Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje kleur pup

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Agility addict
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Phalene
Aantal honden: 4
Contacteer:

Vraagje kleur pup

Ongelezen bericht door Agility addict »

Afbeelding
Dit is onze Babbe :D , wij hebben haar aangehouden uit het nest dat op 8 april bij ons is geboren. Ik was altijd in de veronderstelling dat dit meisje, net als haar moeder, zwart/wit van kleur was. Toen ze dertien weken oud was ontdekten we echter enkele bruine haren in haar nek en boven haar ogen. Op dit moment is ze ruim zestien weken oud en krijgt ze steeds meer bruine haren, waaronder in de vlek op haar bil en bij haar liezen. De vlekken bij haar schouder lijken op dit moment nog wel helemaal zwart.

Als achtergrond info vinden jullie hieronder de gegevens van de ouders;
Moeder
K locus
drager zwart (K); zelf zwart
drager niet zwart (k); sable nakomelingen

A locus
mogelijk drager sable (Ay); vader drager
mogelijk drager tricolour (at); moeder drager

Vader
K locus
homozygoot niet zwart (k); zelf sable

A locus
drager sable (Ay); zelf sable
drager driekleur (at); bewezen drager

Ik heb geprobeerd om foto's van haar vacht te maken, maar dat is helaas niet echt gelukt. Omdat het om een paar losse bruine haren gaat valt dat op de foto niet meer op. Alleen de aftekening in haar nek komt nu goed over op de foto, zie hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

Eerste dacht ik dat ze stiekem toch een driekleurtje was, maar aangezien de bruine haren zich niet braaf op de standaard plekken zitten begin ik wat te twijfelen. Bij de vlinders komt creeping tan/ hound tri/ saddle ook voor, misschien is het daarmee te verklaren? Ik ben heel benieuwd hoe jullie denken dat het zit, dus brand los.. :wink:
Afbeelding
Meer informatie over de pupjes op; http://phalenepups.webs.com
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Vraagje kleur pup

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maar wacht nou even. je zegt:
Agility addict schreef:Als achtergrond info vinden jullie hieronder de gegevens van de ouders;
Moeder
K locus
drager zwart (K); zelf zwart
drager niet zwart (k); sable nakomelingen
Dan is ze dus KB/ky.
A locus
mogelijk drager sable (Ay); vader drager
mogelijk drager tricolour (at); moeder drager
Niks mogelijk. Ze heeft sable nakomelingen. Dan is ze dus ay. Die at weet je niet, ze is dus ay/-.
Vader
K locus
homozygoot niet zwart (k); zelf sable

A locus
drager sable (Ay); zelf sable
drager driekleur (at); bewezen drager
Dus pa is ky/ky-ay/at.

Als ze sable zou zijn had je dat herkend neem ik aan.
En doordat ze bont is kun je niet duidelijk zien of het symmetrisch verkleurt of niet natuurlijk.

Maar zou het geen seal kunnen zijn?
Ze voldoet aan de voorwaarde: voor seal is tenminste één KB-allel nodig en één B-allel. En dat heeft ze beide.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Agility addict
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:Niks mogelijk. Ze heeft sable nakomelingen. Dan is ze dus ay. Die at weet je niet, ze is dus ay/-.
Sable is toch dominant over driekleur? Dan kan ze toch net zo goed at/at zijn wat in combinatie met de ay van de reu sable geeft??

De sable pups uit het nest waren behoorlijk donker, maar inderdaad duidelijk anders dan Babbe. Ze heeft op beide kanten van haar lichaam ongeveer dezelfde tekening. De verkleuring verloopt inderdaad aan beide kanten 'gelijk'. Zou het bij seal niet egaler moeten zijn? Ze heeft in haar nek echt heel duidelijk twee bruine vlekken zitten..
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Onzw Khaya is ook sealkleurig en die heeft hetzelfde achter haar oren. Daar is ze echt veel lichter :)
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Diesel is ook sealkleurig en heeft achter zijn oren en aan zijn broek en liezen ook zulke lichtbruine haren. Dat valt bij hem natuurlijk niet zo hard op omdat hij kort haar heeft.
Afbeelding
Agility addict
Vaste gebruiker
Contacteer:

Zou dit dan een seal kleurige papillon zijn?
Afbeelding Afbeelding

Op deze website noemen ze het een black sable..
http://www.braylorspapillons.com/colors.htm
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Agility addict schreef:
Marjoleine schreef:Niks mogelijk. Ze heeft sable nakomelingen. Dan is ze dus ay. Die at weet je niet, ze is dus ay/-.
Sable is toch dominant over driekleur? Dan kan ze toch net zo goed at/at zijn wat in combinatie met de ay van de reu sable geeft??
We hebben het over de moeder toch?
Die heeft sable gegeven en dan draagt ze dus sable. Omdat je niet weet of ze ook tanpoint draagt is ze ay/-.
Dat streepje staat voor "onbekend".
De sable pups uit het nest waren behoorlijk donker, maar inderdaad duidelijk anders dan Babbe. Ze heeft op beide kanten van haar lichaam ongeveer dezelfde tekening. De verkleuring verloopt inderdaad aan beide kanten 'gelijk'. Zou het bij seal niet egaler moeten zijn? Ze heeft in haar nek echt heel duidelijk twee bruine vlekken zitten..
Ja, ik zie ook geen brilletje en dat zie je bij sable meestal duidelijk, net als wangvlekken.
Ik gok op seal, hoor.
Agility addict schreef:Zou dit dan een seal kleurige papillon zijn?
Ja, dat lijkt mij seal.

Afbeelding

Agility addict
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Agility addict schreef:
We hebben het over de moeder toch?
Die heeft sable gegeven en dan draagt ze dus sable. Omdat je niet weet of ze ook tanpoint draagt is ze ay/-.
Dat streepje staat voor "onbekend".
Ik heb het inderdaad ook over mams. Stel dat zij alleen driekleur draagt, dan zou het in combinatie met de reu at/at x ay/at zijn. Daar kan dan ay/at uitkomen wat dan sable is toch?
Marjoleine schreef:
Agility addict schreef:Zou dit dan een seal kleurige papillon zijn?
Ja, dat lijkt mij seal.
Verkleuren seal pups dan ook zo? Deze dame heeft in de eerste weken echt helemaal geen bruinige gloed gehad. Op dit moment is ze ook niet zo egaal gekleurd als de seal honden die ik kan vinden. Rond de schouders is ze 'echt' zwart en als je richting haar lies, kont of nek gaat zitten er wat bruine haren tussen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Agility addict schreef:Ik heb het inderdaad ook over mams. Stel dat zij alleen driekleur draagt, dan zou het in combinatie met de reu at/at x ay/at zijn. Daar kan dan ay/at uitkomen wat dan sable is toch?
O, op die manier.
Ja, dat zou kunnen inderdaad. Maar wat ze ook is, voor seal maakt A-locus niet uit.
Agility addict schreef: Verkleuren seal pups dan ook zo? Deze dame heeft in de eerste weken echt helemaal geen bruinige gloed gehad. Op dit moment is ze ook niet zo egaal gekleurd als de seal honden die ik kan vinden. Rond de schouders is ze 'echt' zwart en als je richting haar lies, kont of nek gaat zitten er wat bruine haren tussen.
Het is erg moeilijk te zien hoor, op de foto's.
Maar herinner je je Vita, van Mitya?
Die is ook seal.
Armanda heeft denk ik foto's van pup af aan op haar site staan van Vita, en die is kortharig, daar kun je redelijk goed zien hoe dat verloopt.
Hier, kijk maar: http://petitbrabancon.nl/cms/vita

Afbeelding

Agility addict
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hoe zit seal genetisch in elkaar dan? Ik heb het idee dat die hondjes allemaal 'bruiner' zijn dan Babbe. Buiten de vlekken in haar nek lijkt ze, ook in de zon, net zo zwart als haar broertje zonder bruine haren. Pas als je de vacht gaat scheiden kom je die haren tegen..

Waarschijnlijk ben ik gewoon te ongeduldig en moeten we gewoon even afwachten wat haar vacht gaat doen.. :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik gebruik even een stuk ekst uit een artikel dat ik over seal heb gedaan (lui he ;) ):
KB zorgt ervoor dat donkere pigmenten als zwart en bruin zich kunnen tonen, kbr geeft een brindle patroon en ky geeft de patronen van de A-locus de kans zich te tonen.
Honden met seal hebben altijd tenminste één KB-allel.

Op de A-locus liggen meerdere eigenschappen, die zich gevarieerd uiten maar één ding gemeen hebben: er moet homozygoot ky aanwezig zijn op K-locus om deze patronen te kunnen zien.
Voor seal lijkt het zo te zijn dat de honden tenminste één ay -allel hebben, het allel dat de kleur sable geeft.
Maar wat maakt dan dat er uit deze genencombinatie seal komt en niet, zoals zo vaak in veel rassen, gewoon zwart of bruin?
Waarschijnlijk is het zo dat er een allel op A-locus ligt dat deze tussenvorm tussen donker en sable mogelijk maakt. Er zijn ook wetenschappers die de theorie aanhangen dat het niet om een allel op zich gaat maar om een minor-gen, een zogeheten modifier, dat zorgt voor deze variatie.
Seal is daarmee een donker gepigmenteerde vacht die het sable allel dat ook in dezelfde hond aanwezig is, laat doorschemeren door de bovenliggende vachtkleur heen.
Dat het verkleuringspatroon niet gelijkmatig is kan dus goed kloppen.
En je moet dus naar de ouders kijken om te weten of het seal kan zijn of niet. Kunnen die KB en ay geven, dan is seal mogelijk.

edit: op langhaar toont seal heel anders dan op korthaar, he ;)
Kijk maar:

Afbeelding

Afbeelding

Agility addict
Vaste gebruiker
Contacteer:

Oké, dankje! Persoonlijk vind ik seal ook wel op een heel donkere variant van sable lijken. Zijn er ook seal honden bekend die in combinatie met bv. een sable of driekleur weer 'solid' KB nakomelingen krijgen? Voor mijn gevoel is het zo idioot dat je seal krijgt als een hond KB heeft.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dat zou je Monatoetje eens kunnen vragen of Ladybird. In die rassen komt het regelmatig voor, vooral in Bostons.
Hoewel die weer geen sable hebben natuurlijk, wel brindle.
Maar de grifjes hebben wel al die opties.

Afbeelding

Agility addict
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hehe, oke dan. Blijft spannend die kleurtjes.. :wink:
Ben heel benieuwd hoeveel Babbe nog zal veranderen!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”