Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe goed ziet jouw hond in het donker?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Hoe goed ziet jouw hond in het donker?

Ongelezen bericht door [Sandra] »

De avonden worden weer korter en het is alweer donker als ik met Otto mijn laatste rondje loop. Hij is alert op alles en ziet overal iets. Een zwarte kat onder een auto - hij zag vermoed ik alleen de oogjes, autolichten die ergens op schijnen en dat beweegt dan over de struiken. Een blaadje dat drijft in een glinsterende regenplas, een weggegooide paraplu op straat of een parasol die nog ergens open geklapt staat.

Ik laat hem rustig even kijken naar al dat Donkere Onbekende en nodig hem uit mee te lopen of ik benoem het en raak het aan. Soms loopt hij er met een boogje omheen, soms wil hij toch even snuffelen. Maar jee, wat een kippigheid. Hij heeft het altijd wel wat gehad in het donker buiten, maar het is nu superalert. 's Avonds lopen we altijd een vast rondje door de wijk. Hebben meer honden dit? Pak ik het handig aan of zou ik het beter negeren?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Aantal honden: 2

Re: Hoe goed ziet jouw hond in het donker?

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Yuna is ook erg alert op alles in het donker. Van plotseling verschijnende mensen wil ze nog wel eens schrikken. Of dan staart ze naar *god weet wat*, wat zij dus wel ziet en ik niet :P
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Ik kan dat niet constateren want ik zie zelf amper wat (ben zo nachtblind als wat) :engel:
Ik zie 's nachts prima; Pluis is zo nachtblind als wat.
Als ik het licht niet aan doe flikkert ie zo van de trap en op het strand loopt meneer zonder maan gewoon door me heen en knotst overal tegenop.
Hij draagt dan ook een lichtje aan zijn halsband.
50 kilo hond in je nek = auw...
BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

Nanna schreef:Ik kan dat niet constateren want ik zie zelf amper wat (ben zo nachtblind als wat) :engel:
Dit dus, en in de winter of met felle zon ook sneeuwblind! Bij Bailey denk ik af en toe dat ze kippig is, maar dan ziet ze weer dingen die ik pas na lang turen ontwaar. Plus die spoken, he, die ze ook af en toe ziet. :O: :F:
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Hades is echt stekeblind in het donker volgens mij. Hij kan op 20 cm. afstand van een kat op een bankje langslopen zonder 't beest ook maar een blik waardig te gunnen, terwijl hij er overdag meteen naartoe had gewild. Of hij ziet mensen die ik al lang had gezien pas vanaf een meter afstand en dan moet hij eerst even goed kijken voor hij erlangs gaat, de knurft haha. Misschien houdt hij me voor 't lapje, maar ik ben toch geneigd om te zeggen dat dingen hem veel minder snel opvallen in het donker. Hij is wel een stuk waakzamer in het donker trouwens.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

Diesel ziet perfect.. Springt zo op mn bed.. van bed naar stoel..

Ziet alles prima in het pikkedonker!
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
[Sandra]
Zeer actief

Yaika schreef:Diesel ziet perfect.. Springt zo op mn bed.. van bed naar stoel..

In huis is er inderdaad niks aan de hand. Maar buiten :wink:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

[Sandra] schreef:

Buiten idem dito..
:mrgreen:
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
[Sandra]
Zeer actief

Yaika schreef:
[Sandra] schreef:

Buiten idem dito..
:mrgreen:
Wat heeft Diesel dan toch wat die honden hier niet hebben :wink: Dat is dus het stomme. Gooi ik de lichten uit, ga ik slapen, loopt ie zonder problemen in het donker de trap op en springt op bed. Maar buiten? O, een Raar Ding! Of inderdaad, iets meters van ons vandaan in de bosjes, een kat of een egel of een ander iets. Dat is Eng hoor :schrik: Ik snap het dan ook nooit en dan ben ik net zo kippig als Nanna en Baileysbaasje in het donker :engel: Een kat onder een auto gaat nog net :wink:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

:scratch: kijken en zien in donker?
Het meest gebruikte in donker is hier de neus en gehoor in donker. Deed ze maar visueel dan had ik het ook gezien :hmmm:
Ze reageren hier meer op reuk en gehoor in de avond dan dat ze visueel ingesteld zijn.
Het kan in bepaalde periodes zomaar voorkomen dat ik niets door heb maar dat er een jump opzij wordt gemaakt en er dus een egel opgepakt is. En als ze wat ruiken en horen dan ben ik er tegenwoordig allert op. Als het om zicht gaat in het donker dan worden vreemde objecten die er normaal niet staan wel gezien en met gepastte allertheid genaderd.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Idem :wink:
Ik loop te vloeken als Marouck onder auto's schiet maar of ze daadwerkelijk katten spot of mij voor de gek houdt.... geen idee
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Maar honden zien in algemeenheid toch ook redelijk in het donker, in de zin van dat ze meer dingen onderscheiden dan wij gemiddels met het mensenoog zien? Ik heb hier alleen met oude honden gezien, die slecht gingen zien in het donker en waarmee het niet opgevangen kon worden omdat ook reuk en gehoor achteruit gingen.

Wat het gevolg van waakzamer gedrag kan zijn is dat wij zelf zo weinig zien in het donker en daardoor onzekerder zijn dan in het licht. Op deze onzekerheid reageren honden dan met waakzaam gedrag. Ik zelf ben nachtblind een trage pupil, waardoor lichtjes in donker voor extra wazigheid zorgen en ik dus redelijk weinig zie
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief

gyanty schreef:Maar honden zien in algemeenheid toch ook redelijk in het donker, in de zin van dat ze meer dingen onderscheiden dan wij gemiddels met het mensenoog zien? Ik heb hier alleen met oude honden gezien, die slecht gingen zien in het donker en waarmee het niet opgevangen kon worden omdat ook reuk en gehoor achteruit gingen.

Wat het gevolg van waakzamer gedrag kan zijn is dat wij zelf zo weinig zien in het donker en daardoor onzekerder zijn dan in het licht. Op deze onzekerheid reageren honden dan met waakzaam gedrag. Ik zelf ben nachtblind een trage pupil, waardoor lichtjes in donker voor extra wazigheid zorgen en ik dus redelijk weinig zie
Dat vroeg ik me dus af, ik dacht dat honden niet alle kleuren goed kunnen zien en kan me voorstellen dat dat maakt dat ze in het donker slechter zien dan bij daglicht. En aan de andere kant, dat je zelf wat onzekerder bent en de hond daarop reageert kan ik me ook voorstellen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Jojoke

Ongelezen bericht door Jojoke »

Honden gebruiken hun ogen in combinatie met hun neus en dat is altijd nog beter dan mijn ogen alleen...
Dribbel is nu 17 jaar en ziet niet veel meer, ik heb haar in het donker aangelijnd, want ze volgt élk paar benen die ze ziet en ruikt, het maakt niet uit van wie :mrgreen:
mon65
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Mastiff, Mastin Español
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door mon65 »

dat is precies wat ik ook wilde schrijven :lol1:
volg de avonturen van Cira, Nala, Zazu, Bonita en Barto op http://www.casadelabranza.nl

Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Rambo en Loddie zien prima, die weten alle vieze kattendrollen nog te vinden in het donker :devil:
Afbeelding
MrsKaia
Actief
Mijn ras(sen): grote poedel

Ongelezen bericht door MrsKaia »

gyanty schreef:Maar honden zien in algemeenheid toch ook redelijk in het donker, in de zin van dat ze meer dingen onderscheiden dan wij gemiddels met het mensenoog zien?
[sandra] schreef:Dat vroeg ik me dus af, ik dacht dat honden niet alle kleuren goed kunnen zien en kan me voorstellen dat dat maakt dat ze in het donker slechter zien dan bij daglicht.
Honden hebben maar 2 soorten kegeltjes voor kleur (de mens 3). Zij zijn rood-groen kleurenblind, maar ze schijnen wel meer grijstinten te kunnen onderscheiden dan de mens. Ze zien minder scherp dan de mens, maar ze zijn vele malen beter in het waarnemen van bewegingen. Een hond met gezonde ogen ziet beter in het donker dan de mens, omdat hij meer staafjes dan kegeltjes heeft (net als een kat). Ook hebben ze, net als een kat, een reflecterend oppervlak achter de retina dat het licht reflecteerd, waardoor ze beter kunnen zien in het donker.
[Sandra]
Zeer actief

MrsKaia schreef:
gyanty schreef:Maar honden zien in algemeenheid toch ook redelijk in het donker, in de zin van dat ze meer dingen onderscheiden dan wij gemiddels met het mensenoog zien?
[sandra] schreef:Dat vroeg ik me dus af, ik dacht dat honden niet alle kleuren goed kunnen zien en kan me voorstellen dat dat maakt dat ze in het donker slechter zien dan bij daglicht.
Honden hebben maar 2 soorten kegeltjes voor kleur (de mens 3). Zij zijn rood-groen kleurenblind, maar ze schijnen wel meer grijstinten te kunnen onderscheiden dan de mens. Ze zien minder scherp dan de mens, maar ze zijn vele malen beter in het waarnemen van bewegingen. Een hond met gezonde ogen ziet beter in het donker dan de mens, omdat hij meer staafjes dan kegeltjes heeft (net als een kat). Ook hebben ze, net als een kat, een reflecterend oppervlak achter de retina dat het licht reflecteerd, waardoor ze beter kunnen zien in het donker.
Dank je voor je antwoord, weer wat geleerd :ok:
Maar: hoe kan het dan, dat er bijvoorbeeld ergens een uitgeklapte paraplu in de bosjes is gegooid en dat hij er overdag zonder dralen langsloopt en dat het in het donker een Onbekend Object is waar je even moet naar staan kijken?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:oeps: Pluis is toen ik nog niet wist dat hij geen zier ziet 's nachts vrolijk over een muurtje heen gestapt.
Was alleen aan de andere kant bijna 3 meter hoog :schrik:

Behalve een hartverlamming (ik, hij stond vrolijk te kwispelen) heeft geen van ons 2en er iets aan over gehouden, maar sindsdien ben ik me er wel heel erg van bewust dat hij gewoon geen diepte ziet in het donker.
Beweging ziet hij inderdaad wel, stil staande egels en katten loopt hij in het donker aan voorbij.
MrsKaia
Actief
Mijn ras(sen): grote poedel

Ongelezen bericht door MrsKaia »

Misschien stond de wind 's avonds net zo dat er e.o.a. interessant luchtje bij die paraplu vandaan kwam waaien. Ze verkennen de wereld via hun neus. Of misschien stond hij zich schrap te zetten voor een flight or fight-moment (stel je voor dat zo'n afgedankte paraplu in beweging komt :O: )
[Sandra]
Zeer actief

MrsKaia schreef:Misschien stond de wind 's avonds net zo dat er e.o.a. interessant luchtje bij die paraplu vandaan kwam waaien. Ze verkennen de wereld via hun neus. Of misschien stond hij zich schrap te zetten voor een flight or fight-moment (stel je voor dat zo'n afgedankte paraplu in beweging komt :O: )
Ik vermoed het laatste :mrgreen: Hij blijft dan ook achter me staan (of naast me dat ik tussen plu en Ot in sta) fixeren op het Ding. Soms zeg ik: wat hebben we hier nou weer. Aha, dat is een paraplu. Soms loop ik erheen en raak ik het even aan of loopt hij gewoon mee als ik er langsloop en zeg: kom maar.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik dacht dat Tallie aardig goed ziet in het donker, maar zojuist sloeg ze aan tegen 2 op de stoeprand geparkeerde kliko's :hmmm:
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”