Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oh oh, ik zeg wel eens: uh uh...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Oh oh, ik zeg wel eens: uh uh...

Ongelezen bericht door Lief »

Nu heb ik geen peuters/kleuters, maar ik kan me goed voorstellen dat er ook dan situaties zijn waarin een tik beter is dan een uhuh. Namelijk als er gevaar is als ze niet direct doen wat je zegt en de uhuh een trage verwerking heeft.

Bij sommige kinderen/honden is het echt niet nodig, maar bij anderen kan het wel zo zijn. Volgens mij weet een goede opvoeder heus wel het verschil tussen een tik en een afranseling. En degenen die hierin tever gingen gaan met of zonder CM te ver, daar hebben anderen namelijk sowieso geen vat op.
vivke1965
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel (knuffelbuffels)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door vivke1965 »

Ogen en stem doen veel....ook bij kinderen.
Ik hou helemaal niet van dat softe gezeik....(aub zeg....ik ga met een kind niet in discussie) en dus ook niet met mijn hond.
Mijn wil is wet....en hoef daar helemaal niet fysiek voor te worden hoor.
En neeeeeeeee.....mijn hond krimpt niet in mekaar als moeders haar stem verheft...
Beetje eelt op zijn ziel mag hij wel kweken hoor....(ook al is het dan een klein formaat hond)

Heb zelf nooit geen kinderen gehad...en zal ook nooit komen.
Maar als ik af en toe de ouders bezig hoor....wil je hier zitten ??? of liever daar ?? zal ik naast je komen zitten of papa ...???
Zeeeeeeeeeeg.....ik werd op een stoel gezet en nu stil wezen !! klaar.

En handen zijn om te aaien...daar ga ik altijd van uit. En ook mijn hond vertrouwd daarop.
Groetjes, Viv

Afbeelding
"Once you have a poodle everything else is a dog"
"Foefertje...always on my mind"
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

SimoneV schreef:
malinois schreef:Ik vind dat het juist nu weer wat redelijk normaal wordt de beleving qua opvoeding en training sinds CM op tv is.
Nu durven mensen er tenminste weer voor uit te komen dat ze hun hond af en toe eens op zn plek zetten.
Ik corrigeer en beloon, zowel fysiek als met woorden, zowel met leren band als met TT.
Alles heel verschillend per hond en per situatie.
Nou inderdaad! Ben blij dat "we" weer gewoon aan het opvoeden en trainen zijn, werd een kriegel van dat softe gedoe. Ik weet dat je geen mensen met dieren moet vergelijken (maar de opvoeding van een hond en kind komt best aardig overeen) en met kinderen zijn we ook een tijd lang de verkeerde kant opgegaan. Ook daar zie je nu gelukkig het gezonde verstand weer terugkeren.
En wat is soft gedoe dan eigenlijk? Dat je met koekjes traint? Ik gebruik nog steeds geen correcties in training, ongeacht hoeveel CM's er op tv komen.

Laten we eerlijk zijn. Het gros van de opvoeders, of het nou het opvoeden van kinderen of honden is, heeft geen enkele aanleg om dat te doen. Ze horen eens ergens wat en gaan dat toepassen. Negeren moet je het....okay gaan we alles negeren. Terwijl dat helemaal niet de basis is van positief, of 'soft' opvoeden. En nu is CM hip en gaan we met z'n allen roedelleidertje spelen en honden in de zij prikken. Het wordt er niet beter van hoor. Behalve dat het jou blijkbaar meer aanstaat. Onkunde blijft nog steeds onkunde.

Ik heb overigens ook geen enkele aanleg voor opvoeden. Ik vind eigenlijk heel veel wel best. Er is maar een aantal zaken die ik begeleid. Gij zult geen mensen en honden bijten, dat soort dingen. Daar denk ik dan over na, vraag eventueel hulp van een trainer, en voer het uit. En dan moet ik heel goed opletten dat ik het consequent doe. Trainen ligt me wel redelijk. Niet zozeer aanleg, maar doorzettingsvermogen en de juiste trainer vinden :wink:

Voor mij is de lol van het hondenforum er af sinds het constante afgeven op positief opvoeden en de nadruk leggen op tikken uitdelen en de baas zijn. Dat staat zo ver van mij af. Ik train met mijn honden omdat ik het leuk vind en omdat zij het leuk vinden. We hebben lol als we wat leren. Zonder dwang. Zonder correcties. Laat mij maar lekker met m'n balletje, clicker en koekjes. En nadenken over hoe ik iets creatief kan oplossen. Er is nergens meer ruimte voor zoiets hier.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
SimoneV schreef:
malinois schreef:Ik vind dat het juist nu weer wat redelijk normaal wordt de beleving qua opvoeding en training sinds CM op tv is.
Nu durven mensen er tenminste weer voor uit te komen dat ze hun hond af en toe eens op zn plek zetten.
Ik corrigeer en beloon, zowel fysiek als met woorden, zowel met leren band als met TT.
Nou inderdaad! Ben blij dat "we" weer gewoon aan het opvoeden en trainen zijn, werd een kriegel van dat softe gedoe. Ik weet dat je geen mensen met dieren moet vergelijken (maar de opvoeding van een hond en kind komt best aardig overeen) en met kinderen zijn we ook een tijd lang de verkeerde kant opgegaan. Ook daar zie je nu gelukkig het gezonde verstand weer terugkeren.
En wat is soft gedoe dan eigenlijk? Dat je met koekjes traint? Ik gebruik nog steeds geen correcties in training, ongeacht hoeveel CM's er op tv komen.

Laten we eerlijk zijn. Het gros van de opvoeders, of het nou het opvoeden van kinderen of honden is, heeft geen enkele aanleg om dat te doen. Ze horen eens ergens wat en gaan dat toepassen. Negeren moet je het....okay gaan we alles negeren. Terwijl dat helemaal niet de basis is van positief, of 'soft' opvoeden. En nu is CM hip en gaan we met z'n allen roedelleidertje spelen en honden in de zij prikken. Het wordt er niet beter van hoor. Behalve dat het jou blijkbaar meer aanstaat. Onkunde blijft nog steeds onkunde.

Ik heb overigens ook geen enkele aanleg voor opvoeden. Ik vind eigenlijk heel veel wel best. Er is maar een aantal zaken die ik begeleid. Gij zult geen mensen en honden bijten, dat soort dingen. Daar denk ik dan over na, vraag eventueel hulp van een trainer, en voer het uit. En dan moet ik heel goed opletten dat ik het consequent doe. Trainen ligt me wel redelijk. Niet zozeer aanleg, maar doorzettingsvermogen en de juiste trainer vinden :wink:

Voor mij is de lol van het hondenforum er af sinds het constante afgeven op positief opvoeden en de nadruk leggen op tikken uitdelen en de baas zijn. Dat staat zo ver van mij af. Ik train met mijn honden omdat ik het leuk vind en omdat zij het leuk vinden. We hebben lol als we wat leren. Zonder dwang. Zonder correcties. Laat mij maar lekker met m'n balletje, clicker en koekjes. En nadenken over hoe ik iets creatief kan oplossen. Er is nergens meer ruimte voor zoiets hier.
Pardon? Omdat er mening gegeven wordt? Ik hou niet van alleen maar positief opvoeden, is mijn manier niet net als de jouwe niet de correcties zijn. :19: Is dat dan ineens slecht omdat jij het slecht vind? Of is jouw manier slecht omdat ik dat slecht vind. Als het niet bij je past en je past het wel toe DAT is slecht.
Ik sta niet achter jouw manier van opvoeden en trainen het past niet bij me dus werkt het niet.. heel simpel.
Bij jou zal mijn manier niet werken omdat jij er totaal niet achterstaat.
Ik train ook omdat wij het beiden leuk vinden, met koekjes, met balletjes en met correcties alles indien nodig en op de juiste momenten, dus zowel de beloning als de correcties.
Ik heb met Dusty behendigheid gedaan, die vond het na 3 x wel welletjes geweest en geen klap meer aan... dus daar ben ik ook direct mee gestopt, als mijn hond het niet leuk vind, vind ik het ook niet leuk.
Ik ben niet iemand die het allemaal wel best vind, dat kan ook niet met het type honden wat ik heb en met de sport die ik ermee beoefen, je leert nog steeds een mens bijten dus trainen is binnen zeer strakke regeltjes bij mij.
En daarnaast heb ik al eens een hond weg moeten doen omdat ie alle andere honden van mij aanviel, dus alles is hier strak gereguleerd, dat gaat niet meer gebeuren! Ik bepaal dus wat ze doen en niet zij... en ook dat is heel zwart-wit en heel duidelijk.
Ik werd een beetje kriegel door het vele alleen maar positieve opvoeden de laatste jaren wat enorm doorsloeg... als je je hond maar aanraakte dan was bijna de politie al gebeld voor zware mishandeling.. gelukkig is dat weer een beetje in proporties vind ik dus...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

Neuh, het is geen mening. Het is de sfeer van 'wij zijn de baas' dat mij tegenstaat. En nee, niet van jou. Jou kon ik makkelijk scrollen of als ik zin had ging ik wat olie op het vuur gooien. Was altijd wel grappig. Nu kan ik geen topic meer openen of het gaat weer over roedelleider zijn, correcties, schoenmaat 41, CM etc. Er zijn ook veel mensen verdwenen de afgelopen tijd die veel weten van trainen en opvoeden.

Jij beoefent een sport, net als ik. En ik heb geen zoetsappige hondjes waar je mee over straat kunt als je alles negeert. Dan hebben ze binnen no time de buurt overgenomen. Het zijn geen Mechelaars, maar niet alles daarbuiten is simpel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat is er mis met de houding t.o.v. de hond dat je de baas bent? Dat is toch iedereen? Want hoe je ook met je hond omgaat, wel of geen correcties of wat dan ook, ik neem aan dat je hond nog steeds doet wat jij wilt en niet dat hij het zelf mag uitzoeken en je alles goedkeurt?
Zoek stok!
Zeer actief

Neeltje schreef:Wat is er mis met de houding t.o.v. de hond dat je de baas bent? Dat is toch iedereen? Want hoe je ook met je hond omgaat, wel of geen correcties of wat dan ook, ik neem aan dat je hond nog steeds doet wat jij wilt en niet dat hij het zelf mag uitzoeken en je alles goedkeurt?
Ik druk me blijkbaar verkeerd uit. De lol lijkt er meer in te zitten om de baas over je hond te zijn dan dat je lol samen met je hond hebt. Bij mij ligt het wel bij het laatste. Ik wil niet steeds in een confrontatie met honden zitten. Gisteren op training waren Izzie en ik op stukken parcours echt een team. Ze doet het niet omdat het moet, want ik heb nooit dwang of correcties gebruikt. Ze doet het omdat ze het heel graag wil. En dat vind ik mooi om te bereiken. Nog een voorbeeldje. Tibs had nogal wat bezitsdrang op speeltjes. Ging lopen klooien als je het weggooide en vond het helemaal niet leuk om het terug te brengen. Dat kun je leren met 'ik ben de baas' gij zult hierkomen en het afgeven. Wij hebben het anders gedaan. Even een keer mee naar de obedience trainster. En toen geoefend. Geen enkele dwang, geen correcties. En voila, ik kan nu weer met Izzie en Tibs tegelijk naar het water en voor alletwee iets gooien. Hij komt het gewoon terugbrengen zodat ik het nog een keer kan gooien. Dat is wat ik bedoel.....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik vind opvoeden en trainen toch wel 2 verschillende dingen :wink:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Valerie schreef:Ik vind opvoeden en trainen toch wel 2 verschillende dingen :wink:
dat ZIJN 2 verschillende dingen. opvoeden is 24 uur per dag 7 dagen in de week en trainingen is af en toe.
doe wat jij het beste vind voor jou hond. geen ene hond is hetzelfde en iedere hond moet je weer anders aanpakken. kijk en observeer je hond en speel daar op in. maar wees eerlijk en duidelijk :W:
ellen
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik werk zo positief mogelijk, maar er zijn zeker grenzen, ook bij puplief. Ik ga niet staan te negeren als hij in mijn been hangt en me pijn doet. Ik leid af (bijtrol) en als dat niet werkt omdat mijn been net wat lekkerder is dan krijgt hij een fysieke correctie tegelijk met een verbale correctie. Werkt prima, hij bijt me niet meer bij iedere beweging in mijn been. :cheer:
De honden negeren ook niet tot in den treure...Biène laat zich gewillig in haar oren, poten, nek en rug bijten tót hij haar echt zeer doet, dan krijgt hij een oplawaai. :S: Hij wordt daar niet bang van maar leert wel wat wel en niet mag. Maroucks lontje is wat korter, die grijpt eerder in, maar ook van haar is hij niet bang, integendeel.
Zoals de honden het kunnen kan ik het niet (ben nu eenmaal geen hond) maar ik geef dus wel grenzen. Ik negeer waar ik kan en corrigeer waar dat moet... maar vooral beloon ik.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
SimoneV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door SimoneV »

Zoek stok! schreef:
SimoneV schreef:

Onder soft versta ik bijvoorbeeld, een hond die uitvalt naar jan en alleman, of die om het minste zijn tanden laat zien aan z'n baas (of erger nog, bijt) en die vervolgens niet even op z'n plek gezet mag worden (en dan heb ik dus het niet over een maatje 40 tussen z'n ribben of een hengst voor z'n kop) maar met clicker training en/of koekjes moet leren dat dit niet mag. Dit lost imo het probleem niet op, het zal zich hooguit verplaatsen.
In dit geval hebben we het dan over een stukje opvoeding, trainen is een ander ding daar zul je vaak minder snel je doel bereiken op het moment dat je er teveel dwang opgooit.

Het spreekt mij inderdaad meer aan, dat heeft alleen niets met CM te maken en al helemaal niets met mijn eventuele onkunde. Ik heb het altijd op deze manier gedaan, want dit is voor mij het meest logische en hier voel ik mij goed bij. In de opvoeding van de kinderen doe ik het niet anders, mijn kinderen krijgen echt wel eens straf als ze wat uitvreten. Het is precies zoals malinois al eerder zegt, het is allemaal weer een beetje in balans, en dat is imo alleen maar goed.

Ik doe het niet veel anders hoor, momenteel dan wel met een pup maar daarvoor ook met mijn volwassen honden, belonen belonen en belonen. Ik heb zelfs vandaag een clicker gekocht ;) Het is ontzettend leuk om te zien hoe Yentl soms spontaan al haar geleerde oefeningetjes uitvoert, zonder dat ik iets zeg, en zo probeerd een beloning los te peuteren. Maar daar staan soms ook (eerlijke!) correcties tegenover, want ik sta niet toe dat bijvoorbeeld mijn pup in haar wilde enthousiasme bloedende gaten in de armen en benen van mijn kinderen bijt!
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Zoek stok! schreef:
Neeltje schreef:Wat is er mis met de houding t.o.v. de hond dat je de baas bent? Dat is toch iedereen? Want hoe je ook met je hond omgaat, wel of geen correcties of wat dan ook, ik neem aan dat je hond nog steeds doet wat jij wilt en niet dat hij het zelf mag uitzoeken en je alles goedkeurt?
Ik druk me blijkbaar verkeerd uit. De lol lijkt er meer in te zitten om de baas over je hond te zijn dan dat je lol samen met je hond hebt. Bij mij ligt het wel bij het laatste. Ik wil niet steeds in een confrontatie met honden zitten. Gisteren op training waren Izzie en ik op stukken parcours echt een team. Ze doet het niet omdat het moet, want ik heb nooit dwang of correcties gebruikt. Ze doet het omdat ze het heel graag wil. En dat vind ik mooi om te bereiken. Nog een voorbeeldje. Tibs had nogal wat bezitsdrang op speeltjes. Ging lopen klooien als je het weggooide en vond het helemaal niet leuk om het terug te brengen. Dat kun je leren met 'ik ben de baas' gij zult hierkomen en het afgeven. Wij hebben het anders gedaan. Even een keer mee naar de obedience trainster. En toen geoefend. Geen enkele dwang, geen correcties. En voila, ik kan nu weer met Izzie en Tibs tegelijk naar het water en voor alletwee iets gooien. Hij komt het gewoon terugbrengen zodat ik het nog een keer kan gooien. Dat is wat ik bedoel.....
Apporteren en behendigheid zijn sowieso ongeschikte activiteiten om dwang uit te voeren. Dat is ook wat mij stoorde aan gehoorzaamheidstrainingen, er werd te pas en te onpas dwang toegepast door fysieke correcties.

Tijdens trainingen moeten hond en baas plezier hebben vind ik. Anders vind ik er geen klap aan.
Opvoeden is inderdaad een heel ander verhaal. Hier krijgen ze veel vrijheid en geven wij de grenzen aan. Soms via een beloning en soms via een correctie. De honden worden niet geslagen of in de zij geprikt. De meeste correcties zijn verbaal. Af en toe wordt er één bij de baard of de kladden gepakt. En dan kijk ik ze even diep in de ogen. :mrgreen:
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

SimoneV schreef:

Onder soft versta ik bijvoorbeeld, een hond die uitvalt naar jan en alleman, of die om het minste zijn tanden laat zien aan z'n baas (of erger nog, bijt) en die vervolgens niet even op z'n plek gezet mag worden (en dan heb ik dus het niet over een maatje 40 tussen z'n ribben of een hengst voor z'n kop) maar met clicker training en/of koekjes moet leren dat dit niet mag. Dit lost imo het probleem niet op, het zal zich hooguit verplaatsen.

Ik heb het nu 3 keer gelezen en nog snap ik het niet. :ugh:
Kàn een clicker-koekie in het geval van uitvallen nu wel of niet helpen ?

Ik lees namelijk dat jij vindt dat dat het probleem niet kan oplossen of lees ik nu verkeerd ?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:Neuh, het is geen mening. Het is de sfeer van 'wij zijn de baas' dat mij tegenstaat. En nee, niet van jou. Jou kon ik makkelijk scrollen of als ik zin had ging ik wat olie op het vuur gooien. Was altijd wel grappig. Nu kan ik geen topic meer openen of het gaat weer over roedelleider zijn, correcties, schoenmaat 41, CM etc. Er zijn ook veel mensen verdwenen de afgelopen tijd die veel weten van trainen en opvoeden.

Jij beoefent een sport, net als ik. En ik heb geen zoetsappige hondjes waar je mee over straat kunt als je alles negeert. Dan hebben ze binnen no time de buurt overgenomen. Het zijn geen Mechelaars, maar niet alles daarbuiten is simpel.
maar dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik zeg alleen dat als je je hond een mens leert bijten je er ook voor moet zorgen dat alles heel duidelijk is voor de hond, nee is nee en ja is ja en misschien bestaat dus niet hier.
Ik vind Aussies bijv. prachtige honden en zeker geen makkelijke honden denk ik maar zo, net zo min als borders of dergelijke rassen.
Ik moet er niet aan denken dat ik de hele dag 'ik ben de baas' moet spelen... en dat zou ook niet werken, want je bent het of je bent het niet.
Als ik nu nee zeg hier onderling, wordt er opgehouden met mokken of grommen en dat doe ik alleen als ik vermoedt dat het wat meer om het echie gaat bijv.
Voor de rest loop ik met ze mee en ze kunnen rennen en lopen wat elke andere hond ook kan en mag... alleen hier is hier en dat is echt een plicht.
En dat hoeven ze zeker niet elke dag, want het hele spul hobbelt gewoon rond me en zo lopen we terug naar de auto met uitlaten.
Maar als het nodig is (er komt een auto aan, iemand of andere hond) dan moeten ze komen, geen gemaar en geen gedrummel, meteen.
Voor de rest loop ik gezellig met mn hondjes zonder enige poespas....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
SimoneV
Zeer actief
Contacteer:

MJ schreef:
SimoneV schreef:

Ik heb het nu 3 keer gelezen en nog snap ik het niet. :ugh:
Kàn een clicker-koekie in het geval van uitvallen nu wel of niet helpen ?

Ik lees namelijk dat jij vindt dat dat het probleem niet kan oplossen of lees ik nu verkeerd ?
Nou ik heb dat inderdaad wel heel erg krom opgeschreven (teveel afleiding hier, duurde een uur voor dat stukje tekst er stond..)
Wat ik dus bedoel: Wanneer een hond zo grof tekeer durft te gaan tegen zijn baas (of tegen een ieder wie) vind ik een correctie wel op zijn plek. En dat hoeft echt niet altijd grof geweld te zijn.
Met een clicker of koekjes het gedrag ombuigen zou absoluut mijn oplossing niet zijn.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef: Voor mij is de lol van het hondenforum er af sinds het constante afgeven op positief opvoeden en de nadruk leggen op tikken uitdelen en de baas zijn. Dat staat zo ver van mij af. Ik train met mijn honden omdat ik het leuk vind en omdat zij het leuk vinden. We hebben lol als we wat leren. Zonder dwang. Zonder correcties. Laat mij maar lekker met m'n balletje, clicker en koekjes. En nadenken over hoe ik iets creatief kan oplossen. Er is nergens meer ruimte voor zoiets hier.
Jammer! Zou graag blijven lezen over jou en Bram en Izzy (en Tibbs).
Er zijn trouwens echt wel meer positivo's die posten op het HF. Ik kan er zo een paar noemen. :wink:
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

SimoneV schreef:
Nou ik heb dat inderdaad wel heel erg krom opgeschreven (teveel afleiding hier, duurde een uur voor dat stukje tekst er stond..)
:F:
Wat ik dus bedoel: Wanneer een hond zo grof tekeer durft te gaan tegen zijn baas (of tegen een ieder wie) vind ik een correctie wel op zijn plek. En dat hoeft echt niet altijd grof geweld te zijn.
Met een clicker of koekjes het gedrag ombuigen zou absoluut mijn oplossing niet zijn.

Als iets angst-onzekerheid is ( zoals het aanblaffen op straat van mensen kan zijn) zou ik toch lekker aan de gang gaan met de clicker en het koekie.
Ga je dan corrigeren dan kan het ook weleens gebeuren dat hondje lief denkt ...dat stomme wief op straat was al eng, mijn baasje deed nog enger,dat mens is ook al niet te vertrouwen...whaaaaa, MAM....dit was echt heulllll eng :jank: en kan de volgende zomaar erger tekeer gaan.

Ik ben voor de clicker en het koekie dan.

Ben IK te laat met afleiden door die 'kijk eens' te vragen ( terrut dat ik dan ben :gvd: ) en hij blaft aan..dan geef ik wel een rustige bedaarde 'nee' , loop een paar stappen terug met hem zodat ik voldoende afstand heb om zijn aandacht weer te vragen, vraag om een 'kijk eens' en hobbel zo langs de voorbijganger heen.

Knappe , knappe man :cheer: , kijk... een overheerlijk kaassie ! :cheer: :F:

Afleiden...ombuigen...'kijk eens' aanleren. Vertrouwen en samenwerken .

En ow..ik zeg ook heus : nee of oh-oh of hey ! Allemaal correcties.
Correcties worden soms zwaarder gezien als dat ze zijn..dat is waar.

Vraag mijn buurvrouw wat een correctie is en je krijgt als antwoord : een tik.
dat is de reden denk ik van die eeuwige discussie over correcties hier. :wink:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik volg geen vaste voorgeschreven methode (ik heb trouwens een hekel aan voorschrijven) maar pak soms wel wat bruikbaars mee van een ander.
Een hond is bij mij in de eerste plaats hond en dan een individu en de hondse aanpak pas ik daarop aan.Geen enkel pup was hetzelfde en waar de een aan afleiden genoeg had, was bij de ander een kordaat nee soms nog niet afdoende.
Ik vind het trouwens niet kloppen om CM de schuld te geven van het op de rug leggen van puppen, legio hondenscholen propageerden dit al voor dat hij op TV kwam. Feitelijk deden heel veel mensen uit de neus-door-de-plasgeneratie dat al.En cursussen met slipketting dateren ook al van jaren geleden.
De vrouw die haar pup op de rug gooide omdat hij in zijn bench plaste had nog nooit van CM gehoord.Ik heb hem haar juist aangeraden :mann: Juist omdat hij het aan jezelf werken zo uitdraagt en daar begint de opvoeding immers.
Jaren geleden heb ik een vriendin het boekje van MG in handen geduwd met het advies er de dingen uit te pikken die voor haar nog een probleem vormden.Ik denk dat je een onzekere baas bent als je een voorgekauwde methode nodig hebt en daar niet van af durft te wijken.
SimoneV
Zeer actief
Contacteer:

MJ schreef:
SimoneV schreef:
:F:

Als iets angst-onzekerheid is ( zoals het aanblaffen op straat van mensen kan zijn) zou ik toch lekker aan de gang gaan met de clicker en het koekie.
Ga je dan corrigeren dan kan het ook weleens gebeuren dat hondje lief denkt ...dat stomme wief op straat was al eng, mijn baasje deed nog enger,dat mens is ook al niet te vertrouwen...whaaaaa, MAM....dit was echt heulllll eng :jank: en kan de volgende zomaar erger tekeer gaan.

Ik ben voor de clicker en het koekie dan.

Ben IK te laat met afleiden door die 'kijk eens' te vragen ( terrut dat ik dan ben :gvd: ) en hij blaft aan..dan geef ik wel een rustige bedaarde 'nee' , loop een paar stappen terug met hem zodat ik voldoende afstand heb om zijn aandacht weer te vragen, vraag om een 'kijk eens' en hobbel zo langs de voorbijganger heen.

Knappe , knappe man :cheer: , kijk... een overheerlijk kaassie ! :cheer: :F:

Afleiden...ombuigen...'kijk eens' aanleren. Vertrouwen en samenwerken .

En ow..ik zeg ook heus : nee of oh-oh of hey ! Allemaal correcties.
Correcties worden soms zwaarder gezien als dat ze zijn..dat is waar.

Vraag mijn buurvrouw wat een correctie is en je krijgt als antwoord : een tik.
dat is de reden denk ik van die eeuwige discussie over correcties hier. :wink:
Die laatste vier zinnen, ik denk dat het daar helemaal om gaat ;) Een correctie klinkt heel negatief, alsof je alleen maar loopt te rukken of meppen (of porren sinds CM) aan zo'n hond. Om een voorbeeldje te geven, ik was laatst samen met mijn 4 jarige dochter met Yentl een speeltje aan het gooien toen Yentl ineens ipv het speeltje vol in mijn dochter haar armpje beet. Kind brullen natuurlijk, die tandjes zijn vlijmscherp, er zat een mooi rond gaatje incl. bloed (wat het drama natuurlijk helemaal compleet maakt voor zo'n klein kind) Ik heb Yentl even flink stevig aan weerszijde van haar kop gepakt, heel streng nee (en gvd erachteraan :engel: ) gezegd en aan de kant gezet. Klaar met spelen! Dat is een correctie ja, want 1, ze weet dondersgoed of ze een arm of een speeltje pakt en 2, ik wil onder geen beding dat mijn kinderen bang worden. Ze heeft het begrepen want ze heeft het niet meer gedaan (en ik heb er ook weer van geleerd, van dit spelletje wordt ze te druk om het samen met de kinderen te kunnen spelen)
Waarom ook alweer dit hele verhaal.. Oh ja, om aan te geven dat een correctie dus heus niet betekend dat je je hond even flink te lijf gaat ;)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

SimoneV schreef:Ik heb Yentl even flink stevig aan weerszijde van haar kop gepakt, heel streng nee (en gvd erachteraan :engel: ) gezegd en aan de kant gezet. Klaar met spelen! [knip]Waarom ook alweer dit hele verhaal.. Oh ja, om aan te geven dat een correctie dus heus niet betekend dat je je hond even flink te lijf gaat ;)
Ik vind dit persoonlijk een correctie die er véél harder inhakt dan een por in de zij, hoor.
Overigens in dit geval volkomen op z'n plaats, maar ik gebruik deze correctie maar heel zelden, en alleen bij heel grove overtredingen.
Voor mensen komt het misschien 'zachter' of 'liever' over, volgens mij bij honden echt niet.
Zoek stok schreef:]Dat kun je leren met 'ik ben de baas' gij zult hierkomen en het afgeven. Wij hebben het anders gedaan. Even een keer mee naar de obedience trainster. En toen geoefend. Geen enkele dwang, geen correcties.
Precies dit - bal niet willen lossen - heb ik ook bij de hakken gehad.
En er is nog een héle wereld tussen dwang en correctie's en positieve training.

Ik word er tegenwoordig nogal moe van dat er alleen maar zwart en wit is, en dat het hele palet aan grijstinten wordt genegeerd.
Ik gebruik correctie's. Dús werk ik met de 'ik ben de baas en gij zult!' methode waarbij de hond geen lol meer heeft in het leven, en alleen maar dingen doet omdat het moet.
Mijn herdertje heeft vreselijke lol in het samenwerken met mij, doet dingen voor en met mij omdat ze dat graag wíl, heeft een grenzeloos vertrouwen in mij, en krijgt indien verdiend een correctie. Maar vaker knuffels, aanmoediging, kusjes, stembeloning of even samen spelen omdat ze zo'n knappe meid is. Omdat ze die vaker verdiend gewoon.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Over de opvoeding zijn (zoals met heel veel andere zaken aangaande honden) heel veel verschillende meningen.
De 1 vind dit geweldig, de ander vind het al snel tever gaan.

Ik denk dat je gewoon moet doen wat je hart je ingeeft en goed in de gaten houden of dit werkt bij jouw dier.
Werkt het, dan doe je juist.
Werkt het niet, dan schakel je een tandje bij.
De ene hond is nu eenmaal de andere niet, zelfs bij hetzelfde ras.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik zou dat anders doen, ik zou gewoon zulke spelletjes niet met een klein kind en een pup doen als die pup nog zo klein is.
Er zijn ook andere spelletjes die je samen met kind en pup kunt doen zonder de kans te lopen dat die pup je kind bijt.

Die zware correctie had ik ook van zn lang zal zn leven niet aan een kleine pup gegeven, ik corrigeer puppen nauwelijks -ik leid liever af of buig om- en al zeker niet fysiek en dat bevalt me prima!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
SimoneV
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:Ik zou dat anders doen, ik zou gewoon zulke spelletjes niet met een klein kind en een pup doen als die pup nog zo klein is.
Nee inderdaad, zoals ik al schreef, ik heb er ook weer van geleerd. Nu mogen de kinderen samen met mij haar laten zitten, liggen enz. en een koekje geven. Kids blij, pup rustig ;)

Ik heb overigens niet één moment het gevoel gehad dat het voor haar een te zware correctie was, ik heb niet geknepen, geschud, geschreeuwd oid. En zij kroop niet in elkaar, of toonde op een andere manier bang of geschrokken. Als ik het zo teruglees in vetgedrukte letters vind ik het veel heftiger overkomen dan het in werkelijkheid was :eek:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

SimoneV schreef:
renee-uk schreef:Ik zou dat anders doen, ik zou gewoon zulke spelletjes niet met een klein kind en een pup doen als die pup nog zo klein is.
Nee inderdaad, zoals ik al schreef, ik heb er ook weer van geleerd. Nu mogen de kinderen samen met mij haar laten zitten, liggen enz. en een koekje geven. Kids blij, pup rustig ;)

Ik heb overigens niet één moment het gevoel gehad dat het voor haar een te zware correctie was, ik heb niet geknepen, geschud, geschreeuwd oid. En zij kroop niet in elkaar, of toonde op een andere manier bang of geschrokken. Als ik het zo teruglees in vetgedrukte letters vind ik het veel heftiger overkomen dan het in werkelijkheid was :eek:
Misschien is dat ook wel zo dan ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Ik heb in het verleden mijn beide honden echt wel dusdanig aangepakt dat ik bij hun nekvel pakte en even goed toesprak.
King begon al te gillen als ik hem zo vast pakte, alsof hij helemaal verrot getrapt werd, echt een aanstellertje.
Hayleigh ging dan meteen op haar rug leggen, totale overgave.

Bij King was het een manier om er onderuit te komen. Bij Hayleigh was het pure angst door de mishandeling die ze voor ze bij ons kwam gehad had. Bij Hayleigh stopte ik dan ook meteen, liet haar los, liet wat ontspannen en sprak haar ferm toe, waarbij ze goed door had dat ze fout was, en dat het om haar ging. Je kunt dan immers niet "doorstraffen" als er al sprake is van totale overgave, noch wilde ik haar bang maken, maar wel duidelijkheid geven.
Als King zo pakte, of soms alleen al mijn hand uitstak, en hij begon zo hysterische te gillen was 1 x keer zeggen OVER genoeg om hem stil te krijgen (comediant). Ik heb door de jaren heen wel gemerkt dat King door zijn vorige baas met een opgerolde krant geslagen is. Dat heb ik dus nooit gedaan, niets erger maken als het al is!!

HET GING NIET ZOVER DAT IK ZE OOK NOG EENS LIEP TE SCHUDDEN, OF TEGEN DE GROND DRUKTE OF ZO, OP DEZE MANIER BEGREPEN ZE UITSTEKEND HOE DE VLAG ERBIJ HING.

Als laatste, dit gebeurde dus alleen als zij het echt te bont maakte in mijn ogen.Als ze weer eens zo´n uitprobeer periode hadden om te zien hoever ze konden gaan, en hoe lang ze konden doorgaan. Mijn gezag testen denk ik.
Of als zij telkens doorgingen met iets wazt ik verbood, tot vervelens aan toe. Dan ging "vader" dus even op zijn strepen staan en wisten ze weer helemaal wie er de baas was, en dat waren zij dus, helaas voor hun, niet
:devil:
King en Hayleigh hadden beide een vrij dominante inborst, dus soms was het echt nodig om ze weer even fysiek op hun plek te zetten, maar fysiek betekend bij bij nooit niet slaan, schoppen of wat dan ook.
Mensen die dat doen zijn zwak, tonen zwakte en hebben de verkeerde hond uitgekozen als zij hem niet anders aan kunnen.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”