Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe snel alleen laten na verhuizing?
Moderator: moderatorteam
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
Hoe snel alleen laten na verhuizing?
Wij zijn dus verhuisd. Sjon en Roos lijken zich al helemaal prima te voelen in het nieuwe huis, geen zenuwachtig ge-ijsbeer of wat dan ook, ze zijn gewoon relaxed en gedragen zich al redelijk zoals ze in het andere huis deden. Nou scheelt het ook wel dat we ze bijna dagelijks meenamen hier naartoe voordat we daadwerkelijk introkken, ze weten dus al we hoe het ruikt en voelt in hun nieuwe huisje.
Nou vroeg ik me af hoe lang het bij jullie gemiddeld zou duren voor je je honden (eventjes) alleen durft te laten in een nieuw huis. Ik heb het over een uurtje of zo, om boodschappen te doen oid. Ik heb er nogal twijfels over. Mijn "water" zegt dat het best kan, maar mijn verstand vindt het nog wat vroeg. Maar ja, wat is dan niet meer te vroeg?
Wanneer zouden jullie dat aandurven?
Nou vroeg ik me af hoe lang het bij jullie gemiddeld zou duren voor je je honden (eventjes) alleen durft te laten in een nieuw huis. Ik heb het over een uurtje of zo, om boodschappen te doen oid. Ik heb er nogal twijfels over. Mijn "water" zegt dat het best kan, maar mijn verstand vindt het nog wat vroeg. Maar ja, wat is dan niet meer te vroeg?
Wanneer zouden jullie dat aandurven?
- Lin-C
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
- Aantal honden: 1
Re: Hoe snel alleen laten na verhuizing?
Ik lees even mee, wij gaan ook verhuizen en ik heb had hier inderdaad ook al over nagedacht. Bij ons is het denk ik nog weer anders omdat ik op dit moment denk dat Semmy wel moeite gaat hebben met het wennen, hij is zelfs bij mijn schoonouders ofzo (waar hij veel komt) nooit op zijn gemak, erg alert. Maar misschien valt het mee.....
- Lucia
- Zeer actief
Ik ben direct de volgende dag begonnen met alleen laten, maar dan wel dat ik buiten bleef zitten en niet écht wegging, om te luisteren.
Dit ging niet direct helemaal goed, dan wachtte ik tot ze stil waren en ging ik weer terug.
Maar na een paar dagen konden ze gewoon prima alleen zijn. Eerst heb ik ook gevraagd aan mijn moeder om er even langs te rijden om te luisteren of ze stil waren.
Hier was het vooral Jolie die nog wel wat onrustig was, als ze echt heel relaxed zijn, zou ik het gewoon proberen, maar dan het eerste kwartiertje even blijven luisteren bijv.
Dit ging niet direct helemaal goed, dan wachtte ik tot ze stil waren en ging ik weer terug.
Maar na een paar dagen konden ze gewoon prima alleen zijn. Eerst heb ik ook gevraagd aan mijn moeder om er even langs te rijden om te luisteren of ze stil waren.
Hier was het vooral Jolie die nog wel wat onrustig was, als ze echt heel relaxed zijn, zou ik het gewoon proberen, maar dan het eerste kwartiertje even blijven luisteren bijv.
- Moos
- Zeer actief
Ik ben 3 keer verhuisd met de honden, en ik ben alleen, dus na een dag of 2-3 moesten er toch boodschappen gedaan worden
Ik begin dan met even snel naar de winkel om de hoek, 10-15 minuutjes weg, na een lange wandeling. En als dat gewoon zoals normaal goed gaat, dan doe ik eens 2 uur ofzo, en daarna had ik eigenlijk elke keer wel zoiets van "nou prima, over tot de orde van de dag"
Ik doe het overigens ook zo in vakantiehuisjes e.d, eerst 2-3 dagen even wennen, en dan laat ik ze wel alleen.
Ik doe het overigens ook zo in vakantiehuisjes e.d, eerst 2-3 dagen even wennen, en dan laat ik ze wel alleen.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
zo doe ik het ook!Moos schreef:Ik ben 3 keer verhuisd met de honden, en ik ben alleen, dus na een dag of 2-3 moesten er toch boodschappen gedaan wordenIk begin dan met even snel naar de winkel om de hoek, 10-15 minuutjes weg, na een lange wandeling. En als dat gewoon zoals normaal goed gaat, dan doe ik eens 2 uur ofzo, en daarna had ik eigenlijk elke keer wel zoiets van "nou prima, over tot de orde van de dag"
![]()

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Maylala
- Zeer actief
Sjon en Roos vinden het afschúwelijk bij mijn schoonouders en vakantiehuisjes vinden ze ook erg moeilijk. Ik dacht mede daarom dus ook dat ze er heel lang over gingen doen voor ze hier een beetje relaxed waren, maar dat heb ik blijkbaar verkeerd ingeschat.Lin-C schreef:Ik lees even mee, wij gaan ook verhuizen en ik heb had hier inderdaad ook al over nagedacht. Bij ons is het denk ik nog weer anders omdat ik op dit moment denk dat Semmy wel moeite gaat hebben met het wennen, hij is zelfs bij mijn schoonouders ofzo (waar hij veel komt) nooit op zijn gemak, erg alert. Maar misschien valt het mee.....
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Ik ook. Ik ben ook net verhuisd en ik ben direct begonnen met alleen laten. Eerst heel kort, even een boodschapje. Maar al gauw (ik ben nog niet eens echt over) al wat langer (er moet wat geregeld worden met zo'n verhuizingrenee-uk schreef:zo doe ik het ook!Moos schreef:Ik ben 3 keer verhuisd met de honden, en ik ben alleen, dus na een dag of 2-3 moesten er toch boodschappen gedaan wordenIk begin dan met even snel naar de winkel om de hoek, 10-15 minuutjes weg, na een lange wandeling. En als dat gewoon zoals normaal goed gaat, dan doe ik eens 2 uur ofzo, en daarna had ik eigenlijk elke keer wel zoiets van "nou prima, over tot de orde van de dag"
![]()
Ik maak er dus - de strekking van het verhaal - vooral geen belangrijk punt van. Zoals Moos al zegt: We wonen nu hier. Tot de orde van de dag.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- Maylala
- Zeer actief
Ik ga het vanaf morgen eens op die manier proberen, ben benieuwd! Bedankt voor de tips!renee-uk schreef:zo doe ik het ook!Moos schreef:Ik ben 3 keer verhuisd met de honden, en ik ben alleen, dus na een dag of 2-3 moesten er toch boodschappen gedaan wordenIk begin dan met even snel naar de winkel om de hoek, 10-15 minuutjes weg, na een lange wandeling. En als dat gewoon zoals normaal goed gaat, dan doe ik eens 2 uur ofzo, en daarna had ik eigenlijk elke keer wel zoiets van "nou prima, over tot de orde van de dag"
![]()
- Maylala
- Zeer actief
Daar hebben jullie dan ook weer helemaal gelijk in, en dat werkt ook vaak wel het beste. Ben benieuwd hoe die van mij opkijken als ik even weg ben, maar komt vast goed. Gewoon doen alsof ze gek zijn werkt met veel dingen goed, dus misschien hiermee ook wel. En ik heb alvast écht geen zin om een week thuis te blijven tot het ze eindelijk eens een keer belieft mij boodschappen te laten doen, haha.Madelief schreef:
Ik ook. Ik ben ook net verhuisd en ik ben direct begonnen met alleen laten. Eerst heel kort, even een boodschapje. Maar al gauw (ik ben nog niet eens echt over) al wat langer (er moet wat geregeld worden met zo'n verhuizing). Eerst 1 in de bench, de ander los. Nu gewoon samen los in de kamer. Ze voelen zich hier helemaal thuis. Toen de buurvrouw me onverwacht binnenvroeg heb ik niet eens verteld dat ik wegging. Geen kik hebben ze gegeven en stonden gewoon kalm kwispelend in de gang.
Ik maak er dus - de strekking van het verhaal - vooral geen belangrijk punt van. Zoals Moos al zegt: We wonen nu hier. Tot de orde van de dag.
- Moos
- Zeer actief
Ik heb een vast ritueeltje wat ik altijd doe bij alleen laten (radio aan, koekies geven, "tot zo", en weg). En dat doe ik dus ook in nieuwe huizen of in vakantiehuisjes zo 

-
blondie
- Zeer actief
Ik heb er nooit echt bij stil gestaan eerlijk gezegd. Ook omdat beiden eerst van iemand anders zijn geweest en toen ze bij mij kwamen als volwassen honden eigenlijk gewoon na een x aantal dagen orde van de dag opgepakt, in een voor hun vreemd huis.
Ook op vakantieadressen met Finn niet bij stil gestaan dat hij het vreemd zou kunnen vinden. We deden veel samen en met de familie en als we even weggingen ging hij slapen.
En in het vakantie huisje in Zeeland idem, ook met beiden. We gingen weg en je hoorde ze niet. Eigen dekentjes mee en het is vertrouwd.
Maar misschien zijn die van mij daarin wat makkelijk.
Ook op vakantieadressen met Finn niet bij stil gestaan dat hij het vreemd zou kunnen vinden. We deden veel samen en met de familie en als we even weggingen ging hij slapen.
En in het vakantie huisje in Zeeland idem, ook met beiden. We gingen weg en je hoorde ze niet. Eigen dekentjes mee en het is vertrouwd.
Maar misschien zijn die van mij daarin wat makkelijk.
- Maylala
- Zeer actief
Ons normale "jullie gaan nu even alleen zijn"ritueeltje was ik wel van plan door te zetten inderdaad. Maar ja, nieuwe geluidjes, geurtjes, even wennen, je weet hoe dat gaat. Ik wil het toch even rustig aanpakken voor mijn (en hun) gemoedsrust.Moos schreef:Ik heb een vast ritueeltje wat ik altijd doe bij alleen laten (radio aan, koekies geven, "tot zo", en weg). En dat doe ik dus ook in nieuwe huizen of in vakantiehuisjes zo
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
wij zijn ook vrij snel, denk dag of 4 na de verhuizing weer begonnen met alleen laten. Al snel bleek dat hij het in het nieuwe huis toch wel erg moeilijk vond. Hoe hij zich ook thuis voelde als wij er gewoon waren, dan merkte we niks aan hem. We oefende elke dag eventjes. maar geen resultaat. We kwamen er toen achter dat hij het moeilijk vond om hier twee deuren in de gaten te moeten houden (oude huis maar 1 deur). Vanaf toen zijn we bij het alleen laten altijd dezelfde deur, met de tussendeur dicht gegaan. Ondersteunt met bach bloesems was het toen na een week of 5 weer goed. Het ritueel hebben we hetzelfde gelaten, alleen de tussendeur is niet meer dicht en ook geen bach bloesems meer.

-
miekmiek
euh, ik ga gewoon. maar mijn honden zijn daar wel heel relaxt in geloof ik; ook in vakantiehuisjes of wat dan ook kan ik ze gerust even alleen laten.
-
Neeltje
Ik ben dan wel nooit verhuisd met hond, maar als we naar een vakantiehuisje gingen, dan liet ik haar gewoon even alleen. Eigen mand en alles is aanwezig, en Tirsa heeft er nooit geen problemen mee gehad. Die lag lekker te knorren.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik zou gelijk beginnen met korte moment alleen laten , dat op bouwen . en na een paar dagen gewoon weer je eigen ritme oppakken als ze gewend zijn .
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.