Hallo allemaal,
Twee en een halve week geleden heb ik één van de Laekense herders (Elmo) die in het asiel van Zoetermeer zaten geadopteerd.
Na wat speuren op internet kwam ik op dit forum terecht en zag ik hoe betrokken jullie zijn bij de pups en wil ik jullie graag laten weten hoe het met één van hun is.
Elmo is een schat van een hond die wel wat angstig is. Vooral mannen zijn eng, maar als hij ze eerst rustig kan observeren komt hij
uiteindelijk wel los. Hij moest ook wennen aan mijn vriend, maar dat was in een ochtendje gepiept en de twee heren zijn nu de dikste maatjes. Buiten lopen gaat goed, alleen als er veel verkeer is dan voelt hij zich niet prettig.
Met andere honden gaat het ook goed. Grote honden zijn minder leuk, maar daar loopt hij dan gewoon langs.
Elmo leert snel en luistert ook verbazingwekkend goed. Ik had meer problemen verwacht, maar ja. wie weet wat de toekomst nog gaat brengen. We starten in ieder geval eind augustus met gehoorzaamheidstraining.
Ik neem Elmo voorlopig iedere week een dagje mee naar mijn werk waar de hele dag engineers (vooral mannen) in en uit lopen. Zij zijn geïnstrueerd om hem te negeren en hem naar hun toe te laten komen. Wat ik merk is dat hij steeds vrijer over de afdeling loopt, minder schrikkerig is en zelfs bij sommige mensen even een aai over zijn bol gaat halen. Dit blijven we dus ook nog even doen, met dank aan mijn werkgever.
Ik denk en hoop dat met energie en geduld Elmo een heel eind zal kunnen komen. Het eten is nog wel een probleem, meneer is wat kieskeurig. Het liefst eet hij Bonzo, maar daar gaan we niet aan beginnen. Zijn darmen zijn het daar ook niet echt mee eens. Maar de volhouder wint en dat zal Elmo niet zijn
PS: De dingen die ik lees over het asiel in Zoetermeer verbazen mij, dit is niet de ervaring die ik met ze heb en ik heb ook mijn katten daar vandaan. Ik ga er vanuit dat ze de beste bedoelingen hebben met de honden en dat ieder verhaal 2 kanten kent. Ik zal dan ook verder niet reageren op de dingen die in de discussie staan en mijn energie richten op Elmo om hem zo "vrij en blij" mogelijk te maken.