Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

22 jaar oude sperma

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Smooth Criminal
Actief
Mijn ras(sen): Smooth Fox Terrier, Dwergschnauzers zwart-zilver, Jack mix en een Duitse Herder.
Contacteer:

22 jaar oude sperma

Ongelezen bericht door Smooth Criminal »

Een Smooth Fox Terrier fokker uit Australie heeft één van haar teven laten insemineren door 22 jaar oude sperma van een inmiddels al 18 jaar overleden kampioensreu.

Knap dat ze tegenwoordig zoiets kunnen! Maar of het wel zo goed is, ik weet het niet.....

http://www.lifewithdogs.tv/2011/08/terr ... -22-years/
Groetjes Rianne
"A dog is the only thing on Earth that loves you more than he loves himself."
Kennel Smooth Criminal
Afbeelding
met dank aan _Inge_ !
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Re: 22 jaar oude sperma

Ongelezen bericht door Suuz! »

Waarom zou het niet goed zijn volgens jou?
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Because of the unique nature of the litter the pups were hand raised in controlled temps with around the clock feeding sessions for the first ten days of their existence.
ik denk dat het beter was geweest als het nestje lekker warm bij mamma had gelegen..
Robyn Price said she has invested more than $6000 in storage fees and surgery costs in order to preserve the legacy of prize-winning fox terrier Grenpark Keepers. “It is quite bizarre when you think about it, but these puppies are priceless.”
Hoeveel zou de teef-eigenaar betaald moeten hebben :O:

Waren er geen nakomelingen van deze hond die ze kon gebruiken? Ik zal het fokkerswereldje nooit begrijpen iig. Lijkt me niet een 'aanvulling' op de fokbasis want er zal al wel veel lijnteelt bestaan richting deze hond of niet? Als het net is als bij de tervuerense Grimm..
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

nou dat verhaal er omheen snap ik ook niet helemaal ( wat stefanie bv gequote heeft ) maar 22 jaar oud zaad, waarom niet?
solars vader was ook al jaren overleden voordat hij vader van solar en haar broers en zussen werd. maar deze pups lagen wel lekker bij mams en er werden normale prijzen voor gevraagd :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ingevroren sperma van 22 jaar oud heb ik absoluut geen bezwaar tegen als dat het ras ten goede komt. Kijk eens naar hoe de honden jaren geleden waren en hoeveel rassen er de afgelopen 22 jaar op achteruit zijn gegaan? Nee hoor, vind ik geen probleem.
De rest van het verhaal vind ik wel heel vreemd :denken:
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

het kan een meerwaarde zijn maar als de vader zo'n legende was zal die x keren gebruikt geweest zijn en zitten zijn genen overal in de stabomen verweven, dus of dat nu zo'n meerwaarde is vraag ik me dan ook weer af...
er is al gevraagd geweest wat de teefeigenaar heeft moeten betalen, ik vraag me dan ook af hoeveel die pups gaan moeten kosten...
en ze hadden idd beter in moeders warme nest gelegen.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

carine schreef: het kan een meerwaarde zijn maar als de vader zo'n legende was zal die x keren gebruikt geweest zijn en zitten zijn genen overal in de stabomen verweven, dus of dat nu zo'n meerwaarde is vraag ik me dan ook weer af......
Ja, maar als die lijnen in 22 jaar dan flink verziekt zijn zoals met sommige rassen is gebeurd..... :19: Als de lijnen nog steeds even goed zijn zouden ze het toch niet gedaan hebben lijkt me? Tenzij dit een test is geweest of het mogelijk is om het zo te doen. Tja ..... :roll:
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

En is ze drachtig???
Ik weet dat ze in australie heel goed zijn met ingevroren sperma....
Hier in nederland valt het nog wel eens mee.
Van alle honden die ik weet is er geen 1 drachtig....ze zijn bij Maarten Kappen en in dortmund geinsimineerd
Afbeelding
Cabasja
Actief
Contacteer:

Oeps zie nu dat de pups geboren zijn :slaap:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Cabasja schreef:En is ze drachtig???
Van alle honden die ik weet is er geen 1 drachtig....ze zijn bij Maarten Kappen en in dortmund geinsimineerd
"tegen" bedoel je :wink:
ik weet van diverse teven hier in nederland en duitsland ( en andere europeselanden ) die met bevroren sperma met succes zijn bevrucht, ook bij sommige fokkers hier op het forum :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Cabasja
Actief
Contacteer:

Podenji schreef:
Cabasja schreef:En is ze drachtig???
"tegen" bedoel je :wink:
ik weet van diverse teven hier in nederland en duitsland ( en andere europeselanden ) die met bevroren sperma met succes zijn bevrucht, ook bij sommige fokkers hier op het forum :wink:

Hahaha inderdaad tegen!!
Ik zeg ook niet dat het nooit goed gaat,maar te vaak gaat het niet goed,is mijn ervaring :wink:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Oh ik zou ook graag willen dat er nog sperma was van honden van een 20 á 30 jaar geleden.
Zou ik zo voor gaan.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

bouvierpoedel schreef:Oh ik zou ook graag willen dat er nog sperma was van honden van een 20 á 30 jaar geleden.
Zou ik zo voor gaan.
Ik ook.
Dat kan een enorme aanvulling zijn voor een ras, dan heb je in een klap veel verdwenen materiaal weer terug.

Ik ben ook dol op ouwe, niet veel gebruikte kerels ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
carine
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: Ik ben ook dol op ouwe, niet veel gebruikte kerels ;)
daar ben ik het volkomen mee eens mààr als hij bij leven al een legende was zit hij mogelijks in alle (of toch veel) stambomen, misschien zelf meer dan één keer...en dan weet ik niet of het zo'n meerwaarde is (afgezien van het puur technische aspect, dat vind ik dan wel weer knap)...tenzijn ze natuurlijk zijn lijnen "kapotgefokt" hebben en ze met een compleet onverwante teef zijn lijn weer gezond willen maken...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

carine schreef:
daar ben ik het volkomen mee eens mààr als hij bij leven al een legende was zit hij mogelijks in alle (of toch veel) stambomen, misschien zelf meer dan één keer...en dan weet ik niet of het zo'n meerwaarde is (afgezien van het puur technische aspect, dat vind ik dan wel weer knap)...tenzijn ze natuurlijk zijn lijnen "kapotgefokt" hebben en ze met een compleet onverwante teef zijn lijn weer gezond willen maken...
de gedekte teef ( Ecirp Sensation), is iig niet totaal onverwant ( of beter gezegd totaal niet ; ) :

kijk maar:

http://www.foxterrierarchive.net/smooth ... 471&gens=6
Cabasja
Actief
Contacteer:

So hey totaal niet,whahaha
Afbeelding
carine
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
carine schreef:
de gedekte teef ( Ecirp Sensation), is iig niet totaal onverwant ( of beter gezegd totaal niet ; ) :

kijk maar:

:O: :O: :O: zoals ik al dacht...een "legende" hé...je vind hem overal :oohja:
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Pfoe heb voor gein eens geteld hoevaak hij in 7 generatie voorkomt. maar liefs 7 keer en wie weet hoevaak hij wel niet aan de moederkant voorkomt , want daar is een deel nog niet ingevuld.
Ik heb zelf niks tegen lijnteelt maar in dit geval vraag ik mij wel af wat er de meerwaarde van is om zo`n veelvuldig gebruikte reu te gebruiken. Hoopt ze een kopie van hem te krijgen?

Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Moeten ze ook met eicellen doen.
Het geeft veel meer mogelijkheden en dat is goed voor een ras.

Het is toch juist mooi dat je sperma kunt gebruiken van voor er een hype met een bepaalde reu is geweest of het ras om een andere reden genetisch kleiner is geworden?

Als er een toekomst voor rashonden is dan zit die in het creëren en behouden van genetische diversiteit.

uiteraard, ik ben ook niet tegen invriezen en later gebruiken van sperma, alleen in dit geval, is het niet echt genetische diversiteit, juist enorm op lijn en inteelt gebaseerd :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:de gedekte teef ( Ecirp Sensation), is iig niet totaal onverwant ( of beter gezegd totaal niet ; ) :

kijk maar:

Ja, typisch gevalletje lijnenteelt ;)

Maar ik ga met Martijn mee: de technieken op zich kunnen van onschatbare waarde zijn voor een ras.

Daarom willen ze bij de wetterhoun van alle reuen die fokgeschikt zijn sperma invriezen.
Of ze nou gebruikt zijn of niet, gewoon van allemaal.
Heel zinnig, vind ik.

Overigens is bij ons de limiet 4 nesten, dus overmatig vind je een hond nooit terug.

Afbeelding

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
yamie schreef:de gedekte teef ( Ecirp Sensation), is iig niet totaal onverwant ( of beter gezegd totaal niet ; ) :

kijk maar:

Ja, typisch gevalletje lijnenteelt ;)

Maar ik ga met Martijn mee: de technieken op zich kunnen van onschatbare waarde zijn voor een ras.

Daarom willen ze bij de wetterhoun van alle reuen die fokgeschikt zijn sperma invriezen.
Of ze nou gebruikt zijn of niet, gewoon van allemaal.
Heel zinnig, vind ik.

Overigens is bij ons de limiet 4 nesten, dus overmatig vind je een hond nooit terug.
ik zeg ook nergens dat ik tegen de techniek of mogelijkheden ben hoor :19:
Smooth Criminal
Actief
Mijn ras(sen): Smooth Fox Terrier, Dwergschnauzers zwart-zilver, Jack mix en een Duitse Herder.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Smooth Criminal »

yamie schreef:
carine schreef:

kijk maar:

Ik ben ook niet tegen het invriezen en later gebruiken van zaad. Maar als je haar site eens goed bekijkt zie je dat haar hele lijn is gebaseerd op die reu. Daarom ben ikzelf niet zo kapot van de combinatie. Ook ben ik niet tegen wat lijnteelt maar dit is weer veel te veel van het goede.
Groetjes Rianne
"A dog is the only thing on Earth that loves you more than he loves himself."
Kennel Smooth Criminal
Afbeelding
met dank aan _Inge_ !
bouvierpoedel
Zeer actief

Heb niet gekeken ,maar 7 x is dus in iedere generatie zullen we maar zeggen.
Dan zou ik toch liever zoals Marjoleine aanhaald een 4 dekkingen biij leven en dan jaren laterr zo'n reu door middel van ingevroren sperma nog een keer gebruiken ,want dan zit je onderrtussen flink wat generatie's verder en dus ook flink wat ander bloed/genen.

Maar aan de andere kant weet je wel met zo'n reu die al een dikke 20 jaar dood is hoe zijn offspring eruit ziet en in elkaar zit geno/feno voor heel wat generatie's.
En dan zou ik die gok ook wel wagen.
Je kunt ook op een zogezegde maniet van fokken bij leven zoveel intelen zonder dat je het in de gaten wilt hebben of zien een flinke inteelt opbouwen.
De meeste fokkers kijken qua in en lijnteelt ook niet verder dan wat op beide stambomen staat.

.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

bouvierpoedel schreef:Heb niet gekeken ,maar 7 x is dus in iedere generatie zullen we maar zeggen.
Dan zou ik toch liever zoals Marjoleine aanhaald een 4 dekkingen biij leven en dan jaren laterr zo'n reu door middel van ingevroren sperma nog een keer gebruiken ,want dan zit je onderrtussen flink wat generatie's verder en dus ook flink wat ander bloed/genen.
:ok:

Maar aan de andere kant weet je wel met zo'n reu die al een dikke 20 jaar dood is hoe zijn offspring eruit ziet en in elkaar zit geno/feno voor heel wat generatie's.
En dan zou ik die gok ook wel wagen.
Ik ook , maar dan zou ik daarna wel een " outcross " doen.
Je kunt ook op een zogezegde maniet van fokken bij leven zoveel intelen zonder dat je het in de gaten wilt hebben of zien een flinke inteelt opbouwen.
De meeste fokkers kijken qua in en lijnteelt ook niet verder dan wat op beide stambomen staat.
Klopt. Ik ken best veel fokkers die tegen tegen lijnteelt zijn maar zich er blijkbaar niet van bewust zijn dat de voorouders van hun honden allemaal uit inteelt ontstaan zijn en 2-3 " populaire " reuen veelvuldig in de lijn van hun teven en reuen voorkomen .
Linda

.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: ik zeg ook nergens dat ik tegen de techniek of mogelijkheden ben hoor :19:
Als je dat wel zou zijnvond ik je stom. :pffff:
Maar dat vind ik niet. ;)
Cleva schreef:Ggg. Nou, dan hoef je je wat mij betreft geen fokker te noemen.
Technisch gezien zijn ze dat wel natuurlijk.
Alleen niet gehinderd door enige kennis helaas.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Fokken is natuurlijk ook voor een gedeelte gokken en maar afwachten of je voorspellingen en onderbouwingen en hoop uitkomen.
En soms moet je effe durven te gokken in lijn of inteelt en zelfs outtcross ,als je daarmee maar wel de verantwoordelijkheid houd.
Je kunnt soms wel tot in den treure een 40 generatie's uit gaan zitten pluizen en je komt overal wel eens troep en ellende tegen .maar teveel info kan je dan ook behouden om de juiste stap te zetten.
Cookie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel en teckel

Ongelezen bericht door Cookie »

als het ras daardoor verbeterd word, en niet slechter zie ik het probleem niet... ieder voor zich toch?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cookie schreef:als het ras daardoor verbeterd word, en niet slechter zie ik het probleem niet... ieder voor zich toch?
En God voor ons allen?

Bij een gezamenlijk doel (en dat is wat een bepaald ras fokken zou moeten zijn) kan er mijns inziens geen "ieder voor zich" bestaan.
Maar goed, dat is mijn mening.

Afbeelding

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:Ben ik de enige die opgevallen is wat de kennelnaam Ecirp achterstevoren wordt? :80: :wink:
de achternaam van de fokker :19:
Cabasja
Actief
Contacteer:

Ah ja Price,nou daar gaan ze dan ook voor!!

Wat ik me nu afvraag....voor degene die dus in dit ras zitten...is deze lijn ook daadwerleijk ziek???
Komen er veel ziektes in voor,of veel leegblijven van honden,honden die niet dekken???
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”