Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen; zou dit erg veel zijn?--update'tje.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Fietsen; zou dit erg veel zijn?--update'tje.

Ongelezen bericht door Moos »

Ik hoop dat het hier goed staat, anders merk ik het wel :mrgreen:

Het lijkt me zo leuk om met Vera los in het bos te gaan fietsen. Ik doe het al regelmatig in de polder om de hoek, maar officieel mogen ze daar niet los. In het bos dus wel, en het lijkt me erg leuk om daar dus zo af en toe eens met Vera los bij de fiets doorheen te gaan (Saar in het mandje). Alleen, naar het bos fietsen is al 20 min, dat is dan dus aangelijnd (langs de weg), terug is dan ook weer 20 min, en dan wil ik dus nog fietsen in het bos, met Veer los. Zou toch leuk zijn als we daar dan ook 30-45 min zouden kunnen fietsen ofzo, dat je niet voor 10 minuutjes daarheen gaat :mrgreen: :wink:
Is dat erg veel voor een hond om mee te gaan naast de fiets? Of is dat een prima te trainen tijd, die ze makkelijk moet kunnen?

Als we nu aangelijnd fietsen is dat ongeveer 25 min denk ik, los bij de fiets houdt ze zo een uur vol, langer nog nooit gedaan, maar dat lijkt me geen probleem eigenlijk. Het is voornamelijk ook die 20 min dat ze aangelijnd dan nog terug naar huis zou moeten naast de fiets (na dus daarvoor al flink bij de fiets gelopen te hebben) die me best pittig lijken voor d'r, maar ik heb totaal geen verstand eigenlijk van honden in combinatie met fietsen, dus misschien zie ik dat veel te soft :F:
We kunnen ook in het bos een rustpauze inlassen eventueel natuurlijk, en Vera zal ook wel heeeel graag tussendoor even willen stoppen voor water-apportjes.

Dus, mensen die er wel verstand van hebben, is dit goed haalbaar? Vera is verder in prima conditie, en haast niet moe te krijgen, voor de duidelijkheid :mrgreen:

(ik had ook nog gedacht om haar in de doggyride achter de fiets mee naar het bos te nemen, en daar dan eruit te gooien, maar dan zit ik weer met die kar :ugh: die kan ik niet ergens goed op slot achter laten, en met kar achter de fiets door het bos fietsen vind ik zelf niet zo fijn trappen, om het over 40 min met ruim 25 kilo in die kar nog maar niet te hebben :tongue: ).
Laatst gewijzigd door Moos op 02 sep 2011 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Fietsen; zou dit erg veel zijn?

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik denk dat dat prima te doen is hoor :ok:
Met Macho fiets ik ook altijd zo'n 20/25 minuten tot aan het losloopgebied, dan loopt hij daar meestal een 45minuten/uurtje los (en bepaalt hij zelf zijn tempo dus) en mag hij even zwemmen en daarna fietsen we weer rustig aan terug.
Soms hou ik tussendoor even een pauze en ga ik ergens zitten maar Macho die vindt dat vreselijk dus die gaat dan niet zitten/liggen maar loopt gewoon een beetje om mij heen te scharrelen maar daardoor doet hij dan toch even rustig aan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Moos
Zeer actief

Ah, dat klinkt als hetzelfde idee inderdaad :ok:
Heb jij dat echt met minuten opgebouwd, of ga je op een gegeven moment gewoon? Ik bedoel, als we na 20 min in het bos zijn zal Vera nog bepaald niet moe zijn, en best al even een 20-30 min op haar eigen tempo door het bos kunnen los naast de fiets denk ik zomaar eigenlijk.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Bij het UV examen moeten ze 20 km naast de fiets lopen, maar er zijn wel pauzes ingebouwd in die 20 km.
Ik denk niet dat er een probleem is als Vera gewend is aan naast de fiets lopen en je het rustig aan doet en zo wel merk je dat gauw genoeg toch?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Daan2076
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door Daan2076 »

Desnoods neem je voor de eerste keren even een waterbak en een literfles fris water mee, eventueel voor jezelf ook wat te drinken, als je dan ziet dat ze moe wordt, dan neem je gewoon even pauze.
Groetjes Diana en een poot van Mike
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Kijk wel uit met zwemmen tussendoor als je meteen daarna nog over asfalt terug moet.
Door het water worden de voetzooltjes wat zachter en de kans op beschadiging groter, maar ik denk dat dat ook wel te ondervangen is als je even de tijd neemt ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Moos
Zeer actief

renee-uk schreef: Ik denk niet dat er een probleem is als Vera gewend is aan naast de fiets lopen en je het rustig aan doet en zo wel merk je dat gauw genoeg toch?
Ja, da's ook weer waar :wink: Maar ik dacht, voordat ik misschien iets ga proberen wat bij voorbaat al belachelijk veel gevraagd is, even checken :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Daan2076 schreef:Desnoods neem je voor de eerste keren even een waterbak en een literfles fris water mee, eventueel voor jezelf ook wat te drinken, als je dan ziet dat ze moe wordt, dan neem je gewoon even pauze.
Er is daar overal zwemwater, dus drinken zat ook voor de hond iig :wink:
renee-uk schreef:Kijk wel uit met zwemmen tussendoor als je meteen daarna nog over asfalt terug moet.
Door het water worden de voetzooltjes wat zachter en de kans op beschadiging groter, maar ik denk dat dat ook wel te ondervangen is als je even de tijd neemt ;)
Da's een goede tip, had ik me niet gerealiseerd!
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Je kunt voor het geval dat het toch wat te vermoeiend voor Vera is ook wat druivensuiker (eventueel opgelost in water) meenemen, maar ik denk echt dat het prima zal gaan als je het rustig aandoet en haar niet als een gek door laat rennen (en dat zie ik je niet doen eigenlijk).
Ben benieuwd!
Afbeelding

Moos
Zeer actief

renee-uk schreef:Je kunt voor het geval dat het toch wat te vermoeiend voor Vera is ook wat druivensuiker (eventueel opgelost in water) meenemen, maar ik denk echt dat het prima zal gaan als je het rustig aandoet en haar niet als een gek door laat rennen (en dat zie ik je niet doen eigenlijk).
Ben benieuwd!
Druivensuiker zal ik ook onthouden :wink: En nee, ik was niet van plan haar als een gek te laten rennen idd hihi. Nou doet ze dat sowieso niet zo aan de fiets hoor, dat heeft ze nooit gemogen van me. Ze blijft ook, voor mij, verbazingwekkend lang in draf. Ze kan heel erg snel draven, wil ik haar naast de fiets in gallop laten gaan dan moet ik echt zelf een flinke sprint trekken. En dat was ik niet zo van plan in het bos :mrgreen: :wink:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik doe dat zelfs met 11-jarige Rock. Dat doet hij nog super :E: Reina houdt het minder lang achter elkaar vol. Bij haar moet ik regelmatig pauzes inlassen.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Met James fietste ik altijd een rondje van een uur.. Langer kon hij ook wel.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Moos schreef:Ah, dat klinkt als hetzelfde idee inderdaad :ok:
Heb jij dat echt met minuten opgebouwd, of ga je op een gegeven moment gewoon? Ik bedoel, als we na 20 min in het bos zijn zal Vera nog bepaald niet moe zijn, en best al even een 20-30 min op haar eigen tempo door het bos kunnen los naast de fiets denk ik zomaar eigenlijk.
Ik denk ook dat dat prima kan hoor.
Ik heb eigenlijk nooit zo naar de tijd gekeken maar gewoon naar Macho (hij was het uiteraard al wel gewend om naast de fiets te lopen maar dat is Vera ook).
In het begin gingen we vaak een half uurtje/3 kwartier en nu loopt het best wel eens uit naar 1,5 uur, ook afhankelijk van de temperatuur en wat hij de rest van de dag al gedaan heeft of nog moet doen.
Macho is er overigens nooit echt erg moe van, het geeft hem wel voldoening maar echt moe hiervan wordt hij niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Boomer is een (behoorlijk) stukje kleiner dan Vera en die loopt ook regelmatig een uur of iets meer naast de fiets hoor. 10 min. aan de lijn en dan rest van de tijd los. Maar, aangezien hij ook in het mandje past, gaat hij soms op de terugweg in het mandje achterop. Dus hij speelt wel een klein beetje vals :pffff: :mrgreen:
Maar hij kan het prima en vind het los naast de fiets veel leuker dan aangelijnd.
Moos
Zeer actief

Zo, vandaag de proef op de som genomen door naar een goede vriendin een dorp verderop te fietsen (35 min), daar nog te wandelen/ballen (uurtje), en daarna weer terug te fietsen. Wel alles langs water, zodat ze tussendoor kon afkoelen/drinken.
Appeltje eitje voor Vera dus :roll: :mrgreen: Op de heen weg dacht ik een stukje tussendoor te gaan lopen, maar daar dacht mevrouw iets anders over. Dus na 10 min gelopen te hebben met een trekkende hond naast me, maar weer verder gaan fietsen; Veer blij :LOL:
Saar vond het prinsheerlijk liggend in de fietsmand ook wel een succesdagje geloof ik.

Maar goed, weten we dat ook weer. Voor herhaling vatbaar dus :ok:
Afbeelding
alm@
moderator

Re: Fietsen; zou dit erg veel zijn?--update'tje.

Heerlijk is dat hé :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

alm@ schreef:Heerlijk is dat hé :wink:
Ja, echt genieten! Ik moet wat dat betreft nog steeds een beetje wennen aan zo'n echt flink actieve hond merk ik :wink:
Na die 35 min aangelijnd fietsen gooide ik haar los in losloopgebied, ik nog steeds op de fiets, en ze trok even een paar eresprintjes met zo'n blije bek. Terwijl ik dan dus al denk "pff, ze heeft al best lang meegelopen" :mrgreen: Voor Vera stelt dat echt helemaal niks voor :19: Die stond ook op vaste balplekken alvast klaar totdat ik nog eens aan kwam fietsen/wandelen "jaaa hoor, gooit u maar! :cheer: ".

Echt leuk is dat inderdaad :ok:
Afbeelding
alm@
moderator

Moos schreef:
alm@ schreef:Heerlijk is dat hé :wink:
Ja, echt genieten! Ik moet wat dat betreft nog steeds een beetje wennen aan zo'n echt flink actieve hond merk ik :wink:
Na die 35 min aangelijnd fietsen gooide ik haar los in losloopgebied, ik nog steeds op de fiets, en ze trok even een paar eresprintjes met zo'n blije bek. Terwijl ik dan dus al denk "pff, ze heeft al best lang meegelopen" :mrgreen: Voor Vera stelt dat echt helemaal niks voor :19: Die stond ook op vaste balplekken alvast klaar totdat ik nog eens aan kwam fietsen/wandelen "jaaa hoor, gooit u maar! :cheer: ".

Echt leuk is dat inderdaad :ok:
Ik vind het héérlijk om te fietsen met de honden. En inderdaad genieten van die blije bekkies. Ik ga het binnenkort weer oppakken. Ik fiets wel stuk voor stuk met de honden dus mijn conditie gaat dan ook weer vooruit :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

alm@ schreef: Ik vind het héérlijk om te fietsen met de honden. En inderdaad genieten van die blije bekkies. Ik ga het binnenkort weer oppakken. Ik fiets wel stuk voor stuk met de honden dus mijn conditie gaat dan ook weer vooruit :mrgreen:
Haha, ja, dat is helemaal goed voor je conditie dan! Ik denk niet dat ik Saar er blij mee ga maken als ik daarna nog een ronde met haar ga :LOL:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Boutje schreef:
Hahaha, zo herkenbaar! Met Jinn is het ook zo, ze kan best 2 keer 45 minuten langs de fiets met een speelpauze tussendoor, thuis 10 minuten liggen en dan vrolijk mee "wat gaan we nu doen" en nog even schapendrijven er na. Behendigheid is ze ook bijna ontstuitbaar. Het enige wat haar erg moe maakt is schapendrijven want dat is WERK. Leuk werk, maar het wordt bloedserieus genomen.
Ik vind het heerlijk, zo'n actieve blije hond!
Haha, ja precies. Toen we bijna thuis waren met de fiets kwamen we langs een pad dat we vaak aflopen en daar dan ballen. Rent Vera dat pad een stukje op "ja, hier moeten we zijn hoor!!". Nouu, dacht ut even niet meer nu mevrouw :LOL:
Ik vind dat ook echt heerlijk. Gewoon gaan, en je verder nergens druk om maken. Is het warm duikt ze zelf het water wel in, en daarna weer lekker afgekoeld verder.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ja lekker is dat? Met Kay fiets ik wel eens naar stal (afwisselend los en vast (40 minuten), dan heeft hij even rust (in tussentijd zadel ik paard op) gaan we nog 1 a 2 uurtjes op buitenrit, weer even rust (afzadelen en uitmesten waar Kay dan wel weer even actief mijn stal opstrooit) en dan weer 40 minuten terug (wat dan meestal wel uitloopt naar 45 minuten tot 50 minuten, omdat dan toch wel de ergste activiteit eruit is (zeker op de aangelijnde stukjes, los blijft hij maar gaan)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”