Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoever ipv hoe lang?
Moderator: moderatorteam
-
Joey.K
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hoever ipv hoe lang?
Wat ik me afvraag mensen volgen vaak de 5 minuten per maand of de 1,5 minuut per week op qua wandelen. Maar het verschilt toch ook best in welk tempo je loopt? Dus de een loopt in 20 minuten veel verder dan de ander..
Hoe zou je dat moeten bekijken?
En vanaf welke leeftijd mag je ongeveer hoe ver lopen?
WIj wonen 2,5 km van het strand af en als Joey volwassen is zou ik dit gewoon met hem willen lopen zodat hij daar kan spelen en dan weer terug.
Voorheen liep ik dit elke avond (dus 5 km in totaal) om even mn benen te strekken, vanaf welke leeftijd zou Joey mee mogen, of zou ik dit mogen opbouwen? Dus alleen het er naar toe lopen, dat spelen zou later pas komen aangezien dat to much word lijkt me.
Kan iemand me hiermee misschien een beetje helpen?
Hoe zou je dat moeten bekijken?
En vanaf welke leeftijd mag je ongeveer hoe ver lopen?
WIj wonen 2,5 km van het strand af en als Joey volwassen is zou ik dit gewoon met hem willen lopen zodat hij daar kan spelen en dan weer terug.
Voorheen liep ik dit elke avond (dus 5 km in totaal) om even mn benen te strekken, vanaf welke leeftijd zou Joey mee mogen, of zou ik dit mogen opbouwen? Dus alleen het er naar toe lopen, dat spelen zou later pas komen aangezien dat to much word lijkt me.
Kan iemand me hiermee misschien een beetje helpen?
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Hoever ipv hoe lang?
Hoe oud is Joey nu?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Joey.K
- Zeer actief
@renee-uk Joey is volgende week 5 maanden oud/jong
- renee-uk
- Zeer actief
hoe lang en hoe ver loop je nu met hem dan per keer?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
en heel stom misschien, maar hoe lang loop je over de heenweg naar het strand?

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Heen en terug lopen is 5 km. Voor een jonge hond vind ik dat vrij ver. Kun je misschien een mandje/ kar achter je fiets doen en naar het strand fietsen, daar lopen/ spelen, en dan weer terug?
Een afstand van 5 kilometer is snel een uur wandelen, ik zou dan toch ongeveer een jaar aanhouden voordat je dit achter elkaar kunt lopen.
Een afstand van 5 kilometer is snel een uur wandelen, ik zou dan toch ongeveer een jaar aanhouden voordat je dit achter elkaar kunt lopen.
-
Joey.K
- Zeer actief
Ja daar let ik dus eigenlijk nooit op het uitlaat rondje is denk ik euhm 1km , het iets grotere rondje is 1,5 km (heb vandaag het tweede rondje gekeken met mn auto kmteller) Maar die lopen we maar 1x per dag als we niet weg zijn gegaan.renee-uk schreef:hoe lang en hoe ver loop je nu met hem dan per keer?
En we gaan zo een beetje om de dag naar het bos en soms naar de duinen en heel soms naar het strand.
Daar lopen we niet zo ver maar speelt hij wel vrij lang, en als er geen andere honden zijn dan is die lekker aan het rondsnuffelen door de takjes blaadjes etc. Dat is toch wel n uur ong. gok ik.
De weg naar het strand als we die zelf lopen doen we er ong. 40/50 minuten over. Maar dan wel op een rustig tempo doorlopen, dus niet stilstaan of zitten tussendoor. dus 20/30 min over alleen heen.
Ik weet wel dat hij het zou redden, daar twijfel ik niet over energie voor 10 die draak, maar omdat hij nog jong is en al die enge verhalen over ED en HD.
- renee-uk
- Zeer actief
Pas bij een jaar?Renske schreef:Heen en terug lopen is 5 km. Voor een jonge hond vind ik dat vrij ver. Kun je misschien een mandje/ kar achter je fiets doen en naar het strand fietsen, daar lopen/ spelen, en dan weer terug?
Je kunt toch gewoon ook rust houden voordat je aan de terugweg begint?
Wat ik zou doen is die weg gaan lopen en goed naar Joey kijken tot hoever hij het nu redt, er wel rekening mee houdend dat je ook nog terug moet.
Dan krijg je een idee wat haalbaar is en wat niet, want een afgepeigerd overbelast hondje wil je ook niet natuurlijk, dat schiet niet op.

-
Joey.K
- Zeer actief
Renske schreef:Heen en terug lopen is 5 km. Voor een jonge hond vind ik dat vrij ver. Kun je misschien een mandje/ kar achter je fiets doen en naar het strand fietsen, daar lopen/ spelen, en dan weer terug?
Als we naar het strand zelf gaan dan gaat hij in de auto mee, en daar pas spelen. Maar dit gaat me inderdaad echt om die 5 km, is over een fiets/wandelpad en naast een strook gras.
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Diaz loopt soms al wel 5km..maar bij jou gaat die dan nog op het strand spelen enzo...dus dat word een beetje teveel. Als het geen grote hond is, een buggy?

-
Joey.K
- Zeer actief
Nee inderdaad, misschien gewoon heel rustig opbouwen, die 1,5 km is al richting het strand, misschien eerst dat stukje vaker lopen (dagelijks) en dan na week of wat stukje verder?renee-uk schreef:Pas bij een jaar?Renske schreef:Heen en terug lopen is 5 km. Voor een jonge hond vind ik dat vrij ver. Kun je misschien een mandje/ kar achter je fiets doen en naar het strand fietsen, daar lopen/ spelen, en dan weer terug?
Je kunt toch gewoon ook rust houden voordat je aan de terugweg begint?
Wat ik zou doen is die weg gaan lopen en goed naar Joey kijken tot hoever hij het nu redt, er wel rekening mee houdend dat je ook nog terug moet.
Dan krijg je een idee wat haalbaar is en wat niet, want een afgepeigerd overbelast hondje wil je ook niet natuurlijk, dat schiet niet op.
Of krijg je dan ook dat HD en ED verhaal?
- renee-uk
- Zeer actief
het is een gewone rechtlijnige beweging natuurlijk, dus zo belastend voor heupen en ellebogen is die niet.Joey.K schreef:Ja daar let ik dus eigenlijk nooit op het uitlaat rondje is denk ik euhm 1km , het iets grotere rondje is 1,5 km (heb vandaag het tweede rondje gekeken met mn auto kmteller) Maar die lopen we maar 1x per dag als we niet weg zijn gegaan.renee-uk schreef:hoe lang en hoe ver loop je nu met hem dan per keer?
En we gaan zo een beetje om de dag naar het bos en soms naar de duinen en heel soms naar het strand.
Daar lopen we niet zo ver maar speelt hij wel vrij lang, en als er geen andere honden zijn dan is die lekker aan het rondsnuffelen door de takjes blaadjes etc. Dat is toch wel n uur ong. gok ik.
De weg naar het strand als we die zelf lopen doen we er ong. 40/50 minuten over. Maar dan wel op een rustig tempo doorlopen, dus niet stilstaan of zitten tussendoor. dus 20/30 min over alleen heen.
Ik weet wel dat hij het zou redden, daar twijfel ik niet over energie voor 10 die draak, maar omdat hij nog jong is en al die enge verhalen over ED en HD.
maar het is wel een eind verder dan dat je nu doet, bovendien bepaalt hij bij het los scharrelen zn eigen tempo en dat gebeurt niet als je met hem aan de riem loopt.
Ik zou het geloof ik echt zo doen als ik hierboven al schreef; ga gewoon die weg eens een stuk lopen en kijk eens hoe het gaat en tot hoever je komt met een normaal goed lopende Joey.
Hou er wel rekening mee dat je nog terug moet
En van daar uit kun je het dan langzaam uitbouwen, dat moet te doen zijn als je goed naar je hondje kijkt.
Want met dat laatste valt en staat toch het hele verhaal, het ene hondje zal het misschien aankunnen en voor het andere hondje is het veel te ver en dan is het aan de baasjes om dat te zien en zich daar aan aan te passen

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Een jaar?! Hmm.. wij zijn best voorzichtig te werk gegaan, maar Luna is van mei 2010 en loopt nu gerust 2 uur hoor. Zonder ook maar een moment vermoeid te zijn. Thuis gekomen is het eerste wat ze doet haar bal pakken.Renske schreef:Heen en terug lopen is 5 km. Voor een jonge hond vind ik dat vrij ver. Kun je misschien een mandje/ kar achter je fiets doen en naar het strand fietsen, daar lopen/ spelen, en dan weer terug?
Verder sluit ik me aan bij renee. Wat ik met Luna trouwens wel eens gedaan heb (toen ze een maand of 7 was) is wel die afstand naar het strand (voor ons bos) lopen, eventjes spelen en dan kwam mijn vriend ons ophalen. Op het moment dat ze het wat langer volhield, kwam hij ons halverwege tegemoet (met de auto welteverstaan!). Maar dan moet je wel de beschikking hebben over iemand die je wil chauffeuren
-
Joey.K
- Zeer actief
@luna laat ik nu net degene met rijbewijs zijn 
Misschien kan ik mn fiets aan de hand meenemen, dan kan ik hem altijd nog in de mand zetten past hij met zn dikke hol nog net in
Misschien kan ik mn fiets aan de hand meenemen, dan kan ik hem altijd nog in de mand zetten past hij met zn dikke hol nog net in
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Haha ja dan wordt het lastig inderdaad. Wij hebben er allebei één, ik moest voor dat soort taferelen alleen wel wachten tot mijn vriend thuis was... Maar als hij nog in een fietsmand past (kon Luna niet meer met 7 maanden) dan is dat ook een oplossing. Alleen loop je zelf wel minder lekker denk ik, met de fiets in je hand.
- Renske
- Zeer actief
Die is al bijna 1,5 jaarluna2906 schreef:
Een jaar?! Hmm.. wij zijn best voorzichtig te werk gegaan, maar Luna is van mei 2010 en loopt nu gerust 2 uur hoor. Zonder ook maar een moment vermoeid te zijn. Thuis gekomen is het eerste wat ze doet haar bal pakken.
Misschien is het ook wel type hond/ ras afhankelijk. Ik ben wat kleinere honden gewend en dan vind ik 5 kilometer een behoorlijk eind voor hen. Loop dan liever 2 of 3 keer per dag 1-1,5 km, mijn honden ook
-
Joey.K
- Zeer actief
Ja dat is waar...luna2906 schreef:Haha ja dan wordt het lastig inderdaad. Wij hebben er allebei één, ik moest voor dat soort taferelen alleen wel wachten tot mijn vriend thuis was... Maar als hij nog in een fietsmand past (kon Luna niet meer met 7 maanden) dan is dat ook een oplossing. Alleen loop je zelf wel minder lekker denk ik, met de fiets in je hand.
Heh verdorrie
- renee-uk
- Zeer actief
tja geduld is een schone zaak en je had natuurlijk ook een herplaatser kunnen nemen, dan had je dit allemaal niet gehad 

-
Joey.K
- Zeer actief
Een herplaatser is niet aan ons besteedt. Te veel factoren om rekening mee te houden dat had een superhond moeten zijn zonder problemen. Die worden wel herplaatst maar dat is eindeloos zoeken.renee-uk schreef:tja geduld is een schone zaak en je had natuurlijk ook een herplaatser kunnen nemen, dan had je dit allemaal niet gehad
- renee-uk
- Zeer actief
dan zul je moeten roeien met de riemen die je hebt en dus even geduld moeten hebbenJoey.K schreef:Een herplaatser is niet aan ons besteedt. Te veel factoren om rekening mee te houden dat had een superhond moeten zijn zonder problemen. Die worden wel herplaatst maar dat is eindeloos zoeken.renee-uk schreef:tja geduld is een schone zaak en je had natuurlijk ook een herplaatser kunnen nemen, dan had je dit allemaal niet gehad

-
Joey.K
- Zeer actief
renee-uk schreef:dan zul je moeten roeien met de riemen die je hebt en dus even geduld moeten hebbenJoey.K schreef:Een herplaatser is niet aan ons besteedt. Te veel factoren om rekening mee te houden dat had een superhond moeten zijn zonder problemen. Die worden wel herplaatst maar dat is eindeloos zoeken.renee-uk schreef:tja geduld is een schone zaak en je had natuurlijk ook een herplaatser kunnen nemen, dan had je dit allemaal niet gehad
Yep
- renee-uk
- Zeer actief
nee dat is ook niks.

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik hou me nooit aan die regel
Numa loopt nu met gemak een half uur tot drie kwartier mee. Wel op zijn eigen tempo
Numa loopt nu met gemak een half uur tot drie kwartier mee. Wel op zijn eigen tempo
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Vandaag waren we met Skadi op het strand (net een jaar oud).
We hadden ongeveer drie kwartier gelopen, en toen was ik (met heul veul extra pijnstilling) kapot.
Dus dat op naar de auto.
Ik keek naar Skadi, en zei voor de grap "Weet je wat, ik ga wel in de strandtent zitten, Skadi wil nog zo'n rondje er achteraan.".
Man keek naar me of ik niet helemaal lekker was, en zei toen: "Die stomme witte vindt het NOOIT genoeg. Totdat ze omvalt.".
En dat is ook zo.
Mijn punt is, sómmige honden gaan door en door en door.....totdat ze letterlijk écht niet meer kunnen.
Maar dan zijn ze al veel te ver over hun grenzen gegaan.
Die witte bijvoorbeeld had zo'n extra rondje óók huppelend en spelend gedaan.
Maar dat deden we niet, en ze ligt al sinds we terug zijn in een halve coma.
We hebben zelfs het fietsen vandaag overgeslagen, ze had meer dan genoeg gehad (niet alleen fysiek, ook en vooral geestelijk).
Je moet dus niet alleen naar de hond kijken, maar ook weten wat je hond aankan, en wanneer het echt genoeg is geweest.
En het daar echt bij houden.
Voor een hond van een jaar zou ik het al te veel vinden, een uur wandelen (heen en terug) en dan nog een uur spelen op het strand.
Als je dat achter elkaar doet, tenminste.
Je kunt een hond ook laten rusten tussendoor. Dan wordt het verhaal al heel anders.
Voor wat betreft HD/ED denk ik persoonlijk dat je je meer zorgen moet maken over genetische aanleg en over abrupte bewegingen (zoals bij spelen) dan over rustige rechtlijnige beweging. Met een maand of zes sluiten de groeischijven zich, en dan kunnen ze best wel wat rechtlijnige beweging hebben.
Maar goed, ikzelf wacht nog steeds tot een hond ongeveer een jaar oud is alvorens ermee te gaan fietsen, dus dat laatste is wellicht niet heel zinnig advies.
Wetenschappelijk verantwoord misschien wel, maar ik ben liever iets té voorzichtig.
We hadden ongeveer drie kwartier gelopen, en toen was ik (met heul veul extra pijnstilling) kapot.
Dus dat op naar de auto.
Ik keek naar Skadi, en zei voor de grap "Weet je wat, ik ga wel in de strandtent zitten, Skadi wil nog zo'n rondje er achteraan.".
Man keek naar me of ik niet helemaal lekker was, en zei toen: "Die stomme witte vindt het NOOIT genoeg. Totdat ze omvalt.".
En dat is ook zo.
Mijn punt is, sómmige honden gaan door en door en door.....totdat ze letterlijk écht niet meer kunnen.
Maar dan zijn ze al veel te ver over hun grenzen gegaan.
Die witte bijvoorbeeld had zo'n extra rondje óók huppelend en spelend gedaan.
Maar dat deden we niet, en ze ligt al sinds we terug zijn in een halve coma.
We hebben zelfs het fietsen vandaag overgeslagen, ze had meer dan genoeg gehad (niet alleen fysiek, ook en vooral geestelijk).
Je moet dus niet alleen naar de hond kijken, maar ook weten wat je hond aankan, en wanneer het echt genoeg is geweest.
En het daar echt bij houden.
Voor een hond van een jaar zou ik het al te veel vinden, een uur wandelen (heen en terug) en dan nog een uur spelen op het strand.
Als je dat achter elkaar doet, tenminste.
Je kunt een hond ook laten rusten tussendoor. Dan wordt het verhaal al heel anders.
Voor wat betreft HD/ED denk ik persoonlijk dat je je meer zorgen moet maken over genetische aanleg en over abrupte bewegingen (zoals bij spelen) dan over rustige rechtlijnige beweging. Met een maand of zes sluiten de groeischijven zich, en dan kunnen ze best wel wat rechtlijnige beweging hebben.
Maar goed, ikzelf wacht nog steeds tot een hond ongeveer een jaar oud is alvorens ermee te gaan fietsen, dus dat laatste is wellicht niet heel zinnig advies.
Wetenschappelijk verantwoord misschien wel, maar ik ben liever iets té voorzichtig.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
@ miranda, even off-topic maar ik was vandaag ook op het strand en zag een witte herder lopen
Nu zijn er natuurlijk meer witjes, maar was dat toevallig HvH?
on topic, wij zijn voor het eerst naar het strand gegaan met 10 maanden, een minuutje of 15 en daarna weer in de auto. Ze kon prima langer volgens haar maar eenmaal thuis aangekomen stortte ze in. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij Miranda wat betreft door gaan.
al ging het nu om de weg naar het strand, maar vind toch 5 km heen en terug een hoop
on topic, wij zijn voor het eerst naar het strand gegaan met 10 maanden, een minuutje of 15 en daarna weer in de auto. Ze kon prima langer volgens haar maar eenmaal thuis aangekomen stortte ze in. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij Miranda wat betreft door gaan.
al ging het nu om de weg naar het strand, maar vind toch 5 km heen en terug een hoop

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Kijkduin, strandopgang 2.EschaenStefanie schreef:@ miranda, even off-topic maar ik was vandaag ook op het strand en zag een witte herder lopen![]()
Man met lang blond haar en een baard en vrouw met zwart krullend kort haar er bij.
Als de herder in kwestie half hysterisch was van alle indrukken dan heb je de goede combi voor ogen
Ik hoop maar niet dat je ons hebt zien lopen naar het strand toe.
Dan kan ik mijn reputatie als ervaren baas met (behoorlijk) goed luisterende jonge herder gevoegelijk het raam uit sodemieteren
Op het strand aangekomen kon ze weer luisteren, gelukkig
Maar op de heenweg heeft ze tot twee keer toe een schouder uit de kom gerukt, en toen bulderde ik haar toe dat ze moest luisteren en wel nú.
Godsamme, het joekel wordt helemaal wild van naar het strand gaan
Geen land mee te bezeilen op zo'n moment.
And few will ever climb
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Xavi is nu 13 maanden en ik fiets elke dag zo'n 7 km met hem... (behalve op trainingsdagen).
Het is gecontroleerd bewegen, niet overbelasten en de hond goed in de gaten houden.
Lopen heb ik nooit beperkt, pups lopen hier altijd met de volwassen honden mee... en als ze moe zijn draag ik ze.
Het is gecontroleerd bewegen, niet overbelasten en de hond goed in de gaten houden.
Lopen heb ik nooit beperkt, pups lopen hier altijd met de volwassen honden mee... en als ze moe zijn draag ik ze.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
Ik was op Hoek dus ik denk het zeker weten van nietMiranda schreef:Kijkduin, strandopgang 2.EschaenStefanie schreef:@ miranda, even off-topic maar ik was vandaag ook op het strand en zag een witte herder lopen![]()
Man met lang blond haar en een baard en vrouw met zwart krullend kort haar er bij.
Als de herder in kwestie half hysterisch was van alle indrukken dan heb je de goede combi voor ogen![]()
Ik hoop maar niet dat je ons hebt zien lopen naar het strand toe.
Dan kan ik mijn reputatie als ervaren baas met (behoorlijk) goed luisterende jonge herder gevoegelijk het raam uit sodemieteren![]()
Op het strand aangekomen kon ze weer luisteren, gelukkig![]()
Maar op de heenweg heeft ze tot twee keer toe een schouder uit de kom gerukt, en toen bulderde ik haar toe dat ze moest luisteren en wel nú.
Godsamme, het joekel wordt helemaal wild van naar het strand gaan![]()
Geen land mee te bezeilen op zo'n moment.
Trekken doet Escha ook, tja so be it ze is nog geen 20 kg. De mechel die ik ook even had gekidnapt trok gelukkkig niet want anders was het wel erg zwaar geweest

- Renske
- Zeer actief
Misschien is een bolderkar iets? Laatst heb ik een opvouwbare gekocht bij de ANWB winkel. Kun je én een eind met je hondje lopen, en een deel van de afstand in de kar doen.
- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 7
Zo doen wij het ook, zijn die van ons wel wat kleiner maar tochmalinois schreef:Lopen heb ik nooit beperkt, pups lopen hier altijd met de volwassen honden mee... en als ze moe zijn draag ik ze.