Ik vind het echt heel erg naar voor je.
Toch zou ik inderdaad op een later tijdstip de foto opnieuw laten maken maar dan zonder roesje. Ik heb Barca zijn heupen op de foto laten zetten, zonder roesje. Dit is mij toen geadviseerd en mijn DA werkt alleen met een roesje. Dus ben ik naar een andere gegaan. Het was in de buurt van Utrecht (Dijkshoorn) en die man is waanzinnig goed. Ligt de hond niet recht, dan maakt hij meteen een nieuwe foto, zonder extra kosten. Pas als hij tevreden is stuurt hij die foto op naar RvB. Je hoeft het niet te laten opsturen. Gevoelsmatig vind ik zonder roesje beter, kan niet goed uitleggen waarom. Ik denk dat je daar moet staan en meehelpen, dan begrijp je wat ik bedoel.
Bij Barca was de foto gemaakt en die moest overnieuw. Tweede foto hield Dijkshoorn naast de eerste en legde rustig uit waarom de eerste niet goed genomen was. Barca had heel erg weinig bewogen, lag niet recht. Als ik de eerste foto had laten opsturen dan had hij nooit de correcte uitslag van HD-A gekregen. Hiermee zeg ik niet dat je maar foto op foto moet laten maken zodat je uiteindelijk wel een A krijgt. Dijkshoorn legde uit dat het rechtliggen en spierspanning cruciaal zijn, beide mis je als je een roesje gebruikt. Met roesje; de DA legt de hond recht (denkt hij) en de spieren van de hond zijn slap. De hond kan niet aangeven dat hij niet recht ligt, zal dus niet bewegen. Barca bewoog omdat hij niet goed in die bak lag. Dat was op foto 1 heel erg duidelijk te zien. Daarom moest hij overnieuw gemaakt worden. Dijkshoorn werkt het liefst zonder roesje. Maar de meningen verschillen behoorlijk onder de DA's die zo'n foto mogen nemen.
Gevoelsmatig (dus niet wetenschappelijk onderbouwd) had ik het idee dat bij een hond wat een roesje heeft, niet in staat is om zijn spierspanning te gebruiken, wat op dat moment juist wel wenselijk is. Ik leg het misschien erg onhandig uit, maar het verschil vond ik duidelijk
voelbaar.