precies...Inge O schreef:nee, dat heeft te maken met het feit dat ze hond is, die doen dat namelijk gewoon uit zichzelf, ook honden met een heel gelukkig verledenFizgig schreef: Wat heel aandoenlijk is, ze "begraaft" haar eten of snacks, met haar snuit duwt ze dan een deken over haar bak. Ze doet dat dus ook als ze heeft overgegeven, hebben we gezien toen ze in de auto moest kotsen. En we ruiken hier in de kamer iets....dus we denken dat ze het ook doet om ongelukjes te verbergen. Zal wel te maken hebben met haar verleden..
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pup die in een dierenwinkel leefde
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Pup die in een dierenwinkel leefde

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Onze instelling, ofwel beter gezegd die van mijn zus, wat hetzelfde. Die hond leert vast wel te doseren als hij maar genoeg water kreeg. Nu was deze jongen als volgens mij ouder dan 10 jaar en extreem zwaar verwaarloosd. Bij hem hielp die strategie dus gewoon niet. Gewoon een weerlegging van het feit dat jij zegt dat een hond het wel zal leren als hij onbeperkt heel veel water heeft. Lijkt me eerst handig om te weten hoeveel deze hond nu op een dag drinkt, want sommige mensen vinden iets veel, omdat bijvoorbeeld een vorige hond veel minder dronk, maar de hond blijkt dan gewoon normale hoeveelheden te drinken.renee-uk schreef:ja heb ik, een herplaatser van lang geleden die bij de vorige eigenaren na 4 uur 's middags geen drinken meer kreeg.gyanty schreef: En Rene - uk, was de oplossing maar zo simpel. We hebben een herplaatser uit een inbeslagname gehad, waarbij het verhaal van de baasjes die de hond enorm hadden verwaarloosd was dat de hond geen water had omdat hij afgepaste hoeveelheden kreeg omdat hij zoveel dronk. Bij ons is dat probleem altijd gebleven hoor. Lopend door de regen, of langs een meertje was dan ook geen handige combinatie. We hebben hem al die jaren gepast, maar wel voldoende water moeten blijven geven. Hij wilde ook wel deuren openen om bijvoorbeeld dan de wc maar leeg te drinken. En ja bij hem hebben we dus wel gekeken of hij bij onbeperkt water zou stoppen, dat deed hij dus niet...... Zelfs die vijver in het park moest maar gewoon leeggedronken worden.... en daarna kon je dweilen, want het moest er ook weer uit....Ik las je verhaal laatst al over water en nu zie ik je advies weer, dat ik me afvraag of jij ook echt wel ervaringen hebt met honden die echt veel drinken....
Hoewel ik haar drinkbak altijd vol hield heeft ze haar hele leven een obsessie voor drinken gehouden en toen ik dat advies van al die waterbakken hier eens ergens las heb ik me voorgenomen als ik ooit nog weer zo een hondje krijg dat zeker te proberen.
Bij het hondje uit dat voorbeeld heeft het overigens wel gewerkt en als het niet werkt heb je het in elk geval geprobeerd.
Ik zie persoonlijk niet in wat daar mis mee is, maar dat ga jij mij vast nog wel vertellen
Voor kattendrinkbakken: heel simpel. Die hoog zetten? Eventueel de katten even dagje apart houden, zodat je zeker weet wie wat drinkt.
Verder voor topicstarter: laat het idee los dat ze verwaarloosd is, je gaat er echt gigantisch mee aan de haal. Elk normaal honds gedrag verwijt jij aan een slecht verleden. Eten begraven, kots begraven of opeten, ongelukjes verbergen echt zowel mijn getraumatiseerde hondjes als degene die dat niet waren deden dat allemaal

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Als ik jouw hond hier in mijn groep zet dan gaan mijn honden heus niet een kring gesprek met hem aan over zijn trrauma's .Fizgig schreef:@Quasar ik geef haar kvv en blikvoer, maar daar gaat ze winden van laten dus het liefst alleen kvv en een beetje barf.
@bouvierpoedel nee hoor maar honden zijn niet helemaal vrij van trauma's en angsten. Daar kunnen ze in blijven hangen en het is fijn als je de oorsprong van het gedrag weet. Sommige honden zijn best fijngesnaard. Ik ben trouwens al van mening verandert als je goed leest.
@AnneMarie, precies, ik wil gewoon geen bange hond die echt blokkeert. Ze vindt autorijden niet fijn maar om dat nou te gaan vermijden is geen doen.
Hij word gewoon behamdeld zoals ze elkaar ook behandelen zonder inzicht of kennis van verleden .
Want daar heeft een hond helemaal niets aan.
Trauma;s zijn voor mensen en niet voor honden.
Hij zal op zijn flikker krijgen als hij iets fout doet en zal een lik over zijn bek krijgen of een uitnodiging tot spalen als hij iets goed doet.
Het enigste wat een hond verlangt is dat je duidelijk bent en met nu en dat hij zich veilig voelt binnen zijn roedel.
Hij gaat niet in een hoekkie zitten janken dat hij vroeger geen roze 3wieler heeft gehad.
.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Zijn er eigenlijk honden die dat niet doen?malinois schreef:precies...Inge O schreef:nee, dat heeft te maken met het feit dat ze hond is, die doen dat namelijk gewoon uit zichzelf, ook honden met een heel gelukkig verledenFizgig schreef: Wat heel aandoenlijk is, ze "begraaft" haar eten of snacks, met haar snuit duwt ze dan een deken over haar bak. Ze doet dat dus ook als ze heeft overgegeven, hebben we gezien toen ze in de auto moest kotsen. En we ruiken hier in de kamer iets....dus we denken dat ze het ook doet om ongelukjes te verbergen. Zal wel te maken hebben met haar verleden..
Volgens mij hebben al mijn honden dat tot nu toe gedaan.
En ja, daar zaten honden tussen met een afschuwelijk verleden, maar ook de huidige hond, die nog nooit iets ergs heeft meegemaakt in haar gezegende leventje doet het
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
niks aan toe te voegenbouvierpoedel schreef:Als ik jouw hond hier in mijn groep zet dan gaan mijn honden heus niet een kring gesprek met hem aan over zijn trrauma's .Fizgig schreef:@Quasar ik geef haar kvv en blikvoer, maar daar gaat ze winden van laten dus het liefst alleen kvv en een beetje barf.
@bouvierpoedel nee hoor maar honden zijn niet helemaal vrij van trauma's en angsten. Daar kunnen ze in blijven hangen en het is fijn als je de oorsprong van het gedrag weet. Sommige honden zijn best fijngesnaard. Ik ben trouwens al van mening verandert als je goed leest.
@AnneMarie, precies, ik wil gewoon geen bange hond die echt blokkeert. Ze vindt autorijden niet fijn maar om dat nou te gaan vermijden is geen doen.
Hij word gewoon behamdeld zoals ze elkaar ook behandelen zonder inzicht of kennis van verleden .
Hij zal op zijn flikker krijgen als hij iets fout doet en zal een lik over zijn bek krijgen of een uitnodiging tot spalen als hij iets goed doet.
Het enigste wat een hond verlangt is dat je duidelijk bent en met nu en dat hij zich veilig voelt binnen zijn roedel.
Hij gaat niet in een hoekkie zitten janken dat hij vroeger geen roze 3wieler heeft gehad.
.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Ik zeg haast nooit iets met zo erg veel overtuiging als ik niet uit eigen ervaring of van heel dichtbij weet waar ik over praatPaulala schreef:Kijk, nu komt de aap uit de mouw.renee-uk schreef: ja heb ik, een herplaatser van lang geleden die bij de vorige eigenaren na 4 uur 's middags geen drinken meer kreeg.
Eindelijk de oorzaak van jouw buitenproportionele reacties als het over water geven (of eigenlijk over géén water geven) gaat.
Ik ben heel blij dat je dit nu vertelt, want nu kan ik nml ook begrijpen dat je zo heftig reageert op zaken mbt water.
Jij hebt gezien wat het met een hond (jouw hond dus) heeft gedaan, dat ze vanaf een absurd vroege tijd op de dag helemaal geen water meer kreeg.
En daar heb jij een bepaald beeld bij gekregen, dat je projecteert op andere honden die bijvoorbeeld in de nacht geen water krijgen.
Maar serieus, dit bedoel ik dus niet rot, ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet uitleggen.
Je hebt vanaf nu mijn begrip mbt het onderwerp water geven (geen water geven).
En ik zal dus ook niet meer zo verdedigend of geirriteerd reageren als het hier over gaat.
Maar een ding klopt niet in je betoog hierover (kijk maar na in je topic
Als je hond gewoon los zit zie ik dan weer minder reden om het water 's nachts weg te halen maar ook dan drinken de meeste honden nauwelijks.
Het gaat me juist niet om 's nachts maar bijvoorbeeld zoals ik het bij jou begreep na het laatste rondje, dan mag bij mij een hond nog wel drinken en drinkt ie teveel dan ga ik er maar uit 's nachts.
Er is niks erger dan dorst in mijn ogen, een hond kan beter honger dan dorst hebben al is geen honger en geen dorst wel zo prettig

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Okee dat weet ik dan ook weer, dat haar gedrag normaal is. Dit is mijn tweede hond, de eerste
is vorig jaar overleden. Heel plotseling, ze had kennelhoest maar dat is waarschijnlijk niet de doodsoorzaak geweest. Ze had nog iets, waarschijnlijk een slecht hart, maar dat zullen we nooit weten want we waren nogal getraumatiseerd en hebben niet om een sectie gevraagd. Ze was 7,5 maand oud toen ze overleed, we hadden haar vanaf tien weken. Ze was hyperactief en een hond die eigenlijk een werkhond was en dus niet in ons gezin paste. Ze beet, blafte, gromde, viel ons aan en wilde onze andere dieren opeten, wat bijna lukte. We wisten niet genoeg over honden toen we haar ophaalden, waardoor we met een hond zaten die echt probleemgedrag had. Dus ja mensen, er is een reden voor mijn vragen over Shelly's verleden. Je kunt zeggen, had je er niet aan moeten beginnen. Maar dan heb je echt geen gelijk hoor, ik heb heel goed nagedacht over Shelly voordat ik haar ophaalde. En heel veel gelezen over honden. Ze is echt helemaal te gek en past geweldig in ons gezin. Ik zal mijn best doen om mijn trauma's niet op haar over te brengen. En dat is niet moeilijk want ze is zo probleemvrij en helemaal anders dan mijn vorige pup. Die kon ik niet aan, waarschijnlijk was ze ook wel erg hyperactief door onderliggende ziekte. Ik ben er nogal van ondersterboven geweest toen ze overleed, vorig jaar november. Sindsdien sta ik bij elke piep of zucht van mijn andere dieren bij de huisarts. Shelly's gedrag geeft helemaal geen reden tot bezorgdheid, laat dat duidelijk zijn, dat weet ik ook wel. Ik zit gewoon nog zo met Ronja in mijn hoofd, die had vele gedragsproblemen die ik maar niet op kon lossen. Waarschijnlijk duurt het nog even voordat ik ook gerehabiliteerd ben. Want ik kom nu natuurlijk allemaal dingen tegen die ik ook met Ronja heb meegemaakt. En nu gaat het goed. Dat is wel verwarrend hoor! Ik maak me heel snel zorgen nu terwijl dat niet nodig is. Daar hou je een tik aan over hoor, aan een hond die je niet aankunt. En dat ze zomaar dood neerviel op de behandeltafel van de dierenarts, heeft me doen denken dat er in de wereld twee soorten mensen zijn: dierenliefhebbers en dierenbeulen. Want Ronja was waarschijnlijk nooit mijn hondje geworden als de mensen waar ze vandaan kwam meer verantwoordelijkheid aan de dag hadden gelegd. Haar moeder was een politiehond en dat kon je heel goed aan Ronja merken. Als ze niet was overleden, had ik haar op een dag van de hand moeten doen. Maar goed, dat is dus het verleden. Ik heb een tweede kans gekregen en ik ga hem niet verpesten door demonen uit het verleden. Ik wilde absoluut weer een hond omdat ik geen kinderen heb en geen werk. Bovendien wilde ik niet dat Ronja's herinnering altijd een zwarte bladzijde zou blijven uit mijn verleden. De enige manier om dat te doen is om weer aan een hond te beginnen! Honden kunnen iets waar ik niet zo goed in ben: vooruit blijven lopen! En niet steeds achterom kijken. Dat is wat Shelly mij geeft, en ik hoop maar dat ik haar ook kan helpen als dat nodig is. We hebben allebei een triest verleden, en ik denk dat het beste medicijn daarvoor, elkaars gezelschap is!
is vorig jaar overleden. Heel plotseling, ze had kennelhoest maar dat is waarschijnlijk niet de doodsoorzaak geweest. Ze had nog iets, waarschijnlijk een slecht hart, maar dat zullen we nooit weten want we waren nogal getraumatiseerd en hebben niet om een sectie gevraagd. Ze was 7,5 maand oud toen ze overleed, we hadden haar vanaf tien weken. Ze was hyperactief en een hond die eigenlijk een werkhond was en dus niet in ons gezin paste. Ze beet, blafte, gromde, viel ons aan en wilde onze andere dieren opeten, wat bijna lukte. We wisten niet genoeg over honden toen we haar ophaalden, waardoor we met een hond zaten die echt probleemgedrag had. Dus ja mensen, er is een reden voor mijn vragen over Shelly's verleden. Je kunt zeggen, had je er niet aan moeten beginnen. Maar dan heb je echt geen gelijk hoor, ik heb heel goed nagedacht over Shelly voordat ik haar ophaalde. En heel veel gelezen over honden. Ze is echt helemaal te gek en past geweldig in ons gezin. Ik zal mijn best doen om mijn trauma's niet op haar over te brengen. En dat is niet moeilijk want ze is zo probleemvrij en helemaal anders dan mijn vorige pup. Die kon ik niet aan, waarschijnlijk was ze ook wel erg hyperactief door onderliggende ziekte. Ik ben er nogal van ondersterboven geweest toen ze overleed, vorig jaar november. Sindsdien sta ik bij elke piep of zucht van mijn andere dieren bij de huisarts. Shelly's gedrag geeft helemaal geen reden tot bezorgdheid, laat dat duidelijk zijn, dat weet ik ook wel. Ik zit gewoon nog zo met Ronja in mijn hoofd, die had vele gedragsproblemen die ik maar niet op kon lossen. Waarschijnlijk duurt het nog even voordat ik ook gerehabiliteerd ben. Want ik kom nu natuurlijk allemaal dingen tegen die ik ook met Ronja heb meegemaakt. En nu gaat het goed. Dat is wel verwarrend hoor! Ik maak me heel snel zorgen nu terwijl dat niet nodig is. Daar hou je een tik aan over hoor, aan een hond die je niet aankunt. En dat ze zomaar dood neerviel op de behandeltafel van de dierenarts, heeft me doen denken dat er in de wereld twee soorten mensen zijn: dierenliefhebbers en dierenbeulen. Want Ronja was waarschijnlijk nooit mijn hondje geworden als de mensen waar ze vandaan kwam meer verantwoordelijkheid aan de dag hadden gelegd. Haar moeder was een politiehond en dat kon je heel goed aan Ronja merken. Als ze niet was overleden, had ik haar op een dag van de hand moeten doen. Maar goed, dat is dus het verleden. Ik heb een tweede kans gekregen en ik ga hem niet verpesten door demonen uit het verleden. Ik wilde absoluut weer een hond omdat ik geen kinderen heb en geen werk. Bovendien wilde ik niet dat Ronja's herinnering altijd een zwarte bladzijde zou blijven uit mijn verleden. De enige manier om dat te doen is om weer aan een hond te beginnen! Honden kunnen iets waar ik niet zo goed in ben: vooruit blijven lopen! En niet steeds achterom kijken. Dat is wat Shelly mij geeft, en ik hoop maar dat ik haar ook kan helpen als dat nodig is. We hebben allebei een triest verleden, en ik denk dat het beste medicijn daarvoor, elkaars gezelschap is!
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
je hebt een hond een geen mens met een vachtje en je bent oneerlijk naar je hond toe als je haar behandelt als een mens.
ellen
ellen
- Fizgig
- Zeer actief
Dit is nou mijn "probleemhondje". Let niet op de vloer die zijn we aan het leggen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Een mechelpup is niet rustig, is druk, zeer ondernemend, heeft veel drift, buitdrift en vaak zelfverzekerd.
Dat weet je toch voor je een pup neemt lijkt me? het is niet voor niets een werkhondenras.
Ik vind dat overigens geweldige pups, je hebt je handen er vol aan maar ziet ze met de dag zoveel leren.
Dus daar was niks mis mee heel normaal gedrag.
Heel sneu dat ze overleden is... maar nogmaals denk niet aan gisteren maar aan vandaag...
Dat weet je toch voor je een pup neemt lijkt me? het is niet voor niets een werkhondenras.
Ik vind dat overigens geweldige pups, je hebt je handen er vol aan maar ziet ze met de dag zoveel leren.
Dus daar was niks mis mee heel normaal gedrag.
Heel sneu dat ze overleden is... maar nogmaals denk niet aan gisteren maar aan vandaag...

- Fizgig
- Zeer actief
Ja dat weet ik ondertussen wel hoor, mechelse herders kunnen heel erg druk zijn. En daar ben ik het soort mens niet voor, ik kan ook niet echt heel erg streng zijn. Gelukkig hoeft dat niet bij Shelly.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Fizgig schreef:Ja dat weet ik ondertussen wel hoor, mechelse herders kunnen heel erg druk zijn. En daar ben ik het soort mens niet voor, ik kan ook niet echt heel erg streng zijn. Gelukkig hoeft dat niet bij Shelly.
gelukkig maar
maar nu ook niet gaan roepen dat ronja probleemgedag vertoonde en dat dat misschien wel door een nooit geconstateerd hartprobleem kwam.
je had een werkhondenpup die jij zoals je aangeeft niet aankon. die hond vertoonde heel normaal gedrag

- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Nou ja...Miranda schreef:Zijn er eigenlijk honden die dat niet doen?malinois schreef:precies...Inge O schreef:nee, dat heeft te maken met het feit dat ze hond is, die doen dat namelijk gewoon uit zichzelf, ook honden met een heel gelukkig verledenFizgig schreef: Wat heel aandoenlijk is, ze "begraaft" haar eten of snacks, met haar snuit duwt ze dan een deken over haar bak. Ze doet dat dus ook als ze heeft overgegeven, hebben we gezien toen ze in de auto moest kotsen. En we ruiken hier in de kamer iets....dus we denken dat ze het ook doet om ongelukjes te verbergen. Zal wel te maken hebben met haar verleden..
Volgens mij hebben al mijn honden dat tot nu toe gedaan.
En ja, daar zaten honden tussen met een afschuwelijk verleden, maar ook de huidige hond, die nog nooit iets ergs heeft meegemaakt in haar gezegende leventje doet het
1. Ze woont bij jou
2. Het is een enge herder
Maar even over je vraag: ZaZa vindt haar eigen kots vies, kots van een andere hond is daarintegen "jammie"
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
massam schreef:Fizgig schreef:Ja dat weet ik ondertussen wel hoor, mechelse herders kunnen heel erg druk zijn. En daar ben ik het soort mens niet voor, ik kan ook niet echt heel erg streng zijn. Gelukkig hoeft dat niet bij Shelly.
gelukkig maar![]()
maar nu ook niet gaan roepen dat ronja probleemgedag vertoonde en dat dat misschien wel door een nooit geconstateerd hartprobleem kwam.
je had een werkhondenpup die jij zoals je aangeeft niet aankon. die hond vertoonde heel normaal gedrag

-
Mojuan
- Zeer actief
Oke, dit is allemaal heel duidelijk nu.renee-uk schreef: Ik zeg haast nooit iets met zo erg veel overtuiging als ik niet uit eigen ervaring of van heel dichtbij weet waar ik over praat
Maar een ding klopt niet in je betoog hierover (kijk maar na in je topic), een hond hoeft van mij niet per sé in de nacht water te hebben (bijzondere omstandigheden daargelaten) de meeste honden drinken 's nachts niet of nauwelijks dus dat gedoe met natte benches zie ik ook niet zitten.
Als je hond gewoon los zit zie ik dan weer minder reden om het water 's nachts weg te halen maar ook dan drinken de meeste honden nauwelijks.
Het gaat me juist niet om 's nachts maar bijvoorbeeld zoals ik het bij jou begreep na het laatste rondje, dan mag bij mij een hond nog wel drinken en drinkt ie teveel dan ga ik er maar uit 's nachts.
Er is niks erger dan dorst in mijn ogen, een hond kan beter honger dan dorst hebben al is geen honger en geen dorst wel zo prettig
Ik denk dat we elkaar nu wat beter begrijpen, ik jou wel iig.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ja hoor, het zal in elk geval een beetje irritatie wegnemen zo links en rechtsPaulala schreef: Oke, dit is allemaal heel duidelijk nu.
Ik denk dat we elkaar nu wat beter begrijpen, ik jou wel iig.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
bouvierpoedel schreef: Als ik jouw hond hier in mijn groep zet dan gaan mijn honden heus niet een kring gesprek met hem aan over zijn trrauma's .
.
Oooh echt he, als ik zo zou denken en redeneren als Fizgig, zouden Zen, Hayley en Beanie ontzettend moeten zitten bibberen in een hoekje omdat mensen en zo dooddddddddd eng zijn en ze zouden het leven niet aankunnen.
Beanie vindt iedereen leuk, terwijl een mens haar de kop ingeslagen heeft, Hayley is ook gek op het leven terwijl ze het liefst deed of alles eng was en Zen is ook gek op mensen, terwijl hij voorheen flink mishandelt is en daardoor agressief tegen mannen was. Voorheen ja, dat was toen, nu leef je hier en speelt dat niet meer. Denk je nou echt fizgig dat die hond daar zo inzit? alsjeblieft zeg
- dagmar88
- Zeer actief
Fizgig schreef:Sindsdien sta ik bij elke piep of zucht van mijn andere dieren bij de huisarts.
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Contacteer:
Wat een asociale honden heb jij ook he!! Ik wist het wel!! Ik weet zeker dat mijn Henkie heel erg in is voor een kringgesprek!!bouvierpoedel schreef:Als ik jouw hond hier in mijn groep zet dan gaan mijn honden heus niet een kring gesprek met hem aan over zijn trrauma's .
.
Wat betreft traumas: ik geloof wel dat honden zoiets kunnen hebben. Zo kunnen mishandelde honden wel bang blijven voor bepaalde bewegingen van hun baas. Henkie duikt gerust met de staart tussen de benen weg als Paul in het voorbij lopen te hard met zijn voeten stampt. En een hond van een vriend van mij rent krijsend door het huis als er een vliegenmepper tevoorschijn komt... Dat zie ik wel als traumas eigenlijk. Of zie ik dat verkeerd?
RIP Cena
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik zie dat eigenlijk meer als een soort geconditioneerde reactie's. Die zijn moeilijk te doorbreken, maar het hoeft niks met onverwerkte trauma's te maken te hebben. Soort van pavlovreactie. De bel luidt, en de hond gaat kwijlen.SannePP schreef:Henkie duikt gerust met de staart tussen de benen weg als Paul in het voorbij lopen te hard met zijn voeten stampt. En een hond van een vriend van mij rent krijsend door het huis als er een vliegenmepper tevoorschijn komt... Dat zie ik wel als traumas eigenlijk. Of zie ik dat verkeerd?
Een trauma vind ik voornamelijk psychologisch van aard. En het is heel erg gemakkelijk om dat te blijven bevestigen, als je daar in meegaat.
Voorbeeld, mijn vorige hond was doodsbang voor mannen op twee na. Daar hebben we aan gewerkt, en dat was na een poos zo goed als over (op wat ingesleten reactie's na). Waar ze bang voor blééf waren mannen die rood of roze droegen.
Oké. Toen heb ik manlief (die ze wel vertrouwde) wekenlang een rood shirt laten dragen. Probleem opgelost.
Ik heb haar nooit getroost, vond haar niet zielig en praatte vooral niet van 'ja, dat komt door haar verleden'. Ze was gewoon bang voor mannen, de reden doet er niet toe, en ik heb haar laten zien dat mannen over het algemeen wél leuk zijn.
En daarna dat mannen in het rood niks anders zijn dan andere mannen
Ze bleef best behoorlijke vertrouwensissues hebben. Misschien kwam dat door haar verleden, kan best.
Maar aan de andere kant, het was wel een mechelaar, daar zit dat terughoudende van nature al in.
Mensen die overal een verklaring voor zoeken, zijn teveel aan het antromorphiseren.
Een hond doet dat niet, die reageert.
De oorzaak doet er niet toe. Gewoon niet. Er is gedrag, en het is aan jou om dat gedrag in juiste banen te leiden.
Hoe meer je er over nadenkt en het probeert te verklaren, hoe minder energie je steekt in het gedrag zélf.
Probeer eens te doen als je hond. In het nú leven. En het overal verklaringen voor zoeken loslaten.
Is ook voor mensen vaak een veel gezondere manier van in het leven staan.
And few will ever climb
- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
Miranda schreef:Ik zie dat eigenlijk meer als een soort geconditioneerde reactie's. Die zijn moeilijk te doorbreken, maar het hoeft niks met onverwerkte trauma's te maken te hebben. Soort van pavlovreactie. De bel luidt, en de hond gaat kwijlen.SannePP schreef:Henkie duikt gerust met de staart tussen de benen weg als Paul in het voorbij lopen te hard met zijn voeten stampt. En een hond van een vriend van mij rent krijsend door het huis als er een vliegenmepper tevoorschijn komt... Dat zie ik wel als traumas eigenlijk. Of zie ik dat verkeerd?
Een trauma vind ik voornamelijk psychologisch van aard. En het is heel erg gemakkelijk om dat te blijven bevestigen, als je daar in meegaat.
Voorbeeld, mijn vorige hond was doodsbang voor mannen op twee na. Daar hebben we aan gewerkt, en dat was na een poos zo goed als over (op wat ingesleten reactie's na). Waar ze bang voor blééf waren mannen die rood of roze droegen.
Oké. Toen heb ik manlief (die ze wel vertrouwde) wekenlang een rood shirt laten dragen. Probleem opgelost.
Ik heb haar nooit getroost, vond haar niet zielig en praatte vooral niet van 'ja, dat komt door haar verleden'. Ze was gewoon bang voor mannen, de reden doet er niet toe, en ik heb haar laten zien dat mannen over het algemeen wél leuk zijn.
En daarna dat mannen in het rood niks anders zijn dan andere mannen
Ze bleef best behoorlijke vertrouwensissues hebben. Misschien kwam dat door haar verleden, kan best.
Maar aan de andere kant, het was wel een mechelaar, daar zit dat terughoudende van nature al in.
Mensen die overal een verklaring voor zoeken, zijn teveel aan het antromorphiseren.
Een hond doet dat niet, die reageert.
De oorzaak doet er niet toe. Gewoon niet. Er is gedrag, en het is aan jou om dat gedrag in juiste banen te leiden.
Hoe meer je er over nadenkt en het probeert te verklaren, hoe minder energie je steekt in het gedrag zélf.
Probeer eens te doen als je hond. In het nú leven. En het overal verklaringen voor zoeken loslaten.
Is ook voor mensen vaak een veel gezondere manier van in het leven staan.
Ik ben juist heel erg van het verklaren, van het zoeken naar het waarom. Logisch in mijn beroep, maar honden zijn geen kinderen he... Het is goed om me/je daar steeds bewust van te zijn!!
Dat wetende, vind ik het wel een leuke uitdaging om Henkie zijn angst voor schoppende mannenvoeten om te Pavloven!
RIP Cena
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Inge O schreef:de kans is heel groot dat je dat verkeerd ziet - nogal wat honden vertonen uit zichzelf (gewoon aangeboren, genotypisch) onzekere trekjes en zullen dus altijd overreageren op 'enge' dingen, zelfs al zijn ze in hemelse omstandigheden opgegroeid.SannePP schreef:Henkie duikt gerust met de staart tussen de benen weg als Paul in het voorbij lopen te hard met zijn voeten stampt. En een hond van een vriend van mij rent krijsend door het huis als er een vliegenmepper tevoorschijn komt... Dat zie ik wel als traumas eigenlijk. Of zie ik dat verkeerd?
om die reden kan ik me ook echt doodergeren aan de steeds weer terugkerende uitleg (vooral bij herplaatshonden) 'hij is mishandeld' als reden waarom een hond wat angst vertoont.
ik moet hier echt toch al behoorlijk wat mishandeld hebben aan honden dan want als ik terugkijk op alle honden die ik al had en daarbij bedenk welke fobietjes die alles bij elkaar wel niet hebben gehad.
Juist ik loop mij daar ook kapot aan te ergeren dat bij iedere herplaats hond waar geen achtergrond van bekend is even alles uit de kast getrokken word hoe erg deze wel niet mishandeld is of trauma's die doen het namelijk ook heel erg goed .
En de verlatingsangst staat ook heel erg hoog genoteert.
Maar ja het nieuwe baasje voelt zich er wel bij en kan natuurlijk aandaccht krijggen met de oehs en ahh's en heel belangrijk is dat ze zichzelf op de borst kunnen kloppen als de ultieme honden lover.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- gyanty
- Zeer actief
Juist! Ik weet van Kay dat hij 0,0 slechte ervaring heeft met de vliegenmepper. Hij wil hem ook prima apporteren als ik het hem vraag(wel met enige extra aanmoediging) maar zodra ik een vlieg neer mep, ligt Kay in de gang in zijn mand heel zielig te wezen. We zijn er overigens mee aan het oefenen, maar dus geen trauma, dat maakt hij er zelf van.Inge O schreef:de kans is heel groot dat je dat verkeerd ziet - nogal wat honden vertonen uit zichzelf (gewoon aangeboren, genotypisch) onzekere trekjes en zullen dus altijd overreageren op 'enge' dingen, zelfs al zijn ze in hemelse omstandigheden opgegroeid.SannePP schreef:Henkie duikt gerust met de staart tussen de benen weg als Paul in het voorbij lopen te hard met zijn voeten stampt. En een hond van een vriend van mij rent krijsend door het huis als er een vliegenmepper tevoorschijn komt... Dat zie ik wel als traumas eigenlijk. Of zie ik dat verkeerd?
om die reden kan ik me ook echt doodergeren aan de steeds weer terugkerende uitleg (vooral bij herplaatshonden) 'hij is mishandeld' als reden waarom een hond wat angst vertoont.
ik moet hier echt toch al behoorlijk wat mishandeld hebben aan honden dan want als ik terugkijk op alle honden die ik al had en daarbij bedenk welke fobietjes die alles bij elkaar wel niet hebben gehad.

- gyanty
- Zeer actief
Vind ik ook. We hebben inderdaad 1 hond gehad, waar onmiskenbaar het 1 en ander fout is gegaan. Die had niet maar 1 probleempje, maar en complete gebruiksaanwijzing van 100 bladzijdes. Ik kan me inderdaad dan ook ergeren aan mensen die bij 1 klein probleempje er meteen van uit gaan dat er van alles mis is gegaan met het hondenleven.bouvierpoedel schreef:Inge O schreef:de kans is heel groot dat je dat verkeerd ziet - nogal wat honden vertonen uit zichzelf (gewoon aangeboren, genotypisch) onzekere trekjes en zullen dus altijd overreageren op 'enge' dingen, zelfs al zijn ze in hemelse omstandigheden opgegroeid.SannePP schreef:Henkie duikt gerust met de staart tussen de benen weg als Paul in het voorbij lopen te hard met zijn voeten stampt. En een hond van een vriend van mij rent krijsend door het huis als er een vliegenmepper tevoorschijn komt... Dat zie ik wel als traumas eigenlijk. Of zie ik dat verkeerd?
![]()
![]()
Juist ik loop mij daar ook kapot aan te ergeren dat bij iedere herplaats hond waar geen achtergrond van bekend is even alles uit de kast getrokken word hoe erg deze wel niet mishandeld is of trauma's die doen het namelijk ook heel erg goed .![]()
Maar ja het nieuwe baasje voelt zich er wel bij en kan natuurlijk aandaccht krijggen met de oehs en ahh's en heel belangrijk is dat ze zichzelf op de borst kunnen kloppen als de ultieme honden lover.
Ik heb in mijn tijd als vrijwilliger in dierenasiel (zo'n 8 jaar) honden gezien die echt bittere ellende hadden meegemaakt en die 0,0 aan problemen veroorzaakten hoor. We hebben er zelf ook voorbeelden van. 2 honden (schotse collies) gehad uit in beslagnames door zware verwaarlozing, 0,0 % raar gedrag. Ik heb een hond uit een inbeslagname opgevangen die behalve verwaarloosd ook mishandelt was en lichamelijk verminkt, behalve verlatingsangst (wat bij nieuwe eigenaar na behoorlijk wat training toch best aardig hersteld is) was er niks maar dan ook niks mis met die hond.
Verder hebben we een aantal zwervers gehad en gewoon honden die niet meer gewenst waren en heus we vroegen ons wel eens af waarom sommige gedrag, maar die honden hebben gewoon een goed leven gehad. Van sommige hebben we kunnen achterhalen hoe hun vorige leven was, van anderen niet. En de opvangers.... gek maar weinig rare gedragingen hier, omdat ze gewoon meedraaien in het leven en geen psychologisch gelul

- dagmar88
- Zeer actief
Ja, die was de eerste tijd nogal
Charlie heeft het ook niet lekker gehad die eerste weken, maar of ze daarom zo'n mafketel is, zou het echt niet weten.
Misschien was ze met eten en socialisatie wel even maf geweest
- Simonne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Yorkshire Terrier
Mijn vorige hond heb ik opgehaald uit een asiel.
Hij was mishandeld en aan een boom gebonden.
Echt een hond met een gebruiksaanwijzing.
Alleen... die lag niet bij, naast die boom.
Toen maar gewoon gedaan...
Het is een wereldhond geworden, hij heeft alleen nooit van kindertjes gehouden.
Hij was mishandeld en aan een boom gebonden.
Echt een hond met een gebruiksaanwijzing.
Alleen... die lag niet bij, naast die boom.
Toen maar gewoon gedaan...
Het is een wereldhond geworden, hij heeft alleen nooit van kindertjes gehouden.
Groetjes,
Simonne

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
Simonne

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, volgens mij trek ik helemaal niet altijd alles uit de kast wat betreft Henkie zijn verleden hoor. Ik meld alleen wat ik zie bij hem en stel daar een vraag over.Inge O schreef:ik denk het, jij schrijft hetbouvierpoedel schreef:Inge O schreef:de kans is heel groot dat je dat verkeerd ziet - nogal wat honden vertonen uit zichzelf (gewoon aangeboren, genotypisch) onzekere trekjes en zullen dus altijd overreageren op 'enge' dingen, zelfs al zijn ze in hemelse omstandigheden opgegroeid.SannePP schreef:Henkie duikt gerust met de staart tussen de benen weg als Paul in het voorbij lopen te hard met zijn voeten stampt. En een hond van een vriend van mij rent krijsend door het huis als er een vliegenmepper tevoorschijn komt... Dat zie ik wel als traumas eigenlijk. Of zie ik dat verkeerd?
![]()
![]()
Juist ik loop mij daar ook kapot aan te ergeren dat bij iedere herplaats hond waar geen achtergrond van bekend is even alles uit de kast getrokken word hoe erg deze wel niet mishandeld is of trauma's die doen het namelijk ook heel erg goed .![]()
Maar ja het nieuwe baasje voelt zich er wel bij en kan natuurlijk aandaccht krijggen met de oehs en ahh's en heel belangrijk is dat ze zichzelf op de borst kunnen kloppen als de ultieme honden lover..
Ik weet niet of Henkie mishandelt is, want ik was er niet bij, dat eerste jaar op Kreta. Ik denk wel dat er dingen zijn gebeurd daar, omdat ik dat soms aan hem merk in zijn gedrag. Maar inderdaad, misschien is dat aangeboren angst of onzekerheid en heeft hij het eerste jaar op Kreta een geweldig leven gehad, in een lief gezin met leuke baasjes. Dat weet niemand!
Ik heb hem in elk geval nooit anders behandeld dan dat ik Cena behandel. Ik heb hem nooit zielig gevonden vanwege zijn verleden. En volgens mij loop ik dat ook helemaal niet zo te verkondigen hier!
RIP Cena
- yuki
- Zeer actief
Volgens mij kennen honden geen emotie als dankbaarheiddagmar88 schreef:Fizgig schreef:Zou heel goed kunnen dat ze uit het oostblok komt want ze is erg lief en dankbaar voor alles.Da's zo ongeveer iedere hond met eten, uit en een aai
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Waar ik mee ook zo aan kan irriteren is aan mensen die zelf de conclusies trekken en daar dan uitgebreid mee te koop gaan lopen. Veel stichtingen/opvangen hebben daar een handje van. "Zijn vorige baas heeft hem geslagen" Was je daar bij dan?
Natuurlijk gebeuren er erge dingen, maar als je het niet zeker weet, hou dan je mond en maak het vooral niet erger dan het was.
Natuurlijk gebeuren er erge dingen, maar als je het niet zeker weet, hou dan je mond en maak het vooral niet erger dan het was.
- daywalker
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
- Aantal honden: 4
een hond kan wel degelijk een trauma hebben.Pendrag schreef:Ze komt of uit het oosblok of bij een broodfokker vandaan lijkt mij. En traumaverwerking??? Welk trauma heeft ze dan? Het is een hond. Die leeft hier en nu. Gewoon lekker van je hondje genieten. Wat geweest is, is geweest.
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me