laeken schreef:Dus je zegt dat als er een konijn over het pad rent je prrr zegt en dan komen je honden allemaal? En als ze onderling bonje hebben of er stormt een hond op je af dan is een prrr of fluitje genoeg? Ik geloof je wel, maar ik vind wel dat je honden dan weinig aspiratie hebben.
Je moet wel op tijd zijn natuurlijk. Als ze gaan, is het al een stuk lastiger, dan zet ik de fluit in of lichaamstaal (als in weglopen en verdwijnen).
Maar ik heb ze dit geleerd en dit werkt. Dat geluidje maakt ze binnen een tiende seconde alert op mij in plaats van op de rest van de wereld. Ze komen dan direct terug,
MITS ze niet al gaan.
Ik wist niet dat een stabij zo gevoelig was dat afwijzing genoeg is om de meest verleidelijke motivaties te overtreffen. Dat had ik niet verwacht. Helaas werkt het bij veel honden niet zo.
Nee, dat weet ik, maar bij met name stabijs is dit relatief makkelijk in te trainen, als je tenminste een goede band met ze hebt. En dat heeft Patty.
Daar zijn ze te serieus en te zelfverzekerd voor. Dan willen ze het zelf regelen.
Maar het ging hier dus over stabijs.
Stabijs zijn niet serieus en ook niet overmatig zelfverzekerd over het algemeen. Ze zijn wel op de baas gericht en erg geneigd zich aan diens bescherming over te geven. Een stabij is over het algemeen geen hond die op jou let, maar waar jij als baas op moet letten. Dat vraagt dus een totaal andere aanpak dan wat jouw honden doen.
Bij een wetter is het al heel anders overigens, die pak ik dus ook anders aan.
Bij een wetter kan ik "nee" zeggen. Dat betekent dat
ik iets niet wil en dat is voor een wetter reden om te stoppen. Voor een stabij niet, die heeft hooguit "hoezo, waarom" in de tekstballon staan.