Tuurlijk wel. Jij als eigenaar hebt er toch de grootste hand in of jouw bijter überhaupt de "kans" krijgt te bijten
Jij bepaald als baas zijnde in grote lijnen hoe jij je hond opvoed (lees onder controle hebt) de 1 zal er niets of weinig aan doen terwijl de ander er veel energie in steekt om de honden onder appél te krijgen en te houden.
Dusja, naar mijn mening is de baas wel degelijk de bepalende factor.
Hier ben ik het volledig mee eens.
Een mooi voorbeeld is mijn eigen hond, Tinka, toen ik haar uit het asiel haalde was ook zij behoorlijk hondagressief, beter gezegd "alles-op-4-poten-agressief" dat voornamelijk voortkwam uit angst.
Had ik er toen niks aan gedaan had ik een serieus probleem gekregen en had ze waarschijnlijk ook een andere hond dood gebeten.
Echter, ik heb er 3 jaar voor geknokt, beginnerscursus, gevorderdencursus, lessen in socializering, lessen in honden gedrag en taal, behendigheid, noem het maar op of ik volgde de les wel, waarom?
Omdat het contact met andere honden onvermijdelijk was (al was het maar op afstand) en we in een gecontroleerde omgeving meteen konden reageren op de reactie van Tinka.
En dat alles was bij het HIHO, de instructeur heeft mij geleerd dat als Tinka begon te kijken naar een andere hond dat ik haar moest afleiden of corrigeren, want met het kijken begon het gestapel van de spanning al.
Hij heeft me geleerd hoe ik haar de baas kon blijven door hondentaal te gebruiken.
Ik heb zelfs de halti een tijdje gebruikt als ik met haar ging wandelen.
En nu leeft ze al een hele poos samen met Benji, een malthezer, een soort hond dat Tinka vroeger kon opeten.
Ik heb geen hele gevechten aan de riem meer om haar onder controle te houden, ze loopt netjes mee en trekt zich niks meer van andere honden aan.
Dus met moeite en werk kun je je hond onder appél krijgen en houden.