Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mag je met een gesteriliseerde teef IPO

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Jazz2009
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse herder

Mag je met een gesteriliseerde teef IPO

Ongelezen bericht door Jazz2009 »

Mag je met een gesteriliseerde teef (met stamboom uit werklijn) IPO (VDH) wedstrijden mee draaien?

Ik ben me helemaal suf aan het zoeken omdat ik eens gehoord heb dat een gesteriliseerde/gecastreerde teef niet mag deelnemen aan wedstrijden, omdat ik het antwoord niet vind oftewel een duidelijk antwoord stel ik de vraag hier!

reden sterilisatie doet er verder niet toe want dat zou dan onder de rubriek discussie of medisch moeten :wink:
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Re: Mag je met een gesteriliseerde teef IPO

Ongelezen bericht door kloesje »

Hoe wil iemand controleren of je teef gesteriliseerd is... :19:

Verder heb ik geen idee, maar het is niet te controleren, dus zou je gewoon mee kunnen doen en zeg je niets van sterilisatie...
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Waarom zou dat niet mogen?

Ik denk dat er verwarring is over castratie bij reuen. Daar doen ze in sommige sporten moeilijk over, omdat je dan niet weet of de reu die ballen wel gehad heeft of niet.
En dan wordt (werd) soms zo'n reu toch ingezet in de fok, en extra gewaardeerd vanwege diploma's die gehaald waren, terwijl ie cryptorch was.

Bij een teef boeit dat niet. Die kan toch niks als ze gecastreerd is.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Marjoleine schreef:Waarom zou dat niet mogen?

Ik denk dat er verwarring is over castratie bij reuen. Daar doen ze in sommige sporten moeilijk over, omdat je dan niet weet of de reu die ballen wel gehad heeft of niet.
En dan wordt (werd) soms zo'n reu toch ingezet in de fok, en extra gewaardeerd vanwege diploma's die gehaald waren, terwijl ie cryptorch was.

Da's wel knap, een gecastreerde reu inzetten voor de fok :goeie:
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Niks aan de hand hoor - je mag gewoon IPO doen
Ook in het vademecum van de VDH is daarover niks te vinden
http://www.duitseherder.nl/data/vademecum2011.pdf

het is wat anders als je naar een FGK (fokgeschiktheidskeuring) wil, maar wie kan aan de buitenkant zien dat je teef in gecastreerd ?

Met betrekking tot deelname aan pre-selectie wedstrijden voor de wereldkampioenschappen staat er:

 Duitse Herdershonden mogen alleen aan de preselectiewedstrijden deelnemen indien zij in het
bezit zijn van IPO/SCHH / VPG. III certificaat en nakomeling zijn van op fokgeschiktheid
goedgekeurde ouders en/of zelf in het bezit zijn van een geldige keurklasse. Leden die, voordat
zij lid waren van de V.D.H., al in het bezit waren van een Duitse Herdershond die niet aan de
eisen van keurfok of keurklasse voldoet, kunnen dispensatie bij het Hoofdbestuur van de
V.D.H, aanvragen voor zover de eigenaar zelf als geleider van deze hond optreedt.
 De preselectiewedstrijden tellen ook mee als ABC- wedstrijden voor het NIAK

Wanneer jouw hond afstamt van aangekeurde ouders dan mag je dus gewoon aan deze wedstrijden meedoen
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

kipo schreef:

Dat vraag ik mij dus ook af, waarom ze er zo moeilijk over doen. Hij kan toch niet fokken, dus waarom een gecastreerde reu niet laten meedoen? Zijn werkcapaciteiten hangen (mag ik hopen) niet in zijn ballen :tongue:
Perry en Noah

Afbeelding
Jazz2009
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door Jazz2009 »

Thnx door jullie antwoorden en vooral de info van CharlesvdBerkt heb ik heel veel aan :E:

ouders zijn meen ik inderdaad beide in bezit van fokgeschiksheidkeuring (papieren heb ik nu opgestuurd ivm invoeren )

zul je altijd zien hé ze was supergoed in de resultaten van het eind röntgenen zowel heupen,rug en ellebogen en dan loop je weer tegen andere dingen aan, maar ze werkt enorm goed dus wil ik toch heel graag verder met haar!!

nogmaals bedankt voor de goede info!!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

duitse herder schreef:
kipo schreef:

Dat vraag ik mij dus ook af, waarom ze er zo moeilijk over doen. Hij kan toch niet fokken, dus waarom een gecastreerde reu niet laten meedoen? Zijn werkcapaciteiten hangen (mag ik hopen) niet in zijn ballen :tongue:
je mocht, ik weet niet of dat nog steeds geldt, bij de nbg niet meedoen aan cacit wedstrijden met een reu met maar 1 bal of helemaal geen ballen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

duitse herder schreef:
kipo schreef: Da's wel knap, een gecastreerde reu inzetten voor de fok :goeie:
Je moet wel lezen ;)

Het mag niet omdat je niet weet of zo'n reu gecastreerd is of cryptorch.
Dan zégt iemand dus gecastreerd, maar als ie cryptorch is, is ie dat niet.
Omdat je dat verschil niet kunt zien, mag het niet.
Een reu die cryptorch is kun je wel inzetten namelijk.

En denk nou niet dat mensen dat niet doen, he ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Marjoleine schreef:
duitse herder schreef:
kipo schreef: Da's wel knap, een gecastreerde reu inzetten voor de fok :goeie:
Je moet wel lezen ;)

Het mag niet omdat je niet weet of zo'n reu gecastreerd is of cryptorch.
Dan zégt iemand dus gecastreerd, maar als ie cryptorch is, is ie dat niet.
Omdat je dat verschil niet kunt zien, mag het niet.
Een reu die cryptorch is kun je wel inzetten namelijk.

En denk nou niet dat mensen dat niet doen, he ;)
Zolang er nog reuen ingezet worden die bv geopereerd worden aan ED, waarvan de HD uitslag gewoon totaal niet klopt en zolang ze nog bv niet testen op DM, maak k mij niet al te veel zorgen over wel of geen ballen.

Komt dat veel voor, dat beide ballen niet indalen? Tot nu toe alleen honden gezien waarvan 1 bal niet indaalt en 1 duitse herder gezien die maar 1 bal had, die was ingedaald en de ander heeft nooit bestaan, hij is volledig opengehaald maar de bal was spoorloos :hmmm:
Perry en Noah

Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

malinois schreef:
je mocht, ik weet niet of dat nog steeds geldt, bij de nbg niet meedoen aan cacit wedstrijden met een reu met maar 1 bal of helemaal geen ballen.

Volgens mij is dat nog steeds zo

Kijk ik naar Eric Sportpark van Jurgen Zank dan is dat een hond die aan de Bundessieger en de WUSV kampioenschappen heeft meegedaan en die hond heeft ook maar 1 bal
En ach die 2 of 3 cacit wedstrijden die Nederlands kent maken dan ook niks meer uit.

maar de vraag van TS betrof een gesteriliseerde teef. Dat heeft dus helemaal niks te maken met fokfouten (wat monorchide of cryptorchide toch echt wel is) en is aan de buitenkant ook niet te zien. TS kan dan ook gewoon meedoen met die paar cacait wedstrijden
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”