Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jagen - Vraag - p.3

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: De schrik zit er goed in...

Ongelezen bericht door Mekkie »

Misschien kunnen we een klasje maken en ergens halverwege afspreken??
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Doe es niet zo eng :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

nou mocht jaap de voerdummy methode uit gaan leggen, dan wil ik ook wel komen luisteren hahaa, vind het altijd heel interessant maar ook een beetje vaag nog ;)
PattyB

Ongelezen bericht door PattyB »

Vandaag in het bos met verschillend lekkers haar aandacht erbij gehouden (en ze speelde ondertussen ook met de bal samen met Kyra).
Ze kwam zich tussendoor melden en dat is iets wat ze al heel lang niet meer heeft gedaan. Daar heb ik haar dan ook telkens voor beloond.
Ook als ik zag dat ze weer wat meer ging speuren/snuffelen, heb ik haar geroepen, meteen, en ze kwam ook direct.
Op een gegeven moment liep er een muisje. Ik heb haar aangelijnd, om het niet erger te maken en haar een aantal honderd meter verder weer losgelaten, met de bal als afleiding. Dit werkte prima.

In dit bos in ieder geval... :wink:

Ik denk dat het sowieso goed is dat ik nu weer echt meer met haar bezig ben tijdens een wandeling, dan dat ik haar, zoals eerst gewoon helemaal vrij laat. Nu roep ik haar regelmatig en beloon ik haar, maar laat haar ook tijden vrij lopen. Tot ze weer een keer moet komen. Ik merkte nu al verschil in interactie tussen Senna en mij.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sbientje schreef:nou mocht jaap de voerdummy methode uit gaan leggen, dan wil ik ook wel komen luisteren hahaa, vind het altijd heel interessant maar ook een beetje vaag nog ;)
Jaap is sowieso een vaag figuur ;-)
:D oh dan gaat een worksJaap ook niet helpen!
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
sbientje schreef:nou mocht jaap de voerdummy methode uit gaan leggen, dan wil ik ook wel komen luisteren hahaa, vind het altijd heel interessant maar ook een beetje vaag nog ;)
:mep: :mrgreen:

Het is, in wezen, heel eenvoudig hoor. Maar ik wil er best eens een middag tegenaan gooien voor de geinteresseerden :ok:
Het lijkt misschien een beetje vaag omdat het niet zozeer om een rigide theorie of methode gaat. Het is geen kwestie van op een paar knoppen drukken.
Die voerdummy op zich is eigenlijk maar bijzaak, hoe je hem gebruikt is afhankelijk van wat je wilt.
De achterliggende gedacht heeft wel wat oveeenkomsten met natural dogmanship-achtige theorieen, maar dat leunt mij weer veel te zwaar op de rangordetheorie. Zo ben ik er ook mee in aanraking gekomen.
Mekkie
Zeer actief

Jaap* schreef: Het is, in wezen, heel eenvoudig hoor. Maar ik wil er best eens een middag tegenaan gooien voor de geinteresseerden :ok:
Het lijkt misschien een beetje vaag omdat het niet zozeer om een rigide theorie of methode gaat. Het is geen kwestie van op een paar knoppen drukken.
Die voerdummy op zich is eigenlijk maar bijzaak, hoe je hem gebruikt is afhankelijk van wat je wilt.
De achterliggende gedacht heeft wel wat oveeenkomsten met natural dogmanship-achtige theorieen, maar dat leunt mij weer veel te zwaar op de rangordetheorie. Zo ben ik er ook mee in aanraking gekomen.
Jaaaa :cheer: :cheer:
Maak je zelf een topic waar mensen zich op kunnen geven of wil je dat ik het doe :engel:

Edit: speciaal voor Jaap* het populaire taalgebruik maar even aangepast
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

En daar was Jaap de lul. :smile2: :LOL:
Mekkie
Zeer actief

Ik denk dat het Jaap in de toekomst heel veel typen scheelt :engel:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Ahnee, geen massaal gebeuren hoor :schrik:
Ik wil geen vrijetijdsopvulling zijn. Als iemand echt geinteresseerd is hoor ik het wel via pb en dan probeer ik wel wat groepsgewijs te plannen. Ok? :wink:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Nanna schreef:
:mep: :mrgreen:

Het is, in wezen, heel eenvoudig hoor. Maar ik wil er best eens een middag tegenaan gooien voor de geinteresseerden :ok:
ik bedoelde vaag meer dat ik het nog niet helemaal doorheb, niet dat jouw methode heel vaag is want ik geloof juist dat het heel duidelijk is. Maar een keertje in t echt zien lijkt me wel wat, zeker omdat ik ook wel interesse heb in de jachthondenrassen :)
MJ
Zeer actief

Jaap* schreef:Ahnee, geen massaal gebeuren hoor :schrik:
Ik wil geen vrijetijdsopvulling zijn. Als iemand echt geinteresseerd is hoor ik het wel via pb en dan probeer ik wel wat groepsgewijs te plannen. Ok? :wink:
Ik wilde nèt tikken : NU openen Mekkie ..dat topic...maar ik ben alweer te laat. :smile2:

ook al heb ik Jaap nooooit gezien..ik had die uitdrukking op zijn gezicht al helemaal voor me. :LOL: :LOL: :LOL:
Jaap*
Zeer actief

MJ schreef:En daar was Jaap de lul. :smile2: :LOL:
:hmmm:
Dat zijn twéé ontoepasselijke smilies in één bericht MJ.
Mekkie
Zeer actief

....
Laatst gewijzigd door Mekkie op 26 jul 2011 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Is dit een pb? :LOL:
MJ
Zeer actief

Jaap* schreef:
MJ schreef:En daar was Jaap de lul. :smile2: :LOL:
:hmmm:
Dat zijn twéé ontoepasselijke smilies in één bericht MJ.
Vind je ? Afbeelding
Esmay87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en Staffordshire bull terrier

Ongelezen bericht door Esmay87 »

Wat voor voerdummy gebruik je dan?
Afbeelding

Made by _Inge_
Esmay87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en Staffordshire bull terrier

Ongelezen bericht door Esmay87 »

PattyB schreef:Aha.. :denken: ok.. :wink:
:U: zei ik iets raars?? :ugh:
Afbeelding

Made by _Inge_
Mekkie
Zeer actief

Jaap* schreef:Is dit een pb? :LOL:
Ja :LOL:
Ik vond het al zo raar dat ik een PB-tje van iemand anders kreeg met mijn tekst erin :oeps:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Esmay87 schreef:Wat voor voerdummy gebruik je dan?
Momenteel vooral pennenzakjes van de Hema, omdat daar een betere rits inzit dan in een echte :wink:

Dit is een, bijvoorbeeld, een echte voerdummy.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... eren/59922
PattyB

Ok.. wat doe ik fout?

Ik heb nu de fluit sinds 1,5 week binnen en nu ook al 1,5 week iedere dag aan het oefenen.
In het begin heb ik haar in de tuin laten zitten ergens, ging aan de andere kant staan, riep haar en floot. Met komen, hup beloning.

Vervolgens buiten hetzelfde gedaan, op het grasveldje. Laten zitten, roepen, fluiten, komen = beloning.
Gaat prima zo.
Alleen het fluitje doe ik nog niet, want wil eerst dat het er goed in zit.

Naderhand haar expres iets laten zoeken op het grasveld, laten speuren, zodat het wat meer lijkt op het jagen. Roepen, fluiten: komt de ene keer meteen, de andere keer duurt het wat langer, maar ik blijf dan met mijn stem volhouden dat ze MOET komen. En een paar keer kwam ze helemaal niet omdat ze druk aan het zoeken was en moest ik richting haar lopen en nog een keer duidelijk maken dat het klaar was en ze moest komen.

Echt soepel gaat het dus nog niet. Gewoon zitten, roepen, fluiten en komen dus wel, maar niet als ze ergens mee bezig is.

Tips?
Neeltje

Re: Jagen - Vraag - p.3

Ongelezen bericht door Neeltje »

Blijf je wel altijd rustig? Als het niet lukt gewoon er naar toe en aanlijnen of wat je ook wilt doen, maar om haar dan een verhaal te gaan vertellen heeft geen zin.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Blijf je wel altijd rustig? Als het niet lukt gewoon er naar toe en aanlijnen of wat je ook wilt doen, maar om haar dan een verhaal te gaan vertellen heeft geen zin.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Roep je met je stem?
Denk om de emotie die je erin legt dan.
Zorg dat je zo verleidelijk klinkt dat ze je niet kan weerstaan.

Druk werkt vaak averechts, dan trigger je iets waardoor ze eerder niet komen dan wel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hier twee jagers inmiddels. Cleo heeft altijd gejaagd omdat dat in haar bloed zit. Podenco en huskie-achtig dus dat wil natuurlijk wel. Cleo jaagt alleen op zicht. Bij haar helpt niks. Eva jaagt tegenwoordig ook. Op geur en zicht. Bij mij helpt streng zijn het beste. Dus de hele wandeling duidelijk en streng zijn maakt dat de hond op dat moment in de beginfase ook nog wel terug te roepen is. Nooit de hond laten lummelen en zichzelf laten amuseren zonder lijn. Dan creëer je afstand tot je hond en zelfstandigheid in je hond. Wat ik doe is dus regelmatig wachten roepen, ze laten stoppen met lopen, of ze laten hierkomen zonder dat dat nodig is. Spelletje met de bal, even ergens overheen laten springen etc etc. Dat alles op een duidelijke en ook vrij strikte maar leuke manier. Op die manier blijven ze bij de les. Laat ik ze lekker kuieren dan doen wat ze willen dan is de kans hier vele malen groter dat ik niks meer te zeggen heb als ze er vandoor schieten.

Op dit moment laat ik ze meestal om en om los. Dat helpt ook tegen echt ver rennen van Eva. Cleo maakt me minder uit. Die loopt niet in 7 sloten tegelijk en ze is nu 12 en dus is het snelle en langdurige wel van haar jachten af. Eva moet ik dus op dit moment scherper in de gaten houden. Zij pakt en bijt onmiddelijk de prooi dood.

Wat ik enorm bijzonder vind is dat mijn honden elkaar de jacht tonen. Eva op spoor is meteen bijval van Cleo. En samen zijn ze niet te stoppen. Eva geeft ook Cleo meteen aan dat ze komt helpen. Zodra Cleo haar kop heft en fixeert op een haas komt Eva aanrennen om samen te gaan jagen. Lijkt wel alsof ze elkaar iets toefluisteren zo goed zijn die twee inmiddels op elkaar ingespeeld.

Wat hier dus werkt bij Eva is duidelijk en streng zijn en dan rustig maar duidelijk het commando geven dat haar uit de jacht trekt. Een commando waarbij ze normaal gesproken ook gecorrigeerd wordt indien het niet uitgevoerd wordt. Niet hardhandig maar verbaal of evt met hulp van mij laten uitvoeren. Daardoor voelt dat commando als niet te negeren al zou ze er zo onderuit komen door weg te rennen :engel: Gaat ze toch dan stop ik met roepen. Immers, daarvan leert ze negeren. Dan probeer ik haar in het vizier te houden en te roepen zodra ik denk dat ik een kans maak. Of ik ren weg de andere kant op. Dat werkt enigszins als ze al wil kijken tussendoor. :S:
Afbeelding
PattyB

Hmm.. nee, als ze niet komt en ik ga vriendelijk lopen doen, dan reageert ze helemaal niet.
Dus komt ze niet, dan reageer ik wel met een boze felle stem. Dan komt ze wel, maar bedrukt, dus.

Net weer even geoefend en dat ging al veel beter.
Haar naam geroepen, "kom hier", fluiten, komen = belonen.
Daarna haar naam geroepen, fluiten, komen = belonen.

Ze kwam nu bijna iedere keer vrijwel direct op 2x na.

Als ik lief ga lopen doen, negeert ze me helemaal. Maar komt ze nadat ik even wat boos ben geworden, dan is ze wel helemaal blij en op me gericht.

Ik beloon haar overigens met diverse dingen o.a. kaas en penskoekjes. Kaas is ze helemaal dol op, dus die geef ik tussendoor.
Ik heb nu met een bal geoefend. Bal 'alsof' weggooien, dan een andere kant opgooien, haar de bal laten zoeken, maar tijdens het zoeken haar steeds bij me roepen. Dat zoeken krijg ik dan best goed onderbroken, terwijl een bal echt alles voor haar is.
laeken
Zeer actief

Heb je wel eens kom hier geroepen en bij iets te laten reactie iets gegooid? Dat wil ook wel werken. Je hond moet leren dat hij niet "veilig" als jij op afstand bent. Ik gooi dan meestal iets en ik vind bedrukt terugkomen een goed teken. Met wat geluk ben je al op de helft. Je hond moet nl schrikken als jij het meent en daardoor uit de jachtmodus komen. Hij moet weten dat het domweg geen optie zou moeten zijn om hem te peren. Ik vind het dus prima dat een hond bij stemverheffing drukt. Dat hoort zo als jij de baas bent. Je kan het vragen, maar wordt dat genegeerd dan moet het afgedwongen worden. Als je daar tegen bent of dat niet wil dan krijg je een hond die puntje bij paaltje zelf beslist. :wink:
Afbeelding
PattyB

Ze komt met haar kop laag, me aankijkend, maar kwispelt nog wel (haar staart staat dan echt nog helemaal omhoog, heen en weer zwaaiend).
Een hond met staart tussen de benen, zou van mij niet hoeven, maar ze is dus alleen 'bedrukt'.

Iets gooien heb ik nog nooit gedaan, nee. Je bedoelt bijv. een ketting gooien?
laeken
Zeer actief

PattyB schreef:Ze komt met haar kop laag, me aankijkend, maar kwispelt nog wel (haar staart staat dan echt nog helemaal omhoog, heen en weer zwaaiend).
Een hond met staart tussen de benen, zou van mij niet hoeven, maar ze is dus alleen 'bedrukt'.

Iets gooien heb ik nog nooit gedaan, nee. Je bedoelt bijv. een ketting gooien?
Of een blikje met bonen. Een plastic flesje met kralen. Iets waar ze van schrikt. Schrikt ze nergens van dan kan je overwegen iets tegen de hond aan te gooien bij niet al te snelle reactie. Stel je roept "kom hier" en je hond reageert niet meteen. Dan zou je dus iets kunnen gooien, dan komt ze vaak snel, dan troosten en belonen om de schrik te bevestigen en dat dan een paar keer doen als ze niet als door een wesp gestoken op dat commando reageert. Je wil echt dat de oren naar achter gaan en ze zeer snel komt. Kansje dat ze altijd snel komt al ziet ze wat. Wel zal ze dan drukken bij je commando en moet je een ander commando gebruiken voor normaal roepen. Denk dat dat wel kan werken. Je hond moet een soort druk ervaren op je commando. Duidelijk maken dat dat een extreem belangrijk en indien niet opgevolgd gecorrigeerd met schrik commando is. Mijn vorige hond kende HALT! Dat deed ze altijd. Zelfs als ze op een hond af ging die uitviel. Halt was halt en daarvoor heb ik dus ook echt alles ingezet om dat erin te krijgen. Maar ze kon dus wel overal los. Zelfs in de stad terwijl ze geen hele makkelijke hond was. Zolang halt halt was was het goed. :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou dat niet doen, gooien. Je hebt hier te maken met een stabij, niet met een herder.
Straks komt ze wel maar nog lager dan nu. Dat wil je niet.

Ik zou erg goed op lichaamstaal letten, van jezelf dus. Komt ze niet direct (en ze hoort je best natuurlijk), dan loop je weg.
Afstand creëren zodat zij degene is die moet herstellen werkt vaak erg goed, en dan heb je ook iets te belonen.

Ik zou ook dingen gaan doen als verstoppen en kleine opdrachten tussendoor.

Lief roepen werkt over het algemeen goed, maar de manier waarop is lastig uit te leggen.
Mickie (Angelique) doet dat erg goed, misschien eens met haar samen wat uitproberen? Zij weet wat ik bedoel.
Dat je tijdens het roepen ook je lichaamstaal aanpast is ook een must trouwens, je moet wat terugwijken en de indruk wekken dat je al bijna weg bent, zeg maar.
Lastig om iets uit te leggen als je zelf niet nadenkt hoe je het eigenlijk doet :oeps:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”