Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden die echt werken

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Jachthonden die echt werken

Ongelezen bericht door yamie »

http://www.nihonken.org/forum/index.php ... g-kishu/p1

is dit een manier van trainen?
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

laeken schreef:Kun je niks uitleggen over die jachten omdat ze illegaal zijn? Jij zegt dat honden uit rasgroep 5 zwijnen opjagen zodat die afgeschoten kunnen worden. En je zegt dat de honden gevaar lopen. Je weet net als ik welke rassen in rasgroep 5 vallen. Dat jij er niet over wil uitweiden en er geen uitleg over wil geven zal wel een reden hebben denk ik dan. :wink: Ik vind het wel goed zo. Geniet van de jachten en ik hoop dat er geen hond verscheurd wordt ondanks zijn "vachtbescherming".
Maak er toch niet altijd iets spannends van als jij iets niet weet of er niet over kan meepraten :LOL:
Het is zoals het er staat, niets illegaal want dan had ik dat niet openbaar neergezet.

In elke jacht kan een hond het leven laten, dat weet je als je jaagt met honden. Zoals je zag aan eerdere reactie's is dat geen vreemd gegeven voor meerdere mensen met jachthonden. Het kan altijd gebeuren, dat is het risico
Ik ga zeker genieten van de jachten, dank je wel :ok: ik vind het schitterend om honden aan het werk te zien.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

yamie schreef:http://www.nihonken.org/forum/index.php ... g-kishu/p1

is dit een manier van trainen?
Niet dat ik weet of gezien heb, gadver :(: Nee zo worden de honden niet getraind :kotz:
Het zal vast voorkomen gezien het filmpje maar dat zouden ze van mij mogen verbieden.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi Whera, honden uit rasgroep 5 in doodnormale jacht? Vachtbescherming? Wie hou je voor de gek hier? De rest van het forum? :blont: Er is geen reguliere jacht waarbij er met honden uit rasgroep 5 wordt gejaagd in NL. Jij spreekt erover en ik vraag slechts naar wat uitleg. Beschermingsvesten en zwijnen voor de loop drijven met honden uit rasgroep 5 heeft niks met de jacht in Nederland te maken. Dat weet iedereen. :U:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

laeken schreef:Hoi Whera, honden uit rasgroep 5 in doodnormale jacht? Vachtbescherming? Wie hou je voor de gek hier? De rest van het forum? :blont: Er is geen reguliere jacht waarbij er met honden uit rasgroep 5 wordt gejaagd in NL. Jij spreekt erover en ik vraag slechts naar wat uitleg. Beschermingsvesten en zwijnen voor de loop drijven met honden uit rasgroep 5 heeft niks met de jacht in Nederland te maken. Dat weet iedereen. :U:
Als iedereen dat weet incl jijzelf dan vraag ik mij af waarom je de vraag dan steld :U:
Mijn vraag was deze: Ben benieuwd hoe mensen met jachthonden die ook daadwerkelijk aan het werk zijn omgaan met het feit dat zij ook wel eens niet terug komen en naar de eeuwige jachtvelden kunnen gaan als het fout gaat.

Kan jij hier antwoord op geven?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

chrico schreef: Als iedereen dat weet incl jijzelf dan vraag ik mij af waarom je de vraag dan steld :U:
Mijn vraag was deze: Ben benieuwd hoe mensen met jachthonden die ook daadwerkelijk aan het werk zijn omgaan met het feit dat zij ook wel eens niet terug komen en naar de eeuwige jachtvelden kunnen gaan als het fout gaat.
wat overigens ook kan gebeuren bij een jachthond die niet volledig hazenrein is en achter een haas aanzit waarbij hij toevallig een weg tegenkomt (ja, zeker in NL liggen er nog wel eens wegen in de buurt van jachtvelden) of bij onze DJTs als ze op een bietenveld achter een of meerdere vossen aan zitten. Om die reden hebben we vorig jaar op onze eigen jacht in NL overigens niet die enige bietenplak die er op die 250ha ligt afgejaagd, de kans dat ze de weg op liepen was ons daar te groot, dit jaar liggen de bieten meer afgelegen en mogen ze straks aan de slag daar....
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

Dat het verder zou gaan dan gewoon een antwoord op je vraag, had je wel kunnen verwachten he Chicro.
Jacht met dieren ligt nu éénmaal gevoelig, ik ben er ook absoluut geen voorstander van. :wink:
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik weet niets van de jacht af, maar bewust het risico nemen je hond in gevaar te brengen met geen ander doel een hobby uit te oefenen zou ik zelf nooit doen.
Er zijn volgens mij toch ook zat manieren om je hond een leuke tijd te bezorgen en zijn engergie kwijt te laten raken zonder dat hij daadwerkelijk in gevaar komt.
Maar goed ik ben sowieso ook al geen fan van de jacht ,snap dat het een noodzakelijk kwaad is maar het zal hoe dan ook nooit mijn hobby worden.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Lunatic schreef:
marian* schreef: Als je als gewone eigenaar niet het risico wilt lopen op een hond die zijn neus achterna gaat moet je geen jachthond nemen maar een die meer aan je been plakt [\quote]

Wat een onzin, die vetgedrukte zin. Ik heb 3 jachthonden, maar die jagen niet uit zichzelf, jagen gebeurt alleen in samenwerking met mij namelijk, dus pas als ik ze ergens opaf stuur, kwestie van opvoeden dus. En de jongste plakt redelijk aan m'n been, die wil werken en nog eens werken, die moet ik echt vrij geven anders blijft hij plakken :mrgreen:
Een Labrador is een retriever, dat is nogal wat anders als een (bijna) zelfstandige jager.
Bij sommige jagers kun je opvoeden wat je wilt maar het volgen van een spoor of het najagen van iets is soms sterker.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

Laatste poging Whera. Zwijnenjacht met honden is verboden hier. Jagen met lange honden uit rasgroep 5 ook. Dan blijven dus de oertypes en spitsen over. Daarmee wordt dus volgens jou legaal in NL op zwijnen gejaagd terwijl jagen op zwijnen met honden wettelijk verboden is hier in NL. :roll: Daarnaast is het opdrijven van zwijnen en dus de drijfjacht ook verboden in NL. Waar praat je dus in hemelsnaam over? Jij praat over legale jacht met honden op zwijnen en dan ook nog met honden die niet erkend worden als jachthond en die loslopen bij de zwijnenjacht aangezien ze gepakt kunnen worden door de zwijnen. Allemaal zwaar verboden en illegaal om verschillende redenen.

Nogmaals, ik ben niet gek en weet wat er op dit moment gedaan wordt met honden en zwijnen. Heel populair. Jij bent degene die door de details aangeeft dat het om een zeer speciaal soort jacht gaat. Een jacht die hier niet toegestaan is. :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

daywalker schreef:Dat het verder zou gaan dan gewoon een antwoord op je vraag, had je wel kunnen verwachten he Chicro.
Jacht met dieren ligt nu éénmaal gevoelig, ik ben er ook absoluut geen voorstander van. :wink:
Dat jacht op dieren gevoelig ligt weet ik en heb er ook geen probleem mee dat daar over gesproken word. Wel het suggestieve eigen op hol geslagen fantasiebeeld wat neergezet word als waarheid.

Voor mijzelf telt dat een jacht zo snel mogelijk moet voor het dier, zo snel mogelijk dood want dood moet hij toch om welke rede dan ook. Ik doe graag zweetwerk met mijn honden want hoe eerder het aangeschoten of aangereden wild gevonden word hoe eerder zij uit het lijden verlost zijn. Maar ik vind het machtig mooi om honden aan het werk te zien, de samenwerking enz enz.
De jacht blijft een heet hangijzer met voor en tegenstanders en dat zal het ook altijd wel blijven
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

laeken schreef:Laatste poging Whera. Zwijnenjacht met honden is verboden hier. Jagen met lange honden uit rasgroep 5 ook. Dan blijven dus de oertypes en spitsen over. Daarmee wordt dus volgens jou legaal in NL op zwijnen gejaagd terwijl jagen op zwijnen met honden wettelijk verboden is hier in NL. :roll: Daarnaast is het opdrijven van zwijnen en dus de drijfjacht ook verboden in NL. Waar praat je dus in hemelsnaam over? Jij praat over legale jacht met honden op zwijnen en dan ook nog met honden die niet erkend worden als jachthond en die loslopen bij de zwijnenjacht aangezien ze gepakt kunnen worden door de zwijnen. Allemaal zwaar verboden en illegaal om verschillende redenen.

Nogmaals, ik ben niet gek en weet wat er op dit moment gedaan wordt met honden en zwijnen. Heel populair. Jij bent degene die door de details aangeeft dat het om een zeer speciaal soort jacht gaat. Een jacht die hier niet toegestaan is. :wink:
Ik kan nergens uit de posts van Whera halen dat het in Nederland is ,wellicht is het in het buitenland Duitsland en Hongarije zijn niet zo ver weg toch.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

laeken schreef:Laatste poging Whera. Zwijnenjacht met honden is verboden hier. Jagen met lange honden uit rasgroep 5 ook. Dan blijven dus de oertypes en spitsen over. Daarmee wordt dus volgens jou legaal in NL op zwijnen gejaagd terwijl jagen op zwijnen met honden wettelijk verboden is hier in NL. :roll: Daarnaast is het opdrijven van zwijnen en dus de drijfjacht ook verboden in NL. Waar praat je dus in hemelsnaam over? Jij praat over legale jacht met honden op zwijnen en dan ook nog met honden die niet erkend worden als jachthond en die loslopen bij de zwijnenjacht aangezien ze gepakt kunnen worden door de zwijnen. Allemaal zwaar verboden en illegaal om verschillende redenen.

waar schrijft Whera dat het om NL gaat, de drijfjachten op zwijnen waar ik het over heb zijn ook in Dld of andere landen....
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik hoop dat je nog antwoord wilt geven Whera maar ik ben ook benieuwd waar en hoe je echt kunt werken met RG 5 honden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
chrico
Zeer actief

Nee lieverd, volgens jou.
Niet volgens mij want ik weet waar ik over praat en waar ik geweest ben en er is echt helemaal niets illegaals aan.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

Ah, dus het gaat wel om de in het buitenland georganiseerde tripjes waar mensen jachten kunnen houden die hier verboden zijn om diverse redenen. Dat gaf ik toch al meteen aan? Vertel ook eens hoe die honden uit rasgroep 5 hun werk doen. :ok:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

laeken schreef:Ah, dus het gaat wel om de in het buitenland georganiseerde tripjes waar mensen jachten kunnen houden die hier verboden zijn om diverse redenen. Dat gaf ik toch al meteen aan? Vertel ook eens hoe die honden uit rasgroep 5 hun werk doen. :ok:
Het feit dat je op deze manier reageert gaat het je alleen om de sensatie en niet uit interesse maar ik zal je wel vertellen hoe ze dat doen de honden in hetzelfde kader van jouw schrijven.
Die leggen in de ochtend hun gebitje op hun nachtkastje en halen een borstel door hun haar. Na het aantrekken van hun naaldhakken stappen zij in de auto en rijden naar een veld waar zij de stereo op 10 zetten en al walsend door het maisveld trekken. Komen zij iets tegen dan doen zij de tango op opzwepende muziek om vervolgens via de quickstep het veld weer te verlaten.

Zo goed :piew:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

sirene schreef:
Lunatic schreef:
marian* schreef: Als je als gewone eigenaar niet het risico wilt lopen op een hond die zijn neus achterna gaat moet je geen jachthond nemen maar een die meer aan je been plakt [\quote]

Wat een onzin, die vetgedrukte zin. Ik heb 3 jachthonden, maar die jagen niet uit zichzelf, jagen gebeurt alleen in samenwerking met mij namelijk, dus pas als ik ze ergens opaf stuur, kwestie van opvoeden dus. En de jongste plakt redelijk aan m'n been, die wil werken en nog eens werken, die moet ik echt vrij geven anders blijft hij plakken :mrgreen:
Een Labrador is een retriever, dat is nogal wat anders als een (bijna) zelfstandige jager.
Bij sommige jagers kun je opvoeden wat je wilt maar het volgen van een spoor of het najagen van iets is soms sterker.
Het jachtinstinkt van een labrador is enorm groot, als je ze hun gang laat gaan vangen ze de hazen en konijnen voor je. Je zal ze de kost moeten geven die dat doen :ugh:
Elke hond is op te voeden natuurlijk, het is maar net wat je wil :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
laeken
Zeer actief

chrico schreef:
laeken schreef:Ah, dus het gaat wel om de in het buitenland georganiseerde tripjes waar mensen jachten kunnen houden die hier verboden zijn om diverse redenen. Dat gaf ik toch al meteen aan? Vertel ook eens hoe die honden uit rasgroep 5 hun werk doen. :ok:
Het feit dat je op deze manier reageert gaat het je alleen om de sensatie en niet uit interesse maar ik zal je wel vertellen hoe ze dat doen de honden in hetzelfde kader van jouw schrijven.
Die leggen in de ochtend hun gebitje op hun nachtkastje en halen een borstel door hun haar. Na het aantrekken van hun naaldhakken stappen zij in de auto en rijden naar een veld waar zij de stereo op 10 zetten en al walsend door het maisveld trekken. Komen zij iets tegen dan doen zij de tango op opzwepende muziek om vervolgens via de quickstep het veld weer te verlaten.

Zo goed :piew:
Ja tuurlijk, zolang je maar om de hete brij heen kan draaien toch? Jeetje, kinderachtig gedoe. Ik heb je van begin af serieus dingen gevraagd. Dat jij niet volwassen genoeg bent om normaal te doen moet je bij jezelf zoeken. Ik weet nu wat voor soort jachten je bedoeld. Die zijn nogal controversieel. Maargoed, blijkbaar wil je dat deel niet bespreken. Ook prima, doe er alleen niet zo kinderachtig over als je wil en sta waar je voor zou moeten staan als je er geen probleem in ziet. Dat is wel zo volwassen. :ok:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:
sirene schreef:
Lunatic schreef:

Het jachtinstinkt van een labrador is enorm groot, als je ze hun gang laat gaan vangen ze de hazen en konijnen voor je. Je zal ze de kost moeten geven die dat doen :ugh:
Elke hond is op te voeden natuurlijk, het is maar net wat je wil :wink:
tuurlijk is elke hond op te voeden, maar een jachthond zoals bv een labrador vergelijken met bv een akita of een gbgv? dat is kolder, heel ander type jacht en hond , gewoon niet te vergelijken.
chrico
Zeer actief

laeken schreef:

Ja tuurlijk, zolang je maar om de hete brij heen kan draaien toch? Jeetje, kinderachtig gedoe. Ik heb je van begin af serieus dingen gevraagd. Dat jij niet volwassen genoeg bent om normaal te doen moet je bij jezelf zoeken. Ik weet nu wat voor soort jachten je bedoeld. Die zijn nogal controversieel. Maargoed, blijkbaar wil je dat deel niet bespreken. Ook prima, doe er alleen niet zo kinderachtig over als je wil en sta waar je voor zou moeten staan als je er geen probleem in ziet. Dat is wel zo volwassen. :ok:
Je heb vanaf het begin de verkeerde conclussie getrokken en bent daar op doorgegaan. Leuk dat je het weer omdraaid.
Fijn dat je weet wat voor een jacht ik bedoel en aangezien jij alles een rede vind om tegenin te gaan zal ik het verder hierbij laten :ok:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Lunatic schreef:Ik heb 3 jachthonden, maar die jagen niet uit zichzelf, jagen gebeurt alleen in samenwerking met mij namelijk, dus pas als ik ze ergens opaf stuur, kwestie van opvoeden dus. En de jongste plakt redelijk aan m'n been, die wil werken en nog eens werken, die moet ik echt vrij geven anders blijft hij plakken :mrgreen:
Zoals al gezegd door anderen zijn er ook andere jachthonden dan Labradors en dan kun je ondanks een heel goede opvoeding weleens lelijk op de koffie komen als die hun neus achterna gaan.
En dus loop je met zo'n hond altijd een bepaald risico als je die los laat.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

marian* schreef:
Lunatic schreef:Ik heb 3 jachthonden, maar die jagen niet uit zichzelf, jagen gebeurt alleen in samenwerking met mij namelijk, dus pas als ik ze ergens opaf stuur, kwestie van opvoeden dus. En de jongste plakt redelijk aan m'n been, die wil werken en nog eens werken, die moet ik echt vrij geven anders blijft hij plakken :mrgreen:
Zoals al gezegd door anderen zijn er ook andere jachthonden dan Labradors en dan kun je ondanks een heel goede opvoeding weleens lelijk op de koffie komen als die hun neus achterna gaan.
En dus loop je met zo'n hond altijd een bepaald risico als je die los laat.
Wij hadden het een week geleden nog met Rhodin. Rhodin blijft altijd in het zicht, maar opeens pakte hij een geur op van een ree en weg was hij. :schrik: Zo'n gevalletje van "Dat doet hij anders nooit!" Gelukkig kwam hij snel terug en is maar een moment uit zicht geweest. Maar ik hou daar helemaal niet van hoor, een zelfstandige jachthond zou echt niets voor mij zijn. Mila is ook een jagertje, we proberen dat echt in toom te houden, ik wil haar toch graag los kunnen laten zonder angst.
We hebben nooit met Rhodin getraind wat betreft jacht, maar het zit wel echt in hem en ik weet dat hij het kan als hij de kans zou krijgen en de tijd van zijn leven zou hebben. De manier van jagen is alleen niet mogelijk in NL. Mocht dat wel zo zijn dat zou ik mij er meer in verdiepen en het misschien wel een keer mee willen maken. Catahoula's horen de zwijnen niet te bijten, maar ze op hun plek te houden. De jager schiet het zwijn dan dood. Ik heb ook wel filmpjes gezien met honden die de zwijnen wel bijten en hun oren er bijna af trekken waarna de jager er op zijn dooie gemakje aankomt en dat beest pas afmaakt. Ik vind dat heel naar om te zien en onnodig lijden, dat hoeft van mij niet.

In Amerika verkopen ze die kevlar vesten ook voor grotere honden, Catahoula's hebben ze ook aan tijdens de zwijnenjacht.
Afbeelding
http://stores.intuitwebsites.com/WildBo ... gories.bok
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
-Gaby-
Zeer actief

Inge O schreef:
-Gaby- schreef:Catahoula's horen de zwijnen niet te bijten, maar ze op hun plek te houden. De jager schiet het zwijn dan dood.
dat is natuurlijk onzin want dat is gewoon wat honden doén.

of hoe dacht je dat ze anders die zwijnen tegen zouden houden : 'halt of ik schiet!' :oeps: ?
Zo: http://www.youtube.com/watch?v=kde78oYE ... re=related Je ziet ze achterom kijken, wachtend op de jager die het afmaakt. Maar dan komt er een Amerikaanse bull o.i.d. het beeld in rennen en die bijt dus wel. ;) Catahoula's winnen alleen shows als ze proeven doen waarbij ze een zwijn op de plek moeten houden. Ze krijgen minpunten voor het bijten van zwijnen. Alleen blaffen is de bedoeling. Maar ik heb daar niet zo veel verstand van verder, hoe dat precies gaat. ;)

Edit: Je ziet het ook al bij deze pups: http://www.youtube.com/watch?v=PcZcG8kr ... re=related Maar aan de oren van de zwijnen te zien gaat er ook wel het één en ander mis tijdens de trainingen. :ugh:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
-Gaby- schreef:Catahoula's horen de zwijnen niet te bijten, maar ze op hun plek te houden. De jager schiet het zwijn dan dood.

of hoe dacht je dat ze anders die zwijnen tegen zouden houden : 'halt of ik schiet!' :oeps: ?
alleen al even op youtube zoeken naar catahoula's en boar hunting, bijna niks anders dan honden die wel degelijk bijten/vasthouden...
-Gaby-
Zeer actief

Er komt ongetwijfeld bijten aan te pas, maar het is niet zo dat ze in het zwijn moeten gaan hangen om hem tot staan te krijgen. De filmpjes vond ik wisselend qua bijten en vasthouden. Ik kan even geen info vinden over hoe het hoort, maar zal daar later nog even op zoek. Ik dacht dat ze niet hoorden te bijten, maar misschien heb ik het mis. ;)
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Inge O schreef:
yamie schreef:
Inge O schreef:

alleen al even op youtube zoeken naar catahoula's en boar hunting, bijna niks anders dan honden die wel degelijk bijten/vasthouden...
tuurlijk wel want de praktijkmensen trekken zich helemaal niks aan van die showmensenregeltjes en willen juist de moedigste honden en die bijten natuurlijk wel.

wat een vreselijke trainingsbeelden overigens, wat een leuk spelletje, beertje-pesten :ugh: :blauwoog: .
Ja, brrr, die trainingsbeelden vind ik ook echt naar. Heel veel van die filmpjes vind ik zwijntje-pesten. Ook die eerste die ik plaatste. Als je zo op je gemak kunt staan filmen, dan kun je ook dat zwijn gewoon zijn genadeschot geven. Maar ze kwamen pas in actie toen hun hond bijna werd verzopen.

Edit: Overigens zijn show en praktijk nog heel erg met elkaar verbonden, omdat honden pas goed scoren op shows als ze ook bepaalde working trials af hebben gelegd. Niet enkel op uiterlijk dus. ;) Maar als iemand gewoon een stel honden wil om zwijnen mee te vangen snap ik dat men daar ook bijtende honden voor gebruikt.
Afbeelding
Laikalady
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Westsibirische en Russisch-Europese Laika

Ongelezen bericht door Laikalady »

laeken schreef: Jij praat over legale jacht met honden op zwijnen en dan ook nog met honden die niet erkend worden als jachthond en die loslopen bij de zwijnenjacht aangezien ze gepakt kunnen worden door de zwijnen. Allemaal zwaar verboden en illegaal om verschillende redenen.

Hier wil ik wel even op reageren. Honden die niet erkend worden als jachthond? In groep 5, sectie 2 zitten de erkende jachthonden van deze groep hoor.
Je hebt een behoorlijk verkeerd beeld van dit soort jacht.

De Laika wordt (o.a.) gebruikt bij de jacht op wilde zwijnen. De taak van de hond is hierbij het opsporen van de zwijnen en op een dusdanige manier aan te blaffen zodat de zwijnen op de plaats blijven (en dus liefst minst mogelijk opgejaagd worden).
Een hond die het zwijn opjaagt en bijt is totaal niet gewenst en in veldproeven krijgen ze daar ook een slechte beoordeling op.
Het gaat juist om het op de plaats houden, daarbij moet de hond een afstand houden waarop het zwijn (of eland, of beer, enz.) zich niet bedreigt voelt en gewoon zijn gangetje gaat ipv zich te willen verdedigen of vluchten, zodat de jager kan inkomen en het werk afmaken.
Een goede jachthond weet een balans te maken tussen het wild aan te blaffen zodat ze gelokaliseerd door de jager kunnen worden EN dat het wild op zijn plaats blijft zonder veel stress. Vaak als men inkomt op het wild treft men het wild liggend aan, een beetje herkauwend op het 1 of ander. (gezien de afstanden hier in scandinavië kan het weleens een uurtje duren voor je bij de combinatie aankomt) Dan heeft het wild echt een houding van, pfff het zal me wat, jij bent totaal geen bedreiging voor mij.
Jonge honden willen wel eens te enthousiast reageren en worden daarom getraind met jongere zwijnen die nog geen grote slagtanden hebben, maar een hond wel duidelijk kunnen maken dat er met een zwijn niet te spotten valt.
En natuurlijk wordt er weleens een hond (lelijk) verwond door een zwijn (al ken ik meer jagers die slachtoffer werden tijdens het uitlopen van het zwijn bij benadering), maar een hond leert daar ook een les uit, gaat zeker met meer respekt en voorzichtigheid te werk vervolgens, en is echt meer uitzondering dan gewoonte.
Dit soort jacht heeft dus helemaal niets met drijfjacht of de manier waarop bv. de dogo gebruikt wordt te maken.

En om op de vraag terug te komen...ik weet dat mijn honden een risico lopen, ook een trap van een eland kan fataal aflopen. Maar een jager met gezond vernuft bouwt zijn hond op, of beter gezegd laat de hond zich goed opbouwen met gepast wild voor leeftijd en ervaring. (Dit soort) honden die het leven hebben gelaten tijdens de jacht DOOR het wild ken ik er niet veel van, het grootste risico voor de hond is vaak de jager die door het wild heen ook zijn hond raakt.
De hond doet waar hij intens gelukkig van wordt dus ja ik ben me bewust van het risico, maar dat weegt niet op tegen het intense geluk (en het nut) van de hond.
Laikalady
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Westsibirische en Russisch-Europese Laika

Ongelezen bericht door Laikalady »

Inge O schreef:
Laikalady schreef: Vaak als men inkomt op het wild treft men het wild liggend aan, een beetje herkauwend op het 1 of ander. (gezien de afstanden hier in scandinavië kan het weleens een uurtje duren voor je bij de combinatie aankomt) Dan heeft het wild echt een houding van, pfff het zal me wat, jij bent totaal geen bedreiging voor mij.
ja, hahaha, ze vinden het vast gezellig zo, het gezelschap van die honden, ze willen vast zelf niet eens meer weg, bedoel je dat?
Nee, de honden worden behandelt of ze lucht zijn, als een soort lastige vlieg waar je je verder niet druk over maakt. Net zoals de elanden hier gewoon door de tuin wandelen, aangeblaft door de honden in de hondenkennel of vanaf de veranda. Ze gapen nog net niet.

Nog even ter aanvulling...jij hebt blijkbaar een beeld van een woest blaffende wilde hond die er mee om heen danst. En zo is het ook niet, de hond staat rustig en geeft een regelmatige blaf te horen naargelang de aktie en soort van het wild.
Heel wat anders dan de woeste beelden dan velen er van hebben.
chrico
Zeer actief

Inge O schreef:
Laikalady schreef: Vaak als men inkomt op het wild treft men het wild liggend aan, een beetje herkauwend op het 1 of ander. (gezien de afstanden hier in scandinavië kan het weleens een uurtje duren voor je bij de combinatie aankomt) Dan heeft het wild echt een houding van, pfff het zal me wat, jij bent totaal geen bedreiging voor mij.
ja, hahaha, ze vinden het vast gezellig zo, het gezelschap van die honden, ze willen vast zelf niet eens meer weg, bedoel je dat?
Dat is juist de kunst en dat is ook wat ik schitterend vind.
Ze wekken het vertrouwen op van het dier zo van ik blaf wel maar ik doe niets maar niet weglopen. De meeste dieren gaan grazen en blijven staan. Ze bouwen de volume van hun blaf op en waarschuwen op die manier de baas/jager. De rest van de tijd hoor je ze niet.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”