Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aantal honden vastgelegd door gemeente?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Aantal honden vastgelegd door gemeente?

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Dat is ongeveer wat ik hoor, de gemeente heeft bepaald dat er maar een X aantal honden per huishouden of woning gehouden mag worden. Kan ik dat ergens checken? Of heeft iemand er wel eens van gehoord?
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Aantal honden vastgelegd door gemeente?

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

het hondenbeleid van de gemeente is op hun site nog niet aangepast in elk geval

http://www.rhenen.nl/Docs/Belastingen%2 ... 009-01.pdf
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik vind het vreemd en heb er nooit van gehoord, maar ik zou er de gemeente zelf even over bellen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

:piew:
Gaat men ook bepalen hoeveel kinderen in een huis mogen?
Wat belachelijk zeg!
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Jeannettebo schreef:het hondenbeleid van de gemeente is op hun site nog niet aangepast in elk geval

http://www.rhenen.nl/Docs/Belastingen%2 ... 009-01.pdf
't Is niet voor mij ;-) Phew, gelukkig maar. Maar ik ga qua reactie met machie mee, ik vind het wat van de zotte en nadat ik dit gehoord heb laat het me niet helemaal los. Er ís gebeld, maar op een schriftelijke bevestiging is aangedrongen. Vandaar dat ik hier eens pols of iemand er al eens van gehoord heeft of erger, er mee geconfronteerd is. Kijk, je mag geen overlast veroorzaken, maar dat is natuurlijk met 1 hond ook heel goed mogelijk dus daar kan het niet aan liggen.
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Niet van gehoord.
Maar ik vind het nogal bizar.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Rosita Compagner schreef:Kijk, je mag geen overlast veroorzaken, maar dat is natuurlijk met 1 hond ook heel goed mogelijk dus daar kan het niet aan liggen.
nou, mijn idee.
al zou het me niets verbazen in deze tijd van betutteling :ugh:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nooit van gehoord. Wel op het vakantiepark waar ons chaletje staat ( maximaal twee) en dan vond ik al te ver gaan. Zeker met een blafherder aan de achterdeur.
De gemeenten proberen het wel te ontmoedigen door de hondenbelasting per volgende hond hoger te maken en dat kan ik me dan weer wel voorstellen.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

hier in Belgie geen beperking maar wel aangifte plicht vanaf 5 honden én vanaf 10 hangt er een prijskaartje aan vast...
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

Ik heb dit wel eens gehoord als er overlast is en dan gaat het over een huurhuis, dan kan er bepaald worden hoeveel honden er aanwezig mogen zijn.
maar verder weet ik hier niets van.
Groetjes Patries
Afbeelding
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

Ik kan me vaag herinneren dat er wel eens zoiets op het forum heeft gestaan, maar of dat een nieuwsbericht of een ervaring of iets dergelijks was weet ik niet meer. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden. (ik zou er niet al te hard op rekenen, zo'n goede zoeker ben ik niet :mrgreen: )
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

Nou ik heb niks op het hondenforum gevonden maar wel twee linkjes waar je misschien wat mee kan.

https://www.heusden.nl/?contenttype=reg ... vingid=329
http://inspectiedienst.dierenbeschermin ... antwoord/3
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Dit geldt wel voor een huurhuis. In het overkoepelend orgaan voor woningbouwverenigingen is bepaald dat er 4 honden per huurhuis mogen. Als er overlast is, mag de woningbouw ingrijpen en moeten ze allemaal weg.
Afbeelding
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel

Ongelezen bericht door laura b »

Ik heb er nog nooit van gehoord
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

nance schreef:Dit geldt wel voor een huurhuis. In het overkoepelend orgaan voor woningbouwverenigingen is bepaald dat er 4 honden per huurhuis mogen. Als er overlast is, mag de woningbouw ingrijpen en moeten ze allemaal weg.
Geldt dat voor alle huurwoningen? Nee toch?
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Nee dat geldt niet voor alle huurwoningen, het zou mooi worden zeg.
Laat ze dan eerst eens bepalen wat je minimale zorg voor een hond moet zijn.
Sommigen kunnen wel 7 honden goed aan, anderen nog niet eentje.
Rhenen is wel erg aardig voor loslopende honden, 30 euro. Hier 80!

Overigens, alle hondeneigenaren zouden eens in protest moeten gaan tegen hondenbelasting. Dat en bestaat alleen in NL en nergens anders. Is een heel vreemd en onhoudbaar iets als mensen maar eens in bezwaar zouden gaan. En met zijn allen.
Het kost je toch al snel 1000-2000 euro per hond hier tijdens zijn/haar leven. Kan ik betere dingen mee doen!
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Wat het misschien wel eens zou kunnen zijn is de vraag wanneer je voor de hondenbelasting onder het kenneltarief gaat vallen.
ZaZa
Zeer actief

Tara schreef:Ik heb het net even nagevraagd bij mijn echtgenoot die gemeenteambtenaar is, én bovendien hondenbeleid heeft gehad, en het is echt niet mogelijk voor een gemeente om te bepalen hoeveel honden iemand mag houden.
Ze kunnen natuurlijk wel gewoon lekker de hondenbelasting omhoog gooien, en dát doen ze dan ook vaak.
Het is dan op die manier een soort ontmoedigingsbeleid.
Aan de hondeneigenaar de keus om dat wel of niet te betalen... :engel:
:ok: Bedankt!
Soms zou het namelijk wel heel handig zijn!
Wij komen zo vaak bij mensen die echt niet zoveel dieren moeten houden en dan is onze laatste hoop vaak de woningbouw, maar die kunnen meestal ook niets.
Heel soms hebben ze er iets over in het huurcontract staan, maar meestal kunnen ook zij niets. :(
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

carine schreef:hier in Belgie geen beperking maar wel aangifte plicht vanaf 5 honden én vanaf 10 hangt er een prijskaartje aan vast...

aja, dan zal ik blijkbaar eens naar de gemeente moeten :ugh:

het is trouwens niet overal 5 honden hier
ik weet dat je bv in Brasschaat, "maar" 3 honden mag hebben
vrienden van ons hebben er meer, maar eigenlijk mag dat niet ook al is het een koophuis
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

nance schreef:Dit geldt wel voor een huurhuis. In het overkoepelend orgaan voor woningbouwverenigingen is bepaald dat er 4 honden per huurhuis mogen. Als er overlast is, mag de woningbouw ingrijpen en moeten ze allemaal weg.
Heb je daar een bron van??Is het nieuw??

Nog de gemeente nog de woningbouw kunnen het aantal honden/katten bepalen, volgens mij.
Zo gauw er overlast in het spel is komen ze wel in zicht :wink:
In mijn huurcontract (woningbouw) staat niets over aantallen of over dierenhouden in het algemeen.
Ik heb het nagevraagd, je zal maar verhuizen en dan 1 of andere beperking krijgen, overlast mag niet :neenee:

Als, zie quote, er een 4 hondenregel zou zijn kunnen ze daar niets mee, want daar heeft niemand voor getekend :19:
Shooting Star
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Ongelezen bericht door Shooting Star »

AnneMarie schreef:Overigens, alle hondeneigenaren zouden eens in protest moeten gaan tegen hondenbelasting. Dat en bestaat alleen in NL en nergens anders.
Nee hoor, in Duitsland betaalt men ook hondenbelasting. Bovendien wordt daar vaak wél per gemeente/wijk vastgesteld hoeveel honden je mag houden per huis.
nance
Erelid

ZaZa schreef:
Geldt dat voor alle huurwoningen? Nee toch?
Dat is bepaald bij het overkoepelend orgaan voor woningbouw verenigingen. Dat er meer honden gedoogd worden, wil niet zeggen dat de regel er niet is.
Zodra er overlast is, kan de woningbouw altijd op deze regel terug grijpen.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Toch vind ik het idee an sich niet zo raar...
Want nu kunnen mensen dus 1, 2, 4 maar ook 10 of 15 honden houden....

Ik vind het idee van "een grens trekken" helemaal geen slechte; juist om overlast / hording / verwaarlozing te voorkomen.

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Suzanne123 schreef:Toch vind ik het idee an sich niet zo raar...
Want nu kunnen mensen dus 1, 2, 4 maar ook 10 of 15 honden houden....

Ik vind het idee van "een grens trekken" helemaal geen slechte; juist om overlast / hording / verwaarlozing te voorkomen.
Waarom verbaast me dat nou niet?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
nance
Erelid

Lillith schreef:

Nog de gemeente nog de woningbouw kunnen het aantal honden/katten bepalen, volgens mij.
In mijn huurcontract (woningbouw) staat niets over aantallen of over dierenhouden in het algemeen.
Ik heb het nagevraagd, je zal maar verhuizen en dan 1 of andere beperking krijgen, overlast mag niet :neenee:

Als, zie quote, er een 4 hondenregel zou zijn kunnen ze daar niets mee, want daar heeft niemand voor getekend :19:
Een aantal jaren geleden heb ik hier zelf de politie aan de deur gehad wegens overlast van mijn honden. Ik had toen een bovenbuurman die echt over alles klaagde.
Op het moment dat ze kwamen had ik 4 honden, 3 eigen en 1 opvanger. Ik moest 3 honden weg doen. Ik ben toen alles uitgaan zoeken en ondertussen heb ik mijn honden geleerd om stil te zijn als de bel gaat, want dat was de klacht.

Ik weet niet meer waar ik het gevonden heb of wie dat tegen mij zei, maar ik heb de woningbouw en de politie een aangetekende brief gestuurd dat ik 4 honden mag hebben vogens het overkoepelend orgaan voor woningbouwverenigingen en dat ik ze leer om stil te zijn zodat er geen 1 weggaat.

De volgende dag stonden ze aan de deur, de bel had ik afgezet dus ze klopten op het raam en daar reageerden mijn honden niet op. Ze konden niet anders doen dan de klacht laten vallen, want de honden waren stil. Daarna nooit meer last gehad.
Afbeelding
ZaZa
Zeer actief

nance schreef:
Lillith schreef:

Een aantal jaren geleden heb ik hier zelf de politie aan de deur gehad wegens overlast van mijn honden. Ik had toen een bovenbuurman die echt over alles klaagde.
Op het moment dat ze kwamen had ik 4 honden, 3 eigen en 1 opvanger. Ik moest 3 honden weg doen. Ik ben toen alles uitgaan zoeken en ondertussen heb ik mijn honden geleerd om stil te zijn als de bel gaat, want dat was de klacht.

Ik weet niet meer waar ik het gevonden heb of wie dat tegen mij zei, maar ik heb de woningbouw en de politie een aangetekende brief gestuurd dat ik 4 honden mag hebben vogens het overkoepelend orgaan voor woningbouwverenigingen en dat ik ze leer om stil te zijn zodat er geen 1 weggaat.

De volgende dag stonden ze aan de deur, de bel had ik afgezet dus ze klopten op het raam en daar reageerden mijn honden niet op. Ze konden niet anders doen dan de klacht laten vallen, want de honden waren stil. Daarna nooit meer last gehad.
Dan kunnen ze niets meer, omdat er geen overlast meer is, dat heeft niets te maken met het aantal honden.

Zoals al eerder gezegd hebben wij al meerdere keren met diverse instanties honden uit woningen weg proberen te krijgen en dat lukt niet op grond van het aantal honden. We hebben zelfs een keer een woning onbewoonbaar moeten laten verklaren, voordat we de dieren daar weg konden halen (natuurlijk veel meer aan de hand).

Dus als jij een bron hebt, dan heel graag.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Inmiddels heb ik iets wat 'berekeningstabel voor het hobbymatig/bedrijfsmatig houden van dieren' heet.

De tabel geeft dieren punten en deelt houders in naar categorie. Als je in categorie 1 valt mag je 40 punten per inrichting hebben. Een hond en een kat zijn 8 punten 'waard'.......

Inmiddels is mijn gefokte katje weer bij mij terug, vandaar mijn belangstelling, maar het blijft me wel intrigeren.

Kan iemand de bron van deze berekeningstabel vinden? Voor mij is het voor het eerst dat ik hem zie en er van hoor.

Een stier is trouwens 10 punten....... zou je er daar dan wel 4 van in je huurhuisje mogen houden???????

Ik vind dit zó raar
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ZaZa schreef:
nance schreef: Een aantal jaren geleden heb ik hier zelf de politie aan de deur gehad wegens overlast van mijn honden. Ik had toen een bovenbuurman die echt over alles klaagde.

Dan kunnen ze niets meer, omdat er geen overlast meer is, dat heeft niets te maken met het aantal honden.

Zoals al eerder gezegd hebben wij al meerdere keren met diverse instanties honden uit woningen weg proberen te krijgen en dat lukt niet op grond van het aantal honden. We hebben zelfs een keer een woning onbewoonbaar moeten laten verklaren, voordat we de dieren daar weg konden halen (natuurlijk veel meer aan de hand).

Dus als jij een bron hebt, dan heel graag.
die is er niet volgens mij, het enige dat ik op de site van aedes (vereniging van woningcorporaties) heb kunnen vinden is een model huurovereenkomst waar alleen dit over huisdieren staat:
6.6.
Huurder dient ervoor zorg te dragen dat aan omwonenden geen overlast of hinder wordt
veroorzaakt door huurder, huisgenoten, huisdieren of door derden die zich vanwege huurder in
het gehuurde of in de gemeenschappelijke ruimten bevinden (3).
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Rosita Compagner schreef:Inmiddels heb ik iets wat 'berekeningstabel voor het hobbymatig/bedrijfsmatig houden van dieren' heet.

De tabel geeft dieren punten en deelt houders in naar categorie. Als je in categorie 1 valt mag je 40 punten per inrichting hebben. Een hond en een kat zijn 8 punten 'waard'.......

Inmiddels is mijn gefokte katje weer bij mij terug, vandaar mijn belangstelling, maar het blijft me wel intrigeren.

Kan iemand de bron van deze berekeningstabel vinden? Voor mij is het voor het eerst dat ik hem zie en er van hoor.

Een stier is trouwens 10 punten....... zou je er daar dan wel 4 van in je huurhuisje mogen houden???????

Ik vind dit zó raar
die brief komt van VROM blijkbaar en gaat met name over wanneer het hobbymatig houden van dieren als inrichting in de zin van artikel 1.1 Wm moet worden gezien? (Wm= Wet milieubeheer)
Er staat meer in dan onderstaande even op de bron klikken Rosita.

Brief VROM "Kleinschalig houden van dieren"
Het Ministerie van VROM heeft op 8 oktober 1999 een brief "Kleinschalig houden van dieren" verzonden naar de gemeenten. In deze brief wordt uitgelegd waarom er niet voor gekozen is om een amvb voorschriften op te nemen over het kleinschalig houden van dieren en dat het niet mogelijk is om in een amvb of een richtlijn uitspraken te doen over wanneer er sprake is van een vergunningplicht voor het kleinschalig houden van dieren. Het bevoegde gezag zal zelf per geval moeten beoordelen of er sprake is van een inrichting in de zin van de Wm. De rechter heeft hierin echter het laatste woord (voorzover een dergelijke zaak voor de rechter komt).

In de brief is aangegeven welke factoren in de jurisprudentie een rol spelen bij de vraag of de omvang van de activiteit vergelijkbaar is met een bedrijfsmatige activiteit:
- continuïteit van de activiteit (hoelang duurt de activiteit);
- winstoogmerk van de activiteit (verhouding tussen kosten en opbrengsten);
- hinder die de activiteit veroorzaakt;
- omvang van de dierstapel (hoeveel dieren en van welk soort);
- huisvesting van de dieren (zijn er speciale voorzieningen getroffen);
- commerciële doeleinden (worden er bijvoorbeeld advertenties gezet);
- gebruik / de aanwending van de dieren (voor hobby of eigen gebruik);
- perceelgrootte;
- omgeving waar de dieren worden gehouden (in landelijk of stedelijk gebied).

Jurisprudentie
Hoewel uit bovenstaande blijkt dat het aantal dieren alléén niet bepalend is voor de vraag of er sprake is van een vergunningplichtige activiteit (omvang alsof bedrijfsmatig) of niet, geeft het toch een globale indicatie waar die grens ongeveer ligt. Hieronder volgt een overzicht van uitspraken over dit onderwerp met daarbij aangegeven om hoeveel dieren het in het betreffende geval ging.

bron
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Dankjewel Renee-UK, deze milieuhinder wetgeving zullen ze dan wel als stok gebruiken om mee te slaan idd. Ik zie nog voldoende mogelijkheden om daar níet mee akkoord te gaan. Maar goed, de verwijzing die ik ze gedaan heb naar Bestia et Lex wordt niks mee gedaan en deze mensen laten zich opleggen hun dieren weg te doen. Dat moet dan maar zo zijn, wie weet is het wel beter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”