrail, dan is hij te verschuiven)
Tijdens de bevalling en de eerste dagen daarna, moet de omgeving goed warm zijn. Pups komen uit een warme omgeving (het moederlichaam is ongeveer 38,5 graden Celsius) en ze kunnen zichzelf nog niet op temperatuur houden.
Vuilniszakken/emmer/dweil/keukenrol
Scherpe schaar (uitgekookt)
Ontsmettingsmiddel
Pincet (uitgekookt)
Reinigingsmiddel voor jezelf en de dierenarts
Glijmiddel
Kom voor water
Oude handdoeken
Notitieboekje en pen
Telefoonnummer dierenarts
Keukenweegschaal
Drinkbak met druivensuiker en melk voor de hond
Thermometer
Gaasjes
Steriel draad voor het afbinden van de navelstreng
Kartonnen doos of plastic bak met handdoeken en warmwaterkruik
Zuigflesje met spenen
Kunstmelk(poeder)
Fototoestel/videocamera
Grote pot koffie voor jezelf
Afbeelding
Jacan
Zeer actief

Dank je wel voor je antwoord een groot aantal van deze dingen heb ik al maar er staan ook een aantal dingen op die ik nog niet had
Ik voeg ze snel bij aan mijn lijst :ok:
Afbeelding
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Klap-Kratje/wasmand om de puppies appart te leggen tijdens de geboorte en verschonen van de werpkist en een kruik of electrisch warmtekussentje om de puppies warm te houden.

Zelf een excel schema maken waar je alles op in kunt vullen geboorte tijd/gewicht wel of geen navelbreuk en andere interessante info en natuurlijk het kleur halsbandje

De halsbandjes (Wol of stukjes klitteband in diverse kleuren, makkelijk te verstellen )

Een hele stapel handoeken (de sauna is er jaloers op!)

Heel veel schone lakens het liefst wit, kun je mooi zien wat voor kleur de uitvloeing is

baby doekjes (van die olie dingen voor de billen van baby's om evt. buikjes te wrijven) of watjes die je nat kan maken.

Venkelthee van Zonnatura (voor buikkrampjes bij pups)

Bene-bac (da's een middeltje dat bestel ik bij Spat, voor een goede darmflora helpt ook fantastisch bij diaree en ik geef het altijd bij het ontwormen en net na de geboorte en zo )

Een must voor na de bevalling is Uterovetsem of Pro utero zo heet het geloof ik tegenwoordig. Dit is van VSM en haal je bij de dierenarts. Voor de uitvloeing na de bevalling van de teef.

waarschuw je dierenarts als de bevalling aan het naderen is zodat als je belt ze gelijk weten waarom en waarover het gaat.
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Alhoewel thermometer al vermeld is wou ik graag even toevoegen
dat je twee verschillende thermometers moet hebben.

Eentje om de temperatuur in de werpkist te kennen.
Puppies mogen niet te koud maar ook niet te warm hebben.

Eentje om de teef te temperaturen zodat je tijdstip van de bevalling beter kan inschatten.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Nanna schreef:Gezond verstand :ok:
Dat is de allereerste vereiste uiteraard.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Leane

Inge O schreef:
Leane schreef:Klap-Kratje/wasmand om de puppies appart te leggen tijdens de geboorte
waarom zou je dat willen doen? dat zorgt zeker niet voor een vlottere geboorte want dan valt de oxytocineprikkel voor een groot deel weg.
Ik doe het altijd wel, als de teef weer gaat persen op de volgende pup haal ik altijd de andere puppies altijd even weg, hier bevallen ze ook staand dus zou ook niet weten hoe ik het anders moet doen :19:
Leane

Inge O schreef:
Leane schreef:
Inge O schreef:
Leane schreef:Klap-Kratje/wasmand om de puppies appart te leggen tijdens de geboorte
waarom zou je dat willen doen? dat zorgt zeker niet voor een vlottere geboorte want dan valt de oxytocineprikkel voor een groot deel weg.
Ik doe het altijd wel, als de teef weer gaat persen op de volgende pup haal ik altijd de andere puppies altijd even weg, hier bevallen ze ook staand dus zou ook niet weten hoe ik het anders moet doen :19:
ah, oké, maar tussendoor liggen ze er wel gewoon bij? er zijn ook mensen die ze de hele geboorte apart leggen namelijk en dat is echt niet goed. zou ik bij mijn teven ook niet eens kunnen en of ik ze gelijk geef :ok: :wink: .
Ze liggen er gewoon bij gelijk na de geboorte en de teef mag lekker alles zelf doen. Alleen als ik zie dat er weer gepest gaat worden leg ik ze even apart.
Jacan
Zeer actief

Bij Ashley legde ik de pups een beetje aan de kant omdat ze rondjes ging lopen
Maar veel tijd had ik niet om dat tedoen want ik kon de pups haast opvangen binnen een uur wierp zij 7 pups
Ik hoop dat Sandy het iets rustiger aan gaat doen
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

Leane schreef:
Inge O schreef:
ik ga dat het volgende nest toch ook proberen
bij Guapa's vorige (en 1ste nest) had ik alle pups er bij liggen, ook tijdens de persweeën en als de pup er dan uit was, ging madam de dichtsbijzijnde pup "wassen" ipv de net geboren pup, dus ff de pup bij haar kop gelegd en dan deed ze alles wel zelf
Afbeelding
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
vania schreef:
ik ga dat het volgende nest toch ook proberen
bij Guapa's vorige (en 1ste nest) had ik alle pups er bij liggen, ook tijdens de persweeën en als de pup er dan uit was, ging madam de dichtsbijzijnde pup "wassen" ipv de net geboren pup, dus ff de pup bij haar kop gelegd en dan deed ze alles wel zelf
en om die reden ga je pups wegleggen :80: ?
ik dacht dat dat makkelijker zou zijn voor haar :oeps:
ik merkte vanaf dat er 5 pups lagen, zij niet "omkeek" naar degene die er uit kwam, tot ik hem/haar bij haar legde, ze waste elke keer de verkeerde pup en dan bleef de andere dus ook gewoon in het vlies zitten, wat volgens mij ook weer niet goed is
het kan goed zijn dat ik dat probeer en dat madam dat niet ziet zitten hoor, geen probleem dan leg ik ze wel terug bij haar kop als dat moet, of dat ik de pups die er al zijn ff wat verder weg leg, zodat ze gemakkelijker aan de pasgeborene geraakt
verder doet ze alles zelf, ik hou alleen de gewichten bij, het uur en of de navelstreng niet te kort afgebeten word
we zullen wel zien hoe het loopt, als ze het doet zoals vorige keer, denk ik er wel over na omdat te doen, maar dat wil niet zeggen dat het ook een succes gaat zijn

ik zag op sommige webcams dat er mensen zijn die hun hond de kans niet geven om het zelf te doen (geen verwijte, absoluut niet) en dat wil ik ook weer niet, maar een beetje gemakkelijker maken, lijkt me niet echt kwaad kunnen, wel?
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Inge O schreef:
vania schreef: ik zag op sommige webcams dat er mensen zijn die hun hond de kans niet geven om het zelf te doen (geen verwijte, absoluut niet) en dat wil ik ook weer niet, maar een beetje gemakkelijker maken, lijkt me niet echt kwaad kunnen, wel?
maar het makkelijker maken door de verse pup wat dichter bij haar kop te leggen is toch juist veel minder ingrijpend dan al haar zuigende pups wegnemen?
Ja, dat lijkt mij ook :ok:

Toch haalde ik ze soms ook weg tijdens de bevalling. Maar dat omdat ook Yanthe staand beviel en dat niet alleen, omdat er steeds héél kort na elkaar twee pups geboren werden. Dan weer even rust en dan legden we alle pupjes weer terug.
De eerste paar pupjes legde ik in een handdoek op schoot als ze weer ging persen. Ze mochten de bak niet uit van haar, bij mij op schoot was prima. Het werden er steeds meer en toen dus dat doosje. Hier begint ze net weer met persen, maar houdt haar pupjes in het doosje wel goed in de gaten.
Afbeelding

Kortom, het kan geen kwaad iets van een doosje in huis te hebben, maar dan inderdaad alleen als het nodig is.

Je bent er wel vroeg bij hoor ;-) niemand kan zeggen dat je niet op tijd begonnen bent :ok:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Nuttige tips heb ik niet voor je, alleen, in je topictitel staat "wat ben je nodig" en het ziet er zo raar uit.... :roos:
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
vania schreef: ik zag op sommige webcams dat er mensen zijn die hun hond de kans niet geven om het zelf te doen (geen verwijte, absoluut niet) en dat wil ik ook weer niet, maar een beetje gemakkelijker maken, lijkt me niet echt kwaad kunnen, wel?
maar het makkelijker maken door de verse pup wat dichter bij haar kop te leggen is toch juist veel minder ingrijpend dan al haar zuigende pups wegnemen?
ja dat is ook weer waar :oohja:
ik dacht eigenlijk dat het makkelijker zou zijn, omdat madam alles zelf wilt doen, maar door de "vele" pups, met de verkeerde bezig was, ik dacht als ik ze dan ff in een doos leg of een halve meter ff verder weg dat ze dan gelijk met de verse pup verder kon
echt uit de bak nemen ga ik niet doen hoor, dan staat ze er gelijk bij, maar net ff "aan de kant schuiven", maar ik zal wel zien hoe het verloopt, voor hetzelfde geldt zijn het er volgende keer geen 13 :engel:
Afbeelding
Jacan
Zeer actief

kipo schreef:Nuttige tips heb ik niet voor je, alleen, in je topictitel staat "wat ben je nodig" en het ziet er zo raar uit.... :roos:

Hoezo raar het is toch de vraag??
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Jacan schreef:
kipo schreef:Nuttige tips heb ik niet voor je, alleen, in je topictitel staat "wat ben je nodig" en het ziet er zo raar uit.... :roos:

Hoezo raar het is toch de vraag??[/quote

Wat heb je nodig, niet wat ben je nodig. Uiteraard ben jij nodig, om Sandy te helpen, maar dat was de vraag niet :roos:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”