Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Staan" clickertraining

Moderator: moderatorteam

Simonne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Yorkshire Terrier
Aantal honden: 1

"Staan" clickertraining

Ongelezen bericht door Simonne »

Ik doe iets fout, maar ik kom er maar niet achter.
Ik ben mijn vijf maanden oude York aan het trainen in "af", "zit" en "staan", dichtbij en op afstand, dus met gebaren en gesproken commando's.
Alles gaat goed, behalve dat "staan".
Als ze vanuit de zit- of afpositie een "staan" doet, lijkt het meer op een "touch".
Ze gaat staan, raakt met haar neus mijn hand aan en gaat weer zitten.
Ik klik op exact het goede moment (in de beweging van het opstaan), maar ze blijft niet staan.
Wacht ik totdat ze weer opstaat met belonen, dan raakt ze in de war.
Ik kan haar wel lokken in "staan" met een voertje, dan krijgt ze dat direct na de klik, maar ik kan de tijd tussen de klik en het belonen maar niet langer krijgen.
Zonder voertje gaat ze wel staan, maar doet "touch" en gaat dan weer zitten.
Wat doe ik fout?
Wat kan ik beter doen?
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Re: "Staan" clickertraining

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb bij Jamey uitdeindelijk mijn voet gebruikt. Niet om te schoppen, maar gewoon in haar richting bewegen (en soms even aanraken). Dat snapte ze beter dan met handhulp. En ik hoefde niet steeds te bukken, wat ik ook niet erg vond :P
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb ook mn voet gebruikt, om ze te leren achterwaarts te staan zonder target. Wat ik deed was voor Nilo staan als hij zit en dan met mn voet heel iets richting zijn buik bewegen. Zodra hij die aanraking op zn buik voelt (heel zacht dus doet absoluut geen pijn, het gaat puur om de aanraking) gaat hij achterwaarts staan en op dat moment klik ik. Dus vooral concentreren op het achterwaarts staan. Als ze dat onder de knie hebben kan je op afstand oefenen door ze achter een latje bijvoorbeeld te zetten om naar voren lopen te voorkomen. Maar vooral de afstand opbouwen kost behoorlijk wat tijd, wij moeten nog regelmatig wat stapjes terug doen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb luca leren staan door voor hem te staan, hem het commando/beweging te geven en dan te blijven voeren. Zo bleef hij staan en kon ik langzaam afbouwen door minder te voeren tot niet meer voeren :)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik heb ze op de tafel gezet zodat ze niet naar voren kan verplaatsen, maar dit mag je niet te lang doen. Anders gaan staan weer koppelen aan de tafel, maar het is wel een leuk hulp middel. Je kan ook bv een stoeprand nemen..... succes...
Afbeelding
Simonne
Zeer actief

Inge O schreef: die tijd moet je nooit langer krijgen, als je iets uitstelt is het de click zelf (maar daar is ze duidelijk nog lang niet aan toe), niét de tijd tussen click en beloning. overigens is *click* in principe 'einde oefening' dus na de click hoeft ze ook niet meer te blijven staan, als je dat van haar gaat verlangen gaat ze zwaar gefrustreerd raken in de clickertraining.

je wil volgens mij te snel - 'staan' is voor veel honden een moeilijke oefening (ze willen uit onderdanigheid snel weer naar een lagere positie) dus verwacht in het begin niet teveel, als ze op bevel gaat staan is er voorlopig nog niks aan de hand.

ik heb met mijn pup van net geen zes maand ongeveer net hetzelfde 'probleem' gehad en heb het al redelijk kunnen oplossen door haar eerst via de touch (aan mijn hand waar een snoepje inzit) te laten staan (deed ze prima) en dan ietsje te wachten met de click. ze ging ook weer zitten en dan moest ze het van mij even zelf uitvogelen hoe ze die click (en het voertje in mijn hand) kon krijgen. tijdens haar inbraakpogingen in mijn vuist ging ze in haar opwinding natuurlijk toch weer staan en als ze dat twee seconden volhield : *click* en mijn vuist ging onmiddellijk open.

zo kan je héél traagjes uitbreiden : wel al verbaal zeggen (niet te enthousiast of ze gaat uit onderdanigheid weer zitten) dat ze het goed doet en dan telkens iétsje later clicken en metéén je voedselhand openen na de click.
Dank je wel, Inge!
Dat is het, wat ik fout doe!
Idd: klick is einde oefening!
Ik bleef vastzitten in het clicken voor de beweging van het "gaan staan".
Ja hoor, ik weet dat het een heel moeilijke oefening is, maar ik ben nog niet fanatiek bezig hoor.
Zij en ik vinden het leuk om te doen, daarom ben ik ook even gestopt met de oefening, want ik wil haar niet frustreren.
Ze is zó enthousiast bezig, als ik de clicker al pak, begint ze gelijk met al haar kunstjes. :lol1:
Het moet wél leuk blijven!

Allemaal hartelijk dank voor de antwoorden!
Eind van deze maand ga ik naar een seminar met Emily Larlham, een clickertrainer uit Amerika.
Daar heb ik heel veel zin in!
Kijk maar eens naar haar filmpjes op Youtube.
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

En dan derbij ze is 5 maanden....
Hou het rustig en vooral leuk.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Simonne
Zeer actief

Sanne!! schreef:En dan derbij ze is 5 maanden....
Hou het rustig en vooral leuk.
Absoluut!
Af e toe een paar minuten.
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”