Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Helaas,......

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Re: Helaas,......

Ongelezen bericht door Josee »

Sepje schreef:Ik gooi ziv ook niet met het badwater weg :wink: haha

Maar ik blijf bij mij punt dat ik het gewoon niet doe, regels zijn regels. Ik heb zelf ook een grootte mond als mensen zich er niet aan houden dus ja....
Het is niet dat er geen of weinig gezonde fokdieren over blijven.

En ja ik zag het liever anders, maar wil dat het ras gezond blijft!

Ik blijf lekker met ziva showen en trainen, ik moet alleen even informeren of behendigheid wel z'n goed idee is.
Jee meid wat ontzettend jammer zeg (zacht uigedrukt dan, gewoon ronduit k##)!
Maar wel een dapper besluit van je! :ok:
Mn de norbergwaarde zou voor mij doorslaggevend zijn.
Voor je gevoel zou je eventueel over een poos nog eens HD foto's kunnen maken zonder officiele beoordeling om te zien of die dierenarts dezelfde beoordeling zou geven.

belangrijk is mijns inziens dat je bij Ziva zorgt voor een constante goede bespiering dan is er gewoon een boel mogelijk!
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Machie schreef:
Tulp schreef:Ik zit toch wel met enige verbazing te lezen hoe mensen over deze uitslag heen kunnen stappen. Aan de ene kant worden mensen met de grond gelijk gemaakt als ze een hond met c-heupen inzetten (onlangs een bullmastiff of cc - ben ik even kwijt) en nu moet ts er niet zo zwaar aan tillen, notabene bij een ras waar A de normaalste zaak van de wereld is :19: .

Mocht je twijfelen aan de kwaliteit van foto's of hoe deze genomen zijn dan zou ik ook een second opinion doen. Maar ik kan alleen maar meegaan met TS: op basis van deze uitslag niet inzetten, ook al heeft de hele familie triple A.
Nu vind ik het wel degelijk uitmaken (voor mij persoonlijk dan!) of een hondje van 15 kilo hd-c heeft of eentje van 70 kilo... Ik kan niet heel goed onderbouwen waarom, is puur op gevoel.
We hebben het hier toch over een Weimaraner? Is toch ook wat zwaarder dan 15 kg lijkt me.

Wat ik nu niet helemaal uit het verhaal kan halen is of deze uitslag van de Raad gekomen is?
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sepje »

Josee schreef:
Sepje schreef:Ik gooi ziv ook niet met het badwater weg :wink: haha

Maar ik blijf bij mij punt dat ik het gewoon niet doe, regels zijn regels. Ik heb zelf ook een grootte mond als mensen zich er niet aan houden dus ja....
Het is niet dat er geen of weinig gezonde fokdieren over blijven.

En ja ik zag het liever anders, maar wil dat het ras gezond blijft!

Ik blijf lekker met ziva showen en trainen, ik moet alleen even informeren of behendigheid wel z'n goed idee is.
Jee meid wat ontzettend jammer zeg (zacht uigedrukt dan, gewoon ronduit k##)!
Maar wel een dapper besluit van je! :ok:
Mn de norbergwaarde zou voor mij doorslaggevend zijn.
Voor je gevoel zou je eventueel over een poos nog eens HD foto's kunnen maken zonder officiele beoordeling om te zien of die dierenarts dezelfde beoordeling zou geven.

belangrijk is mijns inziens dat je bij Ziva zorgt voor een constante goede bespiering dan is er gewoon een boel mogelijk!
Bedankt!! Gelukkig heeft ze nergens last van dus ik blijf nu gewoon lekker alles doen.
Uiteraard houd ik er wel rekening mee.
En het is ook ronduit K** mag ja, nu kan ik nog meer ervaring en informatie op doen ( positief bekijken :roll: )
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Sepje schreef: Haar uitslag was volledig :

Botafwijking : 0
Norberg waarde : 21

slechte aansluiting

HD-C

Het lijkt me erg sterkt dat een C heup een A kan worden!
Als ik nu kijk naar dit topic
http://hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?f=6&t=221642
dan is er niet eens veel verschil. De ene een Norbergwaarde van 21 en de andere van 28 en toch heeft die met 28 ook een HD-a.
Dus gewoon over een jaar nog een keer laten doen en intussen zorgen voor een goede spieropbouw.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die C komt niet door de Norbergwaarde maar door de slechte aansluiting.
En die komt zeer waarschijnlijk door het roesje.

Als deze hond alleen onvoldoende aansluiting had gehad was het een B of zelfs een A geweest, denk ik, want ze heeft wel BA-0.
Maar slechte aansluiting geeft altijd een C, zelfs bij Norberg 40. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner

Ongelezen bericht door Sepje »

:scratch: Ik vind het nogal ingewikkeld
Maar als dat door een roesje kan komen vind ik wel dat daar dierenartsen wel op mogen attenderen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Daar is dus discussie over.
Een aantal gerenommeerde orthopeden/dierenartsen willen dus zonder roesje en zijn ook bezig met een soort test.
Zij doen zonder en willen dat later af gaan zetten tegen andere uitslagen, iom de Raad. Ze vinden dat een roesje het beeld vertroebelt.
DA's weten het wel hoor, dat het invloed heeft, maar of dat wel of niet zou moeten, daar is dus discussie over.

Ik laat mijn foto's maken bij een da van die groep, en die gebruikt dus geen roesje.
Ik zou je adviseren de foto over te laten maken bij iemand van die groep en naar diens mening te luisteren, ook wat betreft wel of niet fokken.

Afbeelding

CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Als ik de laatste reactie zo lees dan is het heel goede score als je een A scoort met een roesje
Dan weet je dus zeker dat het goed zit terwijl als je zonder roesje een A scoort het allerminst zeker is dat het ook echt een A is ?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

CharlesvdBerkt schreef:Als ik de laatste reactie zo lees dan is het heel goede score als je een A scoort met een roesje
Dan weet je dus zeker dat het goed zit terwijl als je zonder roesje een A scoort het allerminst zeker is dat het ook echt een A is ?
Zie mijn reactie een stuk terug.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ik vind het echt heel erg naar voor je. :roos:

Toch zou ik inderdaad op een later tijdstip de foto opnieuw laten maken maar dan zonder roesje. Ik heb Barca zijn heupen op de foto laten zetten, zonder roesje. Dit is mij toen geadviseerd en mijn DA werkt alleen met een roesje. Dus ben ik naar een andere gegaan. Het was in de buurt van Utrecht (Dijkshoorn) en die man is waanzinnig goed. Ligt de hond niet recht, dan maakt hij meteen een nieuwe foto, zonder extra kosten. Pas als hij tevreden is stuurt hij die foto op naar RvB. Je hoeft het niet te laten opsturen. Gevoelsmatig vind ik zonder roesje beter, kan niet goed uitleggen waarom. Ik denk dat je daar moet staan en meehelpen, dan begrijp je wat ik bedoel.

Bij Barca was de foto gemaakt en die moest overnieuw. Tweede foto hield Dijkshoorn naast de eerste en legde rustig uit waarom de eerste niet goed genomen was. Barca had heel erg weinig bewogen, lag niet recht. Als ik de eerste foto had laten opsturen dan had hij nooit de correcte uitslag van HD-A gekregen. Hiermee zeg ik niet dat je maar foto op foto moet laten maken zodat je uiteindelijk wel een A krijgt. Dijkshoorn legde uit dat het rechtliggen en spierspanning cruciaal zijn, beide mis je als je een roesje gebruikt. Met roesje; de DA legt de hond recht (denkt hij) en de spieren van de hond zijn slap. De hond kan niet aangeven dat hij niet recht ligt, zal dus niet bewegen. Barca bewoog omdat hij niet goed in die bak lag. Dat was op foto 1 heel erg duidelijk te zien. Daarom moest hij overnieuw gemaakt worden. Dijkshoorn werkt het liefst zonder roesje. Maar de meningen verschillen behoorlijk onder de DA's die zo'n foto mogen nemen.

Gevoelsmatig (dus niet wetenschappelijk onderbouwd) had ik het idee dat bij een hond wat een roesje heeft, niet in staat is om zijn spierspanning te gebruiken, wat op dat moment juist wel wenselijk is. Ik leg het misschien erg onhandig uit, maar het verschil vond ik duidelijk voelbaar.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

CharlesvdBerkt schreef:Als ik de laatste reactie zo lees dan is het heel goede score als je een A scoort met een roesje
Nee, dat weet je niet, want de poten kunnen ook geduwd worden voor een goede aansluiting, en dat kan zonder roesje dan weer niet.
Er kan aan alle kanten gesjoemelt worden trouwens, met en zonder roesje.

Ik vind een roesje raar. Een hond loopt ook niet met een roesje, toch?
Die spierspanning hoort bij de gewrichten en zonder geeft dan volgens mij een realistischer beeld van de normale situatie.
En ik mag toch aannemen dat je die wilt beoordelen?

Afbeelding

carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

daar ben ik het dus ook mee eens (plus dat ik het onzinnig vind om al die brol in je hond te laten spuiten voor zo'n klein dingetje)...toch kreeg ik een half belgisch forum over me heen omdat ik naar een da was gegaan die zo werkte...de argumentatie was dat om een correcte beoordeling te hebben je de heupen in hun slechtst mogelijke toestand moet kunnen zien, dus zonder spierspanning...
trouwens bij mijn beide honden zijn de heupen gedaan zonder roesje...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Die C komt niet door de Norbergwaarde maar door de slechte aansluiting.
En die komt zeer waarschijnlijk door het roesje.Als deze hond alleen onvoldoende aansluiting had gehad was het een B of zelfs een A geweest, denk ik, want ze heeft wel BA-0.
Maar slechte aansluiting geeft altijd een C, zelfs bij Norberg 40. :19:
maar zo simpel kan het natuurlijk ook niet zijn want bij ons wordt zo goed als alles met roesje geröntgened.
Dat zal vast ook te maken hebben met de wijze van beoordelen.
Ik maak me althans niet de illusie dat daar eenduidigheid over bestaat. ;)

Verder is bovenstaande wat ik van deze heren heb gehoord (allen orthopeden dus die in een gezamenlijke denktank zitten) :19:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”